[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:54

Snoevie schreef:
hahaha het word nog eens gezellig hier wesseltje Knipoog

katia,waarom zou het mis gaan

Bedoel bijt incident Lachen is altijd kans dat er één komt dat bedoel ik met mis gaan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:58

natuurlijk,maar die is er met de RAD ook.
uiteraard hoop ik niet dat zoiets voorkomt.

dieren die werkelijk zo agressief zijn moeten natuurlijk worden afgemaakt,ik denk dat we het daar wel over eens zijn.
en dat de straffen voor zulke eigenaren hoger moeten.

ik hoop dat dat er ook nog gaat komen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:07

Moderatoropmerking:
Ik vind het jammer dat er een aantal behoorlijk kinderachtige reacties geplaatst zijn de afgelopen twee dagen. Discussiëren is lastig, zeker online als je een hoop informatie in de vorm van gezichtsuitdrukking, gebaren en toon van de stem mist. De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: val de argumenten van de 'tegenpartij' aan, en niet de 'tegenpartij' zelf. En helaas is dat wel gebeurd. Er is over het algemeen een goede discussie gevoerd - ook in het vorige topic, vanuit beide partijen. Dat de politiek nu een andere richting in slaat wil niet zeggen dat de voorstanders ongelijk hebben.

Daarbij is dit hele topic gebaseerd op een wet waar een hoop tegenstanders voor waren. Nu is de regelgeving veranderd en zouden voorstanders niet meer hun mening mogen geven omdat dat gezien wordt als doorzeuren en hun gelijk willen halen. Het is en blijft een mening en zolang die onderbouwd wordt, mag die geventileerd worden.

Ik zou het dus op prijs stellen als iedereen hier weer gewoon met respect naar elkaar kan reageren. Zo niet, dan gaat dit topic op slot. Zou jammer zijn...

Alvast bedankt voor de medewerking. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:19

probleem is dat die mening vaak niet goed onderbouwd word
een mening hoeft niet beledigend te zijn

maar toch bedankt voor de opmerking,sylvia

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:23

Snoevie schreef:
probleem is dat die mening vaak niet goed onderbouwd word
een mening hoeft niet beledigend te zijn

maar toch bedankt voor de opmerking,sylvia

Welke mening wordt niet goed onderbouwd volgens jou Snoevie? Die van de voor of van de tegenstanders?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:23

beiden hoor,ik zal proberen een beetje in het midden te blijven Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:26

Denk niet dat er echt voorstanders van de Wet te vinden waren hier, ik was in ieder geval geen voorstander.

De discussie ging voornamelijk over de mensen die deze Wet overtraden en zodoende verantwoordelijk zijn en blijven voor al die honden die zinloos zijn afgemaakt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:27

ja dat is ook zo.
maar niet iedereen denkt als jij,helaas.

het komt er uiteindelijk op neer dat toch iedereen het beste voor de honden wil,of niet?

(trouwens,sorry dat ik ook niet helemaal netjes gereageerd heb. ik ga weer mn best doen Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 12-06-08 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:28

Wat bedoel je dan met mening goed onderbouwen? Dat die aan moet sluiten bij jouw ideeën? Of vind je ook meningen waar je het totaal niet mee eens bent, wel goed onderbouwd?

edit: sluit me bij ThePast03 aan. En heb dus mijn bedenkingen ook bij huidig beleid, of dat voor de honden wel zo goed zal zijn.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 12-06-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:29

nee hoor natuurlijk niet.
iemand mag gerust een andere mening hebben,maar imo moet die wel een beetje met respect gegeven worden,geld voor mij ook natuurlijk

ik hoop dat het weer een beetje gezelligere discussie word Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:42

Snoevie schreef:
het komt er uiteindelijk op neer dat toch iedereen het beste voor de honden wil,of niet?

(trouwens,sorry dat ik ook niet helemaal netjes gereageerd heb. ik ga weer mn best doen Knipoog )

OK dan!

We hebben allemaal het beste met de honden voor inderdaad!
En ook ik zal beter mijn best doen Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:44

tof!

we kunnen het wel Haha!

maar om dan maar weer ontopic te gaan,ik ben benieuwd hoe ze alles uit gaan voeren

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:50

Lijkt me nog een hele toer. Alle honden testen is imo niet mogelijk. Dan alleen de honden die gebeten hebben? Maar wat gebeten? Kind? Volwassene? Andere hond?

Is de hond uitgedaagd? etc. etc.

Ik spreek over 2 weken Gerda Verburg en ga het haar zeker vragen Knipoog

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:27

De vraag is idd altijd waarom een hond bijt.
Zo is er laatst (weet niet meer in welk land) een hond afgemaakt omdat hij een kind gebeten had. Toen hij eenmaal het spuitje had gehad, bleek het kind nietjes in het oor van de hond te hebben gedrukt.

Helaas was de hond op dat moment al dood. Tuurlijk is het niet goed als een hond een kind bijt, maar in dit geval had de hond naar mijn idee weinig keus.

Dus idd honden die echt een gevaar voor de samenleving zijn moeten maatregelen getroffen worden. Maar om even van mezelf uit te gaan: Mijn hond is echt gevaarlijk (ook al is hij niet zo groot) maar ik zorg ervoor dat hij niet in 'gevaarlijke/uitdagende' situaties komt. Is dat wel het geval, vind ik dat ik mijn taak als eigenaar van mijn hond niet goed volbracht heb. Daar mogen van mij straffen op staan. Maar niet als ik als eigenaar zorg dat mijn hond niet in zulke situaties komt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:32

chantalvdv schreef:
Zo is er laatst (weet niet meer in welk land) een hond afgemaakt omdat hij een kind gebeten had. Toen hij eenmaal het spuitje had gehad, bleek het kind nietjes in het oor van de hond te hebben gedrukt.

Helaas was de hond op dat moment al dood. Tuurlijk is het niet goed als een hond een kind bijt, maar in dit geval had de hond naar mijn idee weinig keus.

Dus idd honden die echt een gevaar voor de samenleving zijn moeten maatregelen getroffen worden. Maar om even van mezelf uit te gaan: Mijn hond is echt gevaarlijk (ook al is hij niet zo groot) maar ik zorg ervoor dat hij niet in 'gevaarlijke/uitdagende' situaties komt. Is dat wel het geval, vind ik dat ik mijn taak als eigenaar van mijn hond niet goed volbracht heb. Daar mogen van mij straffen op staan. Maar niet als ik als eigenaar zorg dat mijn hond niet in zulke situaties komt.

Dat van die nietjes is een zgn "broodje aap" verhaal. Dus een verzonnen verhaal. Haha!

Maar ik begrijp dat jij bedoelt: dat de hond alleen mag worden afgemaakt als echt vast komt te staan dat die hond iemand zonder reden gebeten heeft. Dat zal dan nog heel moeilijk zijn om te bewijzen maar daar zijn dan eventueel die testen voor.

Maar wie moet nu die test b.v. betalen? Hoe denken de mensen er hier over?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:41

Mensen betalen toch hondenbelasting,ook van de meerprijs van een stamboom word btw geheven,inkomsten belasting als je meer als een bepaald aantal pups per jaar verkoopt/fokt.
Alle honden moeten gewoon verplicht geregistreerd worden en een paspoort hebben daarmee kun je dus ook de herkomst van raslozen herleiden.
Strafbaar stellen van het houden van een ongeregistreerde hond van whatever ras,de opbrengst hiervan kun je aardig investeren in handhaven en testen.
Ipv het elders met bakken te verspillen,zoals het kwartje van Kok...

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:49

slimmerik schreef:
Dat van die nietjes is een zgn "broodje aap" verhaal. Dus een verzonnen verhaal. Haha!

Maar ik begrijp dat jij bedoelt: dat de hond alleen mag worden afgemaakt als echt vast komt te staan dat die hond iemand zonder reden gebeten heeft. Dat zal dan nog heel moeilijk zijn om te bewijzen maar daar zijn dan eventueel die testen voor.

Dat is toch echt gebeurd voor zover ik weet hoor...

Idd dat bedoel ik ja. En als de eigenaar een gevaar vormt voor de omgeving met zijn/haar hond.
Zoals ik er bijvoorbeeld voor zorg dat mijn hond niet in 'gevaarlijke situaties terecht komt, omdat ik weet dat het mis gaat. Als eigenaar ben je ten alle tijde verantwoordelijk wat je (met je) hond doet.
Mijn hond bijt. Maar zal niemand bijten omdat ik weet waar ik hem wel en niet mee naar toe kan nemen.

Voorbeeld: Mijn hond gaat mee naar mijn paarden. Maar niet mee naar de stad, omdat daar veel mensen en honden lopen, die hij zou bijten. Bij de paarden kom alleen ik.
En in het geval van nood (stel je loopt ergens en er komt een hele groep mensen oid aan) heb ik altijd een muilkorf bij me.

Mijn hond heeft mijn moeder vorig jaar in d'r neus gebeten. Heel litteken aan over gehouden. Mijn andere hond kwam te dichtbij, en hij wou die hond grijpen. Mijn moeder stond ertussen, en hij raakte haar gezicht.
Ik heb haar gevraagd of ze zeker wist dat hij niet gericht naar haar had gebeten. Anders waren we voor een laatste spuitje naar de DA gereden. Dat was volgens haar niet het geval, dus de hond heeft geluk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:56

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:59

slimmerik schreef:
chantalvdv schreef:
Dat is toch echt gebeurd voor zover ik weet hoor...

http://www.broodjeaap.nl/hondje.html

het zou maar zo gebeurt kunnen zijn want zo'n raar verhaal is het niet Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:01

Er wordt al teveel verzonnen. Dus laten we het bij de werkelijkheid houden. Wat vind jij van mijn vraag LimaMambo?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:02

slimmerik schreef:
Er wordt al teveel verzonnen. Dus laten we het bij de werkelijkheid houden. Wat vind jij van mijn vraag LimaMambo?

welke vraag.. ben er ff een 'tijdje tussen uit geweest' Lachen

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:04

Idd LimaMambo.
Maar waar of niet waar, even om het idee. In zo'n soort gelijk geval, zie ik voor de hond geen andere optie. Voordat er dus overgegaan word tot het in laten slapen van het bewuste dier, vind ik dat er een onderzoek aan vooraf moet gaan. Kan er niks bewezen worden, dan word het dier niet afgemaakt.
Als het dier zonder enige waarschuwing grijpt, dan is het dier een gevaar.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:05

slimmerik schreef:
chantalvdv schreef:

Laatste regel LimaMambo Ja

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:15

CherokeeChum schreef:
Mensen betalen toch hondenbelasting,ook van de meerprijs van een stamboom word btw geheven,inkomsten belasting als je meer als een bepaald aantal pups per jaar verkoopt/fokt.
Alle honden moeten gewoon verplicht geregistreerd worden en een paspoort hebben daarmee kun je dus ook de herkomst van raslozen herleiden.
Strafbaar stellen van het houden van een ongeregistreerde hond van whatever ras,de opbrengst hiervan kun je aardig investeren in handhaven en testen.
Ipv het elders met bakken te verspillen,zoals het kwartje van Kok...

Niet registreren strafbaar stellen? Dat gebeurde in feite dus door de RAD regeling maar toch werden ze illegaal gefokt. Dus dat zal niet helpen. Hondenbelasting wordt in veel gemeentes al helemaal opgebruikt aan het poepbeleid. En als mensen voor honden zoveel meer moeten gaan betalen, dan weet ik al wat het gevolg is.... duizenden illegale honden waar de herkomst niet van te achterhalen is en de overheid nog meer bakken met geld kost.

En ik met mijn eerlijke gefokte honden ben niet bereid daaraan mee te betalen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 06:43

ik vind dat als een test nodig word geacht,de rekening voor de eigenaar is.
niet mee willen werken?hond in beslag,en evt herplaatsen bij mensen die het er wel voorover hebben en verantwoordelijk zijn.

edit: maarja ook dat zal moeilijk te realiseren zijn.
verdorie,waarom nemen mensen hun verantwoordelijkheid niet Verdrietig