Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
onbarefeet schreef:@MyWishMax Bij elkaar niet mogen is vermijden gewoon de beste optie, een hond die altijd te confrontatie aan wilt gaan is dus niet erg handig. Maar dit is voor zover ik nu heb meegemaakt wel trainbaar tot op een zekere hoogte. Spelen is natuurlijk geweldigmaar dat zullen uiteraard niet alle honden gewoon zo even met elkaar doen. Wat is er 'mis' met Herders als ik vragen mag? Qua karakter vind in ze super namelijk dus een kruising ervan zou heel leuk zijn. Of ligt het meer aan de vacht/gezondheidsproblemen?
@Tinkermuts Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Ik bedoel: eenkennig naar mensen zal wel in een ras kunnen zitten, maar met een goede training/geen tot weinig andere storende factoren zal een hond gewoon om moeten kunnen gaan met andere honden. Als spelen geen optie is, dan vermijden en niet de confrontatie aan gaan. Hopelijk is het zo duidelijker. Los kunnen is wel een goede trouwens, dat vind ik wel belangrijk. En zoals ik zelf al aangaf lijken ze me inderdaad niet geschikt, maar misschien iets wat er enigzins op lijkt?
Tinkermuts schreef:Maar dan nog zit je met het feit dat ook kruisingen met vecht en waak en verdedigings honden in aantal landen niet welkom zijn
vanspeijk schreef:Ik zoek iemand met veel ervaring met verschillende hondenrassen die met mij per pb een aantal opties wil doornemen voor toekomstige hondenrassen.
Een eigen hond is momenteel voor mij echt toekomstmuziek [ik ben nog student dus ik kan nog helemaal niks zeggen over de hoeveelheid tijd en woonsituatie] dus ik denk niet dat het in dit topic mag gezien de openingspost. Maar ik wil mij graag alvast gaan informeren/inlezen enz. Dus als iemand het leuk vindt zou ik graag een pb'tje krijgen
vanspeijk schreef:vanspeijk schreef:Ik zoek iemand met veel ervaring met verschillende hondenrassen die met mij per pb een aantal opties wil doornemen voor toekomstige hondenrassen.
Een eigen hond is momenteel voor mij echt toekomstmuziek [ik ben nog student dus ik kan nog helemaal niks zeggen over de hoeveelheid tijd en woonsituatie] dus ik denk niet dat het in dit topic mag gezien de openingspost. Maar ik wil mij graag alvast gaan informeren/inlezen enz. Dus als iemand het leuk vindt zou ik graag een pb'tje krijgen
Iemand?
EmptyWords schreef:Een poedel? Die zijn wat rustiger, maar super slim en kunnen veel aan.
Lisitano schreef:Whippet?
Al kunnen die wel last hebben van die speciale doofheid. Commando's zijn niet zo hun ding maar gezien je clickertraining noemt denk ik dat je daar al een heel eind mee kan komen. Zo heb ik een luisterende Husky en Podenco gekregen
Een poedel zou ook passen al zijn die qua vachtverzorging helemaal niet makkelijk. Vind ik. Maar ik ben lui wat dat betreft.
MyWishMax schreef:Niet fantastisch aan de fiets??? Verkeerde lijnen gehad dan, de DH moet dat op zijn sokken kunnen... Ik ken er wel die dat niet kunnen maar dat heeft in mijn ogen niks meer met een DH te maken,
Veel honden passen wel? In principe is de fietseis iets wat een gezonde hond moet kunnen.
vanspeijk schreef:@Kuggur; omdat in de OP vermeld staat dat je woonsituatie e.d. bekend moet zijn om in dit topic te posten, vroeg ik om iemand die dit met mij per privébericht wilde bespreken. Ik heb zeker wel ideeën over wat ik wil met een toekomstige hond, maar die wilde ik nog niet plaatsen omdat ik verwachtte dat dat niet mocht en mijn bericht door een mod verwijderd zou worden. En border collies spreken me totaal niet aan, dus no worries![]()
Dus ik zal toch maar een lijstje plaatsen en als het niet mag hoor ik het vanzelf wel^^
- Ras moet enigszins gezond zijn
- Ik zoek een middelgrote hond [kleine hondjes val ik over, maar ik wil een hond wel kunnen optillen als nodig, dus 30 tot 35 kg is wel de max]
- Makkelijke vachtverzorging
- Geen honden die extreem veel beweging/uitdaging nodig hebben; ik zou dus helemaal gek worden van de eerder genoemde border collie
- Het leukste vind ik om met de hond een heel eind te gaan fietsen, dus de hond moet daar enigszins op gebouwd zijn
- Hond moet enigszins gehoorzaam zijn, niet oostindisch doof
- Ik wil de hond trainen en opvoeden d.m.v. clickertraining - kan met alle honden natuurlijk, maar ik denk ik vermeld het even![]()
In een notendop: ik zoek een hond die rustig is in huis, maar die sportief genoeg is om een flink eind mee te gaan fietsen of wandelen. Ik sta open voor sporten als agility. Daarnaast lijkt het me superleuk om Horse & Dog Trail te doen.
Ik heb ervaring met duitse herders en duitse herderkruisingen, maar die zijn toch niet helemaal wat ik zoek - zeker aan de fiets deden ze het niet fantastisch. Ik denk dat ik meer richting de jachthonden moet kijken? Ik heb echter totaal geen ervaring met dat soort honden, dus vandaar dat ik graag wat input wil
Kaus schreef:Ik zou voor een buitenlandse asielhond gaan. Deze kunnen vaak heel goed met andere honden, met andere mensen kan een puntje zijn maar daar kun je ze op uit kiezen. Ze zijn vaak erg gehecht aan hun baasje waardoor 'zolang ik bij jou ben vind ik het goed' hun motto is. Dan maakt het ze niet uit of jij in een enorm huis of een busje woont. Overigens zou ik dan wel voor een buitenlander gaan die al in Nederland is. Als je ze rechtstreeks uit het buitenland haalt weet je nooit wat je in huis haalt.
KPet schreef:Ik heb even meegelezen en ben benieuwd wat jullie zeggen van onze situaties.
Situatie: boerderij met niet-agrarisch bedrijf aan huis plus een groeiende veestapel aan paarden, katten, kippen en in de toekomst wss nog wat kleinvee voor de hobby. Er komen regelmatig gasten/klanten over de vloer. Honden zouden overdag lekker buiten moeten rondscharrelen (erfhond) en zitten savonds/snachts binnen. In huis als wij er zijn, anders in zeg maar bijkeuken. We hebben twee paralelle zoektochten.
1) wij zijn met zijn 2en, wellicht in de toekomst dat daar uitbreiding in komt, maar we zijn daar nog niet over uit. Wij hebben gekeken naar allerlei soorten honden. In een eerder topic gaf ik al aan voor leonberger, bc of corgi te willen gaan. Inmiddels is de bc afgevallen, maar hebben we de ridgeback toegevoegd. Die is direct naar eerste plaats gegaan. We sluiten niet uit dat erin de toekomst meer honden komen, maar we willen hoe dan ook beginnen met een pup.
2) Mijn schoonmoeder, die ook op het terrein komt wonen. Ze wil al jaren weer een hond, maar is niet goed ter been (kan korte stukken lopen, soms ook niet, soms met stok). We hebben afgesproken dat wij haar hondje meenemen met wandelingen. Voor haar is een kleiner boerderijhondje (schootformaat) nodig. Wij denken aan iets richting een teckel. Stevig genoeg om buiten te lopen, maar klein genoeg voor op schoot.
Edit: ik moet hier bij zeggen dat ze niet het type is voor een chihuahua of malthezer. Ze heeft als eis dat het er "wel uit moet zien als een hond en niet als een pluizebol of rat".
Needless to say: honden mogen niet weglopen, gasten lastigvallen of kippen/katten jagen.
Lukasje schreef:KPet schreef:Ik heb even meegelezen en ben benieuwd wat jullie zeggen van onze situaties.
Situatie: boerderij met niet-agrarisch bedrijf aan huis plus een groeiende veestapel aan paarden, katten, kippen en in de toekomst wss nog wat kleinvee voor de hobby. Er komen regelmatig gasten/klanten over de vloer. Honden zouden overdag lekker buiten moeten rondscharrelen (erfhond) en zitten savonds/snachts binnen. In huis als wij er zijn, anders in zeg maar bijkeuken. We hebben twee paralelle zoektochten.
1) wij zijn met zijn 2en, wellicht in de toekomst dat daar uitbreiding in komt, maar we zijn daar nog niet over uit. Wij hebben gekeken naar allerlei soorten honden. In een eerder topic gaf ik al aan voor leonberger, bc of corgi te willen gaan. Inmiddels is de bc afgevallen, maar hebben we de ridgeback toegevoegd. Die is direct naar eerste plaats gegaan. We sluiten niet uit dat erin de toekomst meer honden komen, maar we willen hoe dan ook beginnen met een pup.
2) Mijn schoonmoeder, die ook op het terrein komt wonen. Ze wil al jaren weer een hond, maar is niet goed ter been (kan korte stukken lopen, soms ook niet, soms met stok). We hebben afgesproken dat wij haar hondje meenemen met wandelingen. Voor haar is een kleiner boerderijhondje (schootformaat) nodig. Wij denken aan iets richting een teckel. Stevig genoeg om buiten te lopen, maar klein genoeg voor op schoot.
Edit: ik moet hier bij zeggen dat ze niet het type is voor een chihuahua of malthezer. Ze heeft als eis dat het er "wel uit moet zien als een hond en niet als een pluizebol of rat".
Needless to say: honden mogen niet weglopen, gasten lastigvallen of kippen/katten jagen.
Oei, als de hond niet mag jagen zou ik de teckel zeker uitsluiten! Die die ik ken (wel ruwharige) hebben een uitgesproken jachtinstinct. Eentje heeft zelfs de kat van de buren een kopje kleiner gemaakt dus of je kippen veilig zijn?
Een schnauzer? Heb je in verschillende formaten, ook klein, en hebben niet bepaald een 'rat-met-haar" gehalte