Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:22

:roll:

Hoe vaak moet ik nog uitleggen dat er in een stabiele roedel helemaal niet hard gecorrigeerd wordt? Dat de Alpha soms niks anders doet dan een oortje bewegen?
Hoe dominanter een hond of persoon is, hoe minder hij nodig heeft om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Daarom lijkt het ook vaak alsof die Alpha helemaal niks doet. Zijn signalen zijn zó subtiel dat mensen ze niet eens meer zien..... Daarom denken mensen ook altijd dat de hond die het meeste drama maakt, het meest dominant is. Wrong...... dat is de meest onzekere, en de grootste aansteller. En jankerds schoppen het nooit zo ver........

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:55

Yamcha schreef:
Maar alleen beweging geven is niet genoeg, dát is wat ik probeer duidelijk te maken. Werken met ze is meer dan alleen kilometers afleggen......

dat is zo :) ik denk dat je beter een kwartier geestelijke training aan een hond kunt geven (commando's leren, apporteren, speeltjes zoeken enzo) dan een uur lopen. :j

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:44

Nikki__ schreef:
Honden die simpelweg onzeker zijn, hebben vaak geen baat bij zijn methode. Jij haalt er agressie bij, dan is het gedrag al een stuk verder en is de hond niet gewoon onzeker ;)

Wat geeft jou dat idee? Ik vind nl dagt juist onzekere honden baat hebben bij Cesar. Hij volgt zoals ik het zie totaal niet 1 'methode', hij past zijn manier van handelen juist aan bij de hond en de aard van het probleem van de betreffende hond. Er is nu een aflevering met hele onzekere honden, en die pakt hij echt alles behalve met harde hand aan, itt. Zijn benadering is bij die honden een en al geduld, rust en vertrouwen. De aflevering die ik nu zit te kijken vind ik hier echt een geweldig voorbeeld van, ik vind de transformatie in Banjo echt heel mooi om te zien. Ik vind hem dus juist heel sterk met onzekere honden (en ik moet ook meteen aan Apollo denken).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:19

Yamcha schreef:
:roll:

Hoe vaak moet ik nog uitleggen dat er in een stabiele roedel helemaal niet hard gecorrigeerd wordt? Dat de Alpha soms niks anders doet dan een oortje bewegen?
Hoe dominanter een hond of persoon is, hoe minder hij nodig heeft om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Daarom lijkt het ook vaak alsof die Alpha helemaal niks doet. Zijn signalen zijn zó subtiel dat mensen ze niet eens meer zien..... Daarom denken mensen ook altijd dat de hond die het meeste drama maakt, het meest dominant is. Wrong...... dat is de meest onzekere, en de grootste aansteller. En jankerds schoppen het nooit zo ver........

Geloof me Yamcha, ik heb het ook al zo vaak geprobeerd uit te leggen, maar mensen lezen alleen wat ze zelf willen lezen. Heel jammer, want daardoor wordt hondengedrag zoo verkeerd begrepen.
Nog even over de onzekerheid, jij omschrijft precies wat ik bedoel. De hond moet vertrouwen in jouw krijgen, en dat krijgt hij niet als je continu aan het corrigeren bent en zelde aan het belonen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:20

vikki schreef:
Nikki__ schreef:
Honden die simpelweg onzeker zijn, hebben vaak geen baat bij zijn methode. Jij haalt er agressie bij, dan is het gedrag al een stuk verder en is de hond niet gewoon onzeker ;)

Wat geeft jou dat idee? Ik vind nl dagt juist onzekere honden baat hebben bij Cesar. Hij volgt zoals ik het zie totaal niet 1 'methode', hij past zijn manier van handelen juist aan bij de hond en de aard van het probleem van de betreffende hond. Er is nu een aflevering met hele onzekere honden, en die pakt hij echt alles behalve met harde hand aan, itt. Zijn benadering is bij die honden een en al geduld, rust en vertrouwen. De aflevering die ik nu zit te kijken vind ik hier echt een geweldig voorbeeld van, ik vind de transformatie in Banjo echt heel mooi om te zien. Ik vind hem dus juist heel sterk met onzekere honden (en ik moet ook meteen aan Apollo denken).

Heb de aflevering niet gezien, kan daar dus ook niet over oordelen.
Cesar werkt volgens 1 bepaalde methode, de dominantietheorie. Vanuit daar past hij z'n aanpak aan. Maar er zit wel degelijk een bepaalde lijn in. Denk maar aan de hond die niet voor je mag lopen, hij als eerst door de deur, enz. Dit zijn dominantiemethodes, en daar baseert hij zijn aanpak op.
Wat was het probleem van de onzekere hond? Was het een object waar hij onzeker over was? Of onzeker over zichzelf?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:22

Dilan1993 schreef:
Yamcha schreef:
Maar alleen beweging geven is niet genoeg, dát is wat ik probeer duidelijk te maken. Werken met ze is meer dan alleen kilometers afleggen......

dat is zo :) ik denk dat je beter een kwartier geestelijke training aan een hond kunt geven (commando's leren, apporteren, speeltjes zoeken enzo) dan een uur lopen. :j

Absoluut. Als ik met mijn hond ga trainen (behendigheid), is ze na 3 kwartier echt versleten van het nadenken. Als ik met haar 3 uur ga lopen, kijkt ze me na een kwartier weer aan wat we nu gaan doen.
Ook het wandellen in een nieuwe omgeving vergt veel meer energie dan het wandellen in een omgeving met bekende luchtjes.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:30

Hij heeft diverse onzekere honden in zijn programma gehad :) . Een van de honden waarbij ik heel erg onder de indruk was van Cesar's manier van handelen was een laboratoriumdier geweest en hij was extreem angstig en onzeker, de hond sloot zichzelf heel erg af voor mensen. Na een aantal uren met Cesar, zag je echt een transformatie in die hond, ik vond dat echt heel mooi om te zien. Onzekere honden benadert hij imo echt weer heel anders dan honden die agressief, dominant etc. zijn. Ik vind dat de methoden (meervoud imo :) ) die Cesar hanteerteen ontzettend breed vlak beslaan, dat is imo juist zijn kracht. Hij zegt zelf dat hij pas weet hoe hij een in een situatie gaat handelen nadat hij de betreffende hond gezien bheeft, en wanneer ik naar de Dog Whisperer kijk, dan zie ik dat eigenlijk zeker ook zo :) .

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:19

Ik las gister een heel mooi stuk in honden manieren over de dominantie theorie en het zogenaamd leiderschap nemen. Messchien een idee om dit eens te lezen, zeker interresant stuk.

@Yamcha: Ik ben 4 avonden in de week te vinden op een hondenschool waar ik les geef en daarnaast ga ik regelmatig mee met m'n baas (gedragstherapeut) naar van die "losgeslagen honden", waarbij ik ook nog eens help met het opstellen van een plan (en dan heb ik het over honden die stereo type gedrag vertonen mbt tot aanvallen van een muur, tot honden die uitvallen naar kinderen, voedselnijd etc etc. Ik heb zeker wel *extreme gevallen* gezien en de enige gevallen die we niet op hebben kunnen lossen was simpelweg omdat de eigenaren/baasjes niet achter onze manier van trainen staan (én heel toevallig horen wij bij die mensen altijd CM of roedelleider vallen..).

En een hond straffen die uitvalt aan de lijn hoef ik niet te doen, simpel weg omdraaien (prikkel wegnemen) is genoem. "vriend we lopen gewoon niet door als jij je zo gedraagt." Ik denk dat ik het even terug verkeerd geformuleerd heb, had het een beetje beter uit moet leggen. Het straffen van een onzekere hond (wat ze bijna allemaal zijn) die zo uitvalt maakt het gedrag alleen maar erger in de regel.

Welke manier van trainen je hanteert, het moet bij je passen. Ik heb tot een paar jaar geleden ook altijd gewerkt alla dominantie theorie, totdat ik stage liep bij zeezoogdieren en bij de hondenschool waar ik nu nog steeds werk. Sinds dien zweer ik de dominantie theorie helemaal af. En Cesar Milaan past gewoon niet bij mijn manier van trainen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:09

Ik heb een tijdje terug gehoord dat er een proces tegen CM loopt in de States. Vanwege dierenmishandeling.
Want een heleboel dingen zie je dus op tv niet, waaronder het 'breken' van de honden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:11

Hmm ik vind het toch wel grappig..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:14

vikki schreef:
Hij heeft diverse onzekere honden in zijn programma gehad :) . Een van de honden waarbij ik heel erg onder de indruk was van Cesar's manier van handelen was een laboratoriumdier geweest en hij was extreem angstig en onzeker, de hond sloot zichzelf heel erg af voor mensen. Na een aantal uren met Cesar, zag je echt een transformatie in die hond, ik vond dat echt heel mooi om te zien. Onzekere honden benadert hij imo echt weer heel anders dan honden die agressief, dominant etc. zijn. Ik vind dat de methoden (meervoud imo :) ) die Cesar hanteerteen ontzettend breed vlak beslaan, dat is imo juist zijn kracht. Hij zegt zelf dat hij pas weet hoe hij een in een situatie gaat handelen nadat hij de betreffende hond gezien bheeft, en wanneer ik naar de Dog Whisperer kijk, dan zie ik dat eigenlijk zeker ook zo :) .

Met die coonhound Banjo bedoel je? :D
Die was er gister ook weer op, mooi om te zien idd!

Ik vind Cesar een geweldige vent, energy, calm submissive, pack leader, assertive zijn echt de woorden die ik met hem associeër :))
Je ziet echt bij elke hond een transformatie of in ieder geval vooruitgang, ik vind zijn methodes echt goed :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:58

Moosje schreef:
Ik heb een tijdje terug gehoord dat er een proces tegen CM loopt in de States. Vanwege dierenmishandeling.
Want een heleboel dingen zie je dus op tv niet, waaronder het 'breken' van de honden.

Vrij loze kreet vind ik eigenlijk.. Je hebt het "een tijdje geleden" "ergens" gehoord. Wellicht is een beetje meer bronvermelding handig als je met dit soort dingen gaat spuien?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:16

secricible schreef:
Moosje schreef:

Vrij loze kreet vind ik eigenlijk.. Je hebt het "een tijdje geleden" "ergens" gehoord. Wellicht is een beetje meer bronvermelding handig als je met dit soort dingen gaat spuien?

En als je het op tv niet ziet, waarom gaat men er dan automatisch van uit dat het op een niet diervriendelijke manier gaat???

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:34

Ik heb het even een beetje opgezocht, en in dit geval vertrouw ik wikipedia.orgh wel omdat het om een beroemd persoon is (en de tegenstanders het er anders al lang op hadden gezet)

Legal issues
In 2006, Millan's original publicists, Makeda Smith and Foster Corder, sued Millan, alleging copyright infringement, breach of contract and breach of confidential relationship[34] — later settling out of court.[35] Also in 2006, Floyd Suarez sued Millan, alleging that his dog had been injured while on a treadmill at the Dog Psychology Center,[36] — later settling out of court.[37]

Oftewel. Hij is twee keer met de wet in aanraking gekomen: 1x bij contractbreuk en 1x bij een hond die gewond geraakt is op de loopband op zijn Dog Psychology Center.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:52

Urko schreef:
@Yamcha: Ik ben 4 avonden in de week te vinden op een hondenschool waar ik les geef en daarnaast ga ik regelmatig mee met m'n baas (gedragstherapeut) naar van die "losgeslagen honden", waarbij ik ook nog eens help met het opstellen van een plan (en dan heb ik het over honden die stereo type gedrag vertonen mbt tot aanvallen van een muur, tot honden die uitvallen naar kinderen, voedselnijd etc etc. Ik heb zeker wel *extreme gevallen* gezien en de enige gevallen die we niet op hebben kunnen lossen was simpelweg omdat de eigenaren/baasjes niet achter onze manier van trainen staan (én heel toevallig horen wij bij die mensen altijd CM of roedelleider vallen..).

Ik heb de pest aan die hele dominantietheorie, maar dat mag op Bokt genoegzaam bekend zijn. Ik geloof wel in natuurlijk leiderschap, maar die belachelijke dingen van eerst de deur uit, uit je hond zijn bak eten (en ik lust geen pens :r ) en honden vooral niet op gelijke hoogte met jou, vind ik grote bullshit. Ik denk dat je daar geen problemen mee oplost, maar ze creëert.
Ik geloof vooral in kijken naar je hond: kijken wat het probleem is, wat de oorzaak is, hoe de stemming en energie van de hond is, en dat kijken hoe je dat het meest effectief kunt oplossen. Ik denk opeens dat het enige punt waarin wij verschillen, dat ik rustig een tt aan een hond hang, als ik denk dat dat effectief kan zijn, dat ik geloof in corrigeren (maar dan wel heel goed getimed en gedoseerd) én belonen. Ik denk dat je beide kanten van een stuur moet gebruiken om goed te kunnen sturen.
Maar ik stel mijn visie over je bij, je hebt heel wat meer ervaring dan ik dacht. Bij dezen.
Urko schreef:
En een hond straffen die uitvalt aan de lijn hoef ik niet te doen, simpel weg omdraaien (prikkel wegnemen) is genoem. "vriend we lopen gewoon niet door als jij je zo gedraagt." Ik denk dat ik het even terug verkeerd geformuleerd heb, had het een beetje beter uit moet leggen. Het straffen van een onzekere hond (wat ze bijna allemaal zijn) die zo uitvalt maakt het gedrag alleen maar erger in de regel.
Ik zie dat wel zeker als een correctie: "Dít accepteer ik niet van je, en als je zo doet, lopen wij hoe dan ook niet door. Dus als jij je zin wilt hebben, dan kan dat, maar dan verwacht ik ander gedrag van je."
Vervolgens beloon ik ook enthousiast als de hond het gedrag laat zien wat ik graag wil.
En dat bedoel ik met beide kanten van het stuur gebruiken: ik geef niet alleen aan wat ik niet wil, maar ook wat ik wel wil. Dat is imo duidelijk naar een hond toe.
Urko schreef:
Welke manier van trainen je hanteert, het moet bij je passen. Ik heb tot een paar jaar geleden ook altijd gewerkt alla dominantie theorie, totdat ik stage liep bij zeezoogdieren en bij de hondenschool waar ik nu nog steeds werk. Sinds dien zweer ik de dominantie theorie helemaal af. En Cesar Milaan past gewoon niet bij mijn manier van trainen.

Klopt, en dat is gewoon een zoekplaatje. Ik ben een africhtingsmens, dat vind ik leuk, dat past bij mij. Het past ook bij Raf, Raf vindt de training ook echt veweldig, die zit elke woensdag als eerste in de auto :))
Dimo is meer van de "spelletjes"training. Met Dimo doe ik soms clickeren, en zoekspelletjes, en een beetje behendigheid enzo, dat vindt hij mooi. En ik vind het mooi om die hond te zien 'lachen'. Dus hé, dan pas ik me aan naar de hond.

En dat is een beetje wat ik bedoel, je zoekt wat bij jou past, en bij de hond. Bij Dimo is de jackpot bijvoorbeeld een trekspel, het schijnt ondermijnend voor je gezag te zijn, maar we hebben zoveel lol met elkaar, dat hij het gewoon doet omdat het 'cool' is. En dat leiderschap zal me worst zijn...... mijn honden doen wat ik wil, ze luisteren prima, en ik doe wat voor hen. Geven en nemen is dat.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:21

@Yamcha: Dankjewel, ik denk dat onze manier van trainen ook niet zo heel veel van elkaar verschilt op de meeste vlakken. Alleen dat ik dan inderdaad geen TT of slipketting nodig heb in de methode die ik gebruik. Ik heb andere oplossingen daarvoor. Ik maak wel weer vaak gebruik van een Halti of Gentle Leader.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:08

Ha, en ik weet dat Yamcha daar niks mee heeft, meet de GL en halti :D

Ik denk dat ieder zo zijn eigen methode heeft. Wel blijft natuurlijk het feit dat het voornamelijk voor het dier de juiste methode moet zijn, en niet alleen voor het baasje.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:37

met die rechtzaken... hoge bomen vangen veel wind en ik denk dat er een aantal mensen zijn die denken dat ze wel wat geld uit hem kunnen trekken.
Ik twijfel er sterk aan. En vaak zijn het mensen die een hond hebben die ze geheel niet in de hand kunnen houden, die klagen dat je te ruw bent met hun hond.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:04

Heeft niks te maken met ruw omgaan Lecytinker, dat staat ook in het bericht. Hij is voor t hof geweest ivm contactbreuk en ivm een ongeluk in zijn sportcenter op die rotloop banden.
Toch echt zijn eigen schuld, of het nou een hoge of lage boom is :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:12

Die rechtszaak zegt me niet zoveel, zeker niet in een aanklagingsgeil land als Amerika.

Ik geef Yamcha zeker gelijk wat betreft een roedel waarin geen agressie voorkomt, waarbij de leider zijn leiderschap niet grof hoeft te uiten om leider te zijn. De grootste jankerds zijn inderdaad de grootste.. jankerds. Onze hond maakt ook altijd een bult lawaai, dit is puur onzekerheid en angst. Immers, als ik blaf voordat jij blaft dan lijk ik stoerder. :+
Maar dit is ook wat Cesar laat zien. Een balanced dog en een balanced pack is in rust, daar hoeft niet gecorrigeerd te worden. Cesar werkt echter met honden en packs die níet in balans zijn. Hij straft ook niet, hij corrigeert. Dat vind ik wel goed hoe hij dat uitlegt, je kunt alleen een hond corrigeren als je zelf in de juiste state of mind bent. Anders wordt het straffen, en straffen werkt over het algemeen averechts. Ik zie ook zeker een verschil tussen straffen en corrigeren.

De hele dominantietheorie heeft bepaalde punten waar ik wel wat mee kan. Ik claim wel mijn ruimte, wat inhoudt dat onze hond ruimte voor mij maakt als ik bij de deur sta. Zonder iets te zeggen of te doen, ik neem gewoon mijn ruimte in en claim die. Zij heeft daar respect voor en wijkt. Maar vervolgens kunnen we inderdaad fanatieke trekspelletjes doen, wandelt ze met de lijn in haar bek en lopen we 'samen' etc.
Zo werk ik ook met mijn paarden. Zoveel mogelijk samen als kan, met mij als leider zoveel als moet. En ik kan zeggen dat ik hele leuke, zelfstandige paarden heb en ik ook alle vertrouwen erin heb dat het met Gitta ook wel goed komt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:28

Nikki, ik zie toch nergens staan dat hij veroordeeld was. Misschien heb ik eroverheen gekeken, maar zover ik weet kan ik iedereen aanklagen. Maar dat wil nog niet zeggen dat de vork dan ook werkelijk op die manier in de steel zit. En van dat ongelukje op de loopband, weet je hoe vaak ik op mijn hond zijn voet ben gaan staan? Ongelukjes gebeuren nou eenmaal als je met dieren werkt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:29

Berdien schreef:
Die rechtszaak zegt me niet zoveel, zeker niet in een aanklagingsgeil land als Amerika.

Ik geef Yamcha zeker gelijk wat betreft een roedel waarin geen agressie voorkomt, waarbij de leider zijn leiderschap niet grof hoeft te uiten om leider te zijn. De grootste jankerds zijn inderdaad de grootste.. jankerds. Onze hond maakt ook altijd een bult lawaai, dit is puur onzekerheid en angst. Immers, als ik blaf voordat jij blaft dan lijk ik stoerder. :+
Maar dit is ook wat Cesar laat zien. Een balanced dog en een balanced pack is in rust, daar hoeft niet gecorrigeerd te worden. Cesar werkt echter met honden en packs die níet in balans zijn. Hij straft ook niet, hij corrigeert. Dat vind ik wel goed hoe hij dat uitlegt, je kunt alleen een hond corrigeren als je zelf in de juiste state of mind bent. Anders wordt het straffen, en straffen werkt over het algemeen averechts. Ik zie ook zeker een verschil tussen straffen en corrigeren.

Even kijken hoe ik dit uit ga leggen :D
Volgens mij gaat cesar er wél vanuit dat in een gezonde roedel, die dus in 'balans' zit, er gegeld onderling word gecorigeerd en gedomineerd. Dat daar dagelijks even de regels duidelijk worden gemaakt, terwijl dit dus niet het geval is. Hij past deze 'roedel' regels toe in zijn manier van omgaan met honden en tada, daar creeër je de dominantietheorie. Iets waar zijn methode op gebaseerd is.

Wat is voor jou het verschil tussen corrigeren en straffen? Want jij zegt dat hij daar een duidelijk verschil in heeft.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:34

LecyTinker schreef:
Nikki, ik zie toch nergens staan dat hij veroordeeld was. Misschien heb ik eroverheen gekeken, maar zover ik weet kan ik iedereen aanklagen. Maar dat wil nog niet zeggen dat de vork dan ook werkelijk op die manier in de steel zit. En van dat ongelukje op de loopband, weet je hoe vaak ik op mijn hond zijn voet ben gaan staan? Ongelukjes gebeuren nou eenmaal als je met dieren werkt.

Ik heb ook nergens gezegd dat hij veroordeeld is.
Nogal kort door de bocht dat ongelukjes mogen gebeuren als je met dieren werkt. Zolang je niet weet wat de ernst van de situatie was, vind ik niet dat je daar zo over kan oordelen en al helemaal niet dat ze hun slaatje eruit willen slaan omdat hij bekend is.

Misschien is de hond onderuit gegaan en heeft zijn knieband gescheurd, of misschien wel een schade aan de rug opgelopen, of zijn poot onder de loopband? Als dat met jouw hond zou gebeuren, zou je het dan ook wegwuiven met 'agh! kan gebeuren, maakt allemaal niet uit hoor!'?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:43

Nikki, ik denk dat we het gewoon maar eens moeten zijn dat we het niet eens zijn. Ik ben gewoon van mening dat als iemand anders voor je dieren zorgt dat hij zijn uiterste best doet om goed voor je dieren te zorgen en dat als er iets gebeurd dat dat echt een ongelukje is, tenzij er kwade opzet in het spel is. Denk dat die honden daar met een reden naartoe gaan en dat je weet dat als je hond daarnaartoe gaat dat hij niet een hele dag ligt te bakken naast het zwembad.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:08

Ik ben het eens met LT, Berdien e.d. , in de VS kan je om de meest onzinnige redenen iemand aanklagen, dat gaat imho soms echt helemaal nergens over. Er zullen altijd wel golddiggers zijn die hopen dat ze met een aanklacht wat geld kunnen plukken.

Ik snap ook wat Berdien bedoelt dat er een groot verschil is tussen straffen encorrigeren, Cesar zegt dat zelf ook (punishing is not discipline) en wanneer jij dan een voorbeeld aandraagt, dan is er een heel groot verschil. Imo wordt dat eerste gedaan vanuit een ongezonde, emotionele gemoedstoestand, terwijl het tweede imo wordt gedaan vanuit een kalme, consequente gemoedstoestand.