Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
s1993 schreef:Ik ben benieuwd wat jullie van deze situatie vinden: broodfok ja of nee?
Eigenaar heeft een heleboel teefjes en enkele reutjes. De honden leven normaal gesproken in gastgezinnen, reutjes worden af en toe opgehaald om 'hun ding te doen'. Teefjes gaan wanneer ze bijna gaan bevallen tijdelijk terug naar de eigenaar, wonen daar in huis, krijgen daar de pups en wanneer de pups het nest hebben verlaten (met 8 weken) gaat het teefje terug naar het gastgezin. Teefjes krijgen elk jaar of om het jaar een nestje.
Hoorde hier vandaag over en zette me aan het denken.
Nikass schreef:Komt een beetje over als productie dieren.
kiwiwitje schreef:Nikass schreef:Komt een beetje over als productie dieren.
Eens inderdaad
Ik plaats in principe ook geen teven uit voor de fok. Een reu wel. Maar een reu laten dekken is wel anders dan teefjes om een nest uit te halen. Vind ik. En ik vind t niet fair voor een teef om voor bevalling en pupzogen terug te komen. Maar dat is voor mij een gevoelsdingetje.
Sclimpre schreef:s1993 schreef:Ik ben benieuwd wat jullie van deze situatie vinden: broodfok ja of nee?
Eigenaar heeft een heleboel teefjes en enkele reutjes. De honden leven normaal gesproken in gastgezinnen, reutjes worden af en toe opgehaald om 'hun ding te doen'. Teefjes gaan wanneer ze bijna gaan bevallen tijdelijk terug naar de eigenaar, wonen daar in huis, krijgen daar de pups en wanneer de pups het nest hebben verlaten (met 8 weken) gaat het teefje terug naar het gastgezin. Teefjes krijgen elk jaar of om het jaar een nestje.
Hoorde hier vandaag over en zette me aan het denken.
Ik ken deze constructie enkel vanuit het fokken van rashonden. Op die manier kan een fokker meer zijn ambities waarmaken - meer honden geeft meer kans op een kampioen - en de honden krijgen de aandacht die ze verdienen.
Dus ik vind het voor de honden en voor de fokker zeker een mooie constructie. Voor het gastgezin vind ik het alleen interessant als zij echt interesse hebben in het ras en meeleven met de fokker. En bv. graag vele bijleren om eventueel later zelf te fokken of te showen.
De fokker die zo werkt haalt deze honden ook regelmatig op voor shows.
Esplendido schreef:Bij sommige rassen komt dit vrij veel voor, onder meer de populaire Labradoodle. Er zijn vrij recente onderzoeken dat door het tijdelijk teruggaan naar de fokker ten tijde van de laatste periode van de dracht en de zoogperiode, de teef vrij veel stress heeft en dat dit gevolgen heeft voor het cortisolgehalte van de pups en dus hun vermogen om later met stressvolle situaties om te gaan op een negatieve manier beïnvloed.
Een teef uitplaatsen op fokkersvoorwaarden zou ik om die reden niet doen. Of ze moet ook daar het nestje krijgen. Een reu vind ik toch een ander verhaal. Die hoeft geen langere periode in een voor hem vreemde omgeving/roedel te verblijven.
KarmaChansy schreef:ik kwam deze tegen, van gisteren over broodfokkers en corona pupjes. Wel een goede om hier ook te delen, ze geven dus ook aan dat ze aangifte doen tegen dierenartsen in Hongarije en zo als ze bewijs hebben.
https://www.npostart.nl/karen-soeters-e ... 86Or3UrufQ