Mizora schreef:Dit soort menselijk gedrag is niet het probleem, de manier waarop jouw honden reageren is een probleem. Dat jouw honden onrust niet kunnen hebben betekent dat daar een oefenpunt zit. Dat naar andere mensen doorschuiven is van de zotte.
Als ik dat zou zeggen over mijn honden zou ik keihard uitgelachen worden en te horen krijgen dat ik ze moet opvoeden. Als je wilt dat ze gewoon als honden behandeld worden, begin dan met de eisen op gelijk niveau te trekken als gewone honden. Daarvan wordt geen hondagressie geaccepteerd, geen mensagressie, geen drijfgedrag, geen regelneefgedrag, geen opspringen, geen blokken en ook geen uitvallen bij drukte.
Ik heb ook wel eens iemand die begint te schreeuwen, te springen etc als ik mijn kleine honden langs kom, Let op:2 poedels van 6 en 9kg, de rottweiler ben ik op oplettender mee, en dan hangt het er vanaf hoe de situatie is of ik eerst mijn excuses moet aanbieden (dan hadden ze een lange lijn en konden ze in de buurt van de persoon komen) of dat ik ze enkel rustig hoef te houden.
Het is dan aan mij om zo min mogelijk angst bij die persoon te veroorzaken Door de honden kort en aan de andere kant van mij te houden, niet aan de persoon om zijn gedrag aan te passen. Hoewel ik dat wel adviseer als er mee te praten valt, omdat er dus inderdaad mensen zijn die hun honden niet aanlijnen, niet onder controle hebben een er geen rekening mee (willen) houden. En iedere keer dat een hond uitvalt naar hen wordt de angst groter en daardoor het gedrag extremer.
Eens! Mensen hebben normaal te doen maar doen dat helaas niet. Je hebt alleen invloed op het gedrag van jezelf en het jouwe, dus je hond. Díe kun je opvoeden en die kun je leren om niet te reageren. Als mijn honden buiten los lopen en er komt een blaffende hond aan, dan kunnen ze die rustig passeren zonder terug te blaffen. Dat heeft werk gekost, maar ik heb ze nu zover.