[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:50

Smorgens 07.30 en savonds 10.00 wandeld mijn moeder een klein rondje voor het werk/voor het slapen. Dan laat de buurvrouw onze hond rond 12 uur nog eens uit, ook een klein rondje. Dan kom ik uit school dan loop ik een grotere ronde van een 15/20 min. En rond 8 uur lopen mijn moeder en ik een grote ronde van 45-60 minuten.

Mijn moeder wilt wel pas over een tijdje een pup maar nadenken kan geen kwaad natuurlijk :D

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:53

Ik kom weer even binnen vallen :')
Nog altijd aan het twijfelen, gelukkig heb ik nog een tijd. De planning is nu december, zodat de pup nog ongeveer een jaar in een puppy proof huis heeft. En zodat ik het verlies van mijn eigen hond nog even kan verwerken.

Maar na de vorige adviezen van een aantal hele leuke rassen is mijn oog eigenlijk gevallen op een kruising met een Australian shepherd en een jack russel. Ben een beetje verder gaan kijken maar puppy kruisingen zien er allemaal zo schattig uit dat het lastig te zeggen is hoe zo'n hondje uitgroeit, waar moet ik op letten bij een kruising?

Voor de duidelijkheid, ik hoef absoluut geen hond met papieren. Het wordt een gezinshondje dus papieren hoeven er niet bij. Maar ik wil wel dat hij gezond en oud wordt natuurlijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:35

Zijn de pups al geboren die je op het oog hebt?
Lijkt mij echt een vreselijke kruising...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:41

Je moet er bij een kruising altijd vanuit gaan dat de hond álle negatieve eigenschappen van beide ouders vererft. Bereid je daar op voor. Wil je dat?
Een drijver met de vasthoudendheid als een terriër? Dan kun je ervoor gaan. Ik vind het als ik puur naar de rassen kijk geen verantwoorde kruising. Er zijn al zoveel honden zonder baas en iedereen blijft maar fokken voor de lol.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:44

Jaa mogen gelijk mee ook. Ik ga ze zeker nog niet kopen maar de kruising op zich lijkt me wel mooi. Als pup ziet het er iig mooi uit, lekker stevig gebouwd. Maar ik wil dus weten waar ik op moet letten qua kruising :)

@ Lisitano
Hmmm okee. Goed dat ik het vraag dus want qua kruising heb ik totaal geen verstand qua erfelijkheid. Lijkt me geen handelbare hond zo.

Qua honden zonder baas en fokken voor de lol ben ik het niet helemaal met je eens, maar dat is een andere discussie.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:38

xMaxxiee schreef:
Jaa mogen gelijk mee ook. Ik ga ze zeker nog niet kopen maar de kruising op zich lijkt me wel mooi. Als pup ziet het er iig mooi uit, lekker stevig gebouwd. Maar ik wil dus weten waar ik op moet letten qua kruising :)

@ Lisitano
Hmmm okee. Goed dat ik het vraag dus want qua kruising heb ik totaal geen verstand qua erfelijkheid. Lijkt me geen handelbare hond zo.

Qua honden zonder baas en fokken voor de lol ben ik het niet helemaal met je eens, maar dat is een andere discussie.

Het zou kunnen hoor maar ik zou er in je besluit wel rekening mee houden dat het dus wel kán. Als je een fanatieke hond zoekt waar je lekker veel mee gaat ondernemen en sporten lijkt het me een geschikte kruising. Wel even kijken of de ouders getest zijn dan. JR's hebben nogal vaak last van patella luxatie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:36

Lisitano schreef:
Je moet er bij een kruising altijd vanuit gaan dat de hond álle negatieve eigenschappen van beide ouders vererft.

Zegt Marilyn Monroe tegen Einstein "Albert, als wij eens een baby krijgen. Met jouw brein en mijn looks, dat wordt een fantastisch kind". "Yes dear" zegt Einstein, "maar wat als het kindje mijn uiterlijk en jouw hersens meekrijgt? "

Zoiets bedoel je? :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:01

Rex_Rolfo schreef:
Lisitano schreef:
Je moet er bij een kruising altijd vanuit gaan dat de hond álle negatieve eigenschappen van beide ouders vererft.

Zegt Marilyn Monroe tegen Einstein "Albert, als wij eens een baby krijgen. Met jouw brein en mijn looks, dat wordt een fantastisch kind". "Yes dear" zegt Einstein, "maar wat als het kindje mijn uiterlijk en jouw hersens meekrijgt? "

Zoiets bedoel je? :D

Juist ja :')

En dan zien of je er nog aan wil :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:18

Ik heb altijd geleerd dat een kruising van beide ouders de positieve eigenschappen meekrijgt :D
Serieus: een hond erft echt niet alleen de negatieve eigenschappen (die zijn ook nog eens subjectief)
Laten testen zou ik ook helemaal niet doen. Ik vind het af en toe wat doorgeslagen hier.

Ik heb altijd kruisingen gehad, al dan niet afkomstig van het Leger des Heils, particulieren of het asiel. Het waren altijd top honden en ik heb ze nooit laten testen op wat dan ook. Ze waren qua karakter redelijk te herleiden naar de beide ouder rassen. Maar niet de "negatieve" eigenschappen hoor!

Je zou bij mijn Labrador X Amstaff een hele lompe hond kunnen verwachten, maar was een zeer elegante dame die modderplasjes ontweek, die zeer rustig en verstandig van aard was, terwijl je bij zo'n kruising impulsiviteit zou verwachten.

Je kunt een inschatting maken van wat je te wachten staat, maar ga ook gewoon op je gevoel af en kies een hond die je leuk vindt...

Ik ben van mening dat je niet ondoordacht moet gaan fokken voor de lol, maar over de vele fokkers en het eindeloos doorfokken van rassen ben ik nog veel minder te spreken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:55

Nikass schreef:
Serieus: een hond erft echt niet alleen de negatieve eigenschappen (die zijn ook nog eens subjectief)

Nee hèhè ;) Maar je kunt er maar beter vanuit gaan dat ze de negatieve (ras)eigenschappen doorgeven. Als je dan nog denkt dat je de hond heel leuk vindt moet je het vooral doen.
Als je aan een rashond begint ga je toch ook na of je de hond nog steeds wil samen met de negatieve raseigenschappen?

Nikass schreef:
Laten testen zou ik ook helemaal niet doen. Ik vind het af en toe wat doorgeslagen hier.

Nou. Ik zei dat als je een sporthond zoekt het een leuke kruising kan zijn maar gezien patella luxatie alles behalve zeldzaam is bij een Jack Russel zou ik daar toch echt wel even op testen.

Ik heb zelf tweedehands vuilnisbakken die nooit ergens op getest zijn overigens. Maar ik heb dan ook geen sportambities en rassen met een veel voorkomend erfelijke aandoening. Ik zou daar zelf niet aan beginnen. Ik houd van de afgedankte kruisingen of rashonden die men zonder na te denken over de nadelige kant van honden houden heeft gefokt of aangeschaft :D

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:56

Daar houd ik dus ook van!

Qua sport moet je het vooral niet te serieus zien hier. Vooral lekkere wandelingen maken en apporteren en misschien recreatief wat agility lijkt me leuk. Maar te fanatiek hou ik zelf ook niet van.

Ik hoef echt geen rashond met papieren ofzo. Een leuke kruising of juist helemaal geen ras vind ik juist leuker. Zeker qua uiterlijk, blijft het spannend hoe ze uitgroeien! Maar wel goed om de risico's mee te nemen. Net wat hierboven staat, goed in het karakter van beiden verdiepen en staat me dat aan dan doe ik het. Heb ik van te voren al zoiets van "als dat maar goed gaat" dan maakt pup lief iemand anders vast heel gelukkig :+

Maar het is wel goed dat ik het hier ook gezegd heb want ik zag (natuurlijk bij zo'n pup) alleen het positieve van hoe schattig en hoe leuk ik beiden rassen vind. Da's niet alles natuurlijk :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:42

Nou inderdaad, bij kruisingen erven ze echt niet alleen maar de slechte eigenschappen :P Ik heb een kruising, hartstikke leuk, lief en sociaal hondje, kan er weinig negatiefs over zeggen :P Ok, wel wat meer een passende kruising qua karakter en maat/uiterlijk dan een shepherd en een russel.

Maar klinkt in ieder geval als een kruising die niet geschikt is voor mensen die niet veel willen doen met de hond... Ben wel heel benieuwd naar een foto :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:49

Deze specifieke kruising laat ik ook, hoe leuk ik hem ook vind, aan me voorbij gaan. Maar een andere kruising met jack russel sluit ik niet uit. Vind het een onwijs leuk ras namelijk.

Pups zijn te vinden op marktplaats. Daar zit alleen nog stafford oid doorheen ook.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:56

Lezen blijkt lastig.

Houd er rekening mee dat ze de negatieve eigenschappen kunnen vererven en ga na of je dat wil. Dat doe je toch ook als je een rashond overweegt? Dan kijk je naar de negatieve eigenschappen en ga je na of je daar mee om wilt of kunt gaan. Dat moet je bij een kruising ook doen en dan heb je er nu eenmaal meer om rekening mee te houden. Zo zijn er kruisingen van hondagressieve rassen met manscherpe rassen. Ga er dan maar vanuit dat die hond dus niks anders leuk gaat vinden dan zijn eigen roedel en ga na of je daar mee kunt leven en denk dan niet alleen aan het feit dat ie leuk zal kunnen apporteren. Als je daar alleen naar kijkt vind ik dat dom.

Dus ik zeg niet dat een kruising ALTIJD alle slechte eigenschappen vererft. Ik zeg dat je daar vanuit moet gaan in je beslissing omdat je dan zeker weet dat je er vol voor wil gaan. Mijn hond is een dwarrel eerste klas en ik ben zielsgelukkig met hem omdat ik zijn slechte eigenschappen niet (meer) slecht vind maar ze zijn er wel. Je leert er mee omgaan maar dat moet je wel willen en kunnen en je moet daar wel goed over nadenken voordat zo'n dier weer met 1 jaar in het asiel of op marktplaats belandt zoals zoveel honden die aangeschaft zijn met het "ah wat mooi" of "oh wat schattig" principe.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 00:07

Ik heb je latere post ook gelezen hoor ;) Maar je eerdere post is nogal zwart-wit/stellig. Maar bereid je inderdaad goed voor!

Nadenken zouden meer mensen inderdaad moeten doen voor aanschaf. Mijn hondje komt ook uit het asiel. En daar zitten vaker prima honden, die minder prima bazen hadden... Pups die weg moeten want 'te druk'... Dat soort dingen... Pffff. Staffords vind ik ook lang niet altijd geschikt voor de mensen die ze aanschaffen... en dan krijg je soms vervelende toestanden, of erger dan vervelend. Laatst mijn hondje moeten optillen vanwege een niet-sociale stafford... Die liep los bij een hondenstrand....

Pas wel op met MP, ontzettend veel broodfok... Dus dan moet je goed filteren naar de geschikte adressen.

Wat zou je dan een leuke kruising met Jack Russel vinden en waarom? Of ga voor een echte jack. Leuke honden bij de juiste (actieve) bazen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 06:52

Ik het asiel waar ik vrijwilliger ben zit een pup (nu 6 maanden) kruising Jack Russel en vermoedelijk herder. De broertjes zijn al geplaatst. Het zijn echt geen makkelijke hondjes. Willen hun eigen zin doordrijven, hebben een brok aan energie en als ze uitgekeken zijn op hun hokgenoot (veel oudere dominante teven zetten we er nu bij), moet die eraan geloven.
1 van de geplaatste pup is zelfs zijn gezin beginnen aanvallen als ze hem even negeren (bb tijdens het eten).
Met zo een kruising zou ik dus zeker goed oppassen. Ik zeg niet dat elk hondje zo wordt. Maar het kan wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:44

Lisitano schreef:
Lezen blijkt lastig.

Houd er rekening mee dat ze de negatieve eigenschappen kunnen vererven en ga na of je dat wil. Dat doe je toch ook als je een rashond overweegt? Dan kijk je naar de negatieve eigenschappen en ga je na of je daar mee om wilt of kunt gaan. Dat moet je bij een kruising ook doen en dan heb je er nu eenmaal meer om rekening mee te houden. Zo zijn er kruisingen van hondagressieve rassen met manscherpe rassen. Ga er dan maar vanuit dat die hond dus niks anders leuk gaat vinden dan zijn eigen roedel en ga na of je daar mee kunt leven en denk dan niet alleen aan het feit dat ie leuk zal kunnen apporteren. Als je daar alleen naar kijkt vind ik dat dom.

Dus ik zeg niet dat een kruising ALTIJD alle slechte eigenschappen vererft. Ik zeg dat je daar vanuit moet gaan in je beslissing omdat je dan zeker weet dat je er vol voor wil gaan. Mijn hond is een dwarrel eerste klas en ik ben zielsgelukkig met hem omdat ik zijn slechte eigenschappen niet (meer) slecht vind maar ze zijn er wel. Je leert er mee omgaan maar dat moet je wel willen en kunnen en je moet daar wel goed over nadenken voordat zo'n dier weer met 1 jaar in het asiel of op marktplaats belandt zoals zoveel honden die aangeschaft zijn met het "ah wat mooi" of "oh wat schattig" principe.

Ff iets minder hoog van de toren blazen. Je zegt dat in je eerste post wel degelijk heel stellig, zelfs met het accent streepje op "alle".
Dus nu niet roepen dat een ander niet kan lezen en gauw de boel nuanceren...
Je kan ook gewoon zeggen "sorry, zo bedoelde ik het niet" ;)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:18

Zo kun je het opvatten maar eigenlijk zeg ik hetzelfde. Maar goed, blij dat het nu wel begrepen wordt ;)

Lisitano schreef:
Je moet er bij een kruising altijd vanuit gaan dat de hond álle negatieve eigenschappen van beide ouders vererft. Bereid je daar op voor. Wil je dat?
Een drijver met de vasthoudendheid als een terriër? Dan kun je ervoor gaan. Ik vind het als ik puur naar de rassen kijk geen verantwoorde kruising. Er zijn al zoveel honden zonder baas en iedereen blijft maar fokken voor de lol.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:58

Een hond zou bij mij echt niet in het asiel terrecht komen. We hebben voor onze twee jack russels (beiden geen makkelijke honden) een redelijk onhandelbare asbakkenras gehad die mijn ouders cadeau kregen. Mijn ouders werden weggestuurd bij de puppy cursus omdat het een verloren zaak was. Is altijd bij ons gebleven en is met de juiste middelen en tijdsbesteding rustig geworden. En is ook onwijs goed voor mij en mijn broer geweest.

En nee, ik koop niet zomaar een hond omdat hij schattig is. Ik zei alleen Dat alle pups schattig zijn dus Dat het dan moeilijk te zien is hoe hij gaat ontwikkelen. Met een kruising wil ik met name voorkomen Dat hij door de bouw lichamelijke problemen krijgt, kan me namelijk voorstellen Dat een jack russel en een herder een zwakke achterhand heeft. Dat is precies waarom ik hier een berichtje heb geplaats, waar moet ik nog meer aan denken.

Ik weet niet of de opmerking "denk dan niet alleen aan het feit dat ie leuk zal kunnen apporteren. Als je daar alleen naar kijkt vind ik dat dom" persoonlijk op mij gericht was of in het algemeen, maar vind het een beetje een flauwe opmerking. Er werd vanuit gegaan dat ik de sport in wilde. Ik heb toen gezegd dat een beetje apporteren voor mij voldoende zou zijn. En nee, ik ben niet dom. Ik probeer juist een keer een weloverwogen beslissing te maken. Dit is de eerste keer dat ik zelf een hond kies en koop en dan wil ik het ook goed doen.

Het karakter van een jack russel vind ik geweldig. Soms wat te eigenwijs en te druk maar dat hoort erbij. Alleen qua uiterlijk lijken ze allemaal op elkaar, en dan ga ik onbewust zoeken naar een kopie van mijn vorige hond. En dat wil ik voorkomen, want dan zou ik hem blijven vergelijken met haar ben ik bang.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:10

Oh nee nee sorry. Niets van mijn bericht was aan jou gericht! Ik ging dieper in op degenen die mijn bericht tegenspraken.

Ik lees jou juist als iemand die direct begreep wat ik bedoelde en er goed over nadenkt :j

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:13

Oh gelukkig haha :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:12

Ik vond je post juist heel goed Lisitano. Ik had er nog nooit over nagedacht dat een kruising in principe ook de negatieve eigenschappen deelt. Voor mij klinkt een border collie x whippet bijvoorbeeld heel leuk maar als ik dan zou bedenken dat het een Oost-indische dove jachthond/drijver zou kunnen worden zou ik toch nee zeggen.
Als het een puppy was dan, een volwassen hond waarvan het karakter bekend is zou ik overwegen.

Mijn zoektocht naar een hond gaat eindelijk echt wat beginnen. Ik kijk al maanden rond maar het lijkt er op dat een tweede hond nu werkelijkheid kan worden.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:52

Ik ga mij hier ook maar eens melden, ben benieuwd wat voor rassen er voorbij gaan komen. :)

Vriendlief en ik zijn ons rustig aan aan het oriënteren op de aanschaf van een pup in de loop van volgend jaar. Enkele eisen:
- Klein tot Middelmaat hond (echter geen chi/boomers etc.)
- Kort/ruwhaar
- Rashond
- Actieve hond
- Will to please

Hond is voor beide een eerste eigen hond, hebben echter wel ervaring met honden in onze directe omgeving en zijn beide zeer consequent en hebben een duidelijk beeld van hoe we de omgang/opvoeding van een hond zien. Bos en heide zijn hier om de hoek, daarnaast wil ik verschillende cursussen en sporten volgen. Hond zal maximaal 3 u alleen zijn, op het werk na zal de hond verder overal mee naar toe gaan.

Ons oog is al op de Duitse Pinscher gevallen, binnenkort gaan we kennismaken met een fokker. Ben echter ook erg benieuwd naar jullie ideeën!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:36

De boston Terrier? Heeft wel een platte neus maar zijn volgens mij aardig actief met een will to please.
En anders past een markiesje denk ik heel goed, maar die heeft wel wat langer haar dan dat je beschrijft. Maar goed, ze verharen dan vaak ook wat minder constant dan een kortharige.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:16

Jammer van het korthaar, maar een Sheltie zou anders zeker passen! Actieve en slimme hondjes die heel graag sporten :D