Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:43

net als ocd bij paarden is ook hd bij honden van veel factoren afhankelijk. een grote factor vind ik bloedspreiding, het valt op hoe minder bloedspreiding de hond heeft dus hoe meer doorgefokt hoe meer ziektes..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:45

Estera schreef:
xRomana schreef:
Toch vreemd dat er sinds de invoer van de brok de gewrichtsproblemen zijn ontstaan :)

Tjonge, jonge, wat klets jij toch uit je nek. Prima dat dit jouw overtuiging is, maar het berust jammer genoeg niet op waarheden. Een gewrichtsprobleem als HD is genetisch bepaald. Dus genen bepalen of een hond erfelijk belast is met HD. Wel spelen omgevingsfactoren als bewegen en voeding mee in de ontwikkeling van de HD. In de jaren 30 werd HD voor het eerst beschreven, maar het zal al vele jaren daarvoor bestaan hebben. Overigens komt HD ook voor bij mensen, katten, paarden en beren en wat ik nog gemist heb. Ik eet geen brokken, de beren ook niet, dus ja, daar zal het vast aan liggen.

Hier moet ik wel in meegaan. Erfelijke factoren zijn toch heel belangrijk bij die HD. Al kun je met goed voer ook heel wat doen (of het nu brok is of vlees, als je vlees in de verkeerde verhoudingen geeft krijg je problemen, als je brok in de verkeerde heeft net zo), maar wat ik me afvraag, komt HD in het wild uberhaupt voor? en hoe zou het lichaam in het wild op HD gereageerd hebben met gewoon wat natuurlijke prooien? Daar wordt beweging niet beperkt het eerste jaar, en om te jagen moeten ze kunnen rennen, kunnen ze dat niet dan redden ze het niet. Ook is de vleesaanvoer in het wild niet dagelijks 1kg met alles erop en eraan, wat in periodes dat er minder voer is en een HD hond in groei hiervan moet leven? wat voor invloed zal dat op de HD hebben. En dat is het hele mooie aan de natuur, die filtert zo'n dingen er zelf uit, met fokken wordt hier niet naar gekeken tot het te laat is en het in een keer opvalt. Dus onzin om te gaan zeggen dat dit door de opkomst van de brok in een keer komt. 10 jaar geleden zag je nog zat dieren met HD en ED, om eerlijk te zijn nu een stuk minder. zo nu en dan nog een keer. En toch wordt een groot gedeelte nog steeds brok gevoerd. Dus om eerlijk te zijn maak ik me niet zoveel zorgen, als je hond het lekker vind geef hem zn vleesje, of zn brokjes, varieer de beweging (bij jonge dieren met mate, maar bewegen is belangrijk),...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:46

Estera schreef:
Cemlys schreef:
http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie Voor zij die geinteresseerd zijn in een kijk op het verband tussen rauwe/commerciele voeding en osteopathie kunnen dit eens lezen.

Deze was al door iemand in de groep gegooid en ik heb het gelezen en helaas het onderzoek ook al op heel wat punten weerlegd. Het is wetenschappelijk gezien gewoon geen goed onderzoek.

Ik heb hem zelf nog niet doorgelezen en zoals je zegt wetenschappelijk geen goed onderzoek gok ik. Maar sommigen zullen het mss interessant vinden.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:52

Cemlys schreef:
Ik heb hem zelf nog niet doorgelezen en zoals je zegt wetenschappelijk geen goed onderzoek gok ik. Maar sommigen zullen het mss interessant vinden.

Oh, interessant zeker! Net zo goed als een heleboel vragen die hier gesteld worden. Zo ook jouw vraag over HD in de natuur. Heb ik me ook al een keer afgevraagd. Ik ga eens zoeken of ze ooit wolven onder de röntgen hebben kunnen leggen ergens.... Maar in de natuur regelt alles zichzelf. Ben je te zwak, dan ga je dood.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:52

Sonja89 schreef:
F_Orumster schreef:
En eerlijk gezegd, daar gaat het misschien ook wel mis bij de aankoop van een hond, vind ik dat men er best op gewezen mag worden dat men kiest voor het eigen gemak en niet voor de gezondheid van het dier. Of zeg je over jezelf ook: "Ach ja, dan leef ik maar 5 jaar korter, maar ik heb in ieder geval niet voor mezelf hoeven koken!" 8)7
Dit vind ik dus van dat arrogante gedram...

En ik vind het apart dat er mensen zijn die over hun eigen hond zeggen: "Dan leeft hij maar een half jaar korter." :?

En dit is dus het soort opmerkingen waarvan ik over mn nek ga! Ronduit belachelijk dat fanatieke vleesvoerders zich hiertoe verlagen!

Tuurlijk zijn er foute brokken die niet de beste voedingswaarde hebben. Maar suprice suprive; er zijn wel degelijk prima merken. Wat katten betreft ben ik zeer tevreden over Roal Cannin.
Maar geldt niet precies hetzelfde voor het verse vlees gedoe? Nederlandse kippen zitten tot nu hanekam volgepropt met antibiotica; handig, hoef je je dier wat minder zelf van antibiotica te voorzien?
Mijn mening is logisch nadenken; brok voor een prikkie is niet het gezondste. Vers vlees voor een prikkie ook niet altijd.

Laten we er verder van uit gaan dat ieder hier het beste voor heeft met zijn/ haar huisdier. En bedenk even dat we onze paarden ook gewoon brok voeren in plaats van lekker alleen op gras en kruiden. Voordat je nog eens 'brokvoerders' afschiet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:53

Estera schreef:
Alle verhalen van fokkers die zulke goede ervaringen hebben met vers vlees mbt tot zogende teven en geen gewrichtsproblemen bij pups, zijn wat het zijn: ervaringen. Net zo goed als mijn ervaring is dat brok uitstekend werkt bij mijn honden. Het zijn dus geen steekhoudende argumenten waarom vlees beter zou zijn dan brok. Het enige wat tot noch toe steekhoudend is, is dat brok uit veel granen bestaat, terwijl de wolf in de natuur voornamelijk vlees eet. Maar daar kan ik dan tegenover zetten dat de hond zich blijkbaar goed heeft aangepast op zijn dieet van granen aangezien die van mij (en vele anderen) nog steeds in leven zijn.

nee hoor, ook dat er geur kleur smaak stoffen aan toegevoegd worden, suikerbietpulp, mais, vitamine preparaten, rijst, plantaardige eiwitten. giftige stoffen als BHA, propygalaat en etoxine . alle 3 kankerverwekkend
eet smakelijk lief hondje.

Cemlys

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:56

Die laatste zitten niet in elk voer en er zijn zat voeren zonder kunstmatige toevoegingen en geur/kleurstoffen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:59

ik voer mijn honden dus alleen maar kip (voer vers) als ze anti biotica nodig hebben lekker goedkoop :D :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:02

Juut schreef:
. En bedenk even dat we onze paarden ook gewoon brok voeren in plaats van lekker alleen op gras en kruiden. Voordat je nog eens 'brokvoerders' afschiet.

mag toch wel hopen dat het rantsoen van een paard meerdendeel uit ruwvoer ( hooi/kuil) bestaat bij paarden eigenaren en niet uit brokken...

en ja,ik blijf brokken hoog verhitte koekjes vol vitamines en mineralen vinden,waarom ze er uberhaupt een vleugje vleesmeel aan toevoegen mag joost weten,heeft geen enekele voedingswaarde extra voor een hond.

en inderdaad honden blijven er prima op in leven,worden er stokoud mee,en mag toch wel hopen dat door toevoegingen van tig ingredienten voor huid/haar er ook nog eens gezond uit zien.

en dus doen honden het er prima op,dat er meer natuurlijk voer inmiddels op de markt is wat veel meer op het dieet van een carnivoor gemaakt is,vind ik alleen maar toe te juichen...hopenlijk komt er ooit een tijd dat mensen in gaan zien dat bruine gebakken hondekoekjes toch wel een raar voer is voor pure vleeseters en zal het vers vlees voeren de overhand gaan nemen :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 26-05-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:04

overigens paarden heb ik niet en mijn nijnen voer ik zoveel mogelijk natuurlijk. Dus die hebben een zeer uitgebreid buffet van groenvoeding/fruit/gras/hooi en daarnaast toch wel wat biks omdat het gewoon neit zeker is dat je nijnen gezond oud kunnen worden zonder die biks omdat ik onvoldoende weet wat ze exact nodig hebben en dat weet ik bij mijn honden wel.

Verder zijn erfelijke factoren bij HD en ED zeker ook aanwezig echter meer dan 50% van de HD en ED dieren is te wijten aan voeding, verzorging en eventuele ongelukjes die onschuldig lijken in de groei periode. Gezien ik al zeer veel honden op heb zien groeien op vers voeding en ik (nog) geen van die honden die getest zijn op HD en ED lager heb zien eindigen dan HD A en ED vrij ga ik lekker verder met vers voeren.

Kip vermijd ik zoveel mogelijk en varken geef ik helemaal niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:07

Estera schreef:
xRomana schreef:
Toch vreemd dat er sinds de invoer van de brok de gewrichtsproblemen zijn ontstaan :)

Tjonge, jonge, wat klets jij toch uit je nek. Prima dat dit jouw overtuiging is, maar het berust jammer genoeg niet op waarheden. Een gewrichtsprobleem als HD is genetisch bepaald. Dus genen bepalen of een hond erfelijk belast is met HD. Wel spelen omgevingsfactoren als bewegen en voeding mee in de ontwikkeling van de HD. In de jaren 30 werd HD voor het eerst beschreven, maar het zal al vele jaren daarvoor bestaan hebben. Overigens komt HD ook voor bij mensen, katten, paarden en beren en wat ik nog gemist heb. Ik eet geen brokken, de beren ook niet, dus ja, daar zal het vast aan liggen.

AH, ok. Genetisch!
Hoe kan het dan dat uit HD vrije ouders nog honden komen met heupen die volledig ruk zijn?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:08

dierenfan schreef:
ik voer mijn honden dus alleen maar kip (voer vers) als ze anti biotica nodig hebben lekker goedkoop :D :D

Maar het is vers vlees, dus héél gezond! Kom op, alsof er in het vlees geen rare toevoegingen zitten... Die illusie heb ik allang laten varen

Ja Kimmie, het merendeel van een paardendieëet bestaat uit hooi en gras...maar wel met dat dagelijks schepje brok. Paarden in het wild eten naar mijn weten geen brok, of dat nu sportbrok, kractbrok, basisbrok, watdanook brok is.

Ik vind het hypocriet paarden hun brok te geven, en zo tegen mensen hun schenen te schoppen omdat ze het 'lef' hebben hun hond of kat brok te voeren

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:10

oww maar paardenbrok bestaat hier geheel uit granen,en wat ik weet is dat geheel verteerbaar en goed voer voor paarden toch??

honden ( vleeseters die in het geheel nooit granen of bietenpulp zouden eten uit zichzelf) volstoppen met voer wat met een beetje geluk uit 20% hoog verhit vleesmeel bestaat ,vind ik persoonlijk wel heel wat anders als een granen brokje voor een paard...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:11

http://www.dierenkliniek-ermelo.nl/Orth ... lasie.html

Een interessant artikel over HD geschreven door een dierenarts, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. HD is wel aangetroffen bij de Dingo's.

Een ander opmerking die ik gelezen heb die erg logisch klinkt, maar wat ik niet kan onderbouwen is:
De bouw van de wolf is in de loop van honderdduizenden jaren uitgeprobeerd door de natuur. Bij de bouw van de huishond is dat niet het geval. Bovendien heeft de mens ervoor gezorgd dat er uiteenlopende overdrijvingen in de bouw van de hond zijn opgetreden. Dat alles heeft geleid tot een groot aantal al dan niet erfelijke problemen met de botten en gewrichten van de hond.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:13

Machie schreef:
AH, ok. Genetisch!
Hoe kan het dan dat uit HD vrije ouders nog honden komen met heupen die volledig ruk zijn?

Omdat de voorouders het dragen? Omdat wij mensen de honden verbouwd hebben tot wat ze nu zijn? Door omgevingsfactoren als beweging, voeding, ongelukken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:13

dat laatste zei ik net in andere woorden ook idd. heel logisch als je ziet wat voor "hondjes" de mens heeft gemaakt in de loop der jaren -O-
(wat ben ik toch blij met mijn niet doorgefokte geen modehondjes beaucerons)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:14

kimmie261 schreef:
oww maar paardenbrok bestaat hier geheel uit granen,en wat ik weet is dat geheel verteerbaar en goed voer voor paarden toch??

honden ( vleeseters die in het geheel nooit granen of bietenpulp zouden eten uit zichzelf) volstoppen met voer wat met een beetje geluk uit 20% hoog verhit vleesmeel bestaat ,vind ik persoonlijk wel heel wat anders als een granen brokje voor een paard...

Ik moet bekennen dat ik de etiketten op de zakken paardenbrok niet heb bestudeerd, maar zit ook daar niet kalk in? Komt kalk niet van vermalen beenderen? Ik weet wel dat juist daardoor jaren geleden de gekke koeien ziekte uitbrak, waarna het gehalte sterk terug gebracht werd

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:14

tuurlijk zit er in vlees ook van alles. Maar dat zit over onze sla, aardappelen, peren en appels ook. Puur natuur kan wel maar dan moet ik zelf kippen, konijnen, schapen en koeien gaan houden en als ze wat mankeren of als mijn honden honger hebben ze wat laten pakken en doden. Gezien ik dat niet zie zitten ga ik er gewoon vanuit dat het vlees wat ik her en der koop wel betrouwbaar is.
Gezien 95% vlees en 5% groenvoer/fruit (ruwweg geschat) beter compleet is dan 90% of meer granen en bijvoegingen en 10 á 20 % vleesmeel of wat ervoor door moet gaan maar totaal neit op vlees lijkt ben ik naar mijn idee nog niet zo verkeerd bezig.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat het eten waar mijn hond(en) het goed op doen de juiste voeding is voor mijn hond(en). Zo eet mijn kat brok omdat ze geen vlees wil (ze wil zelfs niets anders dan happy cat) en zo eten mijn honden vlees omdat ze dat veel liever hebben en ik vind dat ze het er ook veel beter op doen.

voor vele honden is het gewoon een wereld van verschil qua uiterlijk, gezondheid, vacht en zeer zeker niet te vergeten qua karakter als ze i.p.v. brok, vers vlees gaan krijgen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:19

Maar je kat gun je dus geen lang leven? :+

Waar haal je uit dat het maar 10 % twijfelachtige vleessubstantie in brok zit?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:21

Estera schreef:
Machie schreef:
AH, ok. Genetisch!

Omdat de voorouders het dragen? Omdat wij mensen de honden verbouwd hebben tot wat ze nu zijn? Door omgevingsfactoren als beweging, voeding, ongelukken?

Juist ja, die omgevingsfactoren. Dat maakt gelijk het hele genetische veel complexer. HD is meer dan genetisch. Het is vooral afhankelijk van opgroeien.
Ik ken trouwens een hond die op 2 jarige eleftijd HF A kreeg. en op 8 jarige leeftijd HD D ;)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:30

Machie schreef:
Juist ja, die omgevingsfactoren. Dat maakt gelijk het hele genetische veel complexer. HD is meer dan genetisch. Het is vooral afhankelijk van opgroeien.
Ik ken trouwens een hond die op 2 jarige eleftijd HF A kreeg. en op 8 jarige leeftijd HD D ;)

Volgens mij zei ik al in mijn originele post dat naast genen ook omgevingsfactoren een rol spelen. En vooral afhankelijk van opgroeien is dan dus weer niet waar.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:30

Laatst bijgewerkt door essiesilly op 26-05-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:31

Juut schreef:
Maar je kat gun je dus geen lang leven? :+

Waar haal je uit dat het maar 10 % twijfelachtige vleessubstantie in brok zit?

Ik gun het haar zeker wel en daar is ze ook wel mee bezig tot nu toe (nog altijd kerngezond gelukkig) echter ze weigerd vlees te eten (ook blikvlees en dat soort troep) dus dan houd het op. ze is hier op volwassen leeftijd gekomen en katten zijn zeer eigenzinnig.
Daarom ook: daar waar ze het goed op doen moet je ze niet af halen. Ik wil graag vers voeren maar als ik 2 dagen vers voor zet en ze eet echt niet dan vind ik het wel genoeg. Immers ik wil ook niet tegen mijn zin in moeten eten. Ik probeer het af en toe gewoon of ze het wel gaat pakken en steeds weer een ander merk. Zodra ze ook maar 1 merk graag wil eten dan gaan al de brokken met liefde richting de kliko.
Ik baal er enorm van en als ze een vogel of muis heeft hoop ik steeds maar weer dat ze die eens gewoon op eet maar nee, ze vangt ze en laat ze los in huis en gaat weer naar buiten. Onbeschadigd leverd ze die dieren dus af. Vind dat persoonlijk echt jammer, hoewel liever onbeschadigd dan half dood en dan doet ze niets meer.

die 10% is niet zo moeilijk hoor, kijk de meeste brokzakken maar na op wat erin zit. Staat er gewoon op.

Vandaar ook mijn motto: zolang een hond nog 10 á 12 jaar oud kan worden op niet volledige voeding (brok dus) moeten mijn honden zeker wel oud gaan worden!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:31

er zit helemaal geen vers vlees in brok,dan zou de brok binnen 3 dagen wegschimmelen...

dus wordt er vleesmeel gebruikt en vleesmeel is verhit en bewerkt afvalvlees wat tot een meel bewerkt wordt,dat wordt in de brok gestopt en dan nogmaals sterk verhit...alle voedingswaarde is er dan uit waardoor brokken makers brokken vol met ingredienten en vitamines moeten stoppen om een hond er gezond uit te laten zien en in leven te houden.

het percentage vleesmeel wat in brok gestopt wordt is producent afhankelijk,de meeste grote merken bevatten 20% vleesmeel,de rest zijn bijproducten.

een brok als cavom maar 18% vleesmeel,
en bonzo,frolic supermarktmerken en pedigree gevoerde honden moeten het doen met een schamele 4%

vind je dat echt voeding voor een carnivoor als je dat zo leest?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:43

haha ik dacht nog laat ik mensen niet teveel schrikken door percentage vlees in brok maar ben het compleet eens met bovenstaande reactie. Immers dat staat gewoon op de zakken. Gewoon triest eigenlijk dat mensen die brok voeren dat niet weten.
Mensen die vers voeren moeten dat mensen die brok voeren nog voorkauwen. Gek eigenlijk wie verdiept zich nu in goede voeding??