[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:30

Bovenstaande adviezen passen volgens mij totaal niet. Boston terriërs zijn leuke honden, maar je moet toch altijd rekening houden met de korte neus bij activiteiten, zeker bij warm weer
Ik dacht aan een border terriër of andere kleine terriër, maar nu jullie een Duitse pincher noemen bedenk ik me dat jullie misschien helemaal geen terriër willen :D (of te eigenwijs vinden?)
Een lapinporokoira is misschien ook een leuke?
Duitse pincher kan ook prima denk ik en anders kortharige collie (of wordt die al te groot?)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:58

Boemklatsch schreef:
Ik ga mij hier ook maar eens melden, ben benieuwd wat voor rassen er voorbij gaan komen. :)

Vriendlief en ik zijn ons rustig aan aan het oriënteren op de aanschaf van een pup in de loop van volgend jaar. Enkele eisen:
- Klein tot Middelmaat hond (echter geen chi/boomers etc.)
- Kort/ruwhaar
- Rashond
- Actieve hond
- Will to please

Hond is voor beide een eerste eigen hond, hebben echter wel ervaring met honden in onze directe omgeving en zijn beide zeer consequent en hebben een duidelijk beeld van hoe we de omgang/opvoeding van een hond zien. Bos en heide zijn hier om de hoek, daarnaast wil ik verschillende cursussen en sporten volgen. Hond zal maximaal 3 u alleen zijn, op het werk na zal de hond verder overal mee naar toe gaan.

Ons oog is al op de Duitse Pinscher gevallen, binnenkort gaan we kennismaken met een fokker. Ben echter ook erg benieuwd naar jullie ideeën!

Aan jullie eisen voldoet een border terrier!

Boemklatsch

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:17

Rassen met korte snuit is voor ons een no-go, helaas van dichtbij mee gemaakt dat honden erg jong kwamen te overlijden/ingeslapen moesten worden door lichamelijke klachten.

Border terriër neem ik zeker mee in de overweging!

Vriendlief geeft nu aan toch ook wel meer richting de wat grotere honden te willen oriënteren (zeg tot een labrador maat, hebben jullie hier ideeën over?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:23

Onze border is rustig binnen in huis en lekker actief buiten huis. Ook id onze border een hond die een goed stuk kan wandelen en niet snel moe is. Zo heb je misschien een beeld van een border terrier.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:10

Behalve het haar denk ik idd dat een Sheltie ideaal is voor jullie!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:10

Boemklatsch schreef:
Rassen met korte snuit is voor ons een no-go, helaas van dichtbij mee gemaakt dat honden erg jong kwamen te overlijden/ingeslapen moesten worden door lichamelijke klachten.

Huh? kortsnuiten een "no-go" en wel een Boston terrier overwegen? Hoe is dat met elkaar te rijmen?

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:13

Kuggur schreef:
Boemklatsch schreef:

Huh? kortsnuiten een "no-go" en wel een Boston terrier overwegen? Hoe is dat met elkaar te rijmen?

Ik overweeg absoluut geen Boston, daar gaat de hele tekst over.. :?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:20

Boemklatsch schreef:
Kuggur schreef:

Ik overweeg absoluut geen Boston, daar gaat de hele tekst over.. :?

Hahaha, okay ik zie het ik las boston ipv border _O-
Het begint tijd te worden voor een bril vrees ik :')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:04

Boemklatsch schreef:
Ik ga mij hier ook maar eens melden, ben benieuwd wat voor rassen er voorbij gaan komen. :)

Vriendlief en ik zijn ons rustig aan aan het oriënteren op de aanschaf van een pup in de loop van volgend jaar. Enkele eisen:
- Kort/ruwhaar
- Rashond
- Actieve hond
- Will to please

Hond is voor beide een eerste eigen hond, hebben echter wel ervaring met honden in onze directe omgeving en zijn beide zeer consequent en hebben een duidelijk beeld van hoe we de omgang/opvoeding van een hond zien. Bos en heide zijn hier om de hoek, daarnaast wil ik verschillende cursussen en sporten volgen. Hond zal maximaal 3 u alleen zijn, op het werk na zal de hond verder overal mee naar toe gaan.

Ons oog is al op de Duitse Pinscher gevallen, binnenkort gaan we kennismaken met een fokker. Ben echter ook erg benieuwd naar jullie ideeën!

De Manchester terrier, lijkt op een Duitse Pinscher, maar dan leuker!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 06:50

Hoi.
We hebben thuis pas een border collie pup. Hiermee train ik op de hondenschool. Nu heeft mijn moeder ook de kriebel te pakken en wilt ook een hond om mee te trainen.
-max grote border collie (misschien ietsje groter maar niet te groot) kleiner mag ook.
- geschikt voor gehoorzaamheid en agility op hoger niveau.
- weinig vachtonderhoud
-liefst uit de herdersgroep, maar andere tips zijn ook welkom.
- moet lange wandelingen aankunnen

We zijn helemaal gek op onze border maar willen ons nog niet te veel vastpinnen op het ras. We willen open staan voor andere rassen

Mijn moeder is helemaal verliefd op het uiterlijk van een akita, maar volgens mij is dat nu niet de ideale sporthond, misschien zijn er mensen met andere ervaringen?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:10

Als ze wat meer van de pool honden is zou ze kunnen kijken naar de IJslandse Hond. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel over gehoord en gelezen dat dit honden zijn met veel Will-to-Please en extra uitdaging nodig hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:22

Over het algemeen zijn we thuis niet zo van dat type honden. Enkel de akita vond ze eruit springen. De IJslandse hond lijkt mij wat lig op zijn poten te staan. Het lijkt me een zwaarder type hond. Agility lijkt me dus nogal belastend voor hem.

Toch bedankt voor de tip!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:57

Zoe_97 schreef:
Over het algemeen zijn we thuis niet zo van dat type honden. Enkel de akita vond ze eruit springen. De IJslandse hond lijkt mij wat lig op zijn poten te staan. Het lijkt me een zwaarder type hond. Agility lijkt me dus nogal belastend voor hem.

Ijslandse honden zijn juist hele lichte honden. Foto's vertekenen misschien, ze zijn ook niet erg groot.

Als een Akita qua karakter wat lijkt op de Shiba, zijn het geen honden voor de gehoorzaamheid.. ken meerdere shiba's en het zijn hele leuke honden maar ze doen wel graag hun eigen zin zeg maar :D

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:22

Solleke_Noah schreef:
Zoe_97 schreef:

Ijslandse honden zijn juist hele lichte honden. Foto's vertekenen misschien, ze zijn ook niet erg groot.

Als een Akita qua karakter wat lijkt op de Shiba, zijn het geen honden voor de gehoorzaamheid.. ken meerdere shiba's en het zijn hele leuke honden maar ze doen wel graag hun eigen zin zeg maar :D

Dat idee van IJslandse honden had ik inderdaad ook. Het zijn namelijk ook veedrijvers en zullen daarom ook juist snel en wendbaar moeten zijn. In de rasbeschrijving staat ook dat ze erg geschikt zijn voor verschillende hondensporten: http://www.verenigingijslandsehond.nl/i ... ing&menu=3

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:35

Sammyoo schreef:
Boemklatsch schreef:

- Kort/ruwhaar
- Rashond
- Actieve hond
- Will to please

De Manchester terrier, lijkt op een Duitse Pinscher, maar dan leuker!

Wij zijn gisteren hier in de buurt bij een Duitse Pinscher gaan kijken en kunnen nu met zekerheid zeggen dat we hier voor gaan. Staan inmiddels bij 4 nestjes op de wachtlijst voor het voorjaar. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:47

Het "idee" dat jullie van de ijslandse hond hebben is duidelijk niet op enige ervaring met dit ras berust.
Een rasbeschrijving googlen kan iedereen, en in geval van dit ras (zoals bij vele) zit de fantasie over wat de rasvereinigingen dénken dat hun honden zijn en kunnen er behoorlijk naast.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:52

Kuggur schreef:
Het "idee" dat jullie van de ijslandse hond hebben is duidelijk niet op enige ervaring met dit ras berust.
Een rasbeschrijving googlen kan iedereen, en in geval van dit ras (zoals bij vele) zit de fantasie over wat de rasvereinigingen dénken dat hun honden zijn en kunnen er behoorlijk naast.

Hmm, ken toch vrij veel ijslandse honden "in het echt" en vind het echt wel lichte types. Zeker niet zwaar op de poten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:08

Oh, dat ze vrij licht zijn klopt wel, de vacht vertekend inderdaad. Zeker de tentoonstelling hondjes worden nogal opgefluft; veel haar, weinig hond.
Mijn opmerking was meer op de "will to please" en de "het zijn veedrijvers" opmerkingen gericht.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:21

Een akita heeft niet echt heel veel will to please zeg maar. Zeer zelfstandig ras wat graag wat meer zelf bepaalt wat ie doet en zeker geen sporthond bij uitstek. Ijslandse hond is zeker niet groot en zwaar. Op de club 1 die heel leuk im de agility meekomt. Misschien toch een tweede border of kortharige collie.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:24

Kuggur schreef:
Oh, dat ze vrij licht zijn klopt wel, de vacht vertekend inderdaad. Zeker de tentoonstelling hondjes worden nogal opgefluft; veel haar, weinig hond.
Mijn opmerking was meer op de "will to please" en de "het zijn veedrijvers" opmerkingen gericht.

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe zou jij ze dan omschrijven?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:46

De kortharige collie ga ik zeker ook bekijken.
Ook de aystralian sheperd spreekt me aan. Volgens wat ik erover lees lijken ze enorm hard op borders. Het verschil tussen hen kan ik (behalven uiterlijk) niet echt vinden.

Een 2e border behoord ook zeker nog tot de opties hoor.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:51

Ik wilde inderdaad ook Australian Shepherd zeggen (maar ik ben wellicht wat bevooroordeeld, aangezien ik er zelf 1 heb).
Past heel goed in het actieve trainen plaatje!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:55

Aussi erg leuk maar noemde hem niet omdat je weinig haar zoekt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:02

Weinig haar is niet noodzakelijk. Maar ik wil niet elke dag uren kammen. Een of twee borstelbeurten heeft een border voldoende mee. Een aussie ook op heeft die echt meer nodig?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:11

Aussie heeft zeer zeker wel meer en dikker haar. Heb ze zelf niet dus geen idee wbt borstelen