Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:52

Alleen blijft het vaag.
Als mijn hond zo weinig zou drinken als die van Ramona, zou ik denken dat ie morgen doodgaat.
Dus de term niet teveel is vaag en nietszeggend.
Als mijn hond in 1x de bak water leegdrinkt heeft ie dorst.

Niet teveeel, is een vergelijk wat je maakt op basis hoe het was, hoe het is, met andere honden, met hoeveel die knoeit etc.
Kortom: niet teveel is nietszeggend voor iemand die geen ervaring met " die hond, dat ras, die training, die situatie, dat huis, die temperatuur etc " heeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:58

ja ieder mens kan toch ook een beetje logisch nadenken, als je hond de bak leegdrinkt en je weer aankijkt voor meer, vult hem hij drinkt m weer leeg en dat in elke situatie lijkt me dat hij ieeets wat te veel drinkt :P
er staat geen vaste hoeveelheid en ook geen gemiddelde voor het drinken van water. dat ligt idd aan hoe groot de hond is en in wat voor situatie hij verkeerd en idd ook wat voor voer hij krijgt.

xRomana

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:35

Precies, als hij inene meer drinkt dan normaal dan zou ik me wel zorgen gaan maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 00:01

Jup. Als alle andere omstandigheden wel hetzelfde zijn natuurlijk (als je ander vlees bent gaan voeren kan je de conclusie trekken dat dat droger is ofzo). Of je komt erachter dat ze eigenlijk vet veel dronken uit een ander watertje ergens maar dat je dat nooit zag :+ (Veel voorkomend probleem bij katten)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:06

Goed, dat is dus de rede waarom ik zeg: het is een vage, nietszeggende term.
Niet teveel, dan moet je dus uitleggen wat niet teveel is.
Logisch nadenken, dat kun je alleen als je kennis ergens van hebt, niet iedereen heeft kennis hiervan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:36

Ik wil graag overstappen op KVV/BARF.

Mijn probleem....Ik vrees ervoor dat mijn hond het niet gaat lusten. Heb hem al een paar keer Smuldier/Rodi gegeven en dit laat hij staan. Ook een hele kip (rauw) eet hij niet op. Gekookt of gebakken vlees en rauwe vis eet hij dan wel weer.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn hond makkelijk overstapt? Kun je het in een keer doen? Half brokken/half BARF lijkt mij niet slim.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:52

Ik zou starten met smuldier of kivo ( rodi is rommel :j )
En dan voor je het geeft, kokend water eroverheen gieten, dit maakt dat het lekkerder ruikt voor ze. ( Wel even een beetje af laten koelen hè )

Hele kippen zijn een enorme kluif, eende en kippennekken zijn mooie starters botten, die geef je vanuit de hand, zodat ze niet gaan schrokken.
Je maakt het botwerk steeds moeilijker, kippenbouten, kippenvleugels, eenderuggen, karkassen.
Maar dit voer je pas op als er wat vertrouwdheid mee is.

Heb je al ingelezen op voernatuurlijk of barfplaats? Daar lees je ook alles over verhoudingen, afwisseling ed.
Veel mensen die zich over je menu willen buigen dat is in het begin best wel fijn.

Rustig aan beginnen is belangrijk.
Daarnaast ( als je hebt afgevinkt of je niet te snel bent gegaan :o ) dan kun je ook gewoon voer kwartier laten staan en de volgende dag weer neerzetten. Dat kun je echt wel een dag of wat doen, honden houden van rijp.
Moet de eerste hond nog meemaken die zichzelf uithongert.
Het record van mijn hond was 5 dagen....en als hij het volgende niet lustte....gewoon weer wat dagen erbovenop.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:11

Barf en brok gaan niet samen. Kvv als bv een Smuldier kan je eventueel wel mengen met brok, al is het beter om het in één keer te doen.
Wat Nynckel al zegt, overgieten met heet water (geen soep van maken) en even laten afkoelen. Neem wel een kvv waar geen stukjes bot inzitten ivm het hete water. Bij Smuldier (muv de kip variant) is dit geen probleem.
Is je hond gevoelig voor veranderingen qua voer en gevoelig op maag/darm dan zou je kunnen mengen.
Maar meng het goed door elkaar! En dan steeds meer vlees en steeds minder brok.

Barf moet een hond leren eten. Het is echt aan te raden hiervoor je eerst heel goed in te lezen op bv www.barfplaats.nl
Hier staat alles goed uitgelegt, hoe, wat wel en wat niet, hoeveelheden, manier van overstappen goed en duidelijk uitgelegt.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:46

Ik heb nog een vraagje. We zijn nu een paar weken verder, hond doet het nog steeds geweldig op KVV. Drinken doet hij nog steeds weinig, maar desondanks plast hij veel meer dus hij krijgt blijkbaar ruim voldoende vocht binnen. Alleen merk ik dat hij, ondanks dat hij dus veel minder drinkt, vele malen sneller uit moet. Voorheen kon hij makkelijk 7 uur thuis zitten zonder uit te hoeven. Sterker nog, 's nachts heeft er zelfs wel eens 11-12uur tussen gezeten. Niet omdat we te lui zijn om hem uit te laten, maar omdat hij gewoon zelf uit wilde slapen 's ochtends haha. Overdag hoeft hij niet vaak lang alleen te zijn, maar een enkele keer kwam het voor dat hij zo'n 6-7 uur alleen thuis was maar dat was nooit een probleem. Nu lukt dat hem niet meer, nadat hij enkele keren in huis geplast had (wat hij voorheen nooit deed). Uiteraard zorgen we nu dus dat hij korter alleen is of tussendoor even uit kan, dat is ook niet het probleem. Maar hebben jullie dat ook al eens meegemaakt? En heeft iemand er een verklaring voor?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:08

toen ik een rottweiler reu van 5 jaar oud overnam en die van brokken naar kvv overzette, had ik z'n zelfde probleem,hij plastte ook echt in huis,en echt een mega plas.....

maar dat ging vanzelf over ,nu houdt ie het uren op,krijg hem smorgens vaak niet eens mee naar buiten...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:21

Mijn hond krijgt soms rodi en dat gaat goed,ze krijgt ook ander vers vlees, door het eten van vers is ze eindelijk goed afgevalen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:19

Bedankt voor de tips!

Heb nu een aantal keer weer smuldier gegeven. Vermengd met de brokjes en wat heet water. Na eraan geroken, achteruit gedeinsd en er tegen geblaft te hebben ging er toch heel voorzichtig aan gegeten worden..

Na er eerst een paar keer omheen gegeten te hebben (om het vlees dus), gaat het er nu redelijk in. Ga van de week even Carnibest halen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:10

mss een ander merk kvv proberen,hier eten ze ook niet alle merken kvv... :n

wat hier graag gegeten wordt is bibi,ahv ,smuldier en natudog...kivo en lotgering lusten ze echt niet...net als kipvarianten worden ook niet graag gegeten door alle honden...

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:11

Bedankt voor je reactie Kimmie. Vond het zo raar, kon er zelf ook niet echt een verklaring voor bedenken. Maar hopelijk gaat het dan vanzelf weer beter worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:00

ja, het is soms een beetje uitproberen op welke kvv ze het goed doen en graag eten :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:46

smuldier vinden ze hier ook niet lekker (het scheelt, ik vind het ook troep dus het komt er zowiso niet in haha)
de rest lusten ze allllleesss :D behalve fazant :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:52

Klopt, maar wilde eerst de 'truc' met het hete water een keer uitproberen voor ik 'duurder spul' in huis ga halen. Denk dat het nu wel goed moet komen.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:36

Mooi zo :Y)

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:11

Misschien versvlees van tinlo proberen? Die van mij vinden het heerlijk :D

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:03

Willeke12 schreef:
Misschien versvlees van tinlo proberen? Die van mij vinden het heerlijk :D

Dat merk geef ik mijn hondje ook en wordt met zeer veel smaak gegeten. Ze had op Smuldier zachte poep en nu niet meer. Van Carnibest heeft ze ook betere drol maar af en toe nog wat nat aan het einde zeg maar :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:10

Wat bestuderen jullie de keutels van je honden intensief....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:38

Opruimplicht hier :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:41

Wil ook graag weten hoe mn dier reageerd op het voer wat ik geef, ik let dr bij de paarden en cavia's ook op :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:46

Hond loopt hier altijd los op boerenerf. Vind nooit wat terug. Zoek er ook niet naar :P .

Vandaag de Carnibest in huis gehaald. Ben erg benieuwd.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:56

Kuggur schreef:
Wat bestuderen jullie de keutels van je honden intensief....

Juist aan de drollen kun je zien wat en hoe goed je hond verteert. :j