Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Ook een Tosa Inu kan bang of onzeker zijn, als je denkt dat dat rasgebonden is kun je beter geen hond nemen.
Replay schreef:Oh, maar hij kan ook loslopen, als we maar de juiste hondentreffen en geen dominante hond aan de riem, dan gaat het fout!
Een Tosa weet dat hij de sterkste is en wil dat ook aan alle honden laten merken, niet door alleen een oor te bewegen of door geluid te maken.
Replay schreef:anneliesdj schreef:Ook een Tosa Inu kan bang of onzeker zijn, als je denkt dat dat rasgebonden is kun je beter geen hond nemen.
Verdiep je er eens in, als je verder wil met deze discussie!
Wij hebben hier bewust voor gekozen, maar het is wel degelijk rasgebonden!
Als pup op de hondentraining heeft hij dit al gedaan, terwijl hij dus écht geen traumatische ervaring heeft opgedaan in het nest of de eerste weken bij ons in het bos. Hij greep al naar pups en mocht daarom niet los, want ook las hij los was, deed hij deed. Wij hebben dit genegeerd en liepen gelijk weg.
Met 6/7 maanden ging het opeens heel goed en liet hij alles toe van andere honden, tot de knop weer omging, wat dus wel een rasgebonden eigenschap is van de Tosa Inu!
Maar als jij, die kennelijk nog nooit van een Tosa hebt gehoord, wil zeggen dat deze bang is, dan is dat prima haar!
Replay schreef:Een Tosa weet dat hij de sterkste is en wil dat ook aan alle honden laten merken, niet door alleen een oor te bewegen of door geluid te maken.
Mika7 schreef:sunny_l0ve schreef:Welke ervaringsdeskundige is het? Want ik ben er naar 1 op zoek die mijn hond kan helpen (en mijn ouders). Want ik heb ook zo'n traumahond, alleen dan niet zozeer met uitvallen.
De leider van een wolvenroedel is doorgaans de reu, logisch want teven moeten zich in het voorjaar / zomer bezig houden met de welpen en kunnen dan niet de leider van de roedel zijn.
Reuen kunnen teven aanvallen of mee vechten en andersom. Ook gelijke sexe gaan een robbertje vechten niet uit de weg.
Rangorde is absoluut niet ras gebonden. 1 grote vriendin van me is Truus. Truus is een pitt-bull dame van 7 lentes jong.
Truus houdt erg van shoarma met knoflooksaus en Truus ligt vaak bij het baasje in bed.
Truus ligt in de vensterbank en zoekt vaak hoge plaatsen uit in huis.
Alles wat je als gedragsdeskundige niet wilt zien doet Truus. Maar Truus haar baasje kan lezen en schrijven met die hond.
Ze zijn beiden idolaat van elkaar en mooier nog, ze begrijpen elkaar.
Als je samen wilt leven, moet je samen kunnen werken, zonder samenwerking geen samenleving.
Citaat:Als dominantie
Mika7 schreef:Citaat:Als dominantie
Lieve mensen, dominantie is gedrag.
Gedrag wat je soms in een hond ziet.
Er zijn zoveel eigenaren die zeggen "mijn hond is dominant!" Dit is volstrekt onjuist geformuleerd.
Een hond kan nl niet de hele dag dominant zijn....net zoals een hond niet de hele dag onzeker of gestresst kan zijn.
Mika7 schreef:Edit; quote verwijdert
De leider van een wolvenroedel is doorgaans de reu, logisch want teven moeten zich in het voorjaar / zomer bezig houden met de welpen en kunnen dan niet de leider van de roedel zijn.
Reuen kunnen teven aanvallen of mee vechten en andersom. Ook gelijke sexe gaan een robbertje vechten niet uit de weg.
...Knip....
Mika7 schreef:Citaat:Als dominantie
Lieve mensen, dominantie is gedrag.
Gedrag wat je soms in een hond ziet.
Er zijn zoveel eigenaren die zeggen "mijn hond is dominant!" Dit is volstrekt onjuist geformuleerd.
Een hond kan nl niet de hele dag dominant zijn....net zoals een hond niet de hele dag onzeker of gestresst kan zijn.
BoGi schreef:Grappig dat je het zegt, want bij mijn weten... is er niet 1 hond de leider...
Maar 2.. wat dan ook vaak een stel is.. Teef + reu...
De teef (net als de merrie) doorgaans voorop en de reu (net als de hengst) achteraan!
De teef neemt over het algemeen het initiatief en de reu niet.
Nikki__ schreef:Mika7 schreef:een hond kan dus wel in bepaalde (zelfde) situaties telkens dominant zijn
Dan is de hond alsnog niet dominant maar vertoont hij dominant gedrag. Dat zijn twee hele verschillende dingen!