Bokkers met hamsters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:32

Als je op internet zoekt zie je inderdaad ook dat dwerghamsters MINIMAAL in een hok van 50 cm bij 30 cm moeten.. En hamsters leven inderdaad solitair, ik heb vaak gehoord dat ze alsnog na 4 maanden bij elkaar gezeten te hebben van geboorte af aan gigantisch begonnen te vechten, dus ik zou ze zeker uit elkaar halen.

En niet alle hokken die ze verkopen zijn goed, kijk hier maar eens naar. Het wordt verkocht, maar zoals jij ook zult zien, dit is niet goed voor zo een hamstertje.. http://dieren.marktplaats.nl/knaagdiere ... mster.html

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:40

hanneke1 schreef:
Als je op internet zoekt zie je inderdaad ook dat dwerghamsters MINIMAAL in een hok van 50 cm bij 30 cm moeten.. En hamsters leven inderdaad solitair, ik heb vaak gehoord dat ze alsnog na 4 maanden bij elkaar gezeten te hebben van geboorte af aan gigantisch begonnen te vechten, dus ik zou ze zeker uit elkaar halen.

En niet alle hokken die ze verkopen zijn goed, kijk hier maar eens naar. Het wordt verkocht, maar zoals jij ook zult zien, dit is niet goed voor zo een hamstertje.. http://dieren.marktplaats.nl/knaagdiere ... mster.html

nou wat jij laat zien op marktplaats heb ik dus niet,
ik heb net toch even gemeten en om precies te zijn, zijn dit de afmetingen 59 bij 37 bij 53/lengte, breedte, hoogte, dus zo verkeerd doe ik het niet lijkt mij.
de hamsters kunnen idd wel bij elkaar als ze vanaf 3 weken bij elkaar zitten heb ik net gelezen ook op het internet.
kan ik wel even kopieren als er belangstellende zijn.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:41

Maar het kan nog steeds gigantisch fout gaan, haal ze aub uit elkaar !
Het zijn solitair levende dieren, het kan gigantisch fout gaan en dat wil je niet mee maken

En je zegt dat je het nog niet zo verkeerd doet met je kooi, maar jij hebt daar 2 hamsters in terwijl 1 hamster MINIMAAL 50 cm nodig heeft
Het is niet om je lastig te vallen, maar het gaat mij om de dieren
Die fokker heeft er totaal geen verstand van, eerder een broodfokker als k zo hoor dat die hokjes nog kleiner zijn
Laatst bijgewerkt door WinSel op 15-10-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:42

my_precious schreef:
hanneke1 schreef:

ik heb net toch even gemeten en om precies te zijn, zijn dit de afmetingen 59 bij 37 bij 53/lengte, breedte, hoogte, dus zo verkeerd doe ik het niet lijkt mij.
de hamsters kunnen idd wel bij elkaar als ze vanaf 3 weken bij elkaar zitten heb ik net gelezen ook op het internet.

Ik reageerde ook niet persé op jouw hok, want ik heb niet zoveel verstand van hokken dat ik aan de foto al de maat zie. Maar meer op het feit 'anders zullen ze het niet verkopen', want dat doen ze namelijk wel.. Als het maar verkoopt en er leuk uitziet.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:52

hier adverteerd de fokker mee, ze heeft ook een website die ik wel kan vinden maar niet op kan komen.. misschien komt het bekend voor bij iemand.
hamstery little friends heet het.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:55

WinSel schreef:
Maar het kan nog steeds gigantisch fout gaan, haal ze aub uit elkaar !
Het zijn solitair levende dieren, het kan gigantisch fout gaan en dat wil je niet mee maken

En je zegt dat je het nog niet zo verkeerd doet met je kooi, maar jij hebt daar 2 hamsters in terwijl 1 hamster MINIMAAL 50 cm nodig heeft
Het is niet om je lastig te vallen, maar het gaat mij om de dieren
Die fokker heeft er totaal geen verstand van, eerder een broodfokker als k zo hoor dat die hokjes nog kleiner zijn

ik geloof je ook wel hoor en ik kan best tegen kritiek, ik vertel ook wat mij allemaal verteld is ik ben geen fokker en ik heb ze gekocht voor mijn kinderne, en bijleren is natuurlijk nooit verkeerd.
dus hier leer ik ook weer wat van toch.

ik lees wel op het internet nu dat ze best met elkaar kunnen leven en bij sommige verhalen ook weer niet.
die van mij zijn wel 2 vrouwtjes weet niet of dat uitmaakt en liggen altijd bij elkaar in het huisje zijn ook pas 8 weken ongeveer nu..zou het kunnen zijn dat als ze ouder zijn dat het dan juist fout gaat of kan dit op jonge leeftijd ook al dan?

WinSel

Re: Bokkers met hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:56

Ze zijn nu nog jong, maar als ze ouder zijn gaat het waarschijnlijk behoorlijk mis
Haal ze aub voor die tijd uit elkaar anders overleeft er 1 het straks niet...

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:56

my_precious schreef:
hanneke1 schreef:

Ik reageerde ook niet persé op jouw hok, want ik heb niet zoveel verstand van hokken dat ik aan de foto al de maat zie. Maar meer op het feit 'anders zullen ze het niet verkopen', want dat doen ze namelijk wel.. Als het maar verkoopt en er leuk uitziet.[/quote]

ja dat is ook wel weer zo wel vreemd dat de fokker nog kleinere hokjes heeft, als ik nou op de site kon komen dan waren haar hokjes misschien te zien.
ze heeft namelijk een compleet hamsterparadijs zoals zij dat noemt.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:07

volgens de hamsterfokker site via google kan je dus wel degelijk hamsters zoals broertjes en zusjes bij elkaar houden ALS ze vanaf het begin af aan bij elkaar zitten (in mijn geval is dit zo) vanaf de geboorte zitten ze bij elkaar.
Is dit niet het geval dan gaat het zelden goed, hieronder een kopie ervan. (begon me toch een beetje zorgen te maken namelijk)
wil geen bloedbad o.i.d. maar het kan altijd fout gaan.

Russische dwerghamster
(Phodopus sungorus)

De Russische dwerghamster komt oorspronkelijk uit Noord-Kazachstan (Siberië). Deze hamster is een vrij rustige hamster (rustiger dan bijv. de Roborovski dwerghamster). Het lichaam heeft een doorsnee van ongeveer 7 centimeter en een klein staartje. De Russische dwerghamster heeft een brede kop met ronde en bolle ogen. Ze worden ongeveer 1,5 tot 2 jaar oud.
Wat bijzonder is aan deze hamstersoort is zijn wintervacht, in de winter wordt de vacht wit. Niet alle Russische dwerghamsters in gevangenschap krijgen een wintervacht, het ligt aan de hoeveelheid (kunst)licht in de kamer. Bij de meeste mensen gaat in de winter al vroeg de lamp aan, zodat er geen wintervacht ontstaat.
In theorie kan de Russische dwerghamster samen gehouden worden met soortgenoten, maar dat gaat zeer zelden goed. Het is ook niet zielig om een Russische dwerghamster solitair te houden. Als je toch meerdere Russische dwerghamsters bij elkaar wilt houden kan dit alleen met broertjes/zusjes uit hetzelfde nest die hun hele leven bij elkaar gezeten hebben. Je moet dan wel een reservekooi achter de hand te houden voor het geval het fout gaat..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:09

Voor het geval het fout gaat...
Het gaat vaker fout dan goed, ik zou ze echt uit elkaar halen hoor, maar dat moet je verder helemaal zelf weten
Je houd je nogal vast aan het geen dat ze wel samen kunnen..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:14

WinSel schreef:
Voor het geval het fout gaat...
Het gaat vaker fout dan goed, ik zou ze echt uit elkaar halen hoor, maar dat moet je verder helemaal zelf weten
Je houd je nogal vast aan het geen dat ze wel samen kunnen..

ja weet je wat het is, een kooi heb ik achter de hand dat zeker wel.
maar ik vind het meer zielig idee dat ze apart moeten zeg maar, als ik ze nu samen zie achter elkaar aan huppelen en samen tegen elkaar aangekropen in het huisje liggen en dat ze elkaar wassen, en dan ineens uit elkaar gehaald worden en dus apart moeten leven.
ik weet het het is ook zielig als ze elkaar aanvallen maar omdat ze al vanaf de geboorte bij elkaar leven vind ik het een rot idee ze uit elkaar te halen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:18

Nou ze leven normaal solitair dus zielig is het niet
Ik wil het risico niet nemen dat er straks door jou 1 dood ligt door het vechten
Haal ze gewoon uit elkaar, lijkt me beter

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:20

WinSel schreef:
Nou ze leven normaal solitair dus zielig is het niet
Ik wil het risico niet nemen dat er straks door jou 1 dood ligt door het vechten
Haal ze gewoon uit elkaar, lijkt me beter

ik heb het er net met mijn man over gehad en die zegt dat ik morgen de fokker of de dierenarts of dierenwinkel even moet bellen wat het verstandigste is om te doen.

de 1 zegt namelijk bij elkaar kan het geen kwaad en de ander zegt weer uit elkaar halen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:22

Nou doe dan aub die fokker en de dierenwinkel niet

Is er geen opvang in de buurt ? Neem dan even contact op met een knaagdierenopvang
Die weten precies hoe het zit... Dierenarts zou ook kunnen, maar niet elke dierenarts heeft verstand van knaagdieren

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:30

my_precious; leuke hamsters heb je! Jammer dat je verkeerd bent voorgelicht. De kans is inderdaad erg groot dat dit fout gaat. Nu nog niet, en de komende 2 weken vast ook nog niet, maar daarna.... soms zie je wel dat ze ruzie gaan maken en kan je ze dan gauw uit elkaar halen, maar je kan het ook niet merken en dan ligt er ineens 1tje dood...
Mocht je iemand willen bellen, dan raad ik een dierenarts of opvang aan, de dierenwinkel heeft over het algemeen absoluut geen kennis van dit soort zaken.
Je kooi is ook erg krap, ook voor 1 hamster. Het lijkt op de kooi die bij de blokker te koop is geweest.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:31

WinSel schreef:
Nou doe dan aub die fokker en de dierenwinkel niet

Is er geen opvang in de buurt ? Neem dan even contact op met een knaagdierenopvang
Die weten precies hoe het zit... Dierenarts zou ook kunnen, maar niet elke dierenarts heeft verstand van knaagdieren

ehm dat weet ik niet zeker of dat in de buurt zit maar kan ik even opzoeken natuurlijk en dan morgen even bellen.
ik lees op het internet op verschillende sites dat ze uit het zelfde nest gewoon bij elkaar kunnen 2 vrouwen of 2 mannen en dat het dan vaak wel goed gaat en op jonge leeftijd aan elkaar kunt koppelen leeftijd van 3 weken stond erbij.
ik lees ook dat het fout kan gaan maar dat dat meestal is bij een koppeltje uit een verschillend nest.

ik ga gewoon morgen even bellen dan naar de dierenarts en even op zoek naar een knaagdierenopvang, wil het toch wel zeker weten.

en stel dat ik nu de andere kooi zou gebruiken die is veel groter en ruimer dan hebben ze dus nog meer ruimte en kunnen ze meer hun eigen plekje zoeken zeg maar is dat dan geen optie?
ik zou zelfs bij de grotere kooi een schotje tussen kunnen doen van tralies dus dan zitten ze in 1 kooi maar wel apart, en als ze behoefte hebben kunnen ze elkaar aanraken met de neus of pootjes.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:38

Temeraire schreef:
my_precious; leuke hamsters heb je! Jammer dat je verkeerd bent voorgelicht. De kans is inderdaad erg groot dat dit fout gaat. Nu nog niet, en de komende 2 weken vast ook nog niet, maar daarna.... soms zie je wel dat ze ruzie gaan maken en kan je ze dan gauw uit elkaar halen, maar je kan het ook niet merken en dan ligt er ineens 1tje dood...
Mocht je iemand willen bellen, dan raad ik een dierenarts of opvang aan, de dierenwinkel heeft over het algemeen absoluut geen kennis van dit soort zaken.
Je kooi is ook erg krap, ook voor 1 hamster. Het lijkt op de kooi die bij de blokker te koop is geweest.

dankje voor je reactie, weet je, ik ging natuurlijk van de fokker uit dat die ohw zo veel verstand heeft anders fok je niet met die kleine diertjes lijkt mij, want zoveel is er echt niet in te verdienen.

het kooitje is niet van de blokker geweest komt uit de dierenwinkel.
en het koste mij 79,95 euro een redelijk bedrag nog.
onder heeft het zijn huisje het drinkflesje en het eten staan, dan zit er een buisje tussen die schuin naar boven gaat en daar zit de bovenkant van het hok en daar zit het draai wieltje met een bakje voer ook en een steen voor het slijpen van de tandjes en 2 wc rollen liggen erin en een klein hangmatje.
het zijn dus wel 2 verdiepingen.
maar zoals jullie zeggen zou die nog te klein zijn dus, en zoals de fokker vertelde is dit goed en ik lees net op het internet dat dit ook goed zou moeten zijn.

de optie die ik nu nog heb en dat zou ik wel kunnen doen had ik hierboven beschreven.

ik zou dus de grote kooi kunnen gebruiken en daar een schotje die ik erbij heb van tralies tussen kunnen zetten.
dan zitten ze apart maar kunnen elkaar wel zien, ruiken en aanraken maar niet naar elkaar toe.
en dan hebben ze beide zeker weten genoeg ruimte want die kooi is ruim 1 meter lang en ongeveer 40 cm hoog schat ik.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:00

Je 2e optie met schotje klinkt heel goed, dat zou ik doen :j
Ik snap het ook niet, ken meerdere mensen die hamsters fokken, allemaal groot liefhebbers. Maar ken ook mensen die hamsters fokken en er vreselijk slecht mee omgaan, en dat terwijl het wel veel tijd kost en je er nauwelijks aan verdient... dus waarom die moeite als je niet met het welzijn begaan bent, dat snap ik ook niet.

Fijn dat het toch een andere kooi is dan ik dacht, dat scheelt weer. Dat steentje voor de tanden zou ik eruit halen. Als het goed is gebruiken je hamsters het toch niet, en gebruiken ze het toch dan krijgen ze teveel kalk binnen. Ook zo iets waarvan je je afvraagt waarom het verkocht wordt.
In ieder geval succes!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:05

Temeraire schreef:
Je 2e optie met schotje klinkt heel goed, dat zou ik doen :j
Ik snap het ook niet, ken meerdere mensen die hamsters fokken, allemaal groot liefhebbers. Maar ken ook mensen die hamsters fokken en er vreselijk slecht mee omgaan, en dat terwijl het wel veel tijd kost en je er nauwelijks aan verdient... dus waarom die moeite als je niet met het welzijn begaan bent, dat snap ik ook niet.

Fijn dat het toch een andere kooi is dan ik dacht, dat scheelt weer. Dat steentje voor de tanden zou ik eruit halen. Als het goed is gebruiken je hamsters het toch niet, en gebruiken ze het toch dan krijgen ze teveel kalk binnen. Ook zo iets waarvan je je afvraagt waarom het verkocht wordt.
In ieder geval succes!

ja het is een hamster villa in 4 delen je kan elk deel eraf halen dan heb je dus 4 kleine kooitjes en ik heb er daar 2 van op elkaar aangesloten zitten, vandaar dat buisje wat er doorheen zit naar het volgende kooitje.

inmiddels ben ik bezig om de grote kooi in orde te maken wil toch liever geen risico lopen, mijn man verklaard me voor gek dat ik dit nog doe zo laat op de avond haha..

hij zei me net wel dat het steentje wel goed is voor de tanden maar volgens mij zitten ze er idd niet aan te knagen.
ik heb goed voedsel hard voedsel voor ze en stop er af en toe een stokje met eet dingetjes in waar ze ook aan knagen, ze zijn nog jong en heb niet het idee als ik ze aan het bekijken ben dat ze ergens last van hebben.

ik had ook gelezen net dat je elke dag vers water in het flesje moet doen maar ik deed dat dus om de 3 dagen, wat is het verstandigst om te doen? wel gewoon elke dag?
ook heb ik van die druppeltjes (vitamine) geloof ik die ik er steeds in doe, dat is toch wel goed toch?

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 01:04

Hartstikke goed van je dat je het zo goed mogelijk wil maken! +:)+

Steen, niet nodig nee. Ik heb bij mijn rusje ook een steen in de kooi liggen, maar dat is vooral voor de nagels. Ze knaagt er ook absoluut niet aan, de tandjes slijten vanzelf wel door het knagen aan voer.
Vitamine in het water bij hamsters heb ik nog nooit van gehoord haha. Bij konijnen is dit wel nodig, maar bij hamsters...? Geloof het niet hoor :)

Ik vernieuw het water ook om de dag ongeveer. Optimaal is natuurlijk iedere dag vers water.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:12

Ik vind het heel goed dat je ze toch uit elkaar haalt :)
Wat ik me afvraag, als het schotje van gaas is, kunnen ze dan door het gaas gaan vechten ?
Ik weet het niet hoor, misschien dat iemand het hier weet, ik vroeg het me af :)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:09

Hoi!
Ik wil binnenkort 2 campbelli mandarijn hamsters aan gaan schaffen, het liefst 2 vrouwtjes.
Heb het hok gisteren besteld, dus eerst dat in orde maken en dan de beestjes zoeken :D

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:12

Wat leuk :D
Alleen bestaat er bij campbellis geen mandarijn ;)
Hier vind je een overzichtje met de kleuren die bellies kunnen hebben.
http://www.dwerghamster.nl/campbelli/kl ... /index.php

Ik raad je aan om je bellies bij een goede fokker te halen. Die letten er namelijk op dat hun lijn sociaal is, waardoor je minder kans hebt dat het fout gaat.
Janneke van hamstery de snoezeltjes fokt erg mooie en lieve belllies
http://hamsterydesnoezeltjes.nl/

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:52

ik heb mijn hamsters inmiddels apart zitten, in een groot hok met in het midden tralies ervoor en ze hebben nu beide genoeg ruimte om te bewegen gaat prima allemaal, ze kunnen wel elkaar met de neus aanraken en de pootjes maar verder niet bij elkaar.
ik heb nog wel even de dierenarts gebeld om te vragen hoe het nou zit en die heeft mij wel gezegd dat hamsters uit het zelfde nest vanuit het nest prima bij elkaar kunnen maar dat het soms ook fout gaat en als het fout gaat dan zou dat meestal zijn in de vruchtbare periode.
omdat ik toch het zekere voor het onzekere wilde nemen heb ik ze dus apart gezet.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:55

Goed dat je ze apart hebt gezet, je zal maar net niet thuis zijn als ze gaan vechten :=

Mijn hamstertje slaapt nog, oud dametje (was trouwens bevestigd door de DA, hoewel ze het niet 100% zeker kan weten zei ze)