Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ramara

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:08

Hallo, bedankt voor het invullen allemaal!
Nu begrijp ik de commotie rond het Salmonella-verhaal (mijn excuus voor degene die zich aangevallen oid voelen, want dat was absoluut niet de bedoeling!), echter wordt Salmonella hier als voorbeeld genoemd van een ziekteverwekker en niet per definitie als dé ziekteverwekker van het voedsel! Bovendien gaat het mij niet alleen om de hond, maar ook om de eigenaar, want - hoewel het artikel hierboven genoemd wel duidelijke aanwijzingen geeft - hoe kunnen we weten of iedereen ook de goede hygiënische maatregelen neemt? Maar dat is op zichzelf moeilijker te peilen.
Daarom wil ik gewoon weten in hoeverre jullie beseffen wat er in het voer zit.
Heb het nu in ieder geval ook aangepast, bedankt voor de feedback!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:10

Ramara schreef:
Bovendien gaat het mij niet alleen om de hond, maar ook om de eigenaar, want - hoewel het artikel hierboven genoemd wel duidelijke aanwijzingen geeft - hoe kunnen we weten of iedereen ook de goede hygiënische maatregelen neemt?

Mensen hebben ook nog eigen verantwoordelijkheid :+ En daarbij: vlees voor de hond is niets anders dan vlees voor humane consumptie, het is echt niet viezer of bedorven ofzo..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:17

Dat wou ik ook net zeggen. Het risico op salmonella en aanverwante ziektes is door het vers vlees voeren aan je hond echt niet groter dan het vlees wat je voor jezelf klaar maakt.

Echter is het misschien wel zo, dat mensen er zelf makkelijker over denken omdat het toch maar voor de hond is.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:21

wij hebben Fokker M, en bevalt heel goed!
hij is niet te dik, en dat kan snel gebeuren bij Laberdors!

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:45

Laika schreef:
Dat wou ik ook net zeggen. Het risico op salmonella en aanverwante ziektes is door het vers vlees voeren aan je hond echt niet groter dan het vlees wat je voor jezelf klaar maakt.

Ja, dat klopt. :j

Laika schreef:
Echter is het misschien wel zo, dat mensen er zelf makkelijker over denken omdat het toch maar voor de hond is.

En dat bedoelde ik eigenlijk ja. ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:01

En uit het onderzoek blijkt, dat het percentage honden met salmonella in de ontlasting die vers gevoerd worden even groot (zelfs iets kleiner) is als bij een gemiddelde populatie gezonde honden (ongeacht voer)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:15

Nikka schreef:
En uit het onderzoek blijkt, dat het percentage honden met salmonella in de ontlasting die vers gevoerd worden even groot (zelfs iets kleiner) is als bij een gemiddelde populatie gezonde honden (ongeacht voer)

Maar ze geven zelf toe dat hun onderzoek statistisch gezien geen waarde heeft. Nu staat trouwens weer in dat artikel dat ze de maag hebben nagebootst door middel van een oplossing met zuur en pepsine. Waarom niet gewoon met FIDO?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:01

zitake schreef:
Sommige honden/katten hebben nu eenmaal een dieetvoer nodig, kun je niet omgaan, en dan wil ik het ze eens zien doen op rauw vlees, barf,...
Alle respect dat je dieren het er goed op doen, maar ze kunnen het net zo perfect doen op een kwalitatief goed commercieel voer. Het valt me op dat de zgn barf-voerende mensen, naturals of hoe je het ook wilt noemen wel behoorlijk fel reageren, lijkt me vaak een beetje eng zelfs, terwijl er nooit zo'n reacties komen van mensen die gewone voer voeren. Vraag me toch wel een beetje af vanwaar die felheid/agressiviteit.
Dat dierenartsen wat verdienen aan voer is normaal, is net zo bij medicatie, dierenzaakhandelaars verdienen net zoveel aan voer, dus waarom zou het daarom perse slecht moeten zijn of niet gekocht mogen worden. Dat firma's praatjes maken, doen ze overal, maar als praktijk kies je echt nog altijd met welk voer je doorgaat. het is niet zo dat alles zomaar gedaan wordt zonder nadenken, integenstelling tot wat sommigen denken. Dieren worden nooit ondoordacht op een dieetvoer gezet. Struvietkatten/verstopte katten kunnen in bepaalde gevallen prachtig geholpen worden met een speciaal voer (terwijl je toch echt meer verdient aan een verstopte kat die telkens terugkomt dan aan een zakje dieetvoer), voedselallergische dieren kunnen ook voor mensen die niet aan de gang willen gaan met rijst en vlees op test gezet worden. Het is bewezen dat honden met gewrichtsproblemen echt gebaat zijn met supplementen hiervoor, waarom niet als ze in het voer kunnen vervat zitten. Er wordt net zo'n mooi verhaaltje gevormd rond het vleesvoeren als rond het commercieel voeren.

Even bijstaan ik ben het hier mee eens.
Ik wordt een beetje doodmoe van dat soort agressieve reacties op andere bokkers.
Het is erg moeilijk voor sommige bokkers om iemand in zijn of haar waard te laten die kiest voor een bepaald soort brok.
Meteen wordt het afgedaan als 'hartstikke slecht, er zit rommel in en de kans dat ze er kanker of andere ziektes van krijgen is erg groot, jagen sommige mensen de stuipen of het lijf of drijven ze in een hoek met hun sprookjesverhalen over hun product.

Kan me herinneren dat er ooit een regel op bokt is gekomen dat er niet meer fel geageerd mag worden op bokkers die een nestje bij hond of kat willen, opmerkingen als 'asielen zitten al zo vol of wat is de meerwaarde' zijn verboden.
Ik hoop dat er ooit een dag komt dat bokt ook wat strenger in gaat zien over dit soort agressief gedrag
en mensen die brokken voeren ook hun verhaal mogen vertellen zonder in een hoek te worden gedreven of er geen andere mogelijkheid is.

Zou de sfeer op bokt ten goede kunnen komen.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:07

Ik voer mijn hond (cairn terriër) royall canin bevalt hartstikke goed ze doet het er al 12 jaar op!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:46

Chiqa schreef:
Wilawander schreef:
Ik vindt 65 euro voor een zak toch best veel geld. Aangezien ik sport met de honden hebben ze toch iets meer nodig.

Persoonlijk is het voor mij niet zo belangrijk wat een zak brokken kost ik heb dat er wel voor over als ik zie dat ze het er goed op doet.

Waar lezen jullie dat ik er dat niet voor over heb? :roll: Ik zeg alleen dat ik het veel geld vindt kosten. Als mijn hond dat nodig heeft dan krijgt hij dat.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:55

Wij geven onze 2 honden (mechelse herder en kruising duck tolling retriever) farmfood brokken en af en toe farmfood pens.

Ik heb al eens een poging gedaan rauw/vers vlees te geven ,maar de mechelse herder die eet het niet en de kruising
schrokt het naar binnen en kotst alles elke keer uit....

Dus dat is wel balen anders had ik mooi een mix willen geven van beide!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:01

Mijn honden krijgen sinds een tijdje Acana maar ben er niet erg over te spreken. Hun ontlasting stink echt een uur in de wind, hun poepjes ook en ze drinken veel meer als normaal.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:54

simsalakim schreef:
Wij geven onze 2 honden (mechelse herder en kruising duck tolling retriever) farmfood brokken en af en toe farmfood pens.

Ik heb al eens een poging gedaan rauw/vers vlees te geven ,maar de mechelse herder die eet het niet en de kruising
schrokt het naar binnen en kotst alles elke keer uit....

Dus dat is wel balen anders had ik mooi een mix willen geven van beide!

Tja, als ze het niet lusten heb je een probleem. Met de kruising zou je nog kunnen proberen om het met kleine hoeveelheden te geven. Als de maag alleen brok gewend is, is het logisch dat het vlees, naar binnen geschrokt, niet geaccepteerd wordt. Ook kan het merk verschillen, of de vleessoort die je voert.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:40

Letsdunit schreef:
Mijn honden krijgen sinds een tijdje Acana maar ben er niet erg over te spreken. Hun ontlasting stink echt een uur in de wind, hun poepjes ook en ze drinken veel meer als normaal.

:D Had ik ook met de Acana, poepjes werden zelfs flatsen :D
Nu ze op een combinatie van Farmfood brok en www.naturis.be vers vlees staan gaat het super met al mijn windhondjes. Ook het tandsteen verhaal is opgelost.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:15

Laika schreef:

naar mijn weten komt salmonella bij kip vandaan en bak/braad/kook ik mijn kippetje altijd goed gaar voor mezelf terwijl het voor de hond rauw blijft.. deze vergelijking lijkt mij daarom niet opgaan of zie ik iets over het hoofd?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:19

Ben het met je eens Jade, maar ik bedoelde dus dat ik wat kruisbesmetting met het hondenvlees geen extra maatregelen neem. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn eigen kippenvlees een aparte snijplank. Ook voor het hondenvlees heb ik een aparte snijplank, maar daar snij ik zowel de kip als andere vleessoorten op.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:32

Wij zijn imiddels een weekje op weg met het nieuwe voor en het gaat rpima.
nu heb ik al een paar keer opmerkingen over de hoeveelheid poepen voorbij zien komen.

Wij konden voorheen wel 6 keer per dag naar buiten omdat madam moest poepen en dan soms ook wel 2 keer.
Nu is dat ineens terug gegaan naar 2, soms zelfs maar 1 keer per dag.

nu jat ze ook alles wat los en vast zit dus ik twijfel een beetje. Is dit normaal, of zou ze toch last hebben van iets raars dat ze gegeten heeft.

denk aan, op de keukentafel gesprongen en de kaaskorsten gejat (ja ze kan heel hoog), knoopjes van een kussensloop die nergens meer te vinden zijn en ze vreet ook draden bij het leven, van vlossen, manden, sokken die ze jat. enz.
(doe mijn best om alles weg te bergen, maar ze bedenkt steeds weer iets nieuws)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:41

Hier staan ze nu 1,5 week op kvv en hier ook veel minder poepen. Dus raar is het niet. Merk wel dat ze meer moeten plassen, maar da's ook logisch, er zit meer vocht in vers dan in brok. Verder drinken ze ook een stuk minder is mijn conclusie.

Zojuist hier bij een verkoop adres Lotgering gekocht, morgenochtend mogen ze dat uitproberen, ben benieuwd. Als dat was is ga ik denk ik daar op over. Ook voor de poezels direct meegenomen om te proberen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:07

Als je van brok naar vers vlees gaat is het heel normaal dat de hoeveelheid poep tot 1/3 terug gaat :j
Ik bedoel dus maar één derde poep als wat je gewend bent.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:31

Heeft er hier toevallig iemand ervaring met Greenfields? :)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:57

ohh, dus heel bijzonder weinig poept ze niet.
Ik hou het wel even in de gaten. (die knopen moeten er toch echt nog uit :P )

en nee helaas geen ervaringen met greenfields voor je. Alleen de kluifjes, die knaagden onze fretten in de mini variant. vonden ze geweldig.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:31

Chiqa schreef:
Even bijstaan ik ben het hier mee eens.
Ik wordt een beetje doodmoe van dat soort agressieve reacties op andere bokkers.
Het is erg moeilijk voor sommige bokkers om iemand in zijn of haar waard te laten die kiest voor een bepaald soort brok.
Meteen wordt het afgedaan als 'hartstikke slecht, er zit rommel in en de kans dat ze er kanker of andere ziektes van krijgen is erg groot, jagen sommige mensen de stuipen of het lijf of drijven ze in een hoek met hun sprookjesverhalen over hun product.

Ik denk dat het gegeven dat discussies over vers vs brok niet altijd even gezellig verlopen niet aan 'één bepaalde kant van het kamp' kan worden toegeschreven. Ook niet als gesteld wordt dat het slechts sommige versvoerders zijn die zich daaraan schuldig maken en niet allemaal. Felle reacties komen naar mijn mening aan beide kanten voor. Ook sommige brokvoerders kunnen er wat van.
Ik denk dat het probleem 'm hoofdzakelijk zit in het feit dat commentaar op de verzorging van dieren kennelijk erg gevoelig ligt bij veel mensen. En dan wordt kritiek op een bepaald soort voeding nogal eens opgevat als een persoonlijke aanval, terwijl het zo niet bedoeld was.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat de gemiddelde versvoerder zich over het algemeen behoorlijk goed heeft verdiept in hondenvoeding. En daardoor hebben ze vaak overal een weerwoord op. Ik kan me op zich wel voorstellen dat iemand zich in een hoek gedreven kan gaan voelen wanneer die een stortvloed van informatie c.q. kritiek op een bepaald soort voeding over zich heen krijgt waarop hij of zij geen weerwoord meer heeft. Maar moet nuttige info om die reden dan maar verzwegen worden?

Chiqa schreef:
Kan me herinneren dat er ooit een regel op bokt is gekomen dat er niet meer fel geageerd mag worden op bokkers die een nestje bij hond of kat willen, opmerkingen als 'asielen zitten al zo vol of wat is de meerwaarde' zijn verboden.
Ik hoop dat er ooit een dag komt dat bokt ook wat strenger in gaat zien over dit soort agressief gedrag
en mensen die brokken voeren ook hun verhaal mogen vertellen zonder in een hoek te worden gedreven of er geen andere mogelijkheid is.

Zou de sfeer op bokt ten goede kunnen komen.

Deze vergelijking zie ik niet. Het is immers alleen verboden om in een topic waarin iemand zijn nestje laat zien, een discussie te beginnen over of het betreffende nestje wel een meerwaarde heeft of niet. De discussie of bepaalde nestjes in zijn algemeenheid wel of niet toe te juichen zijn is hier niet verboden om te voeren.
Zo lijkt het me ook niet nodig om extra regels over het voeren van discussies over vers vs brok in te stellen. Zo lang we ons allemaal aan de fatsoensnormen m.b.t. discussiëren houden en het betreffende topic zich ook leent voor een dergelijke discussie is er niets aan de hand. Is dat niet het geval, dan zijn daar net als in ieder ander topic moderators voor die je desgewenst kunt inschakelen.
Je kunt hier naar mijn mening als brokkenvoerder prima je verhaal vertellen. Alleen mag een ander ook zijn verhaal vertellen. En mag je ook op elkaars verhalen reageren. Je zal het niet altijd eens worden, maar dat kan nu eenmaal met discussies.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:50

Marloes__ schreef:
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met Greenfields? :)

Ik heb greenfields lam en rijst gevoerd,maar mijn honden gingen hier stinkscheten van laten en de vacht werd doffer.

Ik voer nu Cavom,ze glimmen weer als een spiegel en laten geen scheten meer.
Ook heb ik het idee dat ze minder verharen, maar dat kan toeval zijn .

Daarbij is Cavom ook nog eens goedkoper dan greenfields en dat is ook mooi meegenomen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:16

Mooi gesproken Oprtalj!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:11

Mijn pup staat sinds kort op Royal canin junior (mix van medium en large, maar gaat hierna verder op large). Hij doet het echt goed hierop. ontlasting mooi normaal van structuur, hij komt mooi bij, niet zoveel ontlasting per dag. Voorlopig blijft hij hierop staan. Prima voer dus. Hij krijgt 1x daags ook een gedroogde pensstaaf en af en toe een reepje gedroogd (runds)vlees.