Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:48

Utixo schreef:
Hoe is het met jullie honden? Ik ben vandaag met Lara bij de dierenarts geest omdat ze extreem veel hijgt en ongemakkelijk is. Het is duidelijk, ze heeft pijn. Ze was er tussen gepropt, eigenlijk was er geen tijd, dus direct inslapen kon niet (ik was door de stress wat onduidelijk geweest bij het afspraak maken). Eerst vond ik dit moeilijk, maar aan de andere kant ben ik wel blij dat hij er de tijd voor wil nemen en het niet gehaast wil doen. Hij heeft haar nog een flinke dosis prednison gegeven tegen de pijn, als deze morgen niet werkt moet ik morgenochtend gelijk bellen, en anders na het weekend bellen voor een afspraak.

Wel moeilijk, want de prednison werkt. Ze is heerlijk rustig en heel haar houding is weer ontspannen en relaxt. Maar ik ga het doorzetten, het is goed geweest. Ze is ruim 13 jaar oud en gaat dwars door de pijnstilling heen. Maar wat ga ik dat beest missen. Ondanks dat ons leven echt veel makkelijker gaat worden, want hoe leuk ze ook is, ze heeft flink wat kronkels en we moeten in iedere situatie rekening met haar houden. Maar toch...

Sterkte! Fijn dat de prednison werkt, zo kunnen jullie op een fijne manier afscheid nemen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:49

Afbeelding
Afbeelding

Ze was binnen no-time weg
Maar wat doet het weer een pijn. Ik mis haar verschikkelijk, hoe neurotisch ze ook was.

Hannanas

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:16

Sterkte Utixo. De grote liefde die we voor ze voelen maakt het gemist zo lastig. Ik heb nog altijd mijn draai niet gevonden. Prachtige foto van Lara en jou, dat ze geliefd was is duidelijk ;(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 15:35

Heel veel sterkte :knuffel:

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 17:19

heel veel sterkte :knuffel:

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:48

Heel veel sterkte. :knuffel:

Prachtige foto's nog van haar

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:00

Mag ik me hier ook melden? Mijn border collie Gizmo wordt in december 13. Hij heeft zich een half jaar terug verstapt met een poot waar we al wisten dat er artrose zat maar waar hij tot dan toe geen last van had. Mank lopen en daardoor een paar weken op rust heeft hem helaas geen goed gedaan. Zijn conditie is duidelijk minder dan daarvoor, hij wordt stijver, staat minder makkelijk op en als hij teveel doet irriteert die poot. Daarbij wisten we al dat een aantal tussenwervelschijven niet fantastisch zijn, wat met goede bespiering geen probleem was, maar ook dat wordt met minder beweging dus wel een ding.

Hij krijgt nu waar nodig rimadyl maar waar dat eerst alleen op de dagen was dat hij veel deed is dat de laatste maand bijna dagelijks. Daar doet hij het verder wel goed op en heeft geen bijwerkingen.
De dierenarts geeft nu als alternatief Librela injecties aan ivm minder bijwerkingen op lange termijn. Sowieso geeft de dierenarts aan dat er eigenlijk zeer weinig bijwerkingen zijn. Ik ben dus eigenlijk vooral benieuwd of jullie ten opzichte van gewone pijnstillers verschil zagen en wat jullie qua bijwerkingen hebben ervaren.

We willen hem zo graag nog een tijdje gunnen waar hij zich gewoon goed voelt en de dingen kan doen die hij leuk vindt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:02

Ach wat sneu, denk je goed te doen met wat rust en dan gaat het juist achteruit :(:)

Heb je ook al wat supplementen geprobeerd? Mijn hond doet het tot nu toe eigenlijk beter op de supplementen dan op de pijnstillers van de dierenarts, dus daar was ik wel blij verrast over. Ik probeer de Librela zo lang mogelijk uit te stellen, en we zijn nu anderhalf jaar verder zonder duidelijke achteruitgang.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:40

Ja heel sneu. We konden ook niet anders maar dan zie je wel ineens hoe belangrijk die balans was en hoe iets kleins best heel ver doorwerkt. Vorig jaar om deze tijd liep hij nog frisbeewedstrijden, al was dat natuurlijk aangepast aan zijn leeftijd.

Hij krijgt flexadin advanced en groenlipmossel extra ter ondersteuning idd.

Fijn dat jullie het al zo lang stabiel weten te houden! Welke supplementen geef je?

Rimadyl heeft gelukkig wel goed effect verder en zolang hij het daar goed op doet vind ik dat ook prima, maar aangezien de dierenarts librela nu noemde als alternatief wil ik het wel graag overwegen en er iig wat meer info over.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:33

Oei, wat sneu TeszZz.. Hopelijk kunnen jullie hem nog een tijdje draaglijk bij jullie houden :(:)

Hier onze Stabij ook al ruim een jaar op Librela, maar ik kom dit topic nu pas tegen.
Een paar jaar geleden bleek uit de röntgenfoto's dat hij op veel plekken in zijn lichaam behoorlijke artrose heeft, gevalletje vette pech volgens de dierenarts. Toen van alles voorgeschreven gekregen, oa Metacam, Rimadyl, Gabapentine, ik vergeet nog de helft. Maar och, hij werd er zo misselijk van en vorig jaar zomer stond hij er zo bij.
Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk waren we toen op het punt om hem te laten gaan. Het kon zo echt niet. Maar toen kwam een kennis van ons, ook met een Stabij, met Librela op de proppen. Dat zijn we in overleg met de dierenarts gaan proberen en dat gaat zooooo veel beter! Geen orale medicatie meer, dus hij is ook niet misselijk meer.

Hij speelt graag, trekt alle speeltjes uit zijn bak thuis, maar moet zich verder wel rustig houden. Hij wandelt 's morgens een rondje van 10 min, 's middags doet hij vaak één grote plas en geeft hij aan dat het genoeg is. Dus wandelen is wel enorm afgenomen, maar hij heeft wel weer een opgewekte blik in zijn ogen.
Zolang het zo blijft gaan, gaan we vrolijk verder. Ik ben heel blij met de Librela injecties.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:24

TeSzZz schreef:
Hij krijgt flexadin advanced en groenlipmossel extra ter ondersteuning idd.

Fijn dat jullie het al zo lang stabiel weten te houden! Welke supplementen geef je?

Bij ons ging het ook ineens heel snel achteruit inderdaad; nadat ze een maand rust heeft gehad na een flinke operatie aan melkkliertumoren.

Het was hier wel even zoeken naar supplementen die goed werken.
Ik geeft tabletjes met glucosamine en chondroitine, in combinatie met synopet voor de groenlipmossel en kurkuma, en doils joint voor de gewone visolie.
Ik was laatst een tijdje gestopt, en toen merkte ik toch wel dat ze wat lastiger begon te lopen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:04

Oja supplementen. Wij geven hem 's morgens UC-2 en 's avonds zalmolie. Groenlipmossel hebben we ook geprobeerd maar daar krijgt hij helaas jeuk van.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:18

Geen supplementen hier, er zijn veel nare bijwerkingen te lezen maar mijn hond is al 2 jaar goed op librela :) Tis wel de laatste stop zeg maar, als de librela niet meer werkt is het over. Is moeilijk maar uiteindelijk wel het beste voor mijn maatje

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 15:08

Wat stond hij er zielig bij Renee. Wel heel fijn dat hij het met de Librela zo goed doet zeg!

8nnemiek zalmolie krijgt hij hier ook nog, die was ik vergeten haha. En idd de groenlipmossel van synopet. Hebben hiervoor ook wel wat andere dingen geprobeerd, daar zag ik sowieso weinig effect van. Vindt het nu wat lastiger in te schatten omdat hij gewoon sowieso achteruit is gegaan de laatste maanden, maar het kan geen kwaad om wat extra ondersteuning te hebben.

KarmaChansy 2 jaar is ook al best lang. Laatste stop is idd wel een moeilijk idee, maar zolang het goed gaat is dat wel heel fijn.

Dierenarts had hier niet verwacht dat Gizmo na het mank lopen nog van de pijnstillers af zou komen en vond dat voor een hond van 12 met artrose ook eigenlijk geen punt. Hij heeft uiteindelijk nog een paar maanden zonder gelopen en nu zien we dus dat het steeds vaker nodig is. Denk dat ik volgende week maar een afspraak ga maken en het gewoon uit ga proberen. De dierenarts gaf aan dat je bij de eerste niet altijd de volledige werking ziet dus raadt wel aan om het in ieder geval twee injecties aan te kijken. Was dat bij jullie ook zo?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 15:14

Ja klopt. Hij heeft 3 injecties nodig om optimaal op te bouwen. Mijn ouwe taart heeft er uiteindelijk ooo bijna 2 jaar op gestaan. We hadden nooit verwacht dat ze het zolang zou doen nog. En uiteindelijk heeft de artrose haar niet genekt.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:07

Hier na drie injecties pas echt een goed resultaat. Nu al ruim 1 jaar verder

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:36

Ik weet, oud topic, maar wij zijn onze Duitse Herder na de injectie verloren aan verlamming.
Vandaag een artikel over Librela. Heeft je hond niets ernstigs onderliggends, zoals bv DM, dan gaat het meestal goed.
https://archive.is/e8Ng5

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:17

Elk medicijn heeft voor en nadelen, het blijft kiezen tussen twee kwaden ;(

Gelukkig voor mij gaat het al meer als twee jaar goed, en eerlijk ondanks de verhalen had ik het weer gekozen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:15

Ach jee, heel veel sterkte Kootmiradrum :knuffel: Wat naar om je hond zo te verliezen.

Ik zie Librela echt als een laatste redmiddel, en gelukkig ben ik er nog steeds niet aan hoeven beginnen.
Karmachancy, wat fijn dat jouw hond het er al zo lang goed op doet!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 23:07

Het is al 3 jaar geleden hoor, maar na zo'n artikel komt het soms weer even binnen. Megablij voor jou, KarmaChansy dat het bij jouw hond wel goed werkt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:51

Ik kom ook meekletsen. Onze oude man heeft vandaag door de dierenarts Librela aangeraden gekregen voor de artrose in zijn rug en heupen (wel even afhankelijk van de uitslag van zijn uitgebreide bloedonderzoek, die krijg ik vanmiddag).

Omdat hij zwaar nierpatiënt is, willen we (dierenarts + ik) metacam/novacam/e.d. liever niet geven, want dat heeft te veel invloed op zijn nierwerking. De dierenarts gaf aan dat we de injecties zelf kunnen geven, doet iemand van jullie dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:53

KootMiraDrum schreef:
Ik weet, oud topic, maar wij zijn onze Duitse Herder na de injectie verloren aan verlamming.
Vandaag een artikel over Librela. Heeft je hond niets ernstigs onderliggends, zoals bv DM, dan gaat het meestal goed.
https://archive.is/e8Ng5

Oei, dit vind ik dan weer wel spannend... De dierenarts belt me zo dus meteen maar even meenemen.

Heel veel sterkte met het verlies van je hond ;(.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:00

De injecties geven zijn zowel aan honden als katten easypeasy.
Lastige keuze San. Heb je een filmpje van hoe hij loopt? Op een gegeven moment kom je op punten waarbij de keuzes alleen maar slecht en slecht lijken. Of pijn of bijwerkingen. En je weet het al-tijd alleen achteraf. Het is echt proberen en je hond volgen. Als hij pijn heeft en er geen andere opties zijn, dan kan het een goede keuze zijn en ook goed uitpakken. Er zijn honden die er al 3-5 jaar op staan (!) en honden die bijwerkingen of ergere bijwerkingen dan de kwaal van krijgen. Niemand weet dat vooraf. En je beslissingen zijn altijd in hoop op het beste.

Bij nierfalen zou je ook dagelijks paracetamol kunnen geven, dat is veilig. Dus dat zou ook een eerste stap kunnen zijn. En Memantine/amantadine bijvoorbeeld ook. Low dose ketamine injecties. Gabapentine en pregabaline. Nou is die laatste wel meer voor zenuwpijn, maar voor artrose en andere pijn is een mix tussen amantadine en bijv paracetamol of wel een NSAID vaker gegeven. Zo zie je maar.. het is zoeken naar wat past. Hopelijk kan je dierenarts jullie goed adviseren en ondersteunen, er is meer op weg naar Rome dan Metacam en Librela.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:02

Ik zou even in het Engels Googlen, Librela FDA bijvoorbeeld dan krijg je veel resultaten. In Amerika ligt dit echt onder vuur, ook bij dierenartsen zelf.
Ik zou persoonlijk ook niet meer kiezen voor Librela tenzij het echt niet anders kan.

San, krijgt je hond nu iets van supplementen? Daar is ontzettend veel voor op de markt. Groenelipmossel, collageen, glucosamine etcetc. Een natuurlijke pijnstiller als PEA of Duivelsklauw kan ook als het al wat vergevorderde artrose is. Maar dat is natuurlijk en volgens mij weinig bekend of het mag met nierfalen dus zou ik even contact opnemen met een (natuurlijk/holistische) arts.
Of is Onsior een optie? Tabletten maar weet even niet of het kan met de nieren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:08

Duivelsklauw remt ook cox 1 en 2 dus zou ik voorzichtig mee zijn met nieren.

Verder wel goede supplementen tips naar mijn mening :) PEA is ook proberen (neem gewoon de humane, alles waar dier voor staat is duur). Omega 3 moet je hoog doseren en cbd zou ik aanraden in de dosering van ElleVet (wetenschappelijk bewezen) en gaat veel hoger dan de gemiddelde Nederlandse adviezen. Dus echt wel 1-2 mg per kg. Kun je ook uitrekenen met andere cbd oliën.

Sommige zweren erbij anderen ook weer niet.

Afbeelding