wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:52

Needje schreef:
Overigens is het voor kattenhouders wel handig om iig dit artikel uit de wet op de dierenbescherming in gedachte te houden
Citaat:
Artikel 4

1.De bezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, alsmede de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen onbezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, zijn bevoegd:

a. honden en katten op te vangen, die tussen zonsondergang en zonsopgang elders dan op het erf van de eigenaar of houder zonder toezicht worden aangetroffen;

b. honden en katten, die zich zonder toezicht bevinden op erven of in het veld als bedoeld in artikel 1 van de Jachtwet, en welke een onmiddellijk gevaar vormen voor zich op het erf of in het veld bevindende dieren, waarvan de instandhouding gewenst is, te vangen en, als geen ander middel tot afwering van het gevaar ten dienste staat, te doden.

Let wel, b is dus niet de tuin van de buren :+ ( en a zijn niet de buren zelf :D )

Wat is de definitie van opvangen? 1. eerste verzorging van nieuwkomers 2. hulp, steun in moeilijke situaties.

Dus er wordt niet gesproken over het naar het asiel brengen van katten die door mensen gevonden worden, maar over het opvangen van dieren. Het asiel is een, zoals in de wet beschreven, bezoldigde ambtenaar. Dus als ik iemands kat naar het asiel breng omdat ik het dier buiten zijn terrein vindt, dan mag dat, want ik vang het dier niet op, ik lever het dier af. En het asiel mag dat dier opvangen als het asiel dat nodig vindt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:52

Weet je dan ook hoe het in huis stinkt als ze binnenkomen in je keuken, ze weten ook donders goed wanneer je hond er niet bij kan komen..
Tja dat ik niet meer van katten hou is na al dat gedonder met de buurkatten logisch toch?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:56

secricible schreef:
Quellian, hoe verklaar je dan dat het zelfs een klein kind kan beschadigen? Een jong kind dat in aanraking komt met toxoplasmose kan ook nog steeds ernstige gevolgen hebben, zoals epilepsie en achterstand in de ontwikkeling. Hetzelfde geld ook voor een embryo na die 16 weken.
Vrienden van osn hebben katten en hebben navraagd of ze inderdaad na een bepaalde periode weer zelf de kattenbak mocht doen, dit werd ten zeerste afgeraden.

Iedereen kan Toxoplasmose krijgen en een groot deel van de katteneigenaren hebben het al lang en breed gehad en dan is het geen verdere bedreiging meer. Ik zou mijn kind ook niet bij de kattenbak laten hoor (brrrr), dus de kans dat mijn zoontje op die manier Toxoplasmose oploopt is zeer gering. Wél scharrelt de kleine in de tuin en heb ik hem geleerd dat hij níet tussen de planten mag komen, want ja... daar zitten nog weleens katten. Maar niet omdat ik bang ben voor Toxoplasmose, maar gewoon omdat ik het goor vind.
Lekker offtopic :D

secricible

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:58

zo offtopic vind ik het niet, want als er geen katten in mijn tuin zouden schijten, zouden mijn kinderen geen risico lopen op toxoplasmose.
Een volwassene die toxoplasmose krijgt is verder alleen lastig, je krijgt er wat griepachtige verschijnselen van. Voor kinderen is het een stuk heftiger.
Katteneigenaren hebben het inderdaad al gehad, maar ik als niet-katten eigenaar dus niet! Nog een reden om die katten lekker in eigen tuin te laten schijten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:59

Vind sowieso dat een kat niet in een tuin moet schijten... heb er ook een hekel aan als mijn eigen katten tussen mijn planten zitten, ik jaag ze er ook uit, maar kan het niet altijd voorkomen. We gaan binnenkort een enorme bak achterin de tuin zetten (met klepje), gaan ze daar maar lekker op zitten, want ik heb er ook een hekel aan om in de stront te graaien (ongeacht van wat voor dier - of mens-), zelfs met handschoenen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:00

maar jij bent ook geen probleem-katten-eigenaar :P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:00

Quellian schreef:
Needje, dat houdt dus in dat elke huiskat tijdens de donkere uurtjes afgeschoten mag worden als hij bv voor op het veld loopt?

Het gaat om: "veld": stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren, alsmede wegen en paden, voorzover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een tot jachtbedrijf bestemd of geschikt terrein;
Dus niet bv het speelveldje in de buurt.
En mag ook alleen geschoten worden "als geen ander middel tot afwering van het gevaar ten dienste staat".

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:01

Zolang het niet verboden is dat katten buiten vrij lopen, is er weinig tegen te doen.
Ik heb nog nooit een ambtenaar katten zien vangen.

Leuk is het niet natuurlijk, als je er last van hebt.
Maar zolang er niks veranderd in de wet, is er gewoon niks aan te doen.
Daarom is het ook niet legaal om zelf een kat van een ander te vangen of af te schieten (jagers)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:02

Diablo schreef:
Suuskipje schreef:
Holy schmoly wat een opgefokte mensen hier zeg :+
Ik heb net alleen gezien dat je dier niet mag jagen op andere beesten. Ik heb 2 bejaarde katten die niet verder komen dan de voortuin van de buren aan weerszijden :+ ik heb enrgens zien staan dan een kat geen overlast mag veroorzaken, bovendien als jullie mijn eerdere posts gelezen zouden hebben dan hadden jullie gezien dat ik de verantwoording neem over beide katten en de spullen bekostig die nodig zijn om de katten uit de tuin van desbetreffende buurman te houden.

De vergelijking met de honden trof ik zodat er gezien wrodt dat er zoveel ergernissen zijn in Nederland, het is maar net hoe je ermee omgaat.

Het siert je dat je wilt betalen voor de overlast die jouw katten bezorgen, maar heel veel mensen doen dat niet. Toen wij nog in Nederland woonden, in een woonwijk, sproeide steevast dezelfde dikke zwarte kater iedere dag tegen onze voor- én achterdeur aan. De eigenaar? Die was uiteraard nergens te bekennen. Weet je hoe dat stinkt, een kater die dag in, dag uit, tegen je deuren aanzeikt? Ik vind het echt niet normaal dat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.Ik heb zelf meerdere katten, woon op het platteland en mijn katten komen buiten. Meest op onze eigen grond (dat is redelijk veel) en waarschijnlijk ook wel bij de buren, maar hun katten lopen ook bij ons, daar heb ik geen probleem mee en zij ook niet. Zodra iemand last heeft van mijn katten, neem ik maatregelen, het kan niet zo zijn dat een ander last heeft van míjn dieren.

Ja weet ik! Kat van de buren was volgens de dierenarts juist gecastreerd, bleek dus mooi van niet en meneer heeft wekenlang tegen onze deur aangezeken waardoor onze hele woonkamer ernaar stonk. Eerst zagen we niet wleke kat dit nou deed, maar toen betrapten we hem op heterdaa en zijn samen met kattenbeest naar de buren gegaan en die hebben weer een tripje dierenarts gemaakt. Geluk was wel dat deze kat nog erg jong is en niet zo'n held dat ie verder dan onze tuin ging en wij hebben twee nepkaters dus gelukkig geen kleine kittens :Y)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:04

mika11 schreef:
Zolang het niet verboden is dat katten buiten vrij lopen, is er weinig tegen te doen.
Ik heb nog nooit een ambtenaar katten zien vangen.

Leuk is het niet natuurlijk, als je er last van hebt.
Maar zolang er niks veranderd in de wet, is er gewoon niks aan te doen.
Daarom is het ook niet legaal om zelf een kat van een ander te vangen of af te schieten (jagers)

Nooit de bekende vangkooien zien staan? Echt nooit?

Hier staan ze overal in de buurt verspreid voor de verwilderde katten :). En jagers mogen in natuurgebieden katten gewoon afschieten en dat gebeurt ook, daar is een tijd terug nog een topic over geweest.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:04

_San87_ schreef:
Wat is de definitie van opvangen? 1. eerste verzorging van nieuwkomers 2. hulp, steun in moeilijke situaties.

Dus er wordt niet gesproken over het naar het asiel brengen van katten die door mensen gevonden worden, maar over het opvangen van dieren. Het asiel is een, zoals in de wet beschreven, bezoldigde ambtenaar. Dus als ik iemands kat naar het asiel breng omdat ik het dier buiten zijn terrein vindt, dan mag dat, want ik vang het dier niet op, ik lever het dier af. En het asiel mag dat dier opvangen als het asiel dat nodig vindt.

Nee dat mag niet. Je moet ze dan overdragen aan 1.De bezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, alsmede de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen onbezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie.

bezoldigd = betaald

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:06

Needje schreef:
_San87_ schreef:

Nee dat mag niet. Je moet ze dan overdragen aan 1.De bezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, alsmede de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen onbezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie.

bezoldigd = betaald

Het asiel dus :)* . Of de dierenambulance, dierenpolitie, wat heb je tegenwoordig nog meer.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-10-11 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:06

Suuskipje, dan namen die eigenaren hun verantwoordelijkheid (hoewel casteren niet zeker weten helpt) maar bij ons bijvoorbeeld gebeurde dat niet. Kun je je dan voorstellen dat je woest wordt dat een ander niets aan de overlast van zíjn dier doet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:07

secricible schreef:

Nouuuu... afgelopen zomer zat ook 1 van de katten bij de buurvrouw op zolder hoor! Schaamde me kapot, maar scheelt dat ze zelf ook katten heeft :o

Ik vind wel dat er een wet mag komen dat katten op hun eigen 'erf' moeten blijven. Is een kleine moeite en voor veel mensen een groot plezier. En sneu voor de katten? Ach welnee! Ik heb er katten bij zitten die 10 jaar (en langer) buiten hebben gezworven en die echt rúim genoegen nemen met de tuin (vonden het zelfs prima op de flat waar we woonden).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:09

Quellian schreef:
secricible schreef:

Nouuuu... afgelopen zomer zat ook 1 van de katten bij de buurvrouw op zolder hoor! Schaamde me kapot, maar scheelt dat ze zelf ook katten heeft :o

Ik vind wel dat er een wet mag komen dat katten op hun eigen 'erf' moeten blijven. Is een kleine moeite en voor veel mensen een groot plezier. En sneu voor de katten? Ach welnee! Ik heb er katten bij zitten die 10 jaar (en langer) buiten hebben gezworven en die echt rúim genoegen nemen met de tuin (vonden het zelfs prima op de flat waar we woonden).

Ik denk ook dat veel mensen denken dat een kat zich op een wat kleiner territorium niet thuis kan voelen en dat is imo gewoon bullshit :). Het is volgens mij meer de mentaliteit van de eigenaar dan de werkelijke behoefte van de kat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:25

_San87_ schreef:
Het asiel dus :)* . Of de dierenambulance, dierenpolitie, wat heb je tegenwoordig nog meer.

Waar kan jij vinden dat het asiel en de dierenambulance daar onder vallen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:29

_San87_ schreef:
Ik denk ook dat veel mensen denken dat een kat zich op een wat kleiner territorium niet thuis kan voelen en dat is imo gewoon bullshit :). Het is volgens mij meer de mentaliteit van de eigenaar dan de werkelijke behoefte van de kat.

Vandaar dat mijn katten altijd probeerden te ontsnappen, ook voor ze naar buiten mochten. Terwijl we een vrij groot huis hebben.

Ik kan overigens n.a.v. je post op de vorige pagina maar één ding concluderen: het asiel waar jij werkt is niet goed bezig mbt katten aannemen. Want jullie krijgen dus inderdaad boze buren aan de balie die de buurkat als zijnde zwerfkat aan komen dragen.
Er valt niet te achterhalen of de baas hier fout zat of de boze buur: voor hetzelfde geld is het gewoon een kattenhater die een kat uit iemands tuin heeft gejat.

Ik voel me trouwens gelukkig niet aangesproken ivm asociale katteneigenaren :) Ik denk dat de hele buurt wel weet welke katten van ons zijn ('s avonds plukken we ze altijd allebei van straat) en nog nooit één klacht gehad. Mochten er toch klachten komen zullen we samen zoeken naar een oplossing.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:35

Needje schreef:
_San87_ schreef:

Waar kan jij vinden dat het asiel en de dierenambulance daar onder vallen?

Euh... Een asiel vangt dieren op, verwilderde dieren, gevangen dieren, afgestane dieren. Mensen kunnen een kat, of hond of konijn, benoem het maar, die ze hebben gevonden naar het asiel brengen zodat het asiel contact op kan nemen met de eigenaar (als die bestaat), bijvoorbeeld. Tevens kan de dierenambulance gebeld worden wanneer iemand een dier heeft gevonden dat niet van hem/haar is.

Het asiel is bevoegd deze dieren op te vangen en te verzorgen en als de eigenaar binnen twee á drie weken het dier niet heeft opgehaald, deze te herplaatsen, of deze dieren zelf te vangen (Ons asiel heeft bijvoorbeeld een vergunning voor het plaatsen van vangkooien, zodat verwilderde katten gevangen kunnen worden).

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Vandaar dat mijn katten altijd probeerden te ontsnappen, ook voor ze naar buiten mochten. Terwijl we een vrij groot huis hebben.

Ik kan overigens n.a.v. je post op de vorige pagina maar één ding concluderen: het asiel waar jij werkt is niet goed bezig mbt katten aannemen. Want jullie krijgen dus inderdaad boze buren aan de balie die de buurkat als zijnde zwerfkat aan komen dragen.
Er valt niet te achterhalen of de baas hier fout zat of de boze buur: voor hetzelfde geld is het gewoon een kattenhater die een kat uit iemands tuin heeft gejat.

Dat weet je als asiel niet. Voor hetzelfde geld is het een kat die al maanden rondzwerft en zijn/haar huisje niet meer kan vinden en door welwillende mensen naar het asiel worden gebracht. Deze dieren worden dan ook gewoon opgevangen zodat de eigenaar gevonden kan worden, daar ben je immers ook asiel voor.

En wij hebben zelden een boze buur aan de balie. En katten staan in het systeem, dus mocht dezelfde kat opnieuw binnenkomen door dezelfde persoon, dan wordt die kat aangenomen en wordt er gewoon melding gedaan bij de politie mocht dat nodig zijn, tevens kan de eigenaar de kat dan gratis weer op komen halen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-10-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:35

Bij mij in de buurt zitten veel katten en tot voor kort had ik er nooit last van.
Mijn buren hadden twee katten (helaas hadden), de jongste van nog geen jaar oud, zag ons huis als tweede thuisbasis en kwam regelmatig binnen (om even te kletsen en te kroelen) maar is helaas een maand geleden dood in de tuin van de overburen gevonden (geen idee waardoor).
De andere kat van de buren blijft binnen een meter van het huis en is erg schuw (blijft inmiddels wel zitten als ik naar buiten kom maar durft me amper aan te kijken).

En nu wordt onze tuin door andere katten als kattenbak gebruikt en ik heb echt geen hekel aan katten maar dit is toch wel heel erg vies, het ruikt ook enorm.
Vorige week heb ik er een bus toiletverfrisser overheen gespoten en daar hele hete peper overheen gestrooid. Tot nu toe blijven ze weg maar ik vraag me af hoe lang het duurt. Zal de peper nog wel vaker herhalen maar of het met deze regen veel zin heeft....

Dus als er iemand een goede tip heeft graag, ze mogen gerust in mijn tuin komen maar wil de poep niet hebben.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:41

@Magrathea : dat vind ik nou ook, je komt op voor de katten in het algemeen en meteen word je ook voor asociale katteneigenaar uitgemaakt,
mijn katten komen niet eens buiten omdat het raskatten zijn en er is een veels te drukke weg voor de deur, al mijn buren laten hun katten wel buiten, maar snachts of met slecht weer zitten die katten allemaal binnen, mensen die hun kat 24/7 buiten houden vind ik ook niet normaal, waarom heb je ze dan, vind dat best een vorm van verwaarlozing, ben blij dat dat bij mij in de buurt niet het geval is en er ook nooit ruzies zijn over elkaars huisdieren, hond of kat maakt niet uit, ook over paardendrollen word hier niet gezeken, mensen zijn hier komen wonen omdat ze in een groene, kind en diervriendelijke wijk wilden wonen aan de rand van de stad dus ja dan heb je ook paarden door de straat, anders waren ze wel in het centrum van de stad gaan wonen waar je boven op mekaar zit en haast geen buiten hebt, daar zie je idd haast geen huisdieren buiten.
Over dat de kat oppakken en naar het asiel brengen, ik denk dat je dat een keer lukt en dat je daarna in de boeken komt als kattenhater en ze je vriendelijk verzoeken weg te gaan en normaal te doen. Als je dat hier in de buurt zou doen denk ik dat je niet alleen de katteneigenaar tegen je krijgt maar de rest van de buurt je ook niet meer moet, lijkt me niet fijn meer wonen dan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:42

Miepie77 schreef:
@Magrathea : dat vind ik nou ook, je komt op voor de katten in het algemeen en meteen word je ook voor asociale katteneigenaar uitgemaakt,
mijn katten komen niet eens buiten omdat het raskatten zijn en er is een veels te drukke weg voor de deur, al mijn buren laten hun katten wel buiten, maar snachts of met slecht weer zitten die katten allemaal binnen, mensen die hun kat 24/7 buiten houden vind ik ook niet normaal, waarom heb je ze dan, vind dat best een vorm van verwaarlozing, ben blij dat dat bij mij in de buurt niet het geval is en er ook nooit ruzies zijn over elkaars huisdieren, hond of kat maakt niet uit, ook over paardendrollen word hier niet gezeken, mensen zijn hier komen wonen omdat ze in een groene, kind en diervriendelijke wijk wilden wonen aan de rand van de stad dus ja dan heb je ook paarden door de straat, anders waren ze wel in het centrum van de stad gaan wonen waar je boven op mekaar zit en haast geen buiten hebt, daar zie je idd haast geen huisdieren buiten.
Over dat de kat oppakken en naar het asiel brengen, ik denk dat je dat een keer lukt en dat je daarna in de boeken komt als kattenhater en ze je vriendelijk verzoeken weg te gaan en normaal te doen. Als je dat hier in de buurt zou doen denk ik dat je niet alleen de katteneigenaar tegen je krijgt maar de rest van de buurt je ook niet meer moet, lijkt me niet fijn meer wonen dan.

Precies. Mensen in het asiel zijn ook niet gek, iedere kat staat in het systeem, dus wanneer het dier nog een keer binnenkomt, gaat er echt wel een belletje rinkelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:47

_San87_
Een gevonden kat is in de termen van het Burgerlijk Wetboek een "onbeheerde zaak" dit wil zeggen een zaak die de eigenaar, zonder dat dit de bedoeling was, is kwijtgeraakt.
Een dier dat zich slechts voor een ogenblik heeft verwijderd van zijn eigenaar of diens erf en waarvan de eigenaar het dier dus niet heeft verloren is geen "gevonden zaak" in de zin van de Regeling.
Het is dus niet makkelijk om een kat als gevonden voorwerp te maken.
Helemaal omdat je dit dus moet aangeven! Dat staat ook in de wet.
De meeste gemeenten hebben echter een deal met asiels om de gevonden dieren daar onder te brengen.
Maar breng jij een kat zonder melding als gevonden bij een asiel ben jij zeker in overtreding.
Jammergenoeg nemen ze voor zover ik weet geen gegevens op van de mensen die dieren binnen brengen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:51

Needje schreef:
_San87_
Een gevonden kat is in de termen van het Burgerlijk Wetboek een "onbeheerde zaak" dit wil zeggen een zaak die de eigenaar, zonder dat dit de bedoeling was, is kwijtgeraakt.
Een dier dat zich slechts voor een ogenblik heeft verwijderd van zijn eigenaar of diens erf en waarvan de eigenaar het dier dus niet heeft verloren is geen "gevonden zaak" in de zin van de Regeling.
Het is dus niet makkelijk om een kat als gevonden voorwerp te maken.
Helemaal omdat je dit dus moet aangeven! Dat staat ook in de wet.
De meeste gemeenten hebben echter een deal met asiels om de gevonden dieren daar onder te brengen.
Maar breng jij een kat zonder melding als gevonden bij een asiel ben jij zeker in overtreding.
Jammergenoeg nemen ze voor zover ik weet geen gegevens op van de mensen die dieren binnen brengen.

Dat klopt. En dat betekent dus dat het asiel een bevoegde ambtenaar is in de zin van de wet die jij eerder aanhaalde.

Als ik een kat vind die ik niet ken of een kat die mij verwaarloosd lijkt (en ik ken de katten hier in de buurt prima), dan zal ik het dier naar het asiel brengen, zij hebben betere mogelijkheden de eigenaar van het dier te vinden (chiplezers heb ik zelf niet, namelijk) en hebben de bevoegdheid deze dieren, al dan niet tijdelijk, op te vangen.

Niemand die mij aangeeft bij de politie omdat ik een dier probeer te helpen. Het wordt een andere zaak als ik de kat van de buren naar het asiel breng omdat deze in mijn tuin schijt. Ik heb er wel eens over gedacht, maar ik doe het niet omdat het dus niet mag.

Ons asiel neemt wel gegevens op van de mensen die de dieren binnenbrengen :). Deze worden alleen nooit met derden gedeeld, tenzij de gever van de gegevens daarmee instemt.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:56

Ik zal geen kat van een ander naar het asiel brengen.
Als het echt zo is dat een kat overlast veroorzaakt moet de eigenaar verplicht worden dit te voorkomen, gaat (of wil) men dit niet, dan mogen de bevoegde instanties in actie komen om een eind aan de overlast te maken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:00

over het algemeen scheit een paard ook niet bij iemand in de tuin,het zal me een nl worst wezen dat katten op gemeente grond poepen en piesen,maar in mijn eigen tuin mot ik ze niet..

denk dat de vergelijking met paarden en honden niet opgaat omdat deze over het algemeen niet in andermans eigendommen poepen, piesen ,en op meubilair liggen, of planten/bomen kapot krabbelen..

gaat er gewoon om dat andermans huisdier in jou eigen tuin zit te poepen en piesen,en dat als je dat niet wil of er wat van zegt het in de meeste gevallen afgewimpeld wordt met "dat doen katten nu eenmaal", "katten mogen nu eenmaal loslopen", "stel je niet zo aan en wat ben je ontolerant" tot "dan moet JIJ JOUW tuin maar afzetten om onze huisdieren maar uit JOUW tuin te houden.

en geloof mij dat maakt je als niet katten bezitter en iemand die er overlast van heeft witheet :)