Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:46

Eens even youtube afspeuren dan.

Maar hoe meer ik lees hoe verbaasder ik word.
De groep waar Morgan nu in wordt gelaten is nou niet wat je noemt echt vriendelijk :\. Beest gaat echt geen happy leven hebben daar volgens mij.
Ze willen dat ze sociaal contact heeft, nou wat een sociaal contact -O- Allemaal van die agressieve beesten.
Maar ach ze heeft dan sociaal contact, maakt dan niet uit dat ze dan eens afgeranseld wordt door de anderen -O-

Hoop dat Adan blijft, dat is tenminste een "leeftijdsgenootje". Beter als die agressieve volwassenen lijkt me.

Wouterpaard: het filmpje van de link die ik had geplaatst zit een orca met 3-4 dolfijnen in een heeeel klein badje.
Serieus volgens mij was ons zwembad vroeger even groot := -O-

Maar als ik het goed heb begrepen zitten er nu dus 6 ( incl morgan) orca's in het park en is er nog een 7de op komst.....

Schandalig maargoed...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:58

Ik snap het niet meer... ze willen dat ze sociaal contact hebben, laat ze samen "spelen" etc.... maar als dat daar goed mogelijk is, dan kan ze toch ook gewoon de zee weer in en sociaal contact hebben met andere orka's? Dus of het is gelul dat ze niet meer terug naar zee zou kunnen ivm verschillen in taal, of het is gelul dat ze goed sociaal contact kan hebben met de andere orka's in dat pierebadje waar ze nu is.

Ik heb medelijden met het dier, het draait allemaal en altijd om geld. Bakken vol geld. En tja, daar moeten helaas steeds weer dieren onder lijden. De wereld is verrot.

Muppett

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:20

Snap niet dat NL dat dier daarheen heeft laten gaan!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:36

Het gebied in Loro Parque is 22 miljoen liter echt zeewater en kan in 4-5 bassins worden opgedeeld. Met 6 orka's zitten er dus altijd een aantal bij elkaar ;) . Maar in principe zitten ze altijd allemaal bij elkaar.
En twee drachtige orka's? De drachtigheid van Kohana is nog niet bevestigd voor zover ik weet, maar aan de dikke buik te zien, goed mogelijk (vind ik ook niet ideaal trouwens). Skyla is sowieso niet drachtig en Tekoa, Keto en Adan zijn mannelijk, dus die zijn ook niet drachtig gok ik zo ;) . Maximaal één dus.

@GamblersCup; Dat mixen heeft niet zo zeer te maken met de dialecten, als wel met de samenstelling van de groepen. Het zijn hechte groepen, waarbij het lastig is er tussen te komen. In het wild is dat helemaal lastig en heb je maar één kans. Zwemt de groep weg bij Morgan, dan heb je pech. En maar weinig kans op een nieuwe poging. Dan laat ik het aantvallen van Morgan nog even buiten beschouwing ;)
Sociaal contact in gevangenschap is te begeleiden, te introduceren. Daarnaast kun je in gevangenschap de introductie zeer geleidelijk, in stukjes, doen. Dus eerst het makkelijkste dier (Adan/Skyla) en dan steeds een stapje 'moeilijker'. In het wild zal Morgan meteen met de (dominante) matriarch aan de slag moeten en is de kans van slagen nog kleiner.

Tot slot: Morgans geval is uniek. Niet te vergelijken met Springer en niet met Keiko. Ook niet met Luna trouwens.
Keiko zat meer dan 20 jaar lang in gevangenschap en heeft veel shows en verhuizingen meegemaakt. Morgan niet.
Springer zat ongeveer een maand in gevangenschap en er was al na een paar dagen bekend wie haar directe familie was. Bovendien was er véél bekend over de families daar. Ook werd Springer eerst volledig afgeranseld door haar familie voordat ze geaccepteerd werd (iets waar veel over heen wordt gestapt, maar ok). Bij Morgan is nog steeds niet bekend wie haar directe familie is. Als Springer al zo wordt afgeranseld door haar directe familie na 1 maand, denk je dan echt dat Morgan zó geaccepteerd wordt door haar familie na deze tijd? Misschien wel, maar dat is enigszins wishful thinking naar mijn mening ;) .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:48

beessie hadden ze gewoon moeten laten inslapen of afschieten doe we op de oostvaardersplassen toch ook met zwakke dieren??

en 22 miljoen liter water,pff,maak gewoon 2000m2 zwemoppervlakte ervan voor 6!! van die grote beesten ( maar ja dat klinkt veel kleiner als die 22 miljoen liter natuurlijk),we pleiten hier verdorie voor een goudvis dat ze minimaal 1 meter bak per vis moeten hebben en in een zeezoogdieren circus worden er gewoon 6 van die mega beesten die kilometers per dag horen te zwemmen in 2000m2 gepropt,maar oww mag het ws niet schrijven,want ze hebben het zó goed daar..

;( ;( ;(

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:58

assie schreef:
@GamblersCup; Dat mixen heeft niet zo zeer te maken met de dialecten, als wel met de samenstelling van de groepen. Het zijn hechte groepen, waarbij het lastig is er tussen te komen. In het wild is dat helemaal lastig en heb je maar één kans. Zwemt de groep weg bij Morgan, dan heb je pech. En maar weinig kans op een nieuwe poging. Dan laat ik het aantvallen van Morgan nog even buiten beschouwing ;)
...
Ook werd Springer eerst volledig afgeranseld door haar familie voordat ze geaccepteerd werd (iets waar veel over heen wordt gestapt, maar ok).

Maar dat is de natuur. Lukt het, super. Lukt het niet, dan gaat ze dood. Natuur. Beter dan de komende 30 jaar in een veel te klein bassin om kunstjes te doen voor mensen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:16

Daar verschillen wij dan over van mening :) .

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:19

Een paard van 1.70 moet op veel stallen ook in een box van 3x3 staan het grootste deel van de dag...
Net zo zielig. Dieren moeten eigenlijk gewoon niet opgehokt worden. Geen zoo's maar wildreservaten waar mensen in kooitjes zitten kijken ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:24

Muppett, ben ik helemaal met je eens. En als je dan de kans hebt om in een extreem geval het goede te doen, dan komt er geld in het spel en moet het dier er er weer onder lijden. Jammer.

assie, dus jij vind het wel prima dat dieren lijden, hun natuurlijke behoeften worden ontzegd door de mens, voor het plezier van de mens? Dan weten we hier genoeg.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:30

GamblersCup schreef:
Muppett, ben ik helemaal met je eens. En als je dan de kans hebt om in een extreem geval het goede te doen, dan komt er geld in het spel en moet het dier er er weer onder lijden. Jammer.

assie, dus jij vind het wel prima dat dieren lijden, hun natuurlijke behoeften worden ontzegd door de mens, voor het plezier van de mens? Dan weten we hier genoeg.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar doen we dat niet met elk dier? Kijk eens naar onze eigen sportpaarden..die beesten reizen van concour naar concour, staan dag en nacht op het hok. Zien soortgenoten alleen onder het zadel..daar word ik net zo misselijk van als een orka in een vissenkom! En helaas veranderen we er met zijn allen niks aan :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:34

Klopt, maar zoals al eerder gezegd, dat andere dieren het ook slecht hebben, betekend niet dat de situatie Morgan minder erg is. En dit is nu een hot item geweest, uit het wild gehaald en de hele wereld keek mee. Dus logisch dat daar op gefocussed wordt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:52

Ja, ik geniet er enorm van om dieren te zien lijden. Mijn eigen dieren lijden ook vre-se-lijk en daar krijg ik dan zo'n enorme kick van. Dat vind ik echt heerlijk! Wie niet? :roll:

Zo hey, wat ruk jij opmerkingen goed uit het verband zeg! Ik zie Morgan liever opgevangen in een bassin, waar ze veel goede zorgen krijgt en haar hersenen mag gebruiken, dan dood. En van lijden is in principe geen sprake. Jij ziet haar liever dood (realistisch gezien: waarschijnlijk óf door gif, óf een langzame, slepende, verhongerende dood, óf door walvisvangende Noren en Japanners) . Daar verschillen we van mening over, niet over het willen zien lijden van dieren.
Ik zie orka's en dolfijnen <ook> het liefst in de natuur, maar soms kan dat om diverse redenen niet. Dan vind ik het mooi dat er opvang is. Mooier nog dat er ook educatie in die plaatsen is om mensen bewust te maken van o.a. walvisvangst, het vernaggelen van de natuur en wat je kunt doen om te helpen. Ooit wel eens een show in Loro gezien? Zij hebben een aantal prima conservatieprojecten die ze groots promoten tijdens de shows.
Maar goed, die dingen zie je allemaal niet, jij ziet alleen het hele grote lijden van die o zo zielige Morgan. Die zielige Morgan, die prima op haar gemak is in Loro Parque en d'r ogen uitkijkt met alle indrukken en zich suf speelt met de andere orka's.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:19

nou assie jij ziet dat dolfinarium ook wel erg door een roze brilletje hoor,ja tuurlijk lijden die dieren,tuurlijk..ze worden zo vreselijk onnatuurlijk gehouden dat dat best lijden mag heten,alleen het wordt vergoeilijkt met dat ze het vast naar hun zin zullen hebben met de trainingen en daarom mogen ze best de tijd die ze leven opgehokt zitten in een bakkie die voor 1 orka al 100x te klein is..

er ís geen goede reden om dit soort dieren te houden in dolfinaria's,nu niet nooit niet...de enige reden daarvan is "mensen plezieren,mensenego verheerlijking,en geld...veel geld...

laten we ons lekker bezig houden met de gedomestiseerde dieren allemaal vrijheid en een goed leven te geven,en wilde dieren wild houden...

er is nooit een reden om een wild dier zo ongelooflijk onnatuurlijk te houden als dat orka's en dolfijnen voor ons genot in gevangenschap gehouden worden.. (geldt overigens daarmee ook voor apen,leeuwen,giraffen,olifanten en noem maar op welke beesten er worden gebruikt in de circusindustrie)

overigens zijn er altijd weer vergelijkingen naar een paard,maar voor mij is en blijft een eeuwenlang gedomesticeerd dier echt wat anders als een wild zeezoogdier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:02

kimmie261 schreef:
er is nooit een reden om een wild dier zo ongelooflijk onnatuurlijk te houden als dat orka's en dolfijnen voor ons genot in gevangenschap gehouden worden.. (geldt overigens daarmee ook voor apen,leeuwen,giraffen,olifanten en noem maar op welke beesten er worden gebruikt in de circusindustrie)

.

Of paarden in een stal (ieder paard in eigen stal, afgesloten van de rest), Hond in de ren (meestal alleen), vogeltje in een kooi.... etc etc...

Ik persoonlijk zie niet in waarom het uitmaakt of het om een orca, paard, zeehond of hond gaat. Ook gedomesticeerde dieren hebben hun behoeften aan beweging, sociaal contact met soortgenoten en uitdaging. Net zo veel als wilde dieren, maar daar wordt graag aan voorbij gegaan. Waarom? Omdat we het 'gewoon' zijn. Om geen enkele andere reden.

Ik zie ook het liefste alle dieren in het wild, maar ik zie ook in dat het niet altijd volgens ideaalplaatje kan.

Er wordt gezegd dat Assi alles door een roze bril ziet, maar ik vraag mij af hoeveel mensen die Morgan zielig vinden en hem liever dood zien gaan, werkelijk inzicht hebben in het hele gebeuren.
En dan bedoel ik niet het inzicht verkregen door sensatiezoekende media, maar daadwerkelijk trainers kennen en het naadje van de kous kennen omtrent opvang van zeezoogdieren, verzorging en training.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:09

je hoeft toch geen naadje van de kous te weten als je ziet hoe die dieren gehouden worden?? :?

het komt in de verste verte nog niet overeen met enig normaal leven van zo'n orka..

en nee ik wil nog steeds geen wilde dieren vergelijken met gedomesticeerde dieren,tenminste ik kan met de beste wil van de wereld in een chinese naakthond geen wolf zien :n

het spijt me voor mijn kortzichtigheid daarin...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:17

wouterpaard schreef:
Weet niet welk filmpje het is maar ze zitten zoiezo niet samen met Dolfijnen, die zitten erachter. Het stuk van de orca's kan in 4 of 5 stukken worden verdeeld en voor de bevalling van adan zat deze apart.
Ben er toevallig vorig week geweest, moet zeggen het is een behoorlijk bad (nee niet te vergelijken met de Zee) maar voor 5 orca's wat krap maar denk ook niet dat Adan zal blijven.

De trainers gaan ook in ieder geval met shows niet bij de orca's in wat ze nu wel bij Adan doen maar verwacht straks ook niet meer omdat ze net als paarden vluchtdieren blijven, orca's het jachtinstinct houden.

uh oogkleppen op??? dit is wat ik zie op dat filmpje en dit is zowel t begin als t einde van dat filmpje
Afbeelding
ik zie toch wel degelijk een orca+dolfijnen in een klein iniminie badje :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:20

oww kijk eens hoe fantastisch deze dieren het hebben,zowaar ook nog een eigen rond kommetje om in te dobberen... :)

je kan er blij van worden zeg!Echt puur natuur zoiets...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:22

Ik wil mijn goudvis nog niet eens in een ronde kom hebben :'). (Die zit nu buiten in de vijver <3.)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:25

Vreemd idd dat goudvissen liever niet in kommen mogen worden gehouden maar dat voor deze reuzen, bij wie allelei geleerde mensen lopen, niet eens een fatsoendelijk bassin hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:27

nou dat schijnt niet erg te zijn,omdat ze de hele dag geestelijk bezig gehouden worden,heb ik begrepen...

ze hebben echt het beste met deze dieren voor :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:29

Misschien moet ik ook op de neus van mijn goudvis gaan staan, dan :+.

ikbenlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:33

Ik vind het echt belachelijk, er is onderzoek gedaan en MOrgan kan prima terug naar zee.
En goudvissen worden niet steeds door elkaar aangevallen, wat bij die orka's wel is.
En als ze KAN naar zee, vind ik dat ze haar zeker terug hadden moeten zetten.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:34

NathalietjeB schreef:
wouterpaard schreef:
Weet niet welk filmpje het is maar ze zitten zoiezo niet samen met Dolfijnen, die zitten erachter. Het stuk van de orca's kan in 4 of 5 stukken worden verdeeld en voor de bevalling van adan zat deze apart.
Ben er toevallig vorig week geweest, moet zeggen het is een behoorlijk bad (nee niet te vergelijken met de Zee) maar voor 5 orca's wat krap maar denk ook niet dat Adan zal blijven.

De trainers gaan ook in ieder geval met shows niet bij de orca's in wat ze nu wel bij Adan doen maar verwacht straks ook niet meer omdat ze net als paarden vluchtdieren blijven, orca's het jachtinstinct houden.

uh oogkleppen op??? dit is wat ik zie op dat filmpje en dit is zowel t begin als t einde van dat filmpje
Afbeelding

Dat is in Mundo Marino... denk niet dat je dat kan vergelijken met Loro Parque als je de afmetingen ziet van het bassin in het Mundo park

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:36

NathalietjeB schreef:
Afbeelding

En dit is Loro Parque volgens jou?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:36

kimmie261 schreef:
je hoeft toch geen naadje van de kous te weten als je ziet hoe die dieren gehouden worden?? :?

het komt in de verste verte nog niet overeen met enig normaal leven van zo'n orka..

en nee ik wil nog steeds geen wilde dieren vergelijken met gedomesticeerde dieren,tenminste ik kan met de beste wil van de wereld in een chinese naakthond geen wolf zien :n

het spijt me voor mijn kortzichtigheid daarin...

Tja, dan verschillen we dus in een aantal opzichten van mening.

Ik vind niet dat je een heleboel kritiek kunt leveren op een gegeven, alleen maar gebaseerd op sensatiemedia en aannames. Om een mening te vormen over iets, zul je exact moeten weten wat er aan de hand is, welke mogelijkheden er zijn en welke alternatieve en vooral inzicht in het hele gebeuren rondom verzorging en training van zeezoogdieren.

Ik vind ook dat een dier een dier is, met behoeftes. Ik zie met de beste wil van de wereld geen verschil in een paard wat het grootste deel van de dag op stal wordt gehouden of de hond die zijn leven voornamelijk in een ren slijt. En dan zwijg ik nog over het gebrek aan sociaal contact met soortgenoten bij sociale dieren, die van oorsprong in groepen leven, zoals paarden en honden....
En nee, een chinese naakthond lijkt niet op een wolf, maar dat wil niet zeggen dat het daarom oke is om hem in zijn eentje in een prachtige kennel op te sluiten en hem daar een groot deel van zijn leven laten doorbrengen.

Honden zijn geen wolven, maar wel degelijk sociale dieren met behoefte aan beweging, sociale contacten en uitdaging.
Paarden zijn ook geen wilde dieren, maar hebben net zo veel behoefte aan beweging, sociaal contact en uitdaging.
Mensen zijn in dat opzicht hypocriet.

En dan zal ik nog maar even zwijgen over de opgehokte varkens, die 3 maanden oud mogen worden alvorens ze op slachttransport gaan, de legbatterijen, kistkalveren etc.
En dat is oké omdat het geen wilde dieren zijn?

Een dier is een dier, met eigen behoeftes,. Het feit dat het als tam dier wordt gezien, doet daar totaal niets aan af. Het maakt echt niet dat die behoeftes minder zijn.