Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Estera schreef:xRomana schreef:Toch vreemd dat er sinds de invoer van de brok de gewrichtsproblemen zijn ontstaan
Tjonge, jonge, wat klets jij toch uit je nek. Prima dat dit jouw overtuiging is, maar het berust jammer genoeg niet op waarheden. Een gewrichtsprobleem als HD is genetisch bepaald. Dus genen bepalen of een hond erfelijk belast is met HD. Wel spelen omgevingsfactoren als bewegen en voeding mee in de ontwikkeling van de HD. In de jaren 30 werd HD voor het eerst beschreven, maar het zal al vele jaren daarvoor bestaan hebben. Overigens komt HD ook voor bij mensen, katten, paarden en beren en wat ik nog gemist heb. Ik eet geen brokken, de beren ook niet, dus ja, daar zal het vast aan liggen.
Estera schreef:Cemlys schreef:http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie Voor zij die geinteresseerd zijn in een kijk op het verband tussen rauwe/commerciele voeding en osteopathie kunnen dit eens lezen.
Deze was al door iemand in de groep gegooid en ik heb het gelezen en helaas het onderzoek ook al op heel wat punten weerlegd. Het is wetenschappelijk gezien gewoon geen goed onderzoek.
Cemlys schreef:Ik heb hem zelf nog niet doorgelezen en zoals je zegt wetenschappelijk geen goed onderzoek gok ik. Maar sommigen zullen het mss interessant vinden.
Sonja89 schreef:F_Orumster schreef:En eerlijk gezegd, daar gaat het misschien ook wel mis bij de aankoop van een hond, vind ik dat men er best op gewezen mag worden dat men kiest voor het eigen gemak en niet voor de gezondheid van het dier. Of zeg je over jezelf ook: "Ach ja, dan leef ik maar 5 jaar korter, maar ik heb in ieder geval niet voor mezelf hoeven koken!"
Dit vind ik dus van dat arrogante gedram...
En ik vind het apart dat er mensen zijn die over hun eigen hond zeggen: "Dan leeft hij maar een half jaar korter."![]()
Estera schreef:Alle verhalen van fokkers die zulke goede ervaringen hebben met vers vlees mbt tot zogende teven en geen gewrichtsproblemen bij pups, zijn wat het zijn: ervaringen. Net zo goed als mijn ervaring is dat brok uitstekend werkt bij mijn honden. Het zijn dus geen steekhoudende argumenten waarom vlees beter zou zijn dan brok. Het enige wat tot noch toe steekhoudend is, is dat brok uit veel granen bestaat, terwijl de wolf in de natuur voornamelijk vlees eet. Maar daar kan ik dan tegenover zetten dat de hond zich blijkbaar goed heeft aangepast op zijn dieet van granen aangezien die van mij (en vele anderen) nog steeds in leven zijn.
Juut schreef:. En bedenk even dat we onze paarden ook gewoon brok voeren in plaats van lekker alleen op gras en kruiden. Voordat je nog eens 'brokvoerders' afschiet.
Estera schreef:xRomana schreef:Toch vreemd dat er sinds de invoer van de brok de gewrichtsproblemen zijn ontstaan
Tjonge, jonge, wat klets jij toch uit je nek. Prima dat dit jouw overtuiging is, maar het berust jammer genoeg niet op waarheden. Een gewrichtsprobleem als HD is genetisch bepaald. Dus genen bepalen of een hond erfelijk belast is met HD. Wel spelen omgevingsfactoren als bewegen en voeding mee in de ontwikkeling van de HD. In de jaren 30 werd HD voor het eerst beschreven, maar het zal al vele jaren daarvoor bestaan hebben. Overigens komt HD ook voor bij mensen, katten, paarden en beren en wat ik nog gemist heb. Ik eet geen brokken, de beren ook niet, dus ja, daar zal het vast aan liggen.
dierenfan schreef:ik voer mijn honden dus alleen maar kip (voer vers) als ze anti biotica nodig hebben lekker goedkoop![]()
kimmie261 schreef:oww maar paardenbrok bestaat hier geheel uit granen,en wat ik weet is dat geheel verteerbaar en goed voer voor paarden toch??
honden ( vleeseters die in het geheel nooit granen of bietenpulp zouden eten uit zichzelf) volstoppen met voer wat met een beetje geluk uit 20% hoog verhit vleesmeel bestaat ,vind ik persoonlijk wel heel wat anders als een granen brokje voor een paard...
Estera schreef:Machie schreef:AH, ok. Genetisch!
Hoe kan het dan dat uit HD vrije ouders nog honden komen met heupen die volledig ruk zijn?
Omdat de voorouders het dragen? Omdat wij mensen de honden verbouwd hebben tot wat ze nu zijn? Door omgevingsfactoren als beweging, voeding, ongelukken?
Machie schreef:Juist ja, die omgevingsfactoren. Dat maakt gelijk het hele genetische veel complexer. HD is meer dan genetisch. Het is vooral afhankelijk van opgroeien.
Ik ken trouwens een hond die op 2 jarige eleftijd HF A kreeg. en op 8 jarige leeftijd HD D
Juut schreef:Maar je kat gun je dus geen lang leven?![]()
Waar haal je uit dat het maar 10 % twijfelachtige vleessubstantie in brok zit?