Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:57

Jade schreef:
daarom is het nog wel mooi meegenomen als het beste niet meteen de hoofdprijs kost :+

Gaat er bij mij niet om wat het beste is, als de hond het er maar goed op doet véél belangrijker.
Kijk daar veel liever naar.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:58

denk dat er ook rauw wat meer smaak zit aan rood vlees; mijn heidewachteltje keek ook eerst een paar keer op om te zien of dit wel echt de bedoeling was, terwijl die wel al smuldier rodi en carnibest kent :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:58

Chiqa schreef:
Jade schreef:
daarom is het nog wel mooi meegenomen als het beste niet meteen de hoofdprijs kost :+

Gaat er bij mij niet om wat het beste is, als de hond het er maar goed op doet véél belangrijker.

ik bedoel ook het beste voor de hond :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:01

Mijn hond eet Farmfood. Vers vlees & brokken. Af en toe vis, en af en toe een rauw ei.... ook af en toe ietds voor het nodige kauwwerk.
Alle commerciële merken laat ik links liggen... zit teveel troep in, vind het zonde om mijn hond voortijdig te moeten laten afzwaaien door slecht voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:06

Jade dat bedoelde ik ook ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:13

Chiqa schreef:
Klopt ik hoorde laatst van mijn dierenarts dat ze momenteel zéér veel operaties moeten uitvoeren allemaal verstoppingen en scherpe voorwerpen die niet in een hond thuishoren....Schijnt een groot probleem te zijn.

Ik spreek mijn dierenarts eigenlijk nooit :D Dus zou niet weten of je gelijk hebt. Maar ik denk dat er veel onwetendheid is bij mensen die dus 'zomaar' wat gaan voeren. Dan krijg je inderdaad zaken als verstoppingen of 'all meat syndroom'. Een zelf samengesteld menu is leuk, maar je moet wel écht ff weten wat je doet. Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk, voor onszelf weten we in principe ook prima elke dag te bedenken wat we nodig hebben, alhoewel er natuurlijk ook zat mensen zijn die het dusdanig weinig interesseert dat het ongezond is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:15

Ik heb trouwens wel vernomen dat die geperste 'botten' ook héél vaak verstopping en verstikking veroorzaken. Ik ben daar voorzichtiger mee dan met echte botten..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:22

Wat betreft Hills en dergelijke, sommige dieren zijn er perfect mee geholpen. Ken honden/katten die jaren op hill doen en het maar zo goed kunnen doen. Ik vind het kwalitatief nog altijd een goed voer.

Wat dan betreft Hills verkocht door dierenartsen, daar worden voornamelijk de diets verkocht, gewone voerlijn amper, tenzij het specifiek gevraagd wordt. Sommige honden/katten hebben nu eenmaal een dieetvoer nodig, kun je niet omgaan, en dan wil ik het ze eens zien doen op rauw vlees, barf,...
Alle respect dat je dieren het er goed op doen, maar ze kunnen het net zo perfect doen op een kwalitatief goed commercieel voer. Het valt me op dat de zgn barf-voerende mensen, naturals of hoe je het ook wilt noemen wel behoorlijk fel reageren, lijkt me vaak een beetje eng zelfs, terwijl er nooit zo'n reacties komen van mensen die gewone voer voeren. Vraag me toch wel een beetje af vanwaar die felheid/agressiviteit.
Dat dierenartsen wat verdienen aan voer is normaal, is net zo bij medicatie, dierenzaakhandelaars verdienen net zoveel aan voer, dus waarom zou het daarom perse slecht moeten zijn of niet gekocht mogen worden. Dat firma's praatjes maken, doen ze overal, maar als praktijk kies je echt nog altijd met welk voer je doorgaat. het is niet zo dat alles zomaar gedaan wordt zonder nadenken, integenstelling tot wat sommigen denken. Dieren worden nooit ondoordacht op een dieetvoer gezet. Struvietkatten/verstopte katten kunnen in bepaalde gevallen prachtig geholpen worden met een speciaal voer (terwijl je toch echt meer verdient aan een verstopte kat die telkens terugkomt dan aan een zakje dieetvoer), voedselallergische dieren kunnen ook voor mensen die niet aan de gang willen gaan met rijst en vlees op test gezet worden. Het is bewezen dat honden met gewrichtsproblemen echt gebaat zijn met supplementen hiervoor, waarom niet als ze in het voer kunnen vervat zitten. Er wordt net zo'n mooi verhaaltje gevormd rond het vleesvoeren als rond het commercieel voeren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:34

Persoonlijk heb ik juist bij dierenartsen een antipathie, onbegrip en ook onkunde bemerkt ten aanzien van vers vlees. Ik heb een hond met een ernstige voedselallergie. Ik ben bij meerdere artsen geweest en zelfs bij een internist. Allen waren tegen vers vlees. Ik heb 1 1/2 jaar lopen sukkelen met die hond en ben toen overgegaan op vers vlees. In eerste instantie KVV en later op zelf samenstellen. Mijn hond doet het er tot op heden super op. Iets wat ik met al die andere dieetvoeders niet heb kunnen bereiken. Later heb ik met een andere hond een zelfde ervaring gehad mbt vers vlees. Moest volgens DA perse dieetvoer, nog nooit zo'n drama meegemaakt en acuut weer op vers vlees gezet.
Overigens bestaan er wat betreft KVV uitstekende kant en klaar produkten die voor een eliminatiedieet geschikt zijn. Dat zou je toch als dierenarts moeten weten.
Dat je vers voert wil niet zeggen dat je nooit gebruik maakt van supplementen. Die geef ik, als het nodig, gewoon bij het voer.

Laika

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:43

Zelf ben ik juist vanwege de noodzakelijke supplementen overgestapt op vers vlees. Dit omdat ik bepaalde poedertjes en druppeltjes niet met brok kon mengen. In eerste instantie gewoon dagelijks 1 maaltijd ivm de supplementen, later vanwege tandproblemen helemaal overgestapt.
Ik ging er ook altijd van uit dat mijn hond het perfect deed op brokjes. Maar nu na anderhalf jaar vers voeren weet ik wel beter. Mijn hondje had ook veel last van "ouderdoms" talgbulten, chronisch oormijt die door aanwezige bultjes in het oor niet te bereiken was, constant ontstoken anaalklieren. Die bulten zijn allemaal weg, als ook de oormijt. Anaalklieren geen last meer van en haar tanden zijn weer helemaal schoon.
Dan mogen sommige mensen het tot het religieuze af vinden, maar ik heb wat vlees voeren betreft, het licht gezien :D
Mike it's amazing!!! _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:48

Ik zeg ook helemaal niet dat dierenartsen tegen vlees zijn ofzo, mag een eigenaar altijd proberen, maar goed ik heb er ook vaak anders gezien, net als ik goede resultaten heb gezien. Ik wil maar zeggen, niet elk dieetvoer (veterinair dan) is slecht en is vaak erg nodig en ik doel hier helemaal niet op darmklachten, maar vooral ook andere aandoeningen. Als mensen ander voer willen proberen, prima, kan altijd, maar bij sommige dingen heb je weinig opties.
Ivm supplementen, heb je gelijk in, maar ik ken er die een gewone brok geven (wat al behoorlijk duur is) en daar dan bovenop een suplement, wat het helemaal duur maakt, terwijl je met een mobilityvoer bv goedkoper uitkomt dan.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:51

Chiqa schreef:
Jade schreef:

IDD :+

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:55

Hmm interessant topic dit!

Ik ben namelijk voor m'n scriptie bezig om commercieel voer (brok) te gaan vergelijken met versvoer, dus alle argumenten, voor en tegen, ben ik ongeveer op een rijtje aan 't zetten en die moet ik dan met wetenschappelijke literatuur gaan uitwerken.
Nu merk ik wel al dat over sommige dingen, zoals dat van het positieve effect van versvlees bij bijv. negatieve voerreacties (allergie of intolerantie), er niet veel echte literatuur te vinden is...
Maar goed, ik moet er nog wat verder in gaan duiken, ben net begonnen, dus allicht weet ik over een paar weken meer. ;)
Ik blijf het in ieder geval hier ook even volgen!

Ik weet verder niet helemaal zeker of ik het hier mag zetten, maar zouden jullie een online enquête over wat jullie je hond voeren willen invullen? :o Hij duurt nog geen 5 minuten en ik zou er erg bij geholpen zijn! Alvast erg bedankt!

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:59

Ramara schreef:
Hmm interessant topic dit!

Ik ben namelijk voor m'n scriptie bezig om commercieel voer (brok) te gaan vergelijken met versvoer, dus alle argumenten, voor en tegen, ben ik ongeveer op een rijtje aan 't zetten en die moet ik dan met wetenschappelijke literatuur gaan uitwerken.
Nu merk ik wel al dat over sommige dingen, zoals dat van het positieve effect van versvlees bij bijv. negatieve voerreacties (allergie of intolerantie), er niet veel echte literatuur te vinden is...
Maar goed, ik moet er nog wat verder in gaan duiken, ben net begonnen, dus allicht weet ik over een paar weken meer. ;)
Ik blijf het in ieder geval hier ook even volgen!

Ik weet verder niet helemaal zeker of ik het hier mag zetten, maar zouden jullie een online enquête over wat jullie je hond voeren willen invullen? :o Hij duurt nog geen 5 minuten en ik zou er erg bij geholpen zijn! Alvast erg bedankt!

Enquete ingevuld :P

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:59

Romili schreef:
Chiqa schreef:

IDD :+

ik snap niet helemaal waar die obsessie met niet naar de prijs willen kijken vandaan komt :+ ik heb ook het beste met mijn hond voor en koop datgene waarvan ik vind dat ze er het best op doet, want ook ik vind dat het belangrijkste, maar dat neemt niet weg dat het me niet opvalt dat dat in sommige gevallen niet goedkoop is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:16

@ Ramara: enquete ingevuld, maar kon soms moeilijk dingen kwijt. Bijvoorbeeld in het verleden brok winkel maar ook brok DA gevoerd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:13

En, ik heb het ookal tijdens de enquete gezet, maar honden hebben geen last van salmonella (mits ze al ziek of zwak zijn)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:39

manishdra schreef:
En, ik heb het ookal tijdens de enquete gezet, maar honden hebben geen last van salmonella (mits ze al ziek of zwak zijn)

En vers vlees eten ivm een lagere Ph.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:28

Nikka schreef:
manishdra schreef:

En vers vlees eten ivm een lagere Ph.

Waarom zou de pH eigenlijk hoger zijn wanneer men brokken voert? Word er dan gewoon weg minder maagzuur aangemaakt omdat je minder eet?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:38

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:47

Nikka schreef:
Nee heeft volgens mij te maken met de koolhydraten

Overigens is dit wel een interessant stuk hierover:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=17647.0

Er staat niet echt een duidelijke bronvermelding bij, en er word een 'populaire' studie aangehaald. Ik weet niet echt wat ik me daarbij voor moet stellen? Er word niet echt verklaard waarom het gebeurt men beweert alleen zonder duidelijke bronvermelding dat het gebeurt, dus begrijp ik het nog steeds niet echt. (En neem ik het dus ook niet direct voor waar aan)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:53

Dit was mij niet bekend, maar op zich wel interessant in dit topic

Citaat:
(http://www.mountaindogfood.com/):

"We geloven dat honden zeker een bacteriele infectie kunnen oplopen. Maar, steeds wanneer zij onderzocht zijn blijkt dat ze altijd gevoerd zijn met brokken in combinatie met rauw vlees of dat zij vlak voor het eten (rauw) veel hondenkoekjes te eten hebben gekregen. Dit heeft (beide) een ongunstig vertragend effect op het spijsverteringssysteem (het duurt tussen de 8 en 12 uur om brokken te verteren) waardoor de rauwe voeding 'vast blijft steken' in het spijsverteringskanaal waardoor de bacterieen zich kunnen vermenigvuldigen. Honden die langere tijd brokken te eten hebben gekregen hebben een pH waarde in het spijsverteringssysteem dat verlaagt is naar een meer alkalische pH waarde, hetgeen ook bijdraagt aan een 'bloei' van bacterieen. Het niet hebben van zeer zuur maagzuur draagt dus bij aan het vermenigvuldigen van bacterieen. Meng daarom nooit rauw vlees met brokken. Als je al persee brokken zou willen voeren, geef ze dan tenminste in 2 maaltijden apart van elkaar, bijvoorkeur 1 in de ochtend en 1 in de avond".

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:00

Chubby schreef:
Dit was mij niet bekend, maar op zich wel interessant in dit topic

Citaat:
(http://www.mountaindogfood.com/):

"We geloven dat honden zeker een bacteriele infectie kunnen oplopen. Maar, steeds wanneer zij onderzocht zijn blijkt dat ze altijd gevoerd zijn met brokken in combinatie met rauw vlees of dat zij vlak voor het eten (rauw) veel hondenkoekjes te eten hebben gekregen. Dit heeft (beide) een ongunstig vertragend effect op het spijsverteringssysteem (het duurt tussen de 8 en 12 uur om brokken te verteren) waardoor de rauwe voeding 'vast blijft steken' in het spijsverteringskanaal waardoor de bacterieen zich kunnen vermenigvuldigen. Honden die langere tijd brokken te eten hebben gekregen hebben een pH waarde in het spijsverteringssysteem dat verlaagt is naar een meer alkalische pH waarde, hetgeen ook bijdraagt aan een 'bloei' van bacterieen. Het niet hebben van zeer zuur maagzuur draagt dus bij aan het vermenigvuldigen van bacterieen. Meng daarom nooit rauw vlees met brokken. Als je al persee brokken zou willen voeren, geef ze dan tenminste in 2 maaltijden apart van elkaar, bijvoorkeur 1 in de ochtend en 1 in de avond".

Dit is hezelfde (of in ieder geval een deel van) het stuk dat Nikka net in de link plaatste, dus volgens mij voegt het niet veel toe. bovendien klopt je bronvermelding dus niet de site van mountaindog food is in het engels terwijl het nu lijkt alsof dit stuk daar vandaan komt.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:19

Ik voer mijn honden carrocroc lam en rijst dieet.
Goed voer wat alleen lam als bron van dierlijk eiwit bevat en geen gluten .
In verhouding met andere "dieet"voer voor honden met huid of darmklachten goed betaalbaar.

Vers vlees ja heb ik ook zo mijn bedenkingen over, lijkt me moeilijk goede verhoudingen te vinden.
Dan zou je er hele kadavers bij moeten gooien zodat honden kunnen kiezen welk deel ze behoefte in hebben en dat lijkt me wat ver gaan. Ook met grote honden moeilijk uitvoer baar omdat het lastig opslaan is. En dan heb je ook nog honden die het gewoon weigeren te eten (in ieder geval in eerste instantie).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:36

liedje89 schreef:
Nikka schreef:
Nee heeft volgens mij te maken met de koolhydraten

Overigens is dit wel een interessant stuk hierover:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=17647.0

Er staat niet echt een duidelijke bronvermelding bij, en er word een 'populaire' studie aangehaald. Ik weet niet echt wat ik me daarbij voor moet stellen? Er word niet echt verklaard waarom het gebeurt men beweert alleen zonder duidelijke bronvermelding dat het gebeurt, dus begrijp ik het nog steeds niet echt. (En neem ik het dus ook niet direct voor waar aan)

Die staat ook in het vermelde stuk
http://www.mountaindogfood.com/HealthCa ... onella.pdf
Daar staat bronvermelding in en nog iets over eigen onderzoek.