Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
aerdenhout1 schreef:Maar mijn beste Chiqa...wat is hier nu mooi aan????
Vind jij dan ook de gecoupeerde staart van b.v een Belg mooi??
Mutatie van een ras noem ik dit!!!!
Ik loop een straatje om als ik deze tegen zou komen!
God zij dank mag dit niet meer in Nederland!
aerdenhout1 schreef:Maar mijn beste Chiqa...wat is hier nu mooi aan????
Vind jij dan ook de gecoupeerde staart van b.v een Belg mooi??
Mutatie van een ras noem ik dit!!!!
Ik loop een straatje om als ik deze tegen zou komen!
God zij dank mag dit niet meer in Nederland!
sallandval schreef:t van die fantoompijn is onzin. Fantoompijn ontstaat doordat de hersenen 'denken' dat het ledemaat er nog is. Het is psychisch heel moeilijk om te verwerken dat een deel van je dat er eerder was er niet meer is. Mensen bij wie al op babyleeftijd een ledemaat geamputeerd wordt hebben geen fantoompijn. Mensen die iets geamputeerd hebben waarvan ze al eerder meenden dat het niet bij hun lichaam hoorde (zoals mensen met BMD of transseksuelen) hebben ook geen fantoompijn.
Een hond van een dag oud kan nog niet zodanig gewend zijn aan zijn lichaam dat er fantoompijn ontstaat. De staart danwel de oren zijn nog geen onderdeel van zijn lichaamsschema.
Dus dat is gewoon een anti-couperen argument wat misschien best aannemelijk klinkt maar wat toch echt niet waar is.
Mindim schreef:Karakter van de hond veranderd niet door het couperen. Dus om die reden zou ik er geen blokje voor om lopen.
Ik zou eerder naar de eigenaar van een bewuste hond kijken, om te zien of ik om loop of niet.
Mizora schreef:Couperen mag niet meer, het ras is pas sinds kort weer legaal, dat betekend dat als je een hond van dit ras van een paar jaar ziet met gecoupeerde oren en staart dat het hoogstwaarschijnlijk een eigenaar betreft die het niet zo nauw neemt met de wet.
Het karakter van die honden valt dan vaak ook niet volledig in te schatten.
Citaat:Couperen
dinsdag, 18 november 2008 09:16 administrator .Het is in Nederland sinds 1 september 2001 verboden om honden aan de staart te couperen. Dit geldt voor alle in Nederland gefokte hondenrassen. Sinds 23 september 1992 is de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (GWWD) van kracht. In deze wet is het ingrepenbesluit opgenomen.
Het ingrepenbesluit:
Het Ingrepenbesluit is op 1 september 2001 in werking getreden. Op grond van artikel 40 lid 1 is het verboden een of meer lichamelijke ingrepen te verrichten bij een dier, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden beschadigd. Hieronder valt dus ook het couperen van staarten van honden.
Het is Nederland verboden:
deel te nemen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd met dieren waarbij een verboden ingreep is verricht,
dieren waarbij een verboden ingreep is verricht tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd toe te laten,
ten verkoop of in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden,verkopen en kopen van dieren waarbij een verboden ingreep is verricht.
Dit besluit is van toepassing op alle gehouden dieren.
BuitenlandIn Duitsland geldt het coupeerverbod al sinds juni 1998, ook in sommige Scandinavische landen geldt er een coupeerverbod. In Frankrijk en Spanje geldt nog geen coupeerverbod.
Meest gestelde vragen over het coupeerverbod:
Krijg ik een stamboom als mijn hond is gecoupeerd?
In Nederland kan uw pup geen stamboom krijgen als hij is gecoupeerd. Krijgt u toch een stamboom bij uw pup (en die is gecoupeerd) dan heeft de fokker de pup pas gecoupeerd nadat de pup is gechipt door de Raad van Beheer. De pup is dan inmiddels 7 weken oud, en zal na het chippen worden gecoupeerd. De pup zal dan opnieuw moeten leren lopen, omdat hij zijn staart 7 weken heeft gebruikt. Zijn evenwicht raakt hierdoor uit balans.
Hoe zit dat dan met puppen die staartloos worden geboren?
Het kan zijn dat de pup staartloos (=erfelijk ) is geboren of is gecoupeerd om medische redenen. De fokker dient binnen 72 uur na de geboorte hiervan aangifte te doen bij de dierenarts en Raad van Beheer. De dierenarts zal hiervoor een verklaring opmaken, die de fokker aan de Raad van Beheer moet overhandigen bij het chippen. Deze pup(pen) krijgen wel een stamboom. Als nieuwe eigenaar van de pup dient u deze verklaring te ontvangen van de fokker. Een bouvier die met korte staart is geboren mag hiervoor niet benadeeld worden en is volgens de rasstandaard geaccepteerd.
Ben ik strafbaar, als ik een coupeerde pup in het buitenland heb gekocht?
Nee, u bent niet strafbaar.
Wat zegt de dierenbescherming over het houden van gecoupeerde honden in Nederland?
Het is in Nederland niet verboden om een gecoupeerde hond in je bezit te hebben, MITS :
hij geboren en gecoupeerd is in een land waar dit verbod niet geld.
de eigenaar van het dier papieren heeft waarmee hij/zij kan aantonen dat het dier niet in Nederland is gecoupeerd.
hij, om aantoonbaar en op schrift gestelde, medische redenen gecoupeerd is.
hij gecoupeerd is voor 1 september 2001.
Het is in Nederland wel verboden om hier verblijvende dieren te kopen, verkopen en zelfs ter verkoop in voorraad houden.
Kan ik met mijn gecoupeerde pup (uit het buitenland, dit geldt niet als in het land nog geen coupeerverbod van kracht geworden is) naar gehoorzaamheidscursussen?
In Nederland kunt u niet deelnemen met uw pup aan examens voor gehoorzaamheids-cursussen U kunt nog een puppytraining doen, maar daarna volgt de elementaire gehoorzaamheid cursus etc. U kunt wel deelnemen aan deze cursus met uw gecoupeerde hond, echter u kunt nooit een officieel diploma hiervoor halen. In Nederland worden alle examens die gehouden worden bij kynologenclubs en bouvierdressuurgroepen vallen onder toezicht van de Raad van Beheer. Het blijkt tevens dat als je dan denkt van dan doe ik geen examen en ga door naar de volgende cursus, dat dit niet kan. Je mag geen vervolgcursussen doen zonder diploma. Dus als u in het buitenland een gecoupeerde pup koopt (indien daar al een coupeerverbod van kracht is), kunt u ook alleen in het buitenland examens doen met uw hond.
Kan ik met mijn gecoupeerde pup naar de tentoonstelling?
Met een gecoupeerde pup (Honden geboren na 30 september 2001 (per 1 januari 2005: na 30 augustus 2001) in Nederland of in het buitenland (nadat aldaar een wettelijk coupeerverbod van kracht is geworden), die gecoupeerd zijn aan oren en/of staart mogen niet meer deelnemen aan evenementen die aangesloten zijn bij de Raad van Beheer. Dit geldt niet alleen voor de (inter)nationale tentoonstellingen, maar ook voor regionale clubmatches of de evenementen die georganiseerd zijn door de rasvereniging.
lifaya schreef:In vele landen mag het couperen nogEr worden regelmatig honden naar NL getransporteerd, zij het niet legaal
Ik ben zelf nog nooit een valse pitbull tegengekomen, met of zonder gecoupeerde oren
ik ben nog nooit een valse dobermann tegengekomen, ook niet met gecoupeerde oren. Het baasje maakt de hond zoals die is, niet de oren of staart
lifaya schreef:(ik vind je hond Baya erg mooi)
Wat ik me dan afvraag er word gezegt dat je geen hond met gecoupeerde oren en/of staart te koop aan mag bieden..... Wat nou als je verhuisd, je hond heb je uit het buitenland, en je hond kan niet mee verhuizen?
Mindim schreef:
sallandval schreef:Mindim schreef:
Zoals je in het stukje kon lezen, gaat het er niet om wat 'tussen de oren' zit, wat fantoompijn veroorzaakt.
Als jij het onzin vind, prima is je goed recht. Maar dat maakt het geen feit.
Klopt; ik kan het niet als een feit benoemen. Datzelfde geldt echter voor jou.
Maar als je wat meer weet over fantoompijn (lees bijv. http://www.psychologieveenstra.nl/Uitleg%20oorzaken%20fantoompijn.htm en http://www.psychologieveenstra.nl/Behandelmogelijkheden%20voor%20fantoompijn.htm) dan weet je dat fantoompijn goed te bestrijden is met psychologische methoden, en juist helemaal niet met fysieke methoden. Dat maakt mijn beredenering toch wel heel aannemelijk. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat een hond fantoompijn ervaart.