Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:01

Hoi allemaal, ik meld me ook hier!

Toevallig heb ik een vraag en misschien kunnen jullie hem beantwoorden, maar ik zal eerst wel even vertellen wat er bij mij thuis rond loopt :P

Ik had toen ik 12 was 1 konijn gekregen voor mijn verjaardag, maar dit bleek niet het beste te zijn voor haar. Ze zat in een binnenkooi in mijn kamer. Ze werd als maar dikker en agressiever. Na 1,5 jaar besloot ik dat dit niet langer kon en ik kocht een buitenhok voor op balkon. Binnen een maand was ze afgevallen, doordat ze genoeg beweging kreeg. Maar ze zat eenzaam daar buiten dus ben ik op zoek gegaan naar een tweede konijn. Een afgekeurde teddy widder ram. Ik heb hem laten castreren en vanaf dag 1 zijn zij beste vriendjes (nog steeds). Een kennis van mij had dit jaar februari baby konijntjes en ik werd meteen verliefd natuurlijk <3 . Zij moest verhuizen en ik kon er 1 van haar overnemen. Dus ongeveer juni dit jaar heb ik Blue (ze is wit met blauwe ogen) opgehaald en bij die andere twee gezet. Ze werd niet geaccepteerd door de oudste en zat dus eigenlijk elke dag in de zandbak.. Mááár wonder boven wonder zitten ze tegenwoordig met zijn drieën in het nachthok. Had een nieuw hok gekocht en mijn oude hok omgetoverd in een zandbak. Maar nu het kouder wordt heb ik het zand eruit gehaald en er weer een lekker hok van gemaakt. Mijn drie konijntjes hebben twee hokken en een balkon van 2,5 x 6 meter tot hun beschikking. De oudste is nu 7,5 jaar en helaas voel ik haar ruggengraat al aardig.. Het klinkt raar, want ik ben nu 20, maar ik ben trots op mijn kleine beestjes! hahah

Voor TS: Het is een tip en je hoeft het niet te doen, maar mijn mening is dat een konijn groepsdieren zijn. Ze vinden het prettig om minimaal met zijn 2en te zijn.

Mijn vraag: Hoeveel hooi per dag geven jullie aan de konijnen? Ik in feite onbeperkt. smorgens en 's avonds. Uiteraard in beide hokken. Ook hebben ze een paar waterbakken staan. Niks ergers om een konijn te zien zonder eten en drinken .. :( :o

Sorry voor dit lange verhaal hahah !

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:05

Nivada schreef:
Hier nog een Teddy widder eigenaar.

Zie veel commentaar over verzorging van de vacht.
Moet zeggen dat ik een hele schone ram heb. Houd zichzelf heel netjes.
Ik borstel hem bijna niet. Help hem uit zn zomervacht en wintervacht.
Wel knip ik regelmatig zijn 'achterkant'. Dus rond zijn staart. Daar gaan wel snel klitten zitten en dat is bijna niet te borstelen, doet ook zeer.
Ook bij zn liezen knip ik de boel weg. Voor de rest vind ik het heel erg meevallen.

Het is een schat van een konijn! Kan er alles mee.

Ik heb ook een teddy widder, maar helaas een paar maanden geleden mijn grootste nachtmerrie gehad.. |(
Meneer heeft sinds aanschaf altijd al zachte poepjes gehad.. Deze bleven dan wel aan zijn vacht zitten maar niet ernstig. Paar maanden geleden was het ernstig en kwamen de maden eruit gekropen!! Het waren er wel 50 a 60 .. Wat een nachtmerrie. Gelukkig was het na een week goed verzorgen weg en scheren we het nu kort, wat erg goed gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:09

Denise1984 schreef:
Volgens mij Ben jij oa de fokker waar naar gereageerd wordt.....

Citaat:
Hoezo? Mijn konijnen zitten er prima bij. Eerder in dit topic al een foto geplaatst van een hok wat ik hier thuis heb staan. Daar zitten de gezusters in. Mijn flat heeft een grote van 125 bij 60 per hok. Binnenkort wordt er een andere gebouwd die groter is. Ze komen elke dag buiten in mijn zogeheten paddocks voor konijnen. Die aan elkaar geschakeld is zodat ze door het gaas contact hebben. Dus geen probleem hier.

Konijnen apart houden met als reden fokkerij en tentoonstelling vind ik inderdaad erg jammer en dat zie je bij de meeste fokkers helaas. Ik vind groepscontact een basisbehoefte voor een konijn en dat wordt ze onthouden. Een beetje door het gaas aan elkaar snuffelen vind ik niet eens in de buurt komen van contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:13

millennium schreef:
Zal zo weer eens even bijlezen.

Hier 1 van mijn voedsters waarbij sinds gisterochtend allemaal gaten op haar rug met pus zijn opengebarsten. Dierenarts is al langs geweest, ze heeft pijnstillers gehad en een antibiotica, welke ze woensdag en vrijdag ook nog zal krijgen. Verder moeten we alle gaten open houden en doorspoelen met soda-water, zodat alle etter en pus eruit kan blijven gaan. onder de huid van haar halve ruggetje zit gewoon etter.

Voel me ontzettend dom dat het mij niet eerder was opgevallen. Logisch misschien, want de bulten zaten onder een dik pak haar, maar dan nog. Waarschijnlijk gekomen door bijtplekken van een ander konijn (waarvan ze sinds 2 weken gescheiden zit), maar zelf heb ik daar dus niet goed genoeg op gelet. Voel me er echt ontzettend schuldig over.

Hebben net besloten haar met haar vriendje toch binnen te zetten, ondanks de grote temperatuurverschillen van binnen en buiten. Zo hebben we er net wat meer overzicht en controle over, en wanneer ze weer beter is bouwen we het naar buiten gaan weer heel rustig op.

Eerst er maar voor zorgen dat ze weer beter wordt. :(

Mag ik vragen welke antibiotica het konijn heeft gekregen? Ik spoel abcessen altijd met gekookt afgekoeld water, mag ik vragen waarom je het met soda water moet spoelen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:37

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:02

Mindim schreef:
Denise1984 schreef:
Volgens mij Ben jij oa de fokker waar naar gereageerd wordt.....

Citaat:
Hoezo? Mijn konijnen zitten er prima bij. Eerder in dit topic al een foto geplaatst van een hok wat ik hier thuis heb staan. Daar zitten de gezusters in. Mijn flat heeft een grote van 125 bij 60 per hok. Binnenkort wordt er een andere gebouwd die groter is. Ze komen elke dag buiten in mijn zogeheten paddocks voor konijnen. Die aan elkaar geschakeld is zodat ze door het gaas contact hebben. Dus geen probleem hier.

Konijnen apart houden met als reden fokkerij en tentoonstelling vind ik inderdaad erg jammer en dat zie je bij de meeste fokkers helaas. Ik vind groepscontact een basisbehoefte voor een konijn en dat wordt ze onthouden. Een beetje door het gaas aan elkaar snuffelen vind ik niet eens in de buurt komen van contact.

Uhu..en helaas staan de meeste paarden nu ook al op stal met als enigst contact met andere door de tralies. Of worden in paddocks op het land gehouden zodat ze alleen kunnen snuffelen.

Gelukkig zijn er fokkers van klein dieren die nog proberen de rasstandaard goed te houden ipv dat rond gefokt van veelal htk konijnen. Maar goed als fokker zijnde zit ik hier niet in het goede topic. Terwijl het allemaal veel erger kan..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:05

Laura_x_ schreef:
Nee, je kunt ze niet direct bij elkaar doen, daar gaat een heel 'koppelprogramma' aan vooraf. Op internet staat genoeg informatie ;)

Dit is dus idd iets waar ik niet op zit te wachten als ik bij een opvang een konijn haal.
Wij zetten konijnen al sinds jaar en dag gewoon bij elkaar en dat gaat tot dusver altijd goed (deden we vroeger bij mijn ouders al). Ik wil dus gewoon een konijn kopen en meenemen.... := Zijn er opvangen die dat doen?

(Ik zet de nieuwe altijd op groot neutraal terrein, die mag het dan even verkennen. Dan degene die ik al had erbij op het neutrale terrein. Dag laten zitten en dan het hok in. )
Laatst bijgewerkt door Chaos op 12-11-12 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:08

Denise:

Quotes gaan even helemaal mis dus die heb ik verwijdert..

IIG bedoelde ik het niet banketstaaf, maar omdat je zei: dan moet je naar de betere fokker zei ik dat het bericht ervoor op mij overkwam alsof er nou je gerefereerd werd. En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je jezelf onder de slechte fokkers schaart.

Je konijnen hebben het naar mijn mening redelijk. Maar ik vind samen zitten toch echt heel belangrijk. Waarom kan dat niet met konijnen voor tentoonstellingen? Oprechte vraag, geen aanval.
Mijn keuringspaarden lopen namelijk ook gewoon op het land met elkaar.

Je vergelijking vind ik dan ook niet helemaal correct. Ik kies er namelijk voor mijn konijnen in een koppel te houden en mijn paarden in een kudde. Onze honden in een roedel en zelfs mijn katten zijn met meer.

Ik veroordeel je overigens niet over hoe jij je konijnen houd. Zelf zou ik het anders doen, maar als jij je hier goed bij voelt is dat prima. Ik vind dan ook niet dat jij hier 'niet thuishoort' zoals je dat zelf zegt.

Ik ben echter wel oprecht geinteresseerd naar je motivatie, collega fokt ook met konijnen maar die zitten ook in een koppel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:14

maralyn schreef:
Is dat een reden om maar lukraak te fokken? Omdat hetgeen dat jij wilt niet in een opvang zit of op marktplaats staat?
Verdienen die konijnen ook geen kans dan?

In een straal van 25 km, bij mij in de buurt zijn er al 110 pagina's op martplaats.
En waar ik stage loop, konijn en knaagdierencentrum Aa en Hunze te wildervank? Heeft er 40 zitten.

Ik vind dat het fokken van konijnen alleen moet gebeuren door erkende of correcte fokkers. En dat zal mijn mening ook altijd blijven.

Lekker aangebrand weer. :+ :+

Ik mag toch zeker zelf weten welk dier ik 'een kans' geef???! Wat een onzin.

Je kunt dat wel vinden/willen. Maar dat kun je nooit controleren en gaat dus ook niet gebeuren. Helaas.

En hartstikke leuk, ik heb er ook een aantal bij mij in de omgeving. Maar niet wat ik zoek. En als koper heb ik nu eenmaal de luxe om te kiezen en doe dat dus ook zonder dat ik mij daar banketstaaf over voel.

Ik vind je reactie naar mij aardig boos overkomen en dat is nergens voor nodig.

Ongeacht welke konijnen hier uiteindelijk zitten, ze krijgen het goed en daar doe ik het mee. :)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:31

Ik zie het quotes op mobiel is lastig.
Van mijn Rexen heb ik 1 ram. En 3 voedsters vaak gaan voedster niet samen en als het voorjaar gaat beginnen gaat dat fout. Mijn zusjes zitten nu wel bij elkaar omdat dat nog goed gaat. De reden waardoor de andere uit elkaar zijn gehaald staan hierboven vermeld. Rammen bij elkaar zetten is natuurlijk helemaal geen optie. En om een ram bij mijn voedsters te zetten heb ik om de zoveel tijd konijnen en wordt ik een broodfokker. En om nou voor de 10 konijnen wat ik nu nog heb zitten overal een gecastreerde voedster of ram uit de opvang te halen.. zit ik met 20 konijnen plus dan de jongen die ik wil fokken en dan evt wil aanhouden loopt dat aardig op. Dan zouden ook de hokken groter moeten worden. En vooral zou ik er dan nog meer nodig moeten hebben. Want als het seizoen weer begint moet alles weer uit elkaar gehaald worden zodat moeder konijn rustig kan bevallen en haar jongen kan verzorgen. Al met al een onmogelijke situatie.

Doordat ze naar tentoonstelling gaan moet alles intact zijn nu heb ik hier al 2 konijnen zitten met beschadigde oren. Omdat ze later toch besloten te vechten. Helaas worden die dan afgekeurd. En een konijn waarbij de ouders een goede predikaat heeft behaald. Zijn gewilder dan konijnen waarbij de ouders niks hebben behaald. Die raak je of aan de straatstenen niet kwijt of worden verkocht als huiskonijn en dan maar hopen dat als ze niet schattig meer zijn alsnog in de opvang of in het wild terechtkomen.

Chaos

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:39

Okee, duidelijk verhaal en een logisch verhaal! :)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:40

Verder heb ik het idee dat jij lekker ruim woont. Mijn paard staat in een pensioen. En verder weinig in de omgeving waar het anders gedaan wordt. Mijn hond moet het doen met de kat als vriendje. Als ik de ruimte zou hebben dan was de keuze voor mijn paard ook anders geweest.. maar iig vandaar dat ik met die vergelijking kom. Mijn paard staat nl alleen in een in stukken opgedeeld weiland...zoals zoveel paarden daar. En waarom geen idee. Mijn paard is sociaal naar andere maar wel eerlijk. En toch mag hij niet bij een maatje in de wei..

Wat een gedoe op je telefoon tikken..pff ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:48

Ja ik ken het. Op mijn telefoon zit ik een meelees modus ipv actieve modus. HAHAHA.

Mijn ouders wonen ruim. Mijn paarden gelukkig dus ook. Paarden 30totaal lopen in meerdere kleine kuddes. Mijn ouders hebben een pensionstal. Daar zitten de honden die ik overigens zie als eigen (en katten (5), kippen (4) en konijn (maatje overleden en we denken niet dat die nog lang heeft is nu 11 jaar ofzo)).

Konijnen (nu 2, wil naar 4) zitten bij mij thuis evenals mijn katten (2). Mijn konijnen wonen buiten, ik heb een grote tuin (100m2) maar een klein huis (benedenwoning flat) (55m2 1 slaapkamer).

Mijn katten lopen vrij buiten als ik thuisben, mijn raskat ook. := Mijn konijnen hebben buiten een groot hok en als we thuis zijn een grote ren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:45

Denise1984 schreef:
Uhu..en helaas staan de meeste paarden nu ook al op stal met als enigst contact met andere door de tralies. Of worden in paddocks op het land gehouden zodat ze alleen kunnen snuffelen.

Gelukkig zijn er fokkers van klein dieren die nog proberen de rasstandaard goed te houden ipv dat rond gefokt van veelal htk konijnen. Maar goed als fokker zijnde zit ik hier niet in het goede topic. Terwijl het allemaal veel erger kan..

Ik zeg ook nergens dat ik paarden op die manier houden wel acceptabel vind? En omdat paarden zo gehouden worden, is het voor konijnen ook goed? Vreemde beredenering in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:46

Chaos schreef:
Laura_x_ schreef:
Nee, je kunt ze niet direct bij elkaar doen, daar gaat een heel 'koppelprogramma' aan vooraf. Op internet staat genoeg informatie ;)

Dit is dus idd iets waar ik niet op zit te wachten als ik bij een opvang een konijn haal.
Wij zetten konijnen al sinds jaar en dag gewoon bij elkaar en dat gaat tot dusver altijd goed (deden we vroeger bij mijn ouders al). Ik wil dus gewoon een konijn kopen en meenemen.... := Zijn er opvangen die dat doen?

(Ik zet de nieuwe altijd op groot neutraal terrein, die mag het dan even verkennen. Dan degene die ik al had erbij op het neutrale terrein. Dag laten zitten en dan het hok in. )

Je kunt je eigen konijn meenemen en dan koppelen ze aldaar, kun je het konijn kopen en direct meenemen.

Denise1984

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:49

Lezen is ook een vak appart.
Zoals ik al eerder zei in dit topic hoor ik niet thuis. Wens jullie veel plezier met jullie konijntjes. En de konijntjes die nu ziek zijn heel veel sterkte ermee en hoop dat ze er weer bovenop komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:51

millennium schreef:
de AB is Engemycine en soda desinfecteerd, vandaar dat we daarmee spoelen. Verder sprayen we het in/over met wondspray (deze wondspray: http://www.paardendrogist.nl/product/13 ... ay/102691/).

Het beste is als het konijn wordt behandeld met duplociline als antibiotica. Een abces bij een konijn werkt anders dan bij een hond of kat. Je moet inderdaad wel goed spoelen of het met soda meer effect heeft, durf ik niet te zeggen, aangezien het abces helemaal los staat van het lichaam. Dichtsprayen zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:51

Denise1984 schreef:
Zoals ik al eerder zei in dit topic hoor ik niet thuis. Wens jullie veel plezier met jullie konijntjes. En de konijntjes die nu ziek zijn heel veel sterkte ermee en hoop dat ze er weer bovenop komen.

Hoezo, omdat je hobbyfokker bent, dan mag je konijnen alleen houden, dan is de reden tentoonstelling een goede reden. Ik snap dat nooit zo.
Hoezo is lezen een vak apart?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:52

Is jouw manier van reageren nou zo nodig Mindim. Erg jammer.

Denise jammer dat je je zo op je kop laat zitten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:55

Mindim schreef:
Denise1984 schreef:

Hoezo, omdat je hobbyfokker bent, dan mag je konijnen alleen houden, dan is de reden tentoonstelling een goede reden. Ik snap dat nooit zo.
Hoezo is lezen een vak apart?

Hee. Haar mening hoeft de jouwe niet te worden. Beetje respect is op de plaats hoor. Eerlijk waar. Chagrijnig gedoe......

Weer zon Bokt Bitch.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:56

Ik heb geen zin om me te blijven verdedigen ik heb gister een hele uitleg gegeven en blijkbaar wordt dat door haar niet gelezen. Ik ga discussies ook dan liever uit de weg voordat er weer rellen van komen. En dat is het niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:57

Mag ik vragen wat je zo stuitend vind Chaos. Ik zeg het in nette bewoordingen, dat ik de redenering achter het op die manier van konijnen houden niet snap.
Ik ben van mening dat je dieren adequaat moet houden, maar fokkers mogen zich er schijnbaar altijd aan onttrekken, omdat er mee gefokt wordt of er keuringen mee worden gedaan. Ik vind dat geen reden.

Ik vind jou naar mij toe veel onaardiger overkomen, door me een boktbitch te noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:59

Denise1984 schreef:
Ik heb geen zin om me te blijven verdedigen ik heb gister een hele uitleg gegeven en blijkbaar wordt dat door haar niet gelezen. Ik ga discussies ook dan liever uit de weg voordat er weer rellen van komen. En dat is het niet waard.

Ja hoor, ik heb je berichten prima gelezen en dan nog snap ik zo'n beredenering niet. Dat kan toch, odat we het niet eens zijn, ben ik toch niet aan het rellen? Als jij zo je konijnen wilt houden en vele fokkers met jou, dan doe je dat toch? Hoef je naar mij toe niet te verdedigen, het zijn jouw konijnen. Ik zeg alleen dat houden op die manier niet mijn voorkeur heeft voor konijnen en dat de reden van tentoonstelling het houden op die manier niet goed praat.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:03

Mindim schreef:
Denise1984 schreef:

Ja hoor, ik heb je berichten prima gelezen en dan nog snap ik zo'n beredenering niet. Dat kan toch, odat we het niet eens zijn, ben ik toch niet aan het rellen? Als jij zo je konijnen wilt houden en vele fokkers met jou, dan doe je dat toch? Hoef je naar mij toe niet te verdedigen, het zijn jouw konijnen. Ik zeg alleen dat houden op die manier niet mijn voorkeur heeft voor konijnen en dat de reden van tentoonstelling het houden op die manier niet goed praat.

Dat zeg ik toch niet...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:03

Wie de bal kaatst mag hem terug verwachten niet waar.

Je berichten hebben een zeer chagrijnige ondertoon. Bovendien kom je erg belerend over en vertel je graag hoe slecht anderen het doen in jouw ogen. Als je nou eens stopte je mening op te dringen (die was na 1post immers duidelijk daar hoef je niet 4x hetzelfde tegen dezelfde persoon te zeggen eer je mening bij ons binnenkomt.) En elkaar gewoon in zijn waarde laat is dit een hartstikke gezellig topic.

Ik vind het jammer dat er altijd weer mensen op Bokt zijn die het nodig vinden op dergelijke wijze te communiceren. Het is namelijk hartstikke tof dat JIJ vind dat het anders hoort en dat JIJ vind dat de konijnen samen moeten zitten bij een fokker, maar jouw mening hoeft niet Denise haar mening te worden. Daarom vind ik het opdringen van diezelfde mening, maar dan in 4 verschillende verpakkingen, gewoon simpelweg zeuren/zeiken. Heeft niks te maken met een goed bedoelde tip of je mening verkondigen zonder anderen voor het hoofd te stoten.

Daarbij. Als je toch leest dat er om jouw mening en de verkondiging daarvan iemand zich niet meer thuis voelt hier in het topic hou dan gewoon je mond ipv door te drammen als een kind van 4.

We zullen het nooit allemaal eens worden. Ik zou er ook voor kiezen mijn konijnen anders te houden. Dit kun je gewoon zeggen maar dan op een aardige manier. We hoeven Denise niet te bekeren, en we zijn allemaal volwassen, dus dan hoeft dit gezeur toch helemaal niet??

Jouw mening is duidelijk. Die van Denise ook. Hoe moeilijk is het om vervolgens te laten leven....?
Ik vind dit gewoon zonde van een topic. En tis niet het eerste topic dat zo vergaat.

Daarom noemde ik je een BoktBitch. En dat was misschien idd niet zo aardig van mij. Een welgemeend excuus van mij..