[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:51

Leuk hoor de zoektocht naar een hondje. Bij ons op de club loopt een golden doodle. Oom leuke kruising

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:33

S_imonee schreef:
Wat een gevarieerde rassen komen er voorbij. Bedankt! :D
Nee, is het niet raar om een grote hond te hebben in een kleiner huis? Ik heb zo'n 20 jaar op een woonboerderij gewoond, maar als het niet veel uitmaakt, dan wordt de keuze al wat groter.

Ik heb zelf ook een een Border Collie zitten denken, maar ik denk dat die voor ons iets te actief is inderdaad. Zolang ik er maar lekker mee kan dollen en wandelen, ben ik al gauw tevreden.

Ik ben zelf van mening om niet hetzelfde ras weer te nemen als dat je al eens gehad hebt. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de Stabij van mijn schoonouders ingeslapen is, dus nog wel redelijk vers. Ik ben bang dat je dan te veel gaat vergelijken met de vorige hond.
En nou moet ik zeggen dat ik het ras zelf ook niet zo geweldig vind, maar dat komt door de ervaring die ik ermee heb dankzij mijn oma. Die maakte van haar honden echt vreselijke schijterds. Nu associeer ik Stabij honden vaak als bange schijterds.

Herders vind ik wel gaaf, maar ik denk dat wij daar beide niet consequent genoeg voor zullen zijn. Het past ook niet echt bij ons denk ik.

Waar wij het allebei al wel over eens waren was een Labrador of een Golden retriever of een kruising van die twee. Toen kwam weer het verhaal dat dat eventueel te groot zou zijn voor ons huis.

Zelf vind ik Beagles ook erg leuk, maar dat is echt uit den boze :=

Ik heb zelf ook al zitten speuren en kwam op de Kooiker uit, maar die schijnen niet heel erg sociaal te zijn.
En wat ik ook wel een gaaf ras vind, is de Entlebucher Sennen, maar die zijn niet heel erg bekend in NL geloof ik :=
Lijkt wel erg op de Zwitsere qua uiterlijk, maar qua karakter zo verschillend.

Haha grappig, ik associeer stabij met koppig en soms niet zo sociaal.. Ook omdat ik er maar een paar ken.
Veel van de grote jachthonden zouden goed bij jou kunnen passen... Wij hebben qua werkuren en activiteit ongeveer hetzelfde niveau. Ik "werk" 2x per week met hem in de jacht (jachttraining, wedstrijd, andere oefeningen) maar kan ook eens een week niet. Zolang je hem regelmatig iets geeft wat aan zijn instinct voldoet is het voor de rest van de tijd een tamzak binnenshuis. Heeft op een niet trainingsdag in principe dan ook genoeg aan een uurtje wandelen. Echter, daag je ze niet uit dan kun je wel problemen krijgen en je moet heel consequent en kordaat blijven. Dus het is afhankelijk van wat je interesses zijn en hoeveel tijd je erin wilt steken.

Ik ben wel van mening dat welke hond je ook neemt, het goed is om iets te ondernemen wat bij zijn instinct past. Of dit nu jacht, behendigheid, pakwerk of voor mijn part doggydancing is... Je band wordt veel sterker en je hond zal meer tevreden zijn en dus ook beter luisteren :)
Succes!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:16

Een Golden of Labrador lijkt me prima passen bij jouw situatie Simonee! Wij hebben een kruising Lab/Golden x Lab/Flatcoat, hele makkelijke en fijne hond.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:37

Ik ben minder gaan werken en dus kan de wens voor een hond in vervulling gaan.

Mijn man werk 40 uur en werk 30 uur, ik werk 3 ochtenden en 2 hele dagen. De hond kan ad en toe mee naar mijn werk en vlakbij het werk is een dagopvang voor honden (deze mensen kennen mijn ouders, mijn moeder heeft daar bij de 2 honden de curssussen gevolgd) waar de hond ook af en toe heen gaat en mijn moeder gaat ook af en toe oppassen.

Wij hebben niet een heel groot huis en een redelijk tuin. Wonen vlakbij een groot wandelgebied waar honden los kunnen spelen.

We zoeken een niet al te grote hond, een middelmaatje dus.

Verder geen voorkeuren, qua karakter. Goed luisteren en aanhankelijk naar de baas is wel iets wat man fijn zou vinden.het is de eerste hond van mijn man. Ik ben opgegroeid met honden en had ook een hond toen ik alleen was.

Heeft iemand een idee wat hier goed zou passen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:46

Tja dan heb je legio mogelijkheden.
Een leuke hond uit het asiel of uit het buitenland zou dan mijn prioriteit hebben.
geen pittige werkhond nemen, zoals een aantal herders en jachthonden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:52

ik zou ook kijken voor een hondjemet gemiddeld minder behoeften. misschien een poedeltje? of een kooikerhondje?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:58

kooikerhondje of een rustig herplaatsertje lijkt me ideaal.
Ik weet niet op jullie kinderen (of plannen voor kinderen) hebben, maar dan zou mijn voorhkeur niet uitgaan naar een poedel. zijn vaak achterbakse hondjes die nogal vals uit de hoek kunnen komen (tuurlijk niet allemaal, maar heb er zo al de meerderheid zien passeren)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:00

ik ken alleen maar hele lieve poedeltjes met kinderen, ligt niet niet ook aan de opvoeding van kind en hond?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:02

Wij hadden vroeger een poedel ( kom uit gezin met 7 kinderen)en die was super lief..
Je heb iid veel.keus,wat voor hond heb je al.gehad?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:04

de poedeltjes die ik ken ging tijden goed tot er het leek wel een knop omdraaide met het hondje en er was plots in bepaalde situaties niets meer ee aan te vangen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:25

Bedankt blondies!
Wat apart he, dat je zulke vooroordelen je kan hebben in een bepaald ras omdat je er een paar zo kent haha. Terwijl de stabij van mijn vriend best leuk was, ondanks dat ie altijd alles van de tafel en het aanrecht af jatte haha. Dat beest had een obsessie voor eten :')

Thanks Sammyoo, vandaag hebben we wat onderzoek gedaan en op papier gezet wat we precies willen en onze keus is gevallen op een labje of een kruising met een labje, wel iets blonds hihi
We gaan zien wat er op ons pad komt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:35

Ik vind kooikerhondjes vaak weer chagrijnige honden. Poedels juist weer helemaal niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:26

Ik dacht ook meteen aan een Kooiker. Anders misschien een Cocker Spaniel? Die zijn over het algemeen wel wat drukker en onstuimiger, maar wel vrolijk :D

Zoals de anderen ook al zeggen, je hebt echt enorm veel keus :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:52

chineese naakthondjes zijn ook leuk... meestal niet eens kaal, en dan krijg je er een leuk aanhankelijk hondje voor, die ook nog eens graag dinge met je onderneemt.
er zijn zoveel honden, en ook hier op bokt kijken we met zn allen naar wat we kennen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:38

Eliana schreef:
Wij hadden vroeger een poedel ( kom uit gezin met 7 kinderen)en die was super lief..
Je heb iid veel.keus,wat voor hond heb je al.gehad?

Poedel vindt mijn man niets aan..

Ik heb zelf een engelse cocker spaniel gehad en staat ook zeker op mijn lijstje.Thuis hadden we golden retrievers en friese stabij's.

Voorkeur gaat uit naar een pup, en echt middel groot. Manlief heeft niet zoveel met kleine hondjes.

Kinderen zijn er niet en komen er ook niet. Dus dat is geen factor

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:48

Wat vind je van een keeshond of Finse lappenhond? Beide ook mooie midden maatjes.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:34

Bo_Y schreef:
Ik ben minder gaan werken en dus kan de wens voor een hond in vervulling gaan.

Mijn man werk 40 uur en werk 30 uur, ik werk 3 ochtenden en 2 hele dagen. De hond kan ad en toe mee naar mijn werk en vlakbij het werk is een dagopvang voor honden (deze mensen kennen mijn ouders, mijn moeder heeft daar bij de 2 honden de curssussen gevolgd) waar de hond ook af en toe heen gaat en mijn moeder gaat ook af en toe oppassen.

Wij hebben niet een heel groot huis en een redelijk tuin. Wonen vlakbij een groot wandelgebied waar honden los kunnen spelen.

We zoeken een niet al te grote hond, een middelmaatje dus.

Verder geen voorkeuren, qua karakter. Goed luisteren en aanhankelijk naar de baas is wel iets wat man fijn zou vinden.het is de eerste hond van mijn man. Ik ben opgegroeid met honden en had ook een hond toen ik alleen was.

Heeft iemand een idee wat hier goed zou passen?

Jeetje.. de keuze is reuze. Wil je een rashond of mag het ook een kruising of buitenlands hondje zijn? Honden met veel jachtinstinct zou ik overslaan, net als echte werkhonden. Verder kan alles wel.
En stuur je man lekker naar cursus met de hond.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:17

Mijn zus heeft een Friese stabij erg leuk en gezellig hondje krijgt over vijf weken puppies

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:26

Kaus schreef:
Die Greyhounds en Whippets zijn stiekem wel ontzettend leuk zeg <3
Ik lees veel op internet dat het echte sprinters zijn en dat ze niet op uithoudingsvermogen zijn gefokt. Maar het lijkt mij dat ze met de juiste training prima kilometers naast de fiets kunnen lopen net als de meeste honden? Of zijn ze gewoon echt niet te trainen op conditie?

Weet iemand toevallig een Greyhound/Whippet herplaatsingsite met honden die in Nederland geboren zijn?

Mits opgebouwd kunnen zij prima naast de fiets meelopen hoor!
Vereniging voor herplaatsen Nederlandse en Belgische windhonden is: www.voordewindhond.nl

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:45

hoi,
Nog even jullie ideeën nodig.
Er komt in het najaar/volgend voorjaar een border collie pup thuis. ik ga hiermee de sport in gaan (agility of flyball) en we gaan lange wandelingen maken en dagjes uit.
Aangezien dit echt ijn sporthond zal worden en de rest van het gezien (mijn moeder en oma) hier niet super veel aan hebben (aangezin ik hem volledig zal trainen). overwegen we om er nog een kleine hond bij te nemen. Die kleine hond zal (aangezien ik trainer ben in het dierenasiel) uit het asiel komen. Dus zeldzame speciale rassen heb ik weinig aan als die voorgesteld worden (aangezien we die niet vaak hebben in het asiel).
Het moet een kleine hond worden die makelijk trainbaar is en niet super sterk of koppig gezien mijn oma er ook mee bezig zal zijn en ze niet altijd eeven consequent is. ook geen hond die grote behoefte aan dagelijks veel beweging hebben zoals jack russels, maar een hond die tevreden is met een kort ommetje. (ze hebben ok de tuin ter beschikking). Wel zou de hond ook lange wandelingen enkele keren per week moeten aankunnen op termijn zodat ik hem lekker mee met mijn border kan nemen (maar ik zal hemdus niet altijd meenemen met het zicht op de training van de border als wedstrijdhond).
Ongezonde rassen zoals cavaliers, bulldogs en mopshondjes vallen sowieso af. Liefst ook niet weer een malteser aangezien dit vaak hele rustige hondjes zijn en ze dus (naa rmijn ervaring) niet echt een ravotmakker voor mijn border zullen worden.

wie heeft er ideeën (ik heb zelf ookal enkele rassen in gedachte, maar die houdt ik nog even voor me om niet te beïnvloeden wat voorgesteld wordt.)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:12

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu wilt. Als je een gezond ras wilt, zul je toch echt naar de wat 'zeldzamere' rassen moeten kijken, maar die zijn er niet genoeg in het asiel zeg je. De hond moet niet te rustig zijn, maar wel tevreden zijn met slechts een blokje om en vervolgens wel de conditie hebben om lange wandelingen aan te kunnen? Als je toch in het asiel werkt, waarom houd je dan niet gewoon in de gaten wat er binnenkomt en wat bij jouw situatie past.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:16

ik wil iets wat een lange wandeling aankan, maar ook tevreden is met een blokje om. zo duidelijker. (beetje zoals een chihuahua maar dan iets groter. prima tevreden zonder wandeling, maar kan prima enkele kilometers wandelen (na opbouwen natuurlijk)
ik houd natuurlijk in het ook wat binnen komt, maar heb toch graag een beeld van welke rassen ik naar kan kijken. ik werk vooral met grote honden dus op de kleintjes heb ik vaak weinig zicht.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:20

Ik begin ook een beetje verliefd te worden op greyhounds.. <3
Weet niet of er verschil zit in greyhound of whippet behalve het formaat? Want eigenlijk is het enige wat ik kan vinden reddingsorganisaties die greyhounds uit Spanje e.d. halen. En voor mijn eerste hond weet ik niet of ik dat aandurf. Zijn hier ervaringen mee?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:19

Zoe_97 schreef:
ik wil iets wat een lange wandeling aankan, maar ook tevreden is met een blokje om. zo duidelijker. (beetje zoals een chihuahua maar dan iets groter. prima tevreden zonder wandeling, maar kan prima enkele kilometers wandelen (na opbouwen natuurlijk)
ik houd natuurlijk in het ook wat binnen komt, maar heb toch graag een beeld van welke rassen ik naar kan kijken. ik werk vooral met grote honden dus op de kleintjes heb ik vaak weinig zicht.

Havanezer is te zeldzaam zeker? O:)

Ik vind het een vrij moeilijke zoektocht, want ik gok dat de meeste rassen waar je aan denkt of afvallen vanwege de gezondheid, te pittig zijn of minder vaak in het asiel zitten. Kleine poedel misschien nog? Yorkshire terrier achtige als het ene beetje speelse/actieve is?

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:30

Zoe_97 schreef:

Ik zou niet naar rassen kijken, maar ik zou je oma en moeder op het asiel naar honden laten kijken die enigszins geschikt zijn volgens jouw lijstje.
Er is natuurlijk een extreem kleine kans dat we hier een ras noemen en dat die dan ook nog eens in het asiel bij jullie zit op het moment dat je hem "nodig" hebt. En dan ook nog eens de juiste leeftijd en eigenschappen. Oftewel, kijk goed naar de individuele honden die er zijn. Waarschijnlijk kom je met je lijstje ook op een kruising uit ipv echte rashond.
Succes met je zoektocht. :)