Urko schreef:@Yamcha: Ik ben 4 avonden in de week te vinden op een hondenschool waar ik les geef en daarnaast ga ik regelmatig mee met m'n baas (gedragstherapeut) naar van die "losgeslagen honden", waarbij ik ook nog eens help met het opstellen van een plan (en dan heb ik het over honden die stereo type gedrag vertonen mbt tot aanvallen van een muur, tot honden die uitvallen naar kinderen, voedselnijd etc etc. Ik heb zeker wel *extreme gevallen* gezien en de enige gevallen die we niet op hebben kunnen lossen was simpelweg omdat de eigenaren/baasjes niet achter onze manier van trainen staan (én heel toevallig horen wij bij die mensen altijd CM of roedelleider vallen..).
Ik heb de pest aan die hele dominantietheorie, maar dat mag op Bokt genoegzaam bekend zijn. Ik geloof wel in natuurlijk leiderschap, maar die belachelijke dingen van eerst de deur uit, uit je hond zijn bak eten (en ik lust geen pens
) en honden vooral niet op gelijke hoogte met jou, vind ik grote bullshit. Ik denk dat je daar geen problemen mee oplost, maar ze creëert.
Ik geloof vooral in kijken naar je hond: kijken wat het probleem is, wat de oorzaak is, hoe de stemming en energie van de hond is, en dat kijken hoe je dat het meest effectief kunt oplossen. Ik denk opeens dat het enige punt waarin wij verschillen, dat ik rustig een tt aan een hond hang, als ik denk dat dat effectief kan zijn, dat ik geloof in corrigeren (maar dan wel heel goed getimed en gedoseerd) én belonen. Ik denk dat je beide kanten van een stuur moet gebruiken om goed te kunnen sturen.
Maar ik stel mijn visie over je bij, je hebt heel wat meer ervaring dan ik dacht. Bij dezen.
Urko schreef:En een hond straffen die uitvalt aan de lijn hoef ik niet te doen, simpel weg omdraaien (prikkel wegnemen) is genoem. "vriend we lopen gewoon niet door als jij je zo gedraagt." Ik denk dat ik het even terug verkeerd geformuleerd heb, had het een beetje beter uit moet leggen. Het straffen van een onzekere hond (wat ze bijna allemaal zijn) die zo uitvalt maakt het gedrag alleen maar erger in de regel.
Ik zie dat wel zeker als een correctie: "Dít accepteer ik niet van je, en als je zo doet, lopen wij hoe dan ook niet door. Dus als jij je zin wilt hebben, dan kan dat, maar dan verwacht ik ander gedrag van je."
Vervolgens beloon ik ook enthousiast als de hond het gedrag laat zien wat ik graag wil.
En dat bedoel ik met beide kanten van het stuur gebruiken: ik geef niet alleen aan wat ik niet wil, maar ook wat ik wel wil. Dat is imo duidelijk naar een hond toe.
Urko schreef:Welke manier van trainen je hanteert, het moet bij je passen. Ik heb tot een paar jaar geleden ook altijd gewerkt alla dominantie theorie, totdat ik stage liep bij zeezoogdieren en bij de hondenschool waar ik nu nog steeds werk. Sinds dien zweer ik de dominantie theorie helemaal af. En Cesar Milaan past gewoon niet bij mijn manier van trainen.
Klopt, en dat is gewoon een zoekplaatje. Ik ben een africhtingsmens, dat vind ik leuk, dat past bij mij. Het past ook bij Raf, Raf vindt de training ook echt veweldig, die zit elke woensdag als eerste in de auto
Dimo is meer van de "spelletjes"training. Met Dimo doe ik soms clickeren, en zoekspelletjes, en een beetje behendigheid enzo, dat vindt hij mooi. En ik vind het mooi om die hond te zien 'lachen'. Dus hé, dan pas ik me aan naar de hond.
En dat is een beetje wat ik bedoel, je zoekt wat bij jou past, en bij de hond. Bij Dimo is de jackpot bijvoorbeeld een trekspel, het schijnt ondermijnend voor je gezag te zijn, maar we hebben zoveel lol met elkaar, dat hij het gewoon doet omdat het 'cool' is. En dat leiderschap zal me worst zijn...... mijn honden doen wat ik wil, ze luisteren prima, en ik doe wat voor hen. Geven en nemen is dat.