[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:40

@sitaenik
Zie je zelf wat aan je hond als je hem uitlaat wat voorkeuren betreft?
Als je een Labrador hebt waar je blij mee bent. Wat houdt je dan eigenlijk tegen om niet weer een Labrador te nemen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 01:14

Mijn vriend en ik wonen officieel in ons nieuwe huis.

Het is een beetje erg buitenaf, maar toch vlakbij een grote straat, en zo'n beetje bij alle huizen in de omgeving wordt regelmatig ingebroken/beroofd...behalve degene met een fatsoenlijke waakhond. Dus }>
Wij hadden een paar rassen in ons hoofd, maar een herder(achtige) springt er voor ons bovenuit.

We hebben een afgezette achtertuin voor de eerste tijd voor de hond zodat ie leert hier te blijven, voor de rest is er overdag altijd iemand thuis dus kan ie vrij rondlopen.
Wij wonen bij vriendlief's tante, zij heeft een akelige ziekte en heeft hulp nodig bij het huishouden en het opvoeden van haar geadopteerde 4 jarige dochtertje. Verder hebben we een oud poedelteefje, en een aussie mix teefje. Beiden geholpen.

De bedoeling is dus dat de hond onze 4 personen als 'zijn' familie ziet, en vooral 's nachts een oogje in het zeil gaat houden. En ongewenste bezoekers weg houdt.
Mijn schoonvader woont 5 minuten lopen hier vandaan en komt hier vaak langs in zijn truck, en zijn roedeltje komt ook mee. Onze hond zal deze mensen en honden wel moeten accepteren, maar dat zal snel genoeg gaan sinds ze hier meerdere malen per week komen.

Ter verduidelijking, we zoeken een hond die als hij volwassen is, nog steeds sociaal is naar bekenden (staffs staan daar weer minder bekend om, terwijl we dat niet kunnen gebruiken), en onbekenden wegjaagt.

De hond komt dus ook NIET in huis, en zal altijd buiten verblijven (natuurlijk met een geschikt onderkomen en steeds voldoende aandacht, niet aan kettingen oid).

Gaat dit allemaal werken? Welk ras moeten we aan denken? Wij hebben een Duitse Herder in gedachten, het hoeft geen scherpe hond te zijn (liever niet zelfs). Het uiterlijk moet al voldoende zijn om mensen weg te jagen, voor de rest mag het een vriendelijke hond zijn).

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 01:22

*Sancha, ik denk dat een herder prima geschikt is voor jou/jullie wensen :) .
Zeker als je hem/haar als pup krijgt, dan heb je de opvoeding ook zelf in de hand!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 02:00

Dank je, daar zaten wij ook aan te denken :) Alleen hoop ik dat het goed gaat komen omdat de andere honden hier toch wel veel zijn, maar ook weer niet elke dag.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:25

Rottweiler kan ook of een boxer. Canadese witte zijn wel heel sociaal.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:40

Rotweiller, dogo argentino, dogo canario?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:28

Ik hoor ook goede = sociale berichten over een bordeaux dog. Die is flink, niet waar?
Of een boerboel? Ken ik niet maar oogt vervaarlijk.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:29

bordeaux dogs zijn idd erg leuke honden, die er wel imposant uit zien, maar echte schatjes zijn! Wat betreft waaksheid... Ik heb geen idee of ze dat echt zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:42

voor mij tips?(zie vorige bladzijde..)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:47

Volgens mij is die niet echt waaks, en naar mijn idee geen buitenhonden. Zo zou je ook een duitse dog kunnen noemen, maar das ook geen buitenhond.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:51

Mijn vriend en ik wonen nu een paar maanden samen en wij willen heel graag een hond.
Aangezien wij in een flat wonen willen wij een hond die hier dan ook geschikt voor is.
Wij wonen op de 3e verdieping, en er zit geen lift in het gebouw. Wij hebben 3 slaapkamers, lange hal, grote woonkamer. Mijn vriend werkt 's nachts/'s ochtends en ik doe school.

Overdag is mijn vriend sowieso thuis en genoeg tijd om uit te laten. Alleen we hebben geen tuin ...
We hebben geen andere dieren of kinderen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:45

Hmm lastig, 3de verdieping zonder lift met een pup..
Wat spreekt jullie verder nog aan? Type, karakter, maat, functie (sport?)...
Een pup of wat ouder? Aangezien zindelijk maken niet makkelijk is als je eerst 3 trappen moet lopen natuurlijk :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:13

Boerboel werkt iets te zelfstandig, en als er straks vriendjes van het meisje komen spelen lijkt me dat geen heel strak plan :)
Een bordeauxdog is ook een goede suggestie, ga ik me zeker in verdiepen aangezien ik ze niet persoonlijk ken :)

@Sence: ik zou gaan voor een kleine, volwassen herplaatser. Grote honden zijn niet geschikt om een paar keer per dag 3 trappen af te lopen ivm mogelijke heupproblemen.
Zou dus zeker gaan voor een kleine hond die je makkelijk kan tillen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:44

Veulen84 schreef:
Rottweiler kan ook of een boxer. Canadese witte zijn wel heel sociaal.

Boxers zijn geen erfhonden en leven graag bij hun mensen in huis. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:57

Mag best sociaal zijn, maar het gaat hier meer om het uiterlijk. En aanslaan als er hier iemand bij het huis komt, tenzij wij zeggen dat het goed is :) Ik zou het niet erg vinden als hij daadwerkelijk zou bijten, maar moet even kijken hoe de wet hier inelkaar zit. Ik gok net zo krom als in Nederland :D

Het wordt waarschijnlijk toch een herder, of een dog :)

Bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:12

Weet wel dat een herder erg gericht is op de eigen roedel.

Als jouw andere honden ook permanent buiten verblijven is een herder niet verkeerd. Als dat niet zo is, is een herder niet aan te raden. Een sociaal geïsoleerde hond, wordt een gestoorde hond. Dat wil je niet meemaken denk ik.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:15

Hij zal alleen 's nachts alleen buiten zijn. Voor de rest zijn we erg veel buiten, dus dat hoeft volgens mij geen probleem te zijn.
De andere honden zijn iig 's nachts binnen, en buiten wanneer wij dat ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:25

Dat maakt het anders, een hond kan prima 's nachts alleen zijn idd. Ik vind het helemaal geen probleem om een hond buiten te houden hoor, begrijp me goed. Ik vind het vaak best heel goed, de vacht wordt er mooier van (met voldoende verzorging natuurlijk) en de algehele conditie van de hond vaak ook.

Ben je van plan er ook mee te gaan sporten? Een herder moet mentaal ook bezig gehouden worden, het zijn honden die zich snel vervelen. Sport is vaak erg leuk met een herder, veel herders zijn heel werkwillige honden. Ik ben dol op het ras, en als je er rekening mee houdt dat een herder geen beginnershond is, en weet wat je doet, kun je er heel veel plezier van hebben. Ik zie dat je de USA woont, ik adviseer je wel om een hond uit Duitse lijnen te kopen, ivm heupen/ellebogen. Die zullen daar wat duurder zijn, maar het is de moeite waard. Je kunt er natuurlijk ook een importeren, maar dat is een duur grapje.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:24

Ja dat zijn inderdaad punten om over na te denken.
Geen idee of hier trainingsscholen in de buurt zijn, zal ik na moeten kijken.
Overigens komt de hond pas na de winter, omdat het mijn eerste winter hier word en ik eerst zeker wil weten dat we ook dan genoeg tijd aan de hond kunnen besteden.

Ik zou dolgraag agility willen doen + gehoorzaamheid.
Tegen die tijd zal ook mijn rijbewijs omgezet zijn dus een stuk ervoor rijden maakt me niet uit :)Nu ben ik nog even afhankelijk van vriendlief.
Opvoeding zal geen probleem zijn, tenminste, we hebben allemaal ervaring met honden, en desnoods zoek ik er hulp bij (hondenschool weer :)).

Importeren zal denk ik voor ons de beste optie zijn, aangezien we voor dit nu echt een pup willen. Beide andere hondjes zijn herplaatsers.
Top van al die aandachtspunten, Ik ga eerst nog eens heel goed kijken of we wel aan dit allemaal kunnen voldoen. Zou het vreselijk vinden als straks de winter komt en de hond zit daar een beetje alleen.

We hebben een omheinde tuin, van ongeveer 10 bij 15 als het niet groter is, die hij helemaal voor zich alleen krijgt 's nachts. Daarin staan ook twee schuren en gaan we een mooi hondenhok bouwen.
Overdag (zeg maar vanaf 6/7 uur 's morgens tot met middernacht), heeft hij rondom het huis, inclusief de wei van de paarden dat is zo'n 10 hectare? Gokje, maar zeeen van ruimte :)
Er loopt een zandpad naar de grote weg, maar die is niet dusdanig dichtbij dat hij zo de weg over kan rennen.
Onze grond ligt ook niet aan de kant van de weg, maar aan de andere kant van het huis, dus aan de straatkant heeft ie niets te zoeken in principe.

En ja, buiten blijven zou hier heel goed moeten kunnen, het word in principe niet onder het vriespunt. Alleen is het in de zomer nu wel 40 graden (in de schaduw...), ik weet niet hoe dat zal gaan met zo'n dikke vacht.
We kunnen wel een zwembad neerzetten natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:10

Klinkt goed hoor. Je denkt er iig goed over na, dat waardeer ik. Ik ben echt blij dat je die aandachtspunten ook meeneemt. Ok geloof ook dat importeren de beste optie voor jullie is. Denk wel dat het goed is om nu al te gaan oriënteren op wat je dan precies wilt. Werklijn of kynoloog, welke lijnen spreken je aan, is er een fokker wiens visie je erg aanspreekt. Verdiep je daarin, dat is echt de moeite waard. Een goede herder, en zeker een Duitder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:53

Sorry, zie nu pas dat ik mijn bericht verzonden had, voor ik het afgemaakt had :o

Wou alleen maar zeggen dat Duitse Herders geen goedkope honden zijn :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:52

Yamcha schreef:
... Wou alleen maar zeggen dat Duitse Herders geen goedkope honden zijn :) ...

Dat geldt niet alleen voor DH, maar voor de meeste rashonden ;) .
(Wat vind jij trouwens "niet goedkoop"?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:14

Als je een Duitser importeert kan dat best duur zijn ;)

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:16

Loiz schreef:
Hmm lastig, 3de verdieping zonder lift met een pup..
Wat spreekt jullie verder nog aan? Type, karakter, maat, functie (sport?)...
Een pup of wat ouder? Aangezien zindelijk maken niet makkelijk is als je eerst 3 trappen moet lopen natuurlijk :)

We hadden zelf een boomer in het hoofd. En dan wel een pup...

Maar is het voor zo'n hondje ook geschikt om steeds te tillen met de trappen? Of is zovaak tillen niet gezond?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:14

Yamcha schreef:
Als je een Duitser importeert kan dat best duur zijn ;)

Ik gok zo'n 500 euro voor het vliegen + de benodige vaccinaties die extra nodig zijn + wellicht extra kosten voor de extra moeite die de fokker zal moeten doen...Al met al een kostenplaatje van 2000 euro? Dat zou mijn schatting zijn, ik hoop dat dat reeel is?

@Sence: tillen is beter dan traplopen!