Politie schiet hond neer - update pag. 14

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Politie schiet hond neer - update pag. 14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:22

Adil18 schreef:
Het verhaal van de politie klopt in mijn ogen nog steeds van geen kant...

En wat iemand hier zei, geen PV opmaken om de mensen te ontzien...De politie heeft nog altijd de verplichting hiertoe, immers moeten zij hun handelen kunnen verantwoorden.

"Sorry meneer de rechter, we weten niet meer heel goed wat er gebeurd is omdat we niet direct een PV op hebben gemaakt?"

Zaken als nalatigheid moeten dan ook zeker vermeld worden, elk kleine detail wat mogelijk de agressiviteit had kunnen verklaren had genoteerd moeten worden...En dat hebben ze niet gedaan...En ook juist dat spreekt me tegen....

Nergens staat dat er geen pv is opgemaakt Lachen

Amigo_tje

Re: De politie, uw vriend? Ik dacht het niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:23

Quote van mezelf:

Amigo_tje schreef:
http://www.goeiedag.be/nieuws/frame.asp?m=5&y=2008&id=2994

Maar van die onopgemaakte PV wordt niets gezegd? Alsook niet over het feit waarom ze de politienamen niet wilden bekend maken?
En waarom zit dat kogelgat dan in de zetel?
Nog steeds veel onduidelijkheid, me dunkt...

Nors opkijken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:27

Amigo_tje schreef:
Quote van mezelf:

Amigo_tje schreef:

Maar van die onopgemaakte PV wordt niets gezegd? Alsook niet over het feit waarom ze de politienamen niet wilden bekend maken?

Nors opkijken

Omdat die vast gewoon is opgesteld, en daar geen woord meer vuil aan hoeft gemaakt worden.
Mensen die hun waarheid willen geloven vinden altijd wel iets, maar zijn onbeduidend minder kritisch bij het verhaal dat ze wel willen geloven. Knipoog
Waarom ben je niet zo kritisch naar de beginpost toe?

Plus dat de politie niet alles van zijn doen en laten in de media moet plaatsen, dat is iets voor de rechtbank Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:31

Nieuwe discussiestof Haha! :

Citaat:
BLID VERSTELD OVER ONTKENNING FEITEN DOOR POLITIE ASSE

BLID trekt verklaring politie sterk in twijfel

De commissaris van de lokale politie Asse liet als reactie op het eerder uitgestuurd persbericht, aan de pers weten dat de agenten, die vrijdagochtend in koelen bloede een slapende hond afmaakten, opgeroepen waren voor een ‘agressieve hond die mensen lastiggevallen had in Asse-Terheide’. Hij voegde er nog aan toe dat ‘de hond zich ook tegen de agenten agressief opstelde, waardoor ze noodgedwongen terug in de combi moesten plaatsnemen’. BLID heeft grote vraagtekens bij deze verklaring.

“Ten eerste is het gebruikelijk dat, als er een klacht over agressieve dieren neergelegd wordt, een PV wordt opgesteld,” zegt Dirk Blanchart. “Een PV werd in dit geval NIET opgesteld, zelfs niet NA uitdrukkelijk verzoek van de eigenaars. Het is maar al te gemakkelijk om na de feiten een en ander lukraak te gaan verklaren.”

“Toen de eigenaars net na de feiten vroegen aan de agenten waarom ze ter plaatse kwamen, antwoordden de agenten dat ze een oproep kregen over een loslopende hond,” vervolgt Dirk Blanchart. “Een loslopende hond is mijns inziens nog iets anders dan een agressieve hond. Ook hier: waar zijn de pv’s van de klachten van de mensen die bedreigd werden?”

“Vervolgens stel ik mij ook de vraag hoeveel mensen er in een woonwijk rondlopen om 5.30 u ’s nachts. De commissaris laat uitschijnen dat verschillende mensen lastiggevallen werden door de zogenaamde agressieve hond – slapen de meeste mensen dan niet op dat uur tijdens de werkweek? Asse-Terheiden is bij mijn weten geen uitgaansbuurt? De politie maakt haar bewering bovendien niet hard door PV’s met daadwerkelijke klachten of verklaringen van deze ‘bedreigde mensen’ voor te leggen. Integendeel, de buren kenden Jul als een lieve en zachtaardige hond.”

“De hond kreeg een eerste schot dwars door het hoofd toen hij in zijn zetel lag,” vervolgt Dirk Blanchart. “Dit kan in geen geval ontkend worden: de kogel ging immers recht door het hoofd van de hond en vervolgens door de zetel waar hij lag te slapen. Kan iemand mij uitleggen hoe een hond op straat mensen kan lastigvallen en tegelijk in zijn zetel liggen, die op 2 meter van het terras van de eigenaars stond? En als de hond werkelijk agressief zou geweest zijn, waarom is de politie dan op het gras gereden tot vlak bij de zetel waar de hond neergeknald werd? Waarom hielden ze dan geen veilige afstand, als zij zich toch zo bedreigd voelden? En terloops: een agressieve hond klaar om aan te vallen die staat recht, op zijn vier poten, als hij zich bedreigd voelt of als hij tot de aanval wil overgaan. Hoe komt het dan dat deze hond niet rechtstond op het gras of op straat? Waarom lag hij neer in een zetel? Misschien omdat hij inderdaad aan het slapen was? Feit is: het eerste schot kwam er toen de hond in de zetel lag te slapen. Het kogelgat in de zetel bewijst dit. Hier zijn ook foto’s van.”

“Bovendien lag de hond te slapen in een zetel aan de woning van de eigenaars. Ongeacht de reden van de agenten om de hond neer te knallen, konden zij de eigenaars wakker gemaakt hebben en dit bloedbad vermijden. Ook dit is niet gebeurd. De politie is hier op meerdere vlakken in de fout gegaan,” aldus nog Dirk Blanchart.

“De vrouwelijke agente verklaarde aan de eigenaars dat niemand uit de combi gestapt is,” zegt Dirk Blanchart. “Hoe komt het dan dat de commissaris verklaart dat de agenten ‘noodgedwongen terug in de wagen moesten stappen’? Ze waren niet eens uitgestapt!”

“Een blunder begaan is één zaak. Maar achteraf de feiten ontkennen of trachten te verdoezelen, is zo mogelijk nog erger. We zien het bij BLID continu gebeuren: als wij dierenmishandeling vaststellen, wordt alles altijd ontkend.

Inmiddels zijn ons al enkele reacties toegestuurd van clubs en eigenaars van American staffords, die hun ongenoegen uitten over de manier van optreden van de politie. Zelfs vanuit Nederland wordt er sterk gereageerd en plant men zelfs een manifestatie tegen de politie van Asse. Ze willen aantonen dat de stafford niet altijd zo agressief is als dat hij wordt voorgesteld.

BLID hoopt alsnog dat de politie van Asse haar verantwoordelijkheid zal opnemen en de ware toedracht van de feiten correct zal toelichten en passende sancties zal nemen.

Voor informatie: BLID vzw
www.blid.beinfo@blid.be
Bron: www.blid.be

bron: http://www.belg.be/leesmeer.php?x=6189

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:33

Oud nieuws, en goed onderbouwd vind ik het ook niet

Wat me verbaast dat mensen niet om 5.30 op straat mogen, hebben we tegenwoordig terug een avondklok?
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-05-08 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:34

Oh stond het weerwoord er al in?
Heb ik gemist dan Bloos .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:35

xKatleentjex schreef:
Oh stond het weerwoord er al in?
Heb ik gemist dan Bloos .

Oud nieuws in de zin van = dat we dat hier al aangehaald hadden. Mijn excuses

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:54

@ katiavl : waarom ik niet zo kritisch ben? Omdat die mensen -ongeacht of ze fout zijn of niet- spreken vanuit een groot verdriet. Ja, zij hebben fouten, maar dat wil niet zeggen dat ze die hond moeten afknallen.
En politie heeft macht, dus zelfs al zou er een rechtzaak van komen, is de kans héél klein dat de hondeneigenaar wint. Is nu eenmaal zo...

Citaat:
BLID VERSTELD OVER ONTKENNING FEITEN DOOR POLITIE ASSE

BLID trekt verklaring politie sterk in twijfel

Waaorm is dit niet onderbouwd? Het is perfect normaal dat beide partijen in de verdediging zullen schieten.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:45

kara 16 Zag net een topic van jou voorbij komen dat je scheld pm s kreeg.
Waarom open je daar eigenlijk een topic over.....
Kan je beter een moderator raadplegen of hier vermelden, want je verwijst in dat nieuwe topic naar dit topic, vind dat een beetje onzinnig.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:52

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven. Andere topics erbij halen is niet relevant voor deze discussie. Alvast bedankt voor jullie medewerking. Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:24

Tja, ik heb geen idee hoe de politie werkt in België, maar ja, die agent is dus een paar patronen kwijt uit zijn pistool en ik neem aan dat die die patronen niet uit de supermarkt heeft. Als hij nieuwe haalt, moet hij sowieso even uitleggen wat hij met de oude heeft gedaan.. Uit buitenlandse politieseries zie ik dat ieder schot dat gelost wordt, automatisch bij interne zaken komt. In dit geval zal er zeker ook een intern onderzoek plaatsvinden naar de handelswijze van de agenten. Dat dat niet geheel aan de grote klok wordt gehangen, kan ik goed begrijpen.

Ik begrijp dus dat de eigenaars uitdrukkelijk om een PV gevraagd hebben. Als dat zo is, dan klinkt de kant van de politie minder geloofwaardig. Toch denk ik dat de BLID zich een stuk neutraler op moet stellen, aangezien ze best wel eens de verkeerde mishandelaars aan proberen te wijzen. BLID heeft besloten nu in de aanval te gaan (de beste verdediging volgens vele strategen). Maar in enig opzicht kan het BLID ook de das omdoen als blijkt dat de politie wel gelijk heeft.

In deze zaak is voor mij nog helemaal niks zeker. Misschien moeten ze er maar eens een aflevering van Flikken, Asse bij doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:02

Amigo_tje schreef:
Quote van mezelf:

Amigo_tje schreef:

Nors opkijken

Maar dit is toch eigen rechercheurtje spelen? Geloof maar dat elke schietincident uitvoerig onderzocht wordt, dat is nl verplicht. Nou doe je net of je volledig alle ins en outs weet, dus niet.

PV, dus proces verbaal, dat is iets wat niet altijd hoeft, kun je voor kiezen, hangt nl van de overtreding en de wettelijke regel die overtreden wordt af. Een pv heeft een gevolg, kan dus een geldboete inhouden voor die eigenaren omdat die hond zonder toezicht was, dus loslopend. Als de gemeente daar een APV (algemeen plaatselijke verordening) voor heeft is dat beboetbaar en idd dan krijg je een PV.

In dit geval zal dat niet bedoelt worden, maar wat maakt de zaak sterker als de eigenaren een boete (PV) krijgen voor het los laten lopen van die hond? Een procesverbaal voor het in bezit hebben van een valse hond, ken ik niet, wel als je als eigenaar daar geen maatregelen tegen neemt, bv: muilkorf, aanlijnen.

Als er direct gevaar ontstaat voor derden en het gevaar wordt afgewend door bv een hond dood te schieten, wordt er wel pv opgemaakt, maar die zijn niet openbaar. Dat zijn interne pv's, proces verbaal betekent eigenlijk een officieel rapport, dus rapportage van de overtreding, of proces verbaal van bevindingen, inbeslagname, etc...etc..Geloof mij maar dat er al een stapel van processen verbaal opgemaakt zijn.

Snap dus eigenlijk niet waar men steeds over begint.. Nors opkijken

Ik moet ook fronsen over 5.30, ik woon ook in een dorp, maar in mijn straat gaan er al 3 tussen 5.30 en 6.00 naar hun werk. Ik vind de aanteigingen erg sensatiezoekend en emotioneel gesteld.

Als de melding loslopende hond is en ter plaatse bemerk je dat het dier zich niet laat pakken, maar agressief reageert, geen eigenaar te bekennen, dus hond meenemen is geen optie. Niemand heeft gezien hoe het dier zich liet zien, that's the question.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:14

noudy schreef:
Het verhaal klopt gewoon niet, idd ook omdat er ook geen pv is opgemaakt.
Een kogelgat in de stoel terwijl de hond aggresief volgens hun was,onze honden blijven echt niet op de stoel zitten als er iemand bij ons huis rond loopt.
Hun zweren op hun ambtseed en ze worden gelooft, heb ooit iets met bellen in de auto gehad, kreeg zelfs gelijk van de rechter,maar omdat desbetreffende agent op zijn ambtseed had gezworen kon ik beter niet in hoger beroep gaan want de agent word toch gelooft en dat zegt de rechter kun je dus nagaan hoe het werkt.

Er zit een gat in die stoel, maar of het een kogelgat is wordt meteen aangenomen. Nee idd honden blijven niet op hun stoel zitten als er mensen langs hun huis lopen en daar zit het hem nu juist, deed hij dat maar wel. Sowieso vind ik het vreemd dat je je hond buiten laat zonder fatsoenlijke plek. Ik zou alleen maar benauwd zijn dat ze mijn lieve, brave en mensvriendelijke hondje mee zouden nemen als hij s'nachts buiten op een niet afgesloten erf moet blijven.

Jij gelijk van de rechter en toch moest je de boete betalen? Beetje vreemd verhaal.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:18

russel schreef:
Ik moet ook fronsen over 5.30, ik woon ook in een dorp, maar in mijn straat gaan er al 3 tussen 5.30 en 6.00 naar hun werk. Ik vind de aanteigingen erg sensatiezoekend en emotioneel gesteld.

Maar die gaan dan naar hun werk.
Die gaan dan, neem ik aan, niet over straat wandelen om vervolgens bij het zien van een loslopende hond terug naar binnen te gaan om de politie op te bellen..
Haalt niet weg dat het inderdaad sensatiezoekend is Knipoog
Van beide kanten zitten er gewoon gaten in het verhaal, dus dat wordt gewoon afwachten naar een officieel onderzoek.
Bij deze mate van media aandacht (zelfs uit Nederland) zal dat (hoop ik) niet lang op zich laten wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:19

Het was de buurman die niet van zijn erf af kon komen omdat die hond losliep en als daar ook nog eens in die straat iemand is, bv een krantenjongen, heeft hij ook die hond in zijn benen hangen, misschien iemand die langs liep op weg naar de bus, trein..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:21

sofje schreef:
russel schreef:

Maar die gaan dan naar hun werk.
Die gaan dan, neem ik aan, niet over straat wandelen om vervolgens bij het zien van een loslopende hond terug naar binnen te gaan om de politie op te bellen..
Haalt niet weg dat het inderdaad sensatiezoekend is Knipoog
Van beide kanten zitten er gewoon gaten in het verhaal, dus dat wordt gewoon afwachten naar een officieel onderzoek.
Bij deze mate van media aandacht (zelfs uit Nederland) zal dat (hoop ik) niet lang op zich laten wachten..

Ik denk dat je beter moet lezen

De buurman wou naar het werk maar werd belemmerd, verder gevaar voor mensen die dan rondlopen Lachen daarop werd de beslissing gemaakt

Veel gaten zitten niet in het politieverhaal, als je er wilt zien vind je er altijd

Verder net stukje russel wist ik niet eens!

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:23

Ah nee, excuses, het bovenstaande stuk verwijst naar meerdere klachten, terwijl in de verklaring van de politie duidelijk maar 1 oproep vermeld staat. (van de buurman inderdaad)
Ook raar Verward

Vind het gewoon helemaal een vaag en raar verhaal worden. Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:25

Inderdaad weer een compleet ander verhaal, maar waarom zit er dan een kogelgat in de zetel?
De eigenaren van deze hond, zullen vast wel wakker geworden zijn, want de hond heeft dan vast wel geblaft, als hij '' o-zo agressief was''.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:30

Wie zegt dat dat een kogelgat is? Zijn er kruidsporen? Zo ja, is dat van de kog van het bewuste politiewapen? Zat die er nog in of was die kogel door de stoel geschoten? Hoeveel kogels en waar de hulsen lagen, waar de kogels doorheen gegaan zijn, weten wij allen niet en dat is nu juist die de recherche aan het onderzoeken is, zal een speciaal team zijn die dit soort dingen onderzoekt en dat zullen ze grondig doen, immers is hun taak. Idd wij hebben Interne Onderzoeken en als blijkt dat de agenten verklaringen afleggen die niet met elkaar kloppen, wordt er wel op gezeten. Agenten werken niet graag samen met collega's die niet te vertrouwen zijn, die niet weten wanneer ze wel of niet hun wapen geoorloofd trekken. Niemand wil zijn gat branden aan dit soort incidenten, een heel politiekorps dat dus corrupt gaat zijn? Nee daar geloof ik geen snars van.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:31

Anderzijds stond er ook een goed punt in een reactie op een van de artikels: Hoe kan het het dat de hond gewoon doorslaapt wanneer er vlakbij 2 combi's stoppen? Zo'n vaste slaper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:35

Wie zegt dat hij nog sliep?
Hij kant toch gewoon liggend gekeken hebben.
Niet elke hond vliegt bij elke voor bij gaande auto van zijn plek af Lachen

Zolang er geen onafhankelijk onderzoek is gedaan weiger ik de politie vrij te pleiten
En weiger ik de baasjes vrij te pleiten.

Ik merk wel dat er veel mensen hier meteen anti baasje zijn, bokkers die zo al wat tegen dit type hond hebben, standaard...imo dus totaal niet objectief oordelen, maar continue speculeren in het nadeel van de baasjes.. want ja altijd tuig en altijd valse honden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:35

Wie verklaart dat dan? De eigenaren sliepen toch ook door? Die hebben niets gezien, alleen toen ze schoten hoorden, zagen ze hun hond dood op de grond liggen.

Ik vind het wel apart dat er meer bekend is wat anderen hebben gezien, dan wat de politie verklaard heeft, dat klopt ineens niet, maar waar zaten al die getuigen dan?? Waren dat misschien toch de eigenaren die door de spleetjes van hun gordijnen aan het gluren waren?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:36

het word nu helemaal vaag hoor........

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:36

Als je al vooroordelen hebt over de mensen met wie je discussieert kan je onmogelijk een leuke discussie houden.
Nu zet je alleen maar een muur runningkawa erg spijtig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:37

RK, nou lijkt het net of de meest brave hond van de buurt lekker ligt te slapen en dat de politie even langs rijdt en de hond van uit het open raam neer knalt. Koe

Zo iets zie je in SF films. Sigaar