hond bijt jonge pup dood, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xsenny

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:05

mensen worden zo gemaakt .
ik heb de dingen van dichtbij mee gemaakt
en het is geen pretje een kind wat verscheurd is te zien liggen .
en aangezien mensen zo blijkt op dit forum er heel makkelijk over denken
zo blijven de dingen gebeuren
dit forum maakt me alleen maar kwaader .
dus ik ben weg hier .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:06

xsenny schreef:
Ja tem maar
wat denken jullie dan hier ?
dat jullie de baas over me kunnen spelen en kunnen zeggen wat ik wel en niet wat mag doen ?
kom op zeg ben toch zeker wel eigen baas .
ben dit forum toch al spuug zat .
dus van mij part blokeren ze me ,
zal mij een zorg zijn .
erger me kapot over deze mensen en hun maner van denken ,
wacht maar tot een kind in je familie te grazen wordt genomen dan piepen ze opeens anders
fijt blijft honden muilkorven als ze niet te vertrouwen zijn
en anders vindt ik dat de gedupeerde mag doen met hond en eigenaar wat ze willen .
wat denk je dan als zo hond mijn kind of hond bijt en ik kom er aCHTER dat de hond al eerder gebeten heeft?
ik maak de hond terplekke zelf dood

rustig.... :(:)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:08

Wat vreselijk voor je zusje TS, hoe gaat het met haar?
Super hoe jullie het oplossen hoor, ik zou familie ook niet aangeven maar de hond ook zeker niet meer willen zien of over de vloer willen hebben. Maar ik moet ook eerlijk zeggen: Was het mijn hond geweest dan had ik hem niet direct af laten maken. Ze zijn er zelf niet bij geweest en de omstandigheden waren ook niet ideaal, je verwacht toch dat je een volwassen onbekende hond op zijn minst aanlijnt voor ze kennis maken met een pup, dus wat dat betreft kan ik de 'botte' reactie van je zwager wel beetje begrijpen..

Wij hebben een tijdje terug ook zoiets meegemaakt toen we op een strandje waren met onze jack russell pup. Gelukkig konden wij op tijd ingrijpen. Er liep een stafford/pitbull achtige los, bij zo'n groep rondhangende jongens, de hele tijd naar ons te loeren, had er geen fijn gevoel bij. Toen we net weg wilde kwam hij heel dominant en grommend op onze pup af, zonder baas want die stonden nog een stuk verderop. Ik zag het ook al fout gaan en heb de pup direct opgepakt, iets wat ik normaal nooit doe. Had er echt een naar gevoel bij en denk dat het ook zo fout was gegaan.

Toen vrienden van ons een stafford namen hadden we al wat vooroordelen, maar wat een super hond is dat zeg! Super lief en aanhankelijk, geweldig met ons kind en hond. Dus het kan ook zeker anders en snap heel goed dat er grote fans zijn van dit ras. Er jammer dat door slechte bazen het ras zo'n slecht imago heeft.

En xsenny: Volgens mij gaat het niet over jou hond/kind/opvoeding, zou poberen om het ietsje minder op jezelf te betrekken.
Laatst bijgewerkt door Anouk_M op 22-07-11 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:09

xsenny schreef:
mensen worden zo gemaakt .
ik heb de dingen van dichtbij mee gemaakt
en het is geen pretje een kind wat verscheurd is te zien liggen .
en aangezien mensen zo blijkt op dit forum er heel makkelijk over denken
zo blijven de dingen gebeuren
dit forum maakt me alleen maar kwaader .
dus ik ben weg hier .

Niemand hier denkt makkelijk over een dood kind, dat durf ik wel namens iedereen te zeggen...Maar het gaat hier om een dode pup, niet om een dood kind. En een pup is imo wat anders dan een kind...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:10

nouksjens schreef:
Toen vrienden van ons een stafford namen hadden we al wat vooroordelen, maar wat een super hond is dat zeg! Super lief en aanhankelijk, geweldig met ons kind en hond. Dus het kan ook zeker anders en snap heel goed dat er grote fans zijn van dit ras. Er jammer dat door slechte bazen het ras zo'n slecht imago heeft.

Dat is het hem vaak, de honden komen in de verkeerde handen terecht....De liefste hond kan in de handen van de verkeerde baas erg vals worden...

Honden worden niet vals geboren, maar vals gemaakt...!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:14

geerke schreef:
En vaak gaat het gewoon goed mits de mensen die NIET in rang boven hun hond staan geen dominante hond hebben of een 'moeilijk' ras

Precies. Eigenlijk doet de dicussie over welke hond schuld heeft er niet toe. Als eigenaar van een hond ben en blijf je ALTIJD verantwoordelijk voor wat je hond doet. Dus als jou hond een pup doodbijt, ben je gewoon verantwoordelijk voor wat jou hond gedaan heeft.

Sommige mensen kunnen een hond goed opvoeden en nemen hun verantwoordelijkheid, en dan is er niets aan de hand. Feit is wel dat een onopgevoede hond, zeker een die valt onder de RAD regeling, gewoon meer risico met zich mee brengt. Als eigenaar bij moet je je daarvan bewust zijn. Rassen als Stafford zijn van oudsher nu eenmaal gefokt om te vechten. En een beet van zo'n ras richt nu eenmaal meer schade aan dan een beet van een chihuahua of een andersoortig ras van 'swiffer'formaat. Daarom is het erger als zo'n hond niet is opgevoed. Een chihuahua zal bij lange na niet een kind kunnen doodbijten. Een Stafford kan dat wel binnen luttele seconden. Daarom hebben eigenaren van zulk soort rassen een grotere verantwoordelijkheid.

Als je pup is doodgebeten door een dergelijk ras moet je direct aangifte doen. Zo kun je in ieder geval proberen een regeling af te dwingen dat de hond verplicht gemuilkorft moet worden en aangelijnd moet blijven.

Persoonlijk vind ik dat je dergelijken honden/rassen direct moet laten inslapen na een dergelijk incident. Of de hond nu echt een kronkel heeft, of de schuld bij een gebrekkige opvoeding/eigenaren is. Dat doet er niet toe. Zo'n hond vormt een gevaar voor zijn omgeving en de eigenaar is dus blijkbaar niet in staat om incidenten te voorkomen.

In beginsel treft geen enkele hond 'schuld'. Honden worden gefokt, gehouden en opgevoed door mensen, en de eigenaar is gewoon verantwoordelijk. Maar helaas is de hond wel de dupe als de eigenaar die verantwoordelijkheid niet neemt.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:15

Het eerste wat ik dacht toen ik de titel las was; afmaken. Maar ik hoop voor die hond dat er van te voren iets is gebeurt (dan alsnog vind ik het geen excuus dat hij het meteen moet dood bijten) waardoor hij heeft gebeten. Zo niet dan spoort deze hond niet en VIND ik dat hij afgemaakt moet worden. Achteraf acties (muilkorven, opvoeding) door dezelfde eigenaar die zo reageert; Hij mag kleine hondjes gewoon niet.|o Kan je mij niet vertellen dat hij zoiets bij deze hond kan voorkomen.. Onze hond is ook aangevallen door een herder gelukkig hebben we een grote hond anders was het heel slecht afgelopen. Die eigenaar zei ook doodleuk; tja honden van zijn eigen grote valt hij alleen aan hoor!! |o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:17

Was hier niet sprake van een papierloze stafford?
Dan heb je geen idee wat er nog meer in zit kwa afstamming.
Correct me if I'm wrong, moet eigenlijk naar de opticien, ogen nakijken, maar ik stel het nog even uit tot mijn loon er is. (Oftewel: beginpost goed doorlezen is nogal lastig voor mij nu.)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:19

Zoolgangster schreef:
Was hier niet sprake van een papierloze stafford?
Dan heb je geen idee wat er nog meer in zit kwa afstamming.
Correct me if I'm wrong, moet eigenlijk naar de opticien, ogen nakijken, maar ik stel het nog even uit tot mijn loon er is. (Oftewel: beginpost goed doorlezen is nogal lastig voor mij nu.)

Alleen de beginpost? :o
;)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:20

Ik zou toch wel weer even willen reageren op het feit dat er word gezegd dat een pup anders is dan een kind.
Kinderen staan altijd lager in de rangorde tenzij jij als roedelleider zorgt dat het kind zich hogerop (kan) plaatsen.
Dan nog blijft het ALTIJD oppassen.

Als ik met mijn honden (husky en stafford) kinderen tegenkom die willen aaien, gingen ze altijd af of plat.
Ondertussen kan de husky gewoon zitten wel mogen ze NIET op de kop aaien maar netjes onder de bek.
De stafford heeft helaas een flink stuk opvoeding gemist bij vorige eigenaar en zal al zittend direct proberen te domineren.
Ik zie direct aan haar houding wat en hoe ze doet dus als er een twijfelachtig kind komt aaien gaat ze nog steeds af/plat.

Dat deze hond een spuit moet volgens sommige mensen vind ik niet terecht, zou dan eerder naar de eigenaar neigen die heeft met zijn opmerking geen enkel verstand van honden!

Ts, hoe is het ondertussen met je zus al een beetje over de schrik heen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:21

geerke schreef:
Griebels@
Je hebt helemaal gelijk maar het is een utopie om te denken dat iedereen met een hond ook er boven staat wat betreft rang.(Neem als voorbeeld is het aantal mensen die hun kinderen niet op kunnen voeden...)

En vaak gaat het gewoon goed mits de mensen die NIET in rang boven hun hond staan geen dominante hond hebben of een 'moeilijk' ras.

Eens, maar in die gevallen is de schuld dan ook niet bij de hond te leggen maar bij de mens...
Dus niet de hond afmaken, maar afnemen en naar een verantwoordelijke baas doen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:26

Moderatoropmerking:
Mensen, we gaan hier een 2e ronde van de discussie in! Een aantal gebruikers zijn nu aangesproken, echter zijn er geen berichten verwijderd. Ondanks dat niet alle berichten voldoen aan de richtlijnen van Bokt, wilde ik hier geen gaten in het topic laten vallen.
Vanaf nu vertrouw ik erop dat men elkaar serieus neemt en echt op de bal gaat spelen. Mocht er sprake zijn van een persoonlijk conflict, hebben we daar een hele mooie functie voor op Bokt, zijnde de PB knop. Gebruik die dan ook en val andere gebruikers niet lastig met je persoonlijke ergenissen.
Ik hoop oprecht dat de discussie nu weer op een fijne, soepele, vriendelijke doch pittige wijze wordt voorgezet, waardoor interessant en leerzaam is en blijft. Geen van de deelnemers aan de discussie heeft behoefte aan een politie-agent die bij elke misstapje op de vingers tikt en ik heb geen behoefte aan die functie, dus ik neem aan dat jullie zonder 24/7 toezicht verder kunnen ;) Mijn dank is groot!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:41

En dan nog even een 'nieuw' bericht in het topic, zodat iedereen die deelneemt weet dat het weer open is ;) Veel plezier!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:31

tjoppie schreef:
Ik ben bijgelezen, maar het circeltje blijft het zelfde. De provechthondenmensen, blijven het gedrag van de hond bagataliseren en goedpraten. Ik zie voorbeelden voorbij komen waarvan ik denk tjonge, snapt nou niemand dat dit niet normaal gedrag is ONGEACHT de omstandigheden.

Het gaat hier om een volwassen hond welke een pup doodbijt. Dat valt onder een hele andere categorie dan volwassen honden onderling welke elkaar aanvallen, of honden die mensen bijten of, of, of. Heeft NIKS met elkaar te maken. Volwassen honden vechten onderling wel eens ja, en dat mag best. Het is lastig als de strijd oneerlijk is omdat de een toevallig wat groter en sterker is dan de andere, maar dat gebeurd gewoon wel eens. Maar eigenlijk is dat normaal honden gedrag, wie niet luisteren wil moet maar voelen! Twee egokarakters kunnen dan dus best op de vuist gaan.

Maar een volwassen hond die een pup doodbijt is gewoonweg niet OK in het koppie en ik vind het bijzonder vreemd dat hier alsmaar excuses voor bedacht worden. Al had de hond weken opgesloten in een dichte kast gezeten met zo nu en dan een kippetje naar binnen gegooid, dan alsnog had hij die pup niet mogen doodbijten.

He-le-maal mee eens!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:39

Ik vind ook dat Tjoppie het goed verwoordt!

En ach, er is nog een mooie functie op bokt: de foei-knop ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:46

Het zijn geen excuses! Het is de fout van diegene die erbij is geweest. Die heeft signalen gemist en is niet snugger genoeg geweest om honden van zulk verschil in formaat uit elkaar te houden.
En een beet van een Staff heeft al snel ernstige gevolgen bij zo'n kleine hond.

Het is niet de Staff's fout totdat er bewezen is dat die hond wel degelijk een kronkel heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:48

je kunt tussen mijn 6 honden een pup zetten maar die bijten hem echt niet dood hoor.
Het gedrag is niet normaal,er hoeft niets bewezen te worden.
Het bewijs is er al....een dode pup.
Laatst bijgewerkt door geerke op 22-07-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:51

Sancha schreef:
Het zijn geen excuses! Het is de fout van diegene die erbij is geweest. Die heeft signalen gemist en is niet snugger genoeg geweest om honden van zulk verschil in formaat uit elkaar te houden.
En een beet van een Staff heeft al snel ernstige gevolgen bij zo'n kleine hond.

Het is niet de Staff's fout totdat er bewezen is dat die hond wel degelijk een kronkel heeft.

Zo dat zijn troostende woorden voor de persoon in kwestie.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:55

geerke schreef:
je kunt tussen mijn 6 honden een pup zetten maar die bijten hem echt niet dood hoor.
Het gedrag is niet normaal,er hoeft niets bewezen te worden.
Het bewijs is er al....een dode pup.

Lezen is moeilijk, zie ik.

Tja pup is dood. Maar je was er niet bij en weet dus niet waarom het gebeurd is. Zo lastig is dat toch niet te begrijpen?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:59

Ik denk dat dit net zo moeilijk te begrijpen is voor geerke als dat het voor jou moeilijk te begrijpen is dat het helemaal niet uitmaakt waarom het gebeurd is. Het hoort gewoon niet te gebeuren en het is antisociaal gedrag wat absoluut niet wenselijk is in een hond.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:03

oh wacht. Dus als een mens iemand vermoord (zeg maar, bijvoorbeeld uit zelfbescherming) moet je die ook meteen op de electrische stoel pleuren? Want het 'slachtoffer' is al dood, immers, dus dat is bewijs genoeg!
En de reden maakt dan kennelijk niets meer uit, want dood is dood dus diegene die de ander dood heeft gemaakt moet ook maar dood.
Nu gaat het hier niet om zelfbescherming, maar de hond heeft ongetwijfeld signalen afgegeven die door de mens niet zijn opgepakt. Hond kan er vrij weinig aan doen.
Tja, bijten mag niet, maar een Staff is over het algemeen niet de meest hondsociale hond. En als de zus van TS een beetje kennis van honden heeft (zoals word aangegeven), dan had deze situatie voorkomen kunnen worden. Heel makkelijk, zelfs.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:06

Heb het net besproken met mn vader, was nieuwsgierig naar wat hij ervan dacht. Heeft een schat aan ervaring met honden van alle soorten en maten en jarenlang hondentrainingen gegeven.. Maar hij hoefde er niet eens over na te denken, hij zei ook; afmaken, hond klopt niet. Ongeacht de situatie of evt signalen, als die hond in een paar seconden besluit een pup te grijpen spoort ie niet.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:06

Wat een rare vergelijking? Ik snap deze niet.

Maar mijn persoonlijke mening. Jahoor, volwassenen welke kinderen vermoorden mogen wat mij betreft zo op de electrische stoel.

Als we nou eens afspreken dat we geen rassen meer noemen alleen "hond" dus niet het soort hond erbij halen. Ik denk dat we dan al een hele andere discussie krijgen, en het misschien ook nog wel met elkaar eens worden ook!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:10

Eens worden we het niet. Sommige vinden dat die hond direct afgespoten moet worden. In plaats van eerst uit te zoeken naar het hoe en waarom.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:17

Inderdaad, want in mijn ogen is er geen enkel excuus te bedenken. Als het aan de opvoeging zou liggen is de hond nog steeds niet betrouwbaar, en gaat hij dat ook niet meer worden ook. Dat een begeleider misschien de signalen gemist heeft is ook geen excuus, dat betekend namelijk dat de intentie er zowizo al was. En alleen de intentie is al helemaal fout! De begeleider had dan in kunnen grijpen misschien, maar dat neemt niet weg dat de hond het wel WILDE doen, en dus al helemaal FOUT was.