Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:57

Ik ben benieuwd wat jullie van deze situatie vinden: broodfok ja of nee?

Eigenaar heeft een heleboel teefjes en enkele reutjes. De honden leven normaal gesproken in gastgezinnen, reutjes worden af en toe opgehaald om 'hun ding te doen'. Teefjes gaan wanneer ze bijna gaan bevallen tijdelijk terug naar de eigenaar, wonen daar in huis, krijgen daar de pups en wanneer de pups het nest hebben verlaten (met 8 weken) gaat het teefje terug naar het gastgezin. Teefjes krijgen elk jaar of om het jaar een nestje.

Hoorde hier vandaag over en zette me aan het denken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:02

Komt een beetje over als productie dieren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 21:09

Waarschijnlijk is dat een grotere rashonden fokker die werkt met het uitplaatsen van een aantal van de betere pups onder fokkersvoorwaarden.

Het gastgezin wordt eigenaar, maar betaalt meestal geen aanschafkosten. Daar staat tegenover dat de hond in het geval van teef 1 (soms 2) nestjes krijgt, en in geval van reu een aantal dekkingen.

Het is voor die fokkers een mogelijkheid om hun kennel groter te laten worden, maar wel 100% met goede en voldoende aandacht voor de honden.
Die dus -nadat ze in het fokprogramma gezeten hebben- volledig in eigendom komen van de mensen die ze in huis hebben.

Broodfok of niet?
De situaties die ik ken waarbij dit gebeurt niet in ieder geval.
Daar gaat het om fokkers die echt graag verder willen met hun lijnen, maar zelf al een stel huishonden hebben, en dan is er op een gegeven moment geen plek meer voor dat pupje uit die supercombinatie, waar ze toch graag nog verder mee fokken.

Ik kán me voorstellen dat er fokkers zijn die er op deze manier veel geld aan verdienen, en dat je dan richting broodfok gaat.

Maar ik ken dus een aantal van deze constructies van dichtbij, en daar valt het voor mij in ieder geval niet onder broodfok.

Zelf durf ik het niet aan, een hond op fokkersvoorwaarden.
Ik vind het te griezelig. Zolang het allemaal prima gaat niets aan de hand, maar zodra de meningen om eat voor reden dan ook tussen fokker en toekomstige eigenaar uit elkaar gaan lopen, kan het heel veel gedoe opleveren.

Ik heb het zowel heel goed als fout zien gaan.
Er is mij ooit ook gevraagd of ok het zag zitten, een hond op fokkersvoorwaarden.
En ik durf het zelf dus niet aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:02

De fokker van Dex heeft aardig wat hondjes. Maar dat is meer een uit de hand gelopen hobby. De oudste hondjes fokken niet maar gaan ook nooit meer weg daar. Haar teefjes krijgen max twee nestjes en de hondjes worden bij haar oud. Dus de hoeveelheid hondjes zegt niks voor mij. Maar je die kleine hondjes kun je ook makkelijk meer van hebben. De hondjes hebben daar echt een top huis.

Met hondjes die ergens anders wonen en om het jaar een nestje hebben of eigenlijk ook als ze gewoon bij de fokker wonen en per hondje zoveel nestjes hebben, heb ik wel moeite. Niet als het om sporadisch gaat dat een hondje die ergens anders woont wordt ingezet. Als de fokker weet dat een hondje perfect is. Maar dat hondje zou niet goed in de groep passen en dus voor de hond beter is ergens anders te wonen en als de tijd daar is dan in te zetten.

Als ze veel hondjes elders hebben wonen. En in principe aan de lopende band elke loopsheid laten dekken dat is voor mij persoonlijk absoluut Broodfok. Ook als er getest wordt en er een stamboom bij hoort "dit mag trouwens niet eens bij elke loopsheid" maar ik heb dit vaker gehoord en daar zal wel geen haan om kraaien.

Ik weet niet of ik mijn verhaal nog zo heb getypt dat er iets van te maken valt. Maar hoop dat mijn visie erop duidelijk is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:21

s1993 schreef:

Eigenaar heeft een heleboel teefjes en enkele reutjes. De honden leven normaal gesproken in gastgezinnen, reutjes worden af en toe opgehaald om 'hun ding te doen'. Teefjes gaan wanneer ze bijna gaan bevallen tijdelijk terug naar de eigenaar, wonen daar in huis, krijgen daar de pups en wanneer de pups het nest hebben verlaten (met 8 weken) gaat het teefje terug naar het gastgezin. Teefjes krijgen elk jaar of om het jaar een nestje.

Ik ken deze constructie enkel vanuit het fokken van rashonden. Op die manier kan een fokker meer zijn ambities waarmaken - meer honden geeft meer kans op een kampioen - en de honden krijgen de aandacht die ze verdienen.
Dus ik vind het voor de honden en voor de fokker zeker een mooie constructie. Voor het gastgezin vind ik het alleen interessant als zij echt interesse hebben in het ras en meeleven met de fokker. En bv. graag vele bijleren om eventueel later zelf te fokken of te showen.
De fokker die zo werkt haalt deze honden ook regelmatig op voor shows.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:26

Nikass schreef:

Eens inderdaad

Ik plaats in principe ook geen teven uit voor de fok. Een reu wel. Maar een reu laten dekken is wel anders dan teefjes om een nest uit te halen. Vind ik. En ik vind t niet fair voor een teef om voor bevalling en pupzogen terug te komen. Maar dat is voor mij een gevoelsdingetje.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:34

Ik heb mijn hond niet op fokkersvoorwaarden maar wel de afspraak dat als er ooit een nest komt haar fokker 1e keuze heeft.
Sowieso als ik al ooit een nestje zou willen zou ik haar fokker benaderen. Ik heb te weinig verstand van dat wereldje om te weten wat een geschikte reu zou zijn. Maar voor nu 98% dat ik het niet aandurf. Veel te bang dat het misgaat met mijn hond en wil haar absoluut niet kwijt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:37

Ik heb het ooit wel gehad, maar de fokker heeft haar nooit ergens voor opgehaald hoor. Gewoon mijn hond, mocht alles zelf beslissen alleen moest ze aan de dingen voldoen voor de fok. Dus foto's en testen, 1 show lopen en de sport certificaten. Als ze daarna aangekeurd was zou er 1 nest mee gefokt worden door de fokker en daarna zou ik het of zelf mogen/doen of nog steeds daar.

Fokker hield lijn waar ze zdlf geen pup van kon houden vanwege ruimte en ik kon ervaring in fokken opdoen. Fokker had ook maar 2 honden thuis, 1 teef met pensioen en de moeder van de mijne.

Ik zou juist niet willen dat de hond telkens opgehaald wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:40

kiwiwitje schreef:
Nikass schreef:

Eens inderdaad

Ik plaats in principe ook geen teven uit voor de fok. Een reu wel. Maar een reu laten dekken is wel anders dan teefjes om een nest uit te halen. Vind ik. En ik vind t niet fair voor een teef om voor bevalling en pupzogen terug te komen. Maar dat is voor mij een gevoelsdingetje.

Er zijn ook fokkers die hebben alleen maar teven en maken gebruik van reuen van andere fokkers of particulieren waarvan de reu voldoet.

Dat is idd anders.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:42

Sclimpre schreef:
s1993 schreef:

Ik ken deze constructie enkel vanuit het fokken van rashonden. Op die manier kan een fokker meer zijn ambities waarmaken - meer honden geeft meer kans op een kampioen - en de honden krijgen de aandacht die ze verdienen.
Dus ik vind het voor de honden en voor de fokker zeker een mooie constructie. Voor het gastgezin vind ik het alleen interessant als zij echt interesse hebben in het ras en meeleven met de fokker. En bv. graag vele bijleren om eventueel later zelf te fokken of te showen.
De fokker die zo werkt haalt deze honden ook regelmatig op voor shows.

Of als het gastgezin een pup wil.
Of idd de hond gratis hebben gehad. Met als voorwaarde dat ze ingezet mag worden op show en of voor fok.

Persoonlijk zou ik de fokker bedanken. Als ik wil fokken regel ik dat zelf wel.

MyWishMax

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:48

De fokker van de mijne zag haar ook nog 2 of 3 keer per week en in overleg zou ik of daar gaan slapen of de fokker zou hier in huis komen. Maar wel een hond die enorm makkelijk in andere huizen of kennels sliep :+ dat maakt ook nogal uit.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:48

Bij sommige rassen komt dit vrij veel voor, onder meer de populaire Labradoodle. Er zijn vrij recente onderzoeken dat door het tijdelijk teruggaan naar de fokker ten tijde van de laatste periode van de dracht en de zoogperiode, de teef vrij veel stress heeft en dat dit gevolgen heeft voor het cortisolgehalte van de pups en dus hun vermogen om later met stressvolle situaties om te gaan op een negatieve manier beïnvloed.

Een teef uitplaatsen op fokkersvoorwaarden zou ik om die reden niet doen. Of ze moet ook daar het nestje krijgen. Een reu vind ik toch een ander verhaal. Die hoeft geen langere periode in een voor hem vreemde omgeving/roedel te verblijven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:20

Esplendido schreef:
Bij sommige rassen komt dit vrij veel voor, onder meer de populaire Labradoodle. Er zijn vrij recente onderzoeken dat door het tijdelijk teruggaan naar de fokker ten tijde van de laatste periode van de dracht en de zoogperiode, de teef vrij veel stress heeft en dat dit gevolgen heeft voor het cortisolgehalte van de pups en dus hun vermogen om later met stressvolle situaties om te gaan op een negatieve manier beïnvloed.

Een teef uitplaatsen op fokkersvoorwaarden zou ik om die reden niet doen. Of ze moet ook daar het nestje krijgen. Een reu vind ik toch een ander verhaal. Die hoeft geen langere periode in een voor hem vreemde omgeving/roedel te verblijven.

Ik zou dan ook weer niet bij een ander t nest willen hebben. Maar dat is ook omdat ik echt voor mezelf fok. De ervaring en alles erop en eraan. Bij een ander mis je zoveel. Dan zou t fokken voor mij een heel ander doel krijgen.
Maar ook dat is ieder zn ding natuurlijk. Iedereen heeft andere gedachten daarover en ik keur t allemaal niet af hoor. Moet iedereen zelf weten.
Ik ben gewoon een zacht ei denk ik wat dat betreft :')

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:51

Ik zal om die reden dus nooit een teef op fokkersvoorwaarden verkopen. Als wij met een teefje willen fokken dan houden we haar zelf.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:58

Esplendido schreef:
Ik zal om die reden dus nooit een teef op fokkersvoorwaarden verkopen. Als wij met een teefje willen fokken dan houden we haar zelf.

Ja dat is hier dus ook indd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:55

Ik heb een reu op fokkersvoorwaarden. Ook veel van haar teven zitten in gastgezinnen. De teven krijgen 2, hooguit 3, nesten en altijd in overleg met het gastgezin. Ik vind het alleen maar goed want zo krijgen de honden wel lekker hun aandacht en kan zij meer honden aanhouden.
Ik wil zelf geen teef onder die voorwaarden. Maar een reu? Nee totaal geen moeite mee :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:06

Er is al een tijdje niet meer in dit topic gereageerd, maar nu kwam ik toch weer iets tegen wat mij verbaasde. Ik kreeg een reclamefilmpje op youtube van Pups en Zo, waarin je oprecht gewoon ziet dat er puppy's in glazen rennen zitten. Ouders met kinderen die rondlopen en een pup uitzoeken en je kunt buiten 'spelen' met de pups op een omheind grasveld. Adverteren op marktplaats is een ding (daar heb ik ze ook wel eens op gezien), maar dit wordt zo helemaal geromantiseerd?! Ik snap het even niet meer. Wordt hier in België nog heel anders naar gekeken?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 12:08

Ik ben die inderdaad ook tegengekomen, en ik had er ook echt moeite mee.

Niet eens stiekem verborgen ofzo, maar gewoon echt reclame ermee maken alsof dit supergoed is zo.

De hokken zullen vast schoon zijn, ze zullen ook vast voldoende eten krijgen. Maar ik word er diep ongelukkig van.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:24

Ik ook niet, snap hier echt helemaal niets van. Jaren geleden had je dit soort praktijken in de dierenwinkel. Dat is afgeschaft, maar dit concept mag wel gewoon grootschalig bestaan?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 23:00

Het punt is dat handel in dieren niet verboden is. Inkopen uit het buitenland ook niet.
Zolang bedrijven netjes belasting afdragen is er niks aan de hand. Honden worden voor de wet als product gezien.

Helaas kopen veel mensen wel bij handelaren. Ook als ze wel degelijk heel goed weten dat het broodfokkers zijn. De hondjes daar zullen er vast prima bij zitten. De ouderdieren in Tsjechië zitten er echter heel anders bij en dat weigert men kennelijk te zien. Zo lang ze maar makkelijk en snel hun "gezonde" pup hebben. Want als er wat mee is dan zijn wel de rapen gaar ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:35

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:02

KarmaChansy schreef:
ik kwam deze tegen, van gisteren over broodfokkers en corona pupjes. Wel een goede om hier ook te delen, ze geven dus ook aan dat ze aangifte doen tegen dierenartsen in Hongarije en zo als ze bewijs hebben.
https://www.npostart.nl/karen-soeters-e ... 86Or3UrufQ

Goed stuk, jammer dat het zo kort is. De onopvallende manieren van het verkopen van broodfokpuppy's zijn nu niet echt belicht. Al denk ik dat mensen het vaak stiekem wel weten, maar de wens van een pup te groot is of al verliefd geworden, denken dat het bij hun niet mis zal gaan etc.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 18:06

Voor de 100% duidelijke gevallen gaat dat wel op ja.

Daar waar je een schuur vol nesten hebt.

Maar er zit heel veel tussen dat écht lastiger te zien is.
Ik ben heel kritisch, en ben de afgelopen periode dus ook letterlijk wel eens ergens weggelopen.
Maar er zaten er echt ook tussen waar ik direct wil geloven dat mensen er in trappen.
Zonder dat ze door hebben dat het 'fout' is, zeg maar.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:44

Persoonlijk denk ik dat ze te goed inspelen op de emoties van de pupkoper ook. Blijft gewoon een soort van chantage. Oh jij neemt deze pup niet op 6 weken? Voor jou 10 andere