'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:54

Vind het belachelijk als mensen zulke uitspraken doen.

Laten we even eerlijk wezen weet niet hoe dat in andere asielen gaat maar de honden hier zijn peperduur. Ik ga echt niet veel betalen voor een hond of kat met problemen. Dat kan je naar mijn mening ook niemand verplicht of verwachten.

Als iemand weet wat hij/zij doet vind ik dat iemand gewoon moet kunnen fokken.

Begrijp me niet verkeer wij hebben een zwervertje en een herplaatser, ik help graag dieren maar wel tot op zekere hoogte.

Vind dat hier niet beslist kan worden voor andere mensen wat zij wel of niet moeten/mogen doen

sunny_l0ve

Re: 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:59

Niemand hier kan je verplichten om beslissingen te nemen, dit is gewoon een discussietopic, en daar uit je je mening. Het gebeurt alleen heel vaak op een nogal opdringerige manier, wat ook anders gebracht kan worden ;).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:03

Quellian schreef:
Natuurlijk ben ik tegen het fokken/vermeerderen over de rug van dieren, maar wat heeft dat in vredesnaam te maken met mijn opvoeding van mijn honden? Die snap ik ff niet.
Ik help dieren daar waar nodig, dus om nou te zeggen dat dieren door mensen zoals ik in asiels terecht komen, tja... denk dat je me dan toch wel heuwl erg slecht kent ;)

Adil denkt waarschijnlijk dat karakter alleen erfelijk is bij Jazz en andere zogenaamde moeilijke kpwn paarden.

Daarom is het natuurlijk ook onzin dat de Rottweiler rasvereniging karaktertesten afneemt voordat de honden ingezet mogen worden voor de fokkerij (en dan natuurlijk nog alle gezondheidsonderzoeken en rontgenfoto's).
ZE denkt waarschijnlijk ook dat een hond die zelf geen HD heeft ook geen drager kan zijn en begrijpt niet dat het wel pas na 10 jaar fokken naar boven kan komen dat je hond een drager is. En dan zijn er ineens een heleboel lijders.
Maar gelukkig kan de vriendin van Adil daar nooit verantwoordelijk voor gesteld worden want zonder papieren is ook nooit te achterhalen in welke lijn die dragers zitten.

De vergelijking van Friezen met Golden Retrievers is ook zo'n goede. Al 20 jaar terug had de rasvereniging al maatregelen genomen om de erfeljike karakterfout eruit te selecteren. Tegenwoordig zie je die ook alleen nog maar bij de honden die bij slechte fokkers vandaan komen, meestal zonder papieren.
Voordeel is ook dat er over de hele wereld Golden Retrievers worden gefokt en een goede fokker echt wel een hond uit het buitenland zou halen als de genenpoel te zwak zou worden.

Vreemd genoeg zijn een sommige rassen met stamboom zelfs goedkoper dan uit de broodfok, dus die vlieger over de aanschafprijs gaat ook niet op.
En een stamboom heeft inderdaad voor de meeste pupkopers geen enkele waarde, wel voor de fokkers die alleen door de lijnen te kennen kunnen selecteren op erfelijke gebreken en karakters.

Goede fokkers hebben altijd pupkopers, die hebben echt geen concurentie van de broodfok.
Het zijn volgens mij ook helemaal niet de fokkers die hier in dit topic discusseren, maar mensen die anderen willen behoeden voor een hele hoop ellende en dierenartskosten, voor aangeboren angstige onzekere pups met grote kans op angstagressie als je zelf geen gedragstherapeut bent. En vooral voor onnodig dierenleed.

Het is juist de broodfok/handel die altijd agressief reageert, simpel omdat goede en eerlijke voorlichting ten koste gaat van hun handel.

En ja iedereen moet zeker zelf weten wat hij wel of niet doet. Maar het is wel zo eerlijk als er mensen meelezen die niets weten van de hondenwereld dat die ook eerlijke voorlichting krijgen.
De broodfok/handel weet wel hoe ze hun "voorlichting" moeten geven: Gewoon schoppen tegen de rashondenwereld, alle problemen komen volgens hun daar vandaan en verder vertellen ze precies wat de pupkoper wil horen. De mensen die dat alleen willen horen prima, maar er zijn ook mensen die wel willen weten hoe de hondenwereld in elkaar zit en daar hebben ze ook recht op.

LADPR: De gemiddelde asieprijs voor een volwassen hond is 100 euro. Geent, gechipt, gecastreerd en wel. Als je dat al duur vindt?
Let op: ik heb het wel over de echte asielen, niet over sommige herplaatsingsbureau's die net zulke achterlijke bedragen vragen als broodfokkers/handelaren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:15

ThePast03 schreef:
Maak jij maar lekker reclame voor de broodfok, geeft alleen maar aan hoe jij over dieren denkt. ;)

En wat denk ik dan wel over dieren? Geweldig dat jij mij zo goed kent zeg, dus vertel, hoe denk ik over dieren?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:17

sunny_l0ve schreef:
Tja, ze kon het inderdaad niet zo persoonlijk maken en ook niet zo aanvallend neerzetten. Het komt heel agressief over op deze manier...

Bekijk eens de andere uitspraken en bedenk hoe je over komt op mensen die honden of paarden zonder papier fokken....

Het gaat me nog niet eens zozeer om de dieren hier, maar op de manier hoe jullie hier over de in jullie ogen "broodfokkers" heenwandelen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:31

ThePast03 schreef:
Adil denkt waarschijnlijk dat karakter alleen erfelijk is bij Jazz en andere zogenaamde moeilijke kpwn paarden.

Ik heb nog nooit iets met Jazz-bloed onder mijn kont gehad dus je theorie gaat niet echt op. In dat soort zaken ga ik het liefste op mijn eigen ervaringen af en niet op die van een ander. Wat voor de een een klootzak is is voor mij misschien gewoon een paardje met iets meer pit, en daar hou ik wel van.

ThePast03 schreef:
Daarom is het natuurlijk ook onzin dat de Rottweiler rasvereniging karaktertesten afneemt voordat de honden ingezet mogen worden voor de fokkerij (en dan natuurlijk nog alle gezondheidsonderzoeken en rontgenfoto's).
ZE denkt waarschijnlijk ook dat een hond die zelf geen HD heeft ook geen drager kan zijn en begrijpt niet dat het wel pas na 10 jaar fokken naar boven kan komen dat je hond een drager is. En dan zijn er ineens een heleboel lijders.
Maar gelukkig kan de vriendin van Adil daar nooit verantwoordelijk voor gesteld worden want zonder papieren is ook nooit te achterhalen in welke lijn die dragers zitten.

Ten eerste: Wil je misschien ophouden te omschrijven wat ik zogenaamd denk, want je ligt echt helemaal fout, is vreselijk irritant. Ten tweede: Fokken is risico, je kunt het verkleinen maar niet volledig ontkomen. Mensen waar ik gereden heb, hebben vorig jaar een veulen met 1 oog uit een super fokmerrie en een geweldige hengst gehad. Vette pech, risico..!

Over die vriendin van me hoef jij je geen zorgen te maken. Zolang er vraag is zal ze fokken, en das haar goed recht. Trouwens, het zijn allemaal papierlose dieren, dus waar maak jij je druk om, ze zullen het stamboekje echt niet besmetten hoor :(:)

ThePast03 schreef:
En een stamboom heeft inderdaad voor de meeste pupkopers geen enkele waarde, wel voor de fokkers die alleen door de lijnen te kennen kunnen selecteren op erfelijke gebreken en karakters.

Leven en laten leven dus, wat maakt het uit dat iemand zonder papier fokt?

ThePast03 schreef:
Goede fokkers hebben altijd pupkopers, die hebben echt geen concurentie van de broodfok.
Het zijn volgens mij ook helemaal niet de fokkers die hier in dit topic discusseren, maar mensen die anderen willen behoeden voor een hele hoop ellende en dierenartskosten, voor aangeboren angstige onzekere pups met grote kans op angstagressie als je zelf geen gedragstherapeut bent. En vooral voor onnodig dierenleed.

Alsof een stuk papier garantie geeft dat dat niet gebeurt? Maar je hebt gelijk, ik ben geen hondenfokker en ik heb ook niet die ambitie. Mijn vader had die ambitie altijd wel, maar aangezien de voorzittenden van hondenverenigingen zo'n dikke vinger in de pap hebben qua honden die worden opgenomen als dekreu dat hij daar maar vanaf heeft gezien. Ja ja, de hondenverenigingen willen alleen maar het beste (ahum)....

ThePast03 schreef:
Het is juist de broodfok/handel die altijd agressief reageert, simpel omdat goede en eerlijke voorlichting ten koste gaat van hun handel.

En toch verkopen ze...vreemd.....En nogmaals, misschien zou je niet alle broodfokkers over een kam moeten scheren. Ik heb het al eens gezegd: Doelgericht kruisen is ook 'mooi wark'

ThePast03 schreef:
En ja iedereen moet zeker zelf weten wat hij wel of niet doet. Maar het is wel zo eerlijk als er mensen meelezen die niets weten van de hondenwereld dat die ook eerlijke voorlichting krijgen.
De broodfok/handel weet wel hoe ze hun "voorlichting" moeten geven: Gewoon schoppen tegen de rashondenwereld, alle problemen komen volgens hun daar vandaan en verder vertellen ze precies wat de pupkoper wil horen. De mensen die dat alleen willen horen prima, maar er zijn ook mensen die wel willen weten hoe de hondenwereld in elkaar zit en daar hebben ze ook recht op.

Helemaal mee eens, daar heb je gewoon gelijk in en dat geef ik toe.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:16

LADPR schreef:
Laten we even eerlijk wezen weet niet hoe dat in andere asielen gaat maar de honden hier zijn peperduur. Ik ga echt niet veel betalen voor een hond of kat met problemen. Dat kan je naar mijn mening ook niemand verplicht of verwachten.

Daar maak je een gewaagde opmerking mee..
Niet alle honden in het asiel hebben problemen.
En geloof me, een rashond, zelfs een broodfok hond, is duurder dan een asielhond.
Denk maar is aan de kosten die je er bij krijgt, gratis van de broodfokker, alle entingen die gedaan moet worden, alle ziektes die het met zich mee brengt...

Adil18; wat we hier vooral duidelijk willen maken is dat wij het er niet mee eens zijn dat er met dieren worden gefokt die niet volledig gecontroleerd zijn op HD/ED. En die ook alle andere controlles niet hebben gehad.
En het is wel degelijk zo dat je in een stamboom van een hond heeeel veel terug kan vinden over HD.
Heb je een hond waarvan de generaties van zowel papa als mama HD-vrij zijn, dan heb je een grote kans dat er dus bij jouw pups ook geen HD zit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:31

Ik bedoeld ook niet elke hond maar merendeel is niet meer gewend aan thuis situatie en merendeel (in ieder geval wat hier zit) heeft vaak flinke problemen. Broodfokker zou ik nooit of te nimmer van kopen. En ja een pupje van een goede fokker is duurder maar heeft over het algemeen een goede gezondheid en geen gedragsproblemen. Wat het dan in dat geval zeker voor mij waard zou zijn. Al heb ik ergens een grens, ik ga niet 500 euro voor een hond betalen, maar goed dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

Onze herplaatser hebben we gratis opgehaald, hadden we geld voor moeten betalen had ik het niet gedaan. Geloof me hij is heel leuk geworden maar ik ga geen geld betalen om andersmans ellende op te lossen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:36

Nikki__ schreef:
Adil18; wat we hier vooral duidelijk willen maken is dat wij het er niet mee eens zijn dat er met dieren worden gefokt die niet volledig gecontroleerd zijn op HD/ED. En die ook alle andere controlles niet hebben gehad.

Nee niet 'we', ik in elk geval niet. Ik heb geen bál verstand van de tests die moeten worden gedaan alvorens er gefokt wordt, het interesseert me ook niet, ik heb er geen baat bij. Ik koop geen hond of kat bij een fokker. Het merendeel van de dieren die bij mij thuis zitten is dump, andermans 'ellende', maar voor mij m'n hele wereld. Ik heb al een aantal keer in dit topic aangegeven dat ik er geen moeite mee heb om een rasloze hond of kat te kopen (kruising), maar ik fok er niet mee, alles wordt geneutraliseerd wanneer mogelijk (zo hebben we vorig jaar een poesje met 4,5 maand laten steriliseren en de kater was met 6 maand aan de beurt). Buiten dat; ik heb me voorgenomen voor een kat helemaal geen geld te betalen voor aanschaf, heb geen interesse in een raskat.

Voor alsnog begrijp ik de uithaal van Adil dus niet, aangezien ik me compleet afzijdig heb gehouden van tests die door fokkers worden uitgevoerd, maar omdat ik zei dat mijn honden niet dood kunnen liggen en pootjes kunnen geven, ben ik ineens degene die ervoor zorgt dat dieren in het asiel komen.

Voor de mensen die er interesse in hebben:

- hond uit Spanje, loopt op 3 poten en heeft 18 kogeltjes in haar lijf heeft mij uitgekozen (kwam logeren en uiteindelijk geadopteerd)
- kat uit het asiel (plaskater)
- oude stalkat (14 jaar en kon niet meer leven op stal met chronische bronchitus, gebroken kiezen, gebroken staart en cystes in de buik)
- kat uit Frankrijk die meer dood dan levend was, gevonden met ongeveer 6 weken, zware niesziekte, daar naar de DA geweest, veel tijd, energie en geld in gaan zitten
- kat die inmiddels is overleden, uit de BROODFOK, jawel... met 3 weken bij mij gekomen (flessenbaby), kat met enorm trauma, eind januari overleden, hij is 4 geworden en op een afschuwelijke manier aan z'n einde gekomen (zie link in profiel)
- zwerfpoes die zwanger is, die hebben we afgelopen zaterdagavond gevangen

En jawel: een kruising Jack Russel x Teckel, gekregen van een vriendin toen ik op mezelf ging wonen en jawel, een kat die bij kennissen uit een nestje kwam, heb ik aan mijn vriend gegeven.

Eigenlijk ben ik gék dat ik mezelf hier zit te verdedigen, maar de sneer heeft me goed geraakt :) Doe hard mijn best om dieren juist te behoeden voor het asiel of de dood en dan is het niet fijn om te horen dat dieren door mensen zoals IK in het asiel belanden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:38

Quellian schreef:
Nikki__ schreef:

Nee niet 'we', ik in elk geval niet. Ik heb geen bál verstand van de tests die moeten worden gedaan alvorens er gefokt wordt, het interesseert me ook niet, ik heb er geen baat bij. Ik koop geen hond of kat bij een fokker. Het merendeel van de dieren die bij mij thuis zitten is dump, andermans 'ellende', maar voor mij m'n hele wereld. Ik heb al een aantal keer in dit topic aangegeven dat ik er geen moeite mee heb om een rasloze hond of kat te kopen (kruising), maar ik fok er niet mee, alles wordt geneutraliseerd wanneer mogelijk (zo hebben we vorig jaar een poesje met 4,5 maand laten steriliseren en de kater was met 6 maand aan de beurt). Buiten dat; ik heb me voorgenomen voor een kat helemaal geen geld te betalen voor aanschaf, heb geen interesse in een raskat.

Voor alsnog begrijp ik de uithaal van Adil dus niet, aangezien ik me compleet afzijdig heb gehouden van tests die door fokkers worden uitgevoerd, maar omdat ik zei dat mijn honden niet dood kunnen liggen en pootjes kunnen geven, ben ik ineens degene die ervoor zorgt dat dieren in het asiel komen.

Voor de mensen die er interesse in hebben:

- hond uit Spanje, loopt op 3 poten en heeft 18 kogeltjes in haar lijf heeft mij uitgekozen (kwam logeren en uiteindelijk geadopteerd)
- kat uit het asiel (plaskater)
- oude stalkat (14 jaar en kon niet meer leven op stal met chronische bronchitus, gebroken kiezen, gebroken staart en cystes in de buik)
- kat uit Frankrijk die meer dood dan levend was, gevonden met ongeveer 6 weken, zware niesziekte, daar naar de DA geweest, veel tijd, energie en geld in gaan zitten
- kat die inmiddels is overleden, uit de BROODFOK, jawel... met 3 weken bij mij gekomen (flessenbaby), kat met enorm trauma, eind januari overleden, hij is 4 geworden en op een afschuwelijke manier aan z'n einde gekomen (zie link in profiel)
- zwerfpoes die zwanger is, die hebben we afgelopen zaterdagavond gevangen

En jawel: een kruising Jack Russel x Teckel, gekregen van een vriendin toen ik op mezelf ging wonen en jawel, een kat die bij kennissen uit een nestje kwam, heb ik aan mijn vriend gegeven.

Eigenlijk ben ik gék dat ik mezelf hier zit te verdedigen, maar de sneer heeft me goed geraakt :) Doe hard mijn best om dieren juist te behoeden voor het asiel of de dood en dan is het niet fijn om te horen dat dieren door mensen zoals IK in het asiel belanden.

Quellian, mijn excuus, als ik dit lees zie ik dat ik weer eens te voorbadig gereageerd heb! Sorry! :o

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:39

De aarde is gewoon te klein voor de mensen en dieren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:42

passieX schreef:

_O-

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:43

Moderatoropmerking:
Nou is dit het topic om uitgesproken de discussieren over fokken en asiel dieren en alle zaken daar omheen, maar hou de sfeer alsjeblieft een beetje netjes.
Er worden op dit moment geen berichten verwijderd uit het topic of iets dergelijks, maar er komen toch wel wat berichten langs die een persoonlijke sneer hebben. Dat draagt niet bij aan een prettige discussie.
Denk hier aan als je een bericht plaatst en heb respect voor de mening van een ander.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:55

sifra01 schreef:
Maar je mag er wel vanuit gaan dat ze zelf voor die kinderen zorgen (uitzonderingen daargelaten), die zullen wss niet in een of andere opvang terecht komen, zoals veel dieren waar doelloos mee gefokt wordt. Ligt dus denk ik wel iets genuanceerder.

ik ben het er in princiepe wel mee eens ja maar de rede dat veel dieren in een assiel zitten is ook omdat er mensen zijn die geen verstand ervan hebben of gewoon cruw zijn een dier kopen!

Net zoals nu met die kuikentjes..allemaal leuk en aardig (scheetjes om te zien) maar rekening ermee houden dat het ook volwassen kippen worden..nee dat niet dan worden ze weer weg gebracht of miss wel gedumpt.

Honden kopen veel mensen omdat een puppy toch oo zo schattig is maar denken er niet bij na dat deze vaak nog niet zindelijk is en als ze ouder worden zijn ze opeens minder interesant en gaan naar een assiel of worden gedumpt..zelfde als dat er vakantie komt en oja waar moet die "lastige" hond dan heen?

mensen die echt weten wat ze doen en weten dat een dier volwassen word. en niet eeuwig jong blijft. je een verantwoordiging af te leggen hebt enzo dan zou het helemaal niet zoon probleem zijn... ik vind eigenlijk dat je een hond koopt voor je leven. de mijne gaan NOOIT naar het assiel. ik vind gewoon dat de mensen die een hond kopen beter geinformeert moeten hebben en hun hersens laten werken !! inplaats van gewoon maar een pup kopen.

ik ben zelf btw een echt dierenmens en ja we hebben zelf ook wel wat diertjes maar alle niet van asiel. 1 hebben we gered van een broodfokker in belgie de andere bij iemand thuis. ik ben dolgelukkig met ze, zonder die vrouw had ik nu die 3 geweldige zusjes niet gehad... een rashond met papier is overgins ook niet voor iedereen haalbaar.. miss als ik de plaats had zou ik assiel hondjes en katjes enzo nemen (maar ik loop NOOIT het assiel in daar ik met tranen naar buiten kom en ze allemaal wil hebben)

maar zal eerlijk zijn dat ik nooit meer een hond uit een asiel wil hebben of van een broodfokker daar je de achtergrond niet weet en door die hond kunnen we nu gewoonweg nooit meer samen weg (als we in de nacht niet thuis zijn) enc.... nja oke ik ben dus ook niet voor het doelloos fokken!!!!!
maar ook niet voor het doelloos kopen van dieren! :D ik vind wel dat het kan.... een nestje kan heus! maar helaas zijn er teveel mensen die dit doen zonder na te denken en DAT is fout :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:57

passieX schreef:

niet voor de dieren, wel voor de mensen.... wij doen aan massa productie:P we hebben ook niet echt natuurlijke veiheiden.. de grootste is de mens zelf:P we helpen onszelf de vernieling in:)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:58

LADPR schreef:
Vind het belachelijk als mensen zulke uitspraken doen.

Als iemand weet wat hij/zij doet vind ik dat iemand gewoon moet kunnen fokken.

Begrijp me niet verkeer wij hebben een zwervertje en een herplaatser, ik help graag dieren maar wel tot op zekere hoogte.

Vind dat hier niet beslist kan worden voor andere mensen wat zij wel of niet moeten/mogen doen

yep :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:01

nog ff zegge btw :D ik zou ZOOO als ik het geld ervoor had een dierenopvang beginnen hoor! wie weet in de toekomst

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:28

AlexandraM schreef:
nog ff zegge btw :D ik zou ZOOO als ik het geld ervoor had een dierenopvang beginnen hoor! wie weet in de toekomst

Echt jammer dat alles om geld draait, anders had ik het ook allang vol gehad. niet dat mijn ouders dat goed zouden vinden.... ;)
Maar zolang er mensen op de wereld zijn, blijft die onzin met het fokken doorgaan. Eigenlijk wel een beetje achterlijk dat dieren niet meer voor zichzelf mag bepalen en de mens zich er mee moet bemoeien. Voordat wij er waren ging alles nog goed. Wij maken alles gewoon in de war.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:20

@Quellian; voel je asjeblieft niet aangevallen.
Vind het super wat je doet. Alles wat hier rond loopt is ook 'afval'.
Zal mijn lijstje ook even neerplanten.

- Onze eerste hond kwam uit het asiel. Geen achtergrond bekend, niks. Was een super hond en is bij ons uiteindelijk 15 jaar geworden. Was een kruising Bouvier.
- Onze tweede hond is een hond die uit het asiel gehaald is toen ze een paar maanden was. Toen ze 1.5 werd, is ze bij ons gekomen. Ze was te druk, sloopte en trok nogal. Ook mocht ze nouwlijks binnenkomen en pies zodra ze je zag.
- Onze derde hond komt oorspronkelijk uit Griekenland. Is opstraat gegooid toen ze zwanger was. Heeft 6 pups gehad, niemand wou haar omdat ze al te oud was. (let op, ze was wel 5 jaar oud !).
- Onze laatste aanwinst (hond) is afgestaan nadat mensen hadden besloten te emigreren. Hondje is het geval van een echtscheiding. Man wou hond, vrouw eigenlijk niet. Man vertrok, hond bleef bij de vrouw. Heeft altijd in de schuur gewoond, werdt nouwlijks uitgelaten, kreeg dinner zonder water enz.

Onze katten zijn ook allemaal ongelukspoesjes. Bobbie is nu 7 maanden, hebben we ook uit het asiel gehaald. Mensen vonden hem te druk en hebben hem toen naar het asiel gebracht.

Ook ik hoef geen rasshond, geniet super van mijn kruisingen. Maar zou er nooit mee fokken!
Sanne, de hond uit griekenland, heeft ED en kan daardoor niet zoveel aan. Dit komt omdat ze totaal verkeerd gefokt is. Helaas.

Ik wil andere niet opscheppen met een hond met HD/ED. Wil zeker weten dat generaties van de ouders HD/ED vrij zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:54

Wat me opvalt en wat ik best wel grappig vind: Ik zie nu dat mensen hier zeg maar tegen het broodfokken zijn maar zelf geen honden met papieren hebben...

En ik zit het juist voor broodfokkers op te nemen terwijl we zelf een hond hebben met een stamboom waar je 'u' tegen zegt... (bij onze Teckel ook, maar die is helaas met drie ingeslapen....Tumor..)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:48

Adil18 schreef:
Wat me opvalt en wat ik best wel grappig vind: Ik zie nu dat mensen hier zeg maar tegen het broodfokken zijn maar zelf geen honden met papieren hebben...

En ik zit het juist voor broodfokkers op te nemen terwijl we zelf een hond hebben met een stamboom waar je 'u' tegen zegt... (bij onze Teckel ook, maar die is helaas met drie ingeslapen....Tumor..)

Ik heb honden met stamboom (1 die volgende maand 15 jaar wordt en 1 die nu 10 is) en kruisingen.

Stamboom alleen zegt ook niet alles, er zijn ook broodfokkers die met stamboom fokken. Daarom praat ik over goede en/of serieuze fokkers. Stambomen waar je u tegen zegt zeggen mij niets, ik geef niets om showkampioenen. Gezondheid en goede karakters in de lijnen zijn vele malen belangrijker en dat kun je als as pupkoper ook alleen maar onderzoeken als je weet uit welke lijnen je as pup komt ;)

Een tumor kan iedere hond overkomen, dat is in de meeste gevallen niet erfelijk.
Heb helaas de afgelopen 20 jaar (voor die tijd was de handel wat rustiger omdat niet iedereen perse een hond moest) heel veel rashonden zonder stamboom niet ouder zien worden dan 1 jaar vanwege erfelijke gebreken en ik heb heel wat pups voorbij zien komen in de tijd dat ik instructeur was bij verschillende verenigingen. ;)

De rashonden met stamboom krijgen de naam omdat daar alles in kaart gebracht is, wordt geregistreerd en te achterhalen is. Van die zonder stamboom wordt niets geregistreerd en dan lijkt het een stuk minder erg. Schijn bedriegt, wat dat betreft kan de verplichte registratie die er aan zit te komen wat dat betreft niet snel genoeg komen.

Ik ben een hondenliefhebber (niet eens specifiek rasgebonden) en gun elke hond een leven met zo min mogelijk risico op erfelijke gebreken. Iedereen die zichzelf ook maar een klein beetje verdiept in de erfelijkheid en vooral in erfelijke gebreken die recesief vererven begrijpt hoe belangrijk het is dat je niet alleen van de ouderdieren weet of ze zelf vrij zijn van een erfelijk gebrek, maar dat het vooral juist belangrijk is om dat van de voorouders te weten en verder. De lijnen dus.
Iets wat zonder stamboom eenvoudigweg niet mogelijk is.

Wil je dan toch gaan fokken zonder stambomen ga dan kruisen, loop je in ieder geval iets minder risico tenzij je 2 rassen gaat kruisen waar dezelfde erfelijke gebreken in voorkomen en je dus het risico weer loopt met 2 dragers te fokken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:28

Adil18: Iemand die voor de lol doordacht een keer een nestje fokt (en de pupjes dus geen papieren hebben) is in mijn ogen geen broodfokker, een broodfokker is naar mijn mening heel wat anders.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:36

Nee, ik ben tegen het zo maar fokken van beesten. Kijk hoe veel beesten er al zijn. Die mensen hebben alleen maar pret nesten. En doen het voor de fun, Als je een echte fokker bent probeer je wat toe te voegen aan de honden/katten en knaagdieren wereld.

Ik snap best als mensen een nestje met dieren willen. Dat zou ik ook dol graag willen van de katten om te zien hoe dat groeit. Asiels en opvangen staan te springen op opvang gezinnen die moeder poes met kittens opvangt. Zo help je en het goede doel, en maak je een nest mee. En ik zeg niet dat je het beest maar uit het asiel moet halen, want dat is niet altijd de oplossing. Maar ik zal nooit zo maar onbedoeld met mijn beesten fokken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:40

Jullie doen wel goed je best om elkaars opmerkingen zo verkeerd mogelijk op te vatten :\ :?

Mijn hond komt ook uit het asiel....en had bij nader inzien ook problemen.
Hij was bijzonder agressief naar andere honden.....dus het was ook niet zomaar een hobbeltje in de weg..

Maar een probleem is er om opgelost te worden en dat heb ik gedaan.

Ik ben op een (zeer gevarieerde) cursus gegaan en heb uitgezocht waarom hij zo deed......
uiteindelijk is het probleem helemaal verdwenen en kan hij met alle andere honden overweg.

Verder ga ik met de laatste opmerking van LADPR mee......
Een broodfokker is a whole different cookie :j

@Malih: Daarom heb ik kikkerdril........een leuke manier om evolutie te bekijken ;)
En ik zet ze straks gewoon weer uit in de sloot :o

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:25

Adil18 schreef:

ik vind dat niet tegenstrijdig, het zijn mensen die het beste voor een dier willen. Ze willen het beste voor een dier dat nu leeft, namelijk een goede baas die op de juiste manier voor een dier zorgt en ze willen het beste voor dieren in de toekomst, namelijk een zo klein mogelijke kans op erfelijke afwijkingen.

ik heb zelf ook eens de vraag gekregen of ik ging fokken met mijn konijn, terwijl dat een vondeling is, ze vond het namelijk zo'n apart beestje en jonge konijntjes waren zo lief. Toen heb ik ook maar even wat uitgelegd over de risico's van fokken met konijnen en al helemaal met dier waarvan je geen leeftijd en achtergrond kent.