Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:41

Vrijdag 2 december:
Orka Morgan heeft het maar druk met allerlei ontmoetingen. Na de succesvolle kennismaking met Skyla en Adan, heeft Morgan vanochtend kennisgemaakt met de moeder van Adan, Kohana. Onder begeleiding van mij en Jan werd Morgan bij Kohana geïntroduceerd. Al gauw zwom Morgan samen met Skyla en Kohana door het bassin en kwam er geen trainer meer aan te pas. Je kon duidelijk zien dat de dames elkaar aan het aftasten en ontdekken waren, maar al snel gingen ze spelen. Kijk maar eens naar de unieke beelden van drie spelende orka’s onder water! Ik word er in ieder geval heel vrolijk van om Morgan zo te zien!

Ook in dit filmpje is Morgan de kleinste van de drie.

Bron: Kraamkamer en een Filmpje: Morgan zwemt met de andere orca's :)
http://www.kraamkamer.nl/#/weblog/Morgan-ontmoet-Kohana!
Laatst bijgewerkt door simone_1986 op 02-12-11 16:49, in het totaal 4 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:42

liljebo schreef:
kimmie261 schreef:
je hoeft toch geen naadje van de kous te weten als je ziet hoe die dieren gehouden worden?? :?

het komt in de verste verte nog niet overeen met enig normaal leven van zo'n orka..

en nee ik wil nog steeds geen wilde dieren vergelijken met gedomesticeerde dieren,tenminste ik kan met de beste wil van de wereld in een chinese naakthond geen wolf zien :n

het spijt me voor mijn kortzichtigheid daarin...

Tja, dan verschillen we dus in een aantal opzichten van mening.

Ik vind niet dat je een heleboel kritiek kunt leveren op een gegeven, alleen maar gebaseerd op sensatiemedia en aannames. Om een mening te vormen over iets, zul je exact moeten weten wat er aan de hand is, welke mogelijkheden er zijn en welke alternatieve en vooral inzicht in het hele gebeuren rondom verzorging en training van zeezoogdieren.

Ik vind ook dat een dier een dier is, met behoeftes. Ik zie met de beste wil van de wereld geen verschil in een paard wat het grootste deel van de dag op stal wordt gehouden of de hond die zijn leven voornamelijk in een ren slijt. En dan zwijg ik nog over het gebrek aan sociaal contact met soortgenoten bij sociale dieren, die van oorsprong in groepen leven, zoals paarden en honden....
En nee, een chinese naakthond lijkt niet op een wolf, maar dat wil niet zeggen dat het daarom oke is om hem in zijn eentje in een prachtige kennel op te sluiten en hem daar een groot deel van zijn leven laten doorbrengen.

Honden zijn geen wolven, maar wel degelijk sociale dieren met behoefte aan beweging, sociale contacten en uitdaging.
Paarden zijn ook geen wilde dieren, maar hebben net zo veel behoefte aan beweging, sociaal contact en uitdaging.
Mensen zijn in dat opzicht hypocriet.

En dan zal ik nog maar even zwijgen over de opgehokte varkens, die 3 maanden oud mogen worden alvorens ze op slachttransport gaan, de legbatterijen, kistkalveren etc.
En dat is oké omdat het geen wilde dieren zijn?

Een dier is een dier, met eigen behoeftes,. Het feit dat het als tam dier wordt gezien, doet daar totaal niets aan af. Het maakt echt niet dat die behoeftes minder zijn.

Enige verschil is dat orka's geen tamme dieren zijn.

Kistkalveren bestaan niet meer, dat is al een aantal jaar streng verboden. Een beetje inlezen is wel handig voor je met termen gaat gooien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:48

enig verschil is ook wel dat de meeste mensen toch proberen aan een veel voorwaardes proberen te voldoen met huisdieren,althans uitzonderingen daar gelaten natuurlijk,maar dat is dan ook snel "dierenmishandeling"en daar kan op ingegrepen worden.

en er wordt altijd wel gestreefd naar een nog betere huisvesting van huisdieren ( alhoewel ik persoonlijk erg jeuk krijg van de "benchenmentaliteit"bij honden hoor,ook zo iets geheel onnatuurlijks een roedeldier alleen opsluiten in een kleine ijzeren kooi,maar goed waarom men dat zo fantastisch vind en promoot,geen idee...) en zelfs slachtdieren wordt meer en meer naar gekeken om de huisvesting te optimaliseren.

maar een dolfinarium,is er iemand die mij 1 ding kan zeggen wat natuurlijk is aan die betonnen met prachtig (rond!!) glas afgezette bak water ,waar deze wilde dieren in zwemmen??

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:52

Ze hadden die Orka niet eens moeten vangen. Natuurlijk is het heel nobel om het dier te helpen. Volgensmij heeft deze actie 100 000 euro gekost aan belastingen, vind ik ook geen probleem als je ziet hoeveel er in komt, Morgan past daar makkelijk bij. Dolfinarium heeft volgensmij ook iets van 2 miljoen in Morgan gestoken, moeten zij weten, hun geld. Maar wat mij mateloos irriteerd aan dit gehele verhaal is dat het dier nu in gevangenschap leeft, terwijl dat niet had gehoeven. Steek die ton aan belastingen liever tegen de kap van het regenwoud. Daarnaast, wie denkt de mens wel niet dat het is? Dieren redden, beslissen over levens en beslissen over de toekomst van dit dier. Morgan is geen orka meer, het is een object aan het worden. Gaat het het Tenerife? Blijft het in Hardewijk? Blijft het leven?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:04

_San87_ schreef:
Kistkalveren bestaan niet meer, dat is al een aantal jaar streng verboden. Een beetje inlezen is wel handig voor je met termen gaat gooien.

Ik maakte alleen een punt ;) Inderdaad zegt men bezig te zijn met het dierenwelzijn, maar in een aantal landen, ook in nederland, laat het nog behoorlijk te wensen over.

Inlezen is overigens voor iedereen wellicht een aanrader...

Maar goed... ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt en trek mij hierbij terug uit deze discussie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:06

liljebo schreef:
_San87_ schreef:

Ik maakte alleen een punt ;) Inderdaad zegt men bezig te zijn met het dierenwelzijn, maar in een aantal landen, ook in nederland, laat het nog behoorlijk te wensen over.

Inlezen is overigens voor iedereen wellicht een aanrader...

Maar goed... ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt en trek mij hierbij terug uit deze discussie.

Nee, je maakt geen punt door te leuren met een manier van dierenmishandeling dat al heel lang niet meer bestaat en ook ten strengste verboden is.

Daarbij werd er ook door niemand beweert dat in Nederland alles perfect is en dat heeft verder ook helemaal niks te maken met Morgan.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:25

Ik snap gewoon niet wat mensen er aan vinden om zo een beesten in een pierenbadje te stoppen en het kunstjes laten uitvoeren.
Ik snap wel dat ze die kunstjes nodig hebben in dat pierenbadje om ze te stimuleren zodat ze niet compleet geschift worden.

Maar het gene waar ik toch echt wel over struikel, ze hebben haar naar Tenerife gedaan zodat ze daar sociale contacten kon hebben.
Maar wat voor een sociale contacten? Allemaal agressieve orca's die mekaar afentoe flink kunnen toetakelen. Terwijl orca's in het wild zelden tot nooit agressief zijn naar hun soortgenoten.
Is dat dan wel goed? Bovendien spreken die orca's in Tenerife ook allemaal een ander dialect, dus waarom niet in het wild uitzetten dichtbij de pod die ongeveer hetzelfde dialect spreekt? Is beter voor het beest. Ze sterft dan misschien wel, maar er zijn er zoveel die sterven in het wild en daar trekken we ons ook niets van aan.

En als we dan toch gaan vergelijken, stel voor dat jij in een kamer moet zitten je hele leven met iemand die je niet verstaat/begrijpt? En echt alleen in die kamer moet leven.
Want zo is het dus gewoon voor Morgan. En ik weet dat ik haar niet moet vermenselijken maar als we toch gaan vergelijken met alle dieren....

Wat ik ook een interessant discussie punt vind is dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=nBIsmhNq ... re=related

Ze zeggen dat ze in de parken niet met bepaalde orca's in het water mogen omdat deze agressief zijn, dat hun jachtinstinct te groot is.
Maar op youtube vind je zoveel filmpjes van mensen die tussen een pod orca's zitten en die orca's doen helemaal NIETS, dus waar is dat jachtinstinct?
Daaruit kan ik opmaken dat beesten dus gewoon gefrustreerd zijn en dit gaan uitwerken op mensen/andere orca's.
Of hoe moet ik dit zien?

De enige manier waarop ik orca's wil zien is zo:
http://www.youtube.com/watch?v=Alj6G_oF ... re=related

Al zou ik wel 7 kleuren stront schijten in die kayak, bang dat hem omkiept :')

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:11

Documentaire in de maakt over orka Morgan

TENERIFE - Er komt een documentaire over orka Morgan. De film wordt begin volgend jaar uitgebracht. Het Dolfinarium in Harderwijk heeft productiemaatschappij Bluedrop opdracht gegeven het wel en wee van de jonge orka vast te leggen.
Het idee om de episode-Morgan te documenteren, ontstond al vrij snel nadat het dier was opgevangen in Harderwijk. "We hadden natuurlijk al vlug door dat er iets heel bijzonders aan de gang was. In de 46-jarige geschiedenis van het Dolfinarium is het immers nooit eerder voorgekomen dat een orka is gered, opgelapt en uiteindelijk is getransporteerd naar een ander zeedierenpark. Dit is een gebeurtenis die het park zich over vijftig jaar nog steeds herinnert."

De documentaire begint met de redding van de orka, op 23 juni 2010. Medewerkers van het Dolfinarium hebben het dier uit de Waddenzee gehaald en dat op beeld vastgelegd. "De film bestaat uit een combinatie van beelden die door onszelf zijn geschoten en materiaal dat de afgelopen maanden is verzameld door de mensen van Bluedrop. Zij zijn begin dit jaar begonnen en hebben sindsdien alle cruciale momenten rond Morgan vastgelegd, zoals het bezoek van staatssecretaris Bleker aan het Dolfinarium en de rechtszaken."

Ook de Orka Coalitie maakt zijn opwachting in de film. "Dat hebben we bewust gedaan. Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar de leden van de Coalitie zijn altijd nauw betrokken geweest bij Morgan. Wij vonden het daarom niet meer dan logisch om de Orka Coalitie op te nemen in de documentaire."

Over de lengte en de distributie, durft Van Plateringen nog weinig te zeggen. "Bluedrop is nog druk bezig met filmen, dus ik heb werkelijk geen idee hoe lang de film wordt. Ook weten we nog niet wat we ermee gaan doen.

Bron: de Stentor

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:16

Morgans nieuwe huis
3 december 2011
Verzorger: Steve

Toen Morgan dinsdagavond aankwam in Loro Parque, werd ze eerst in de medical pool geplaatst. Dit is een speciaal bassin waarvan de bodem omhoog kan, zodat Morgan heel rustig het water in begeleid kon worden. De medical pool is niet zo groot. Zo’n kleine ruimte is prima om even te wennen, maar Morgan heeft, zoals je weet, meer ruimte nodig. Die ruimte kreeg Morgan al snel. Onder begeleiding van Jan en mij mocht Morgan woensdag al naar de grotere bassins zwemmen. Dat leek Morgan heel interessant te vinden. Ze ging snel in de grotere ruimtes kijken om alles te onderzoeken. De andere orka’s waren op dat moment met zijn allen samen in het grote showbassin. Morgan doet het zo goed, daardoor loop ik steeds met een trotse glimlach op mijn gezicht rond.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat wanneer Morgan aan alle dieren gewend is, zij samen met Keto, Skyla, Adan, Kohana en Tekoa in alle bassins zwemt.

Bron: http://www.kraamkamer.nl

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:41

simone_1986 schreef:
Documentaire in de maakt over orka Morgan

TENERIFE - Er komt een documentaire over orka Morgan. De film wordt begin volgend jaar uitgebracht. Het Dolfinarium in Harderwijk heeft productiemaatschappij Bluedrop opdracht gegeven het wel en wee van de jonge orka vast te leggen.
Het idee om de episode-Morgan te documenteren, ontstond al vrij snel nadat het dier was opgevangen in Harderwijk. "We hadden natuurlijk al vlug door dat er iets heel bijzonders aan de gang was. In de 46-jarige geschiedenis van het Dolfinarium is het immers nooit eerder voorgekomen dat een orka is gered, opgelapt en uiteindelijk is getransporteerd naar een ander zeedierenpark. Dit is een gebeurtenis die het park zich over vijftig jaar nog steeds herinnert."

De documentaire begint met de redding van de orka, op 23 juni 2010. Medewerkers van het Dolfinarium hebben het dier uit de Waddenzee gehaald en dat op beeld vastgelegd. "De film bestaat uit een combinatie van beelden die door onszelf zijn geschoten en materiaal dat de afgelopen maanden is verzameld door de mensen van Bluedrop. Zij zijn begin dit jaar begonnen en hebben sindsdien alle cruciale momenten rond Morgan vastgelegd, zoals het bezoek van staatssecretaris Bleker aan het Dolfinarium en de rechtszaken."

Ook de Orka Coalitie maakt zijn opwachting in de film. "Dat hebben we bewust gedaan. Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar de leden van de Coalitie zijn altijd nauw betrokken geweest bij Morgan. Wij vonden het daarom niet meer dan logisch om de Orka Coalitie op te nemen in de documentaire."

Over de lengte en de distributie, durft Van Plateringen nog weinig te zeggen. "Bluedrop is nog druk bezig met filmen, dus ik heb werkelijk geen idee hoe lang de film wordt. Ook weten we nog niet wat we ermee gaan doen.

Bron: de Stentor

Maar nee hoor, het dolfinarium denkt niet aan :$

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:54

Nee, inderdaad, het is namelijk enorm duur om zo'n filmcrew in te huren ;) .
En de kans is groot dat de film educatief gebruikt gaat worden en dus weinig in het laadje gaat brengen. Maar je mag denken wat je wil natuurlijk :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:11

Blijf jij vooral geloven in de heiligheid van het Dolfinarium :')

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:13

Haha, ik kan me voorstellen dat het lijkt of ik denk dat het Dolfinarium heilig is door mijn berichten hier. Maar mijn bril is niet roze, hij is gewoon doorzichtig en zeer kritisch. Alleen zie ik dingen ook graag in perspectief en geef ik graag tegengas met correcte informatie ipv dat propagandageschreeuw :P .

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:27

Ik vind het wel een mooi beeld om ze zo te zien spelen, maar toch had ik m liever in het wild terug gezien :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:43

assie schreef:
Haha, ik kan me voorstellen dat het lijkt of ik denk dat het Dolfinarium heilig is door mijn berichten hier. Maar mijn bril is niet roze, hij is gewoon doorzichtig en zeer kritisch. Alleen zie ik dingen ook graag in perspectief en geef ik graag tegengas met correcte informatie ipv dat propagandageschreeuw :P .

Maar ook dan moet jij toch inzien dat, als het gaat om correcte informatie, een orka niet in een badkuip thuis hoort?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:03

Ik word moe van mensen die maar blijven roepen dat het geen goed idee was om Morgan terug te zetten in de oceaan met als argument dat hij dan alleen had moeten overleven. Tjongejonge, er zijn nog MEER opties geweest en dat was bv om ons best te doen om Morgan te laten aansluiten bij een andere groep orca's.
Het is niet eens geprobeerd!!! Nu zit ze op Tenerife in gevangenschap in een veel te klein bad, waar ze uitgemolken worden voor de commercie. Nee, daar word je vrolijk van! ;(

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:48

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:36

:') uh ben ik nou zo slim of is iedereen nou zo dom?

Als t al zo goed gaat met ontmoeting in dat stomme zwembad had ze net zo goed uit gezet kunnen worden :')

en ja hoor dolfinarium gaat filmpje maken over morgan tjah hoeveel geld willen ze nog uit morgan slaan?? :r en mensen met bril doe die eens af ... t gaat hier enkel om geld :x ben benieuwd hoelang t gaat duren voordat we zo een wannabee dolfinarium free willy 4(morgan) gaan zien in de bios _O-

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:44

NathalietjeB schreef:

Als t al zo goed gaat met ontmoeting in dat stomme zwembad had ze net zo goed uit gezet kunnen worden :')

Ja dat is ook echt te vergelijken met elkaar... :+
Hadden ze gewoon even wandjes moeten plaatsen in zee om haar langzaam kennis te laten maken met de andere orka's :')

Maar goed, verder geen zin om in discussie te gaan het is toch nutteloos, iedereen heeft een andere mening.
En er worden ook weinig dingen gezegd die echt bewezen zijn, wordt alleen maar geroepen wat andere ook roepen...
Ik ben blij voor Morgan dat ze niet meer in haar kleine bassin in het Dolfinarium zit maar nu een grote bassin heeft en soortgenoten.
Laatst bijgewerkt door simone_1986 op 03-12-11 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:47

simone_1986 schreef:
NathalietjeB schreef:

Ja dat is ook echt te vergelijken met elkaar... :+
Hadden ze gewoon even wandjes moeten plaatsen in zee om haar langzaam kennis te laten maken met de andere orka's :')

In het wild kan ze vluchten mocht ze aangevallen worden, zie haar dat maar eens doen in dat badje ;)

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:50

nieky1993 schreef:
In het wild kan ze vluchten mocht ze aangevallen worden, zie haar dat maar eens doen in dat badje ;)

Hier kunnen ze een poging doen om in te grijpen en maakt ze kennis met 1 orca tegelijk. In het wild is ze meteen in een groep dus als ze haar allemaal zouden aanvallen zou ze ook niet kunnen vluchten. En het probleem als ze vlucht van de groep in het wild is dat ze alleen in zee terecht komt en dan waarschijnlijk nooit aansluiting bij een groep zal vinden en misschien ook niet kan jagen...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:54

simone_1986 schreef:
nieky1993 schreef:

Hier kunnen ze een poging doen om in te grijpen en maakt ze kennis met 1 orca tegelijk. In het wild is ze meteen in een groep dus als ze haar allemaal zouden aanvallen zou ze ook niet kunnen vluchten. En het probleem als ze vlucht van de groep in het wild is dat ze alleen in zee terecht komt en dan waarschijnlijk nooit aansluiting bij een groep zal vinden en misschien ook niet kan jagen...

Daar zeg je het goed, poging tot ingrijpen.
Nogmaals die beesten in Tenerife zijn hartstikke agressief, Denk je echt dat die gaan luisteren als ze eenmaal in de aanval zitten?
Als dat zo zou zijn dan zouden er niet mensen/orca zijn gestorven.

Maar ik blijf erbij, beter kijken of ze het in het wild redt dan haar in zo een badje opsluiten.
Maar stel je voor dat ze zou sterven he, net als de anderen tientallen orca's in de oceaan....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:26

ze had heus niet zomaar in zee geplompt geweest hoor als ze in zee weer uitgezet was :n

hoe komen mensen daar toch bij,ze had eerst weer moeten leren levende vis te eten,ze hadden een baai bij een fjord afgezet en daar haar weer geleerd hoe het ook alweer was in de natuur .

nu vermoed ik dat je je niet moet vergissen in het wilde instinct dat deze dieren nog hebben dus dat ze vrij snel weer het oude leven oppikken.

maar nee het uitzetten terug in de natuur had ook in fases gegaan,niet zomaar ergen in haar uppie in zee gooien en zie je maar te redden.. 8)7

overigens van de filmpjes die ze laten zien van haar daar in loro parque kan ik meer verdrietig worden als blij,zie er ook de blijheid niet van in,enige wat ik hoor is een gillende walvis die roept naar haar familie,die nu nog verder als ooit is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:09

_/-\o_ same minds here

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:10

assie schreef:
Nee, inderdaad, het is namelijk enorm duur om zo'n filmcrew in te huren ;) .
En de kans is groot dat de film educatief gebruikt gaat worden en dus weinig in het laadje gaat brengen. Maar je mag denken wat je wil natuurlijk :)

Natuurlijk gaat het gedeeltelijk om geld, het is een commercieel bedrijf. Hoewel ik wel denk dat het ook educatief is bedoeld. Educatief met een sterretje zeg maar.