[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:27

DezeNaam schreef:
Portugese waterhond spreekt me ook niet zo aan qua uiterlijk, sorry..xd Ik heb het niet zo voor honden met krullen.

Misschien dat ik eventueel wel nog voor een Boston zou kijken, dan moet ik hem op warmere dagen maar thuis laten of het rustig aandoen tijdens de wandeling. Ik ga me toch ook wat verder informeren over de Bull Terriër en de Stafford. Misschien ook eventueel de Zwitserse herder en de Schotse collie. Heeft iemand ook ervaring met de mini aussie, in welke mate hebben deze minder beweging nodig dan het normale formaat? (De Duck Tolling Retriever lijkt me trouwens ook wel iets, maar de wachtlijsten zijn wel redelijk lang geloof ik. Niet dat dat echt uitmaakt op dit moment maar toch..xd)
Ik ben trouwens wel van plan om dagelijks gewoon denkwerk te doen, ik ben graag met de hond bezig, daar niet van. Maar beweging is gewoon een heel belangrijk punt aangezien ik geen tuin zal hebben. Er zijn in de buurt gelukkig wel hondenweides en mijn vrienden houden ook van dieren dus dan kan de hond wel gewoon mee.

Chihuahua's vind ik nog wel schattig, maar of ze zo mee zullen kunnen dribbelen met mijn paard..? Ook worden de schedels tegenwoordig zo rond gefokt.. Lijkt me echt niet goed. /= (Al moet je natuurlijk gewoon de juiste fokker vinden.)

Ik denk dat je eerst uit moet zoeken wat je écht fijn vind in een karakter van een hond, want je noemt nu zo veel verschillende rassen dat het noch kant noch wal slaat. Die kan je to taaal niet met elkaar vergelijken..

DezeNaam

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:06

Ik weet dat het allemaal verschillende rassen zijn, maar ze hebben allemaal wel een vrij grote will to please, dat is het belangrijkste voor mij. De Bull valt er misschien net wat buiten, ze kunnen iets koppiger zijn maar ik denk dat de wil om te werken er toch wel inzit.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij een bull weinig wil to please en werklust kan ontdekken. Vind het vooral koppige eigenwijze honden maar wel echt lekker luie gezinshonden. Ik ken er vanuit m'n werk een stuk of tien maar misschien ben ik altijd de verkeerde tegen gekomen. Ook ik verbaas me wel een beetje over de uiteenlopende rassen die je noemt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:01

Ik heb ook geen persoonlijke ervaring met de Bull Terriërs, ik lees enkel wat er te vinden is van informatie op internet. Zoveel rassen heb ik volgens mij zelf nog niet eens opgenoemd en erg verschillend vind ik ze ook niet, en als ze toch verschillend zijn, zo erg is dat toch niet? Je kan toch meerdere soorten leuk vinden volgens mij?

Mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar herders en de ridgeback, maar die laatste zal het waarschijnlijk niet worden. Ook de Bull leek me leuk omdat het in huis eigenlijk vrij rustige honden zijn en ze ook soms met wat minder beweging door kunnen, mijn vraag was toen enkel of ze ook goed los konden lopen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:38

Ik had niet direct begrepen dat je op kamers ging wonen, maar dan zou ik zeker geen Ridgeback nemen. Zou dan eerlijk gezegd überhaupt geen hond nemen, ben bang dat je e.e.a. iets te rooskleurig voorstelt. Lijkt ook alsof je dan toch nogal afhankelijk bent van de hulp van anderen (uitlaten als jij er niet bent omdat je op school zit), lijkt me alles behalve praktisch. Buiten dat je nu nog niet eens zeker weet of anderen je daarmee willen helpen, zou ik me ook afvragen of je dat moet willen. Wat als zij op een hele andere manier met de hond omgaan? De geleerde commando's net iets anders toepassen? Of je hond heeft helemaal geen behoefte om met vreemden op pad te gaan? Onze Ridgeback bijvoorbeeld kan ik echt niet aan iedereen meegeven/bij iedereen achterlaten. Niet dat ie heel vervelend is dan, maar hij vindt dat gewoon niet prettig (waar de RR overigens ook bekend om staat; gereserveerd t.o.v. vreemden). Ik zelf overigens ook niet :D
Verder vind ik een RR en herder nogal ver uit elkaar liggen qua karakter/will to please, de RR is een heel zelfstandige hond met relatief weinig will to please. Dus ook daar zou ik nog eens goed over nadenken; wat wil je met de hond en vooral wat kun je hem bieden.
Ik zou nog even wachten totdat je situatie het echt toelaat, maar das misschien ook iets van mijzelf; ik ben graag erg zeker van mijn zaak en goed voorbereid.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:20

DezeNaam schreef:
Ik weet dat het allemaal verschillende rassen zijn, maar ze hebben allemaal wel een vrij grote will to please, dat is het belangrijkste voor mij. De Bull valt er misschien net wat buiten, ze kunnen iets koppiger zijn maar ik denk dat de wil om te werken er toch wel inzit.

Het ligt er maar net aan wat je onder "will to please" verstaat ....

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:10

DezeNaam schreef:
Waarom lijkt dat voor jou geen strak plan dan? In huis kan een hond sowieso ook niet veel doen, het enige verschil is dat ik beperkt ben tot één kamer, het is de bedoeling dat een hond zich buiten kan uitleven samen met de baas, de kans is groot dat ik vaker buiten ga zitten. De rassen die je opnoemt ga ik sowieso niet aan beginnen.

+:)+

Ik heb een Husky in een kleine bovenwoning. Plus nog twee andere actieve, jonge honden. Binnen bewegen ze niet, ze hebben geeneens zin om te spelen binnenshuis. Het enige wat ze binnenshuis doen is slapen en eten. Ze mogen best spelen maar ze doen het niet. Ik werk fulltime en geef ze elke dag minstens 2 uur beweging, doe cursussen met ze en sport met hen samen.

Een ras kiezen is ook lastig. Ik heb zelf twee heel zelfstandige honden, een Podenco en een Siberische Husky. Dat is vaak fijn want ik heb geen zin om een hond continue te moeten vermaken. Als we wandelen struinen ze lekker, ze hebben geen behoefte aan een bal of commando's. Maar nu heb ik ook een hond met een enorme baasgerichtheid en ik moet eerlijk bekennen dat ik het toch wel heel prettig vind dat ik voor hem de hele wereld beteken. Hij gaat nergens heen zonder mij en ik hoef hem niet in de gaten houden, hij let op mij. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik voor volgende hond zou willen en zou dus ook zo kunnen schommelen als jij.

Ik vind je overkomen als iemand die alles afweegt. Besef je wel dat een hond vooral beweging nodig heeft om gelukkig te kunnen zijn. En als je een baasgerichte hond neemt heeft hij je vaak ook wel meer "nodig". Als ie alleen op stal gaat rondlopen en jij bent met iets anders bezig is een baasgerichte hond niet tevreden of moe. Daar moet je echt dingen samen mee ondernemen en een aantal keer per week je aandacht volledig naar die hond zetten. Een zelfstandige hond gaat zelf lekker scharrelen, komt zich af en toe melden of bekijkt van een afstandje of alles nog wel naar zijn zin gaat en gaat lekker zijn eigen gang. Dat is prettig maar ze zijn vaak wel wat langzamer qua gehoorzaamheid omdat ze het niet zo heel belangrijk vinden wat jij wil :+ Dat is wel te trainen overigens.
Mijn Husky en Podenco luisteren eigenlijk voor hun ras erg goed maar ik heb echt mijn verwachtingen moeten bijschaven.

Wat vind je van een Friese Stabij eigenlijk? Dat zijn goede boerderijhonden (hangt er wel vanaf welke lijn je kiest) en dus redelijk erfvast. Ze zijn zelfstandig maar hebben ook redelijke will to please, zijn actief, redelijk gezond en hebben een mooie maat.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:38

Vankje; in het begin zal ik inderdaad zeker vrij afhankelijk zijn van de hulp van anderen, iets wat ik zelf ook niet direct fijn vind want het liefst voed ik mijn hond natuurlijk zelf op. Maar ik heb er geen bezwaar tegen als mijn vader even met de hond gaat wandelen, ik weet dat die niet zo snel dingen zal doen die ik niet fijn vind.
Ik ben ook nog niet van plan om direct een hond aan te schaffen, ik ben nog steeds aan het zoeken naar een kamer. Heb er al verschillende gevonden waar wel huisdieren toegestaan zijn maar ze inderdaad niet staan te springen voor honden. Nu heb ik er wel een gevonden waar duidelijk in de advertentie staat dat ze geen bezwaar hebben tegen een hond, dit huis is natuurlijk wel weer iets duurder dus dat moet ik bespreken met mijn ouders.

Essiesilly; onder will to please versta ik dat ze graag voor je willen werken, niet snel van je weg zullen lopen etc.

Lisitano; beide kunnen inderdaad fijn zijn. Al heb ik het liefst een hond die je tijdens de wandeling wel wat bezig moet houden, anders vind ik het zelf maar saai. Als ik met mijn paard bezig ben betekend dat niet dat de hond er niet meer voor mij is, er zijn volgens mij prima momenten dat ik de hond aandacht zal geven. En tuurlijk snap ik dat een hond vooral beweging nodig heeft? Dat lijkt me vrij logisch persoonlijk..xd

Een Friese Stabij lijkt me wel een oké hond denk ik, misschien niet direct mijn eerste keuze maar ik kan er eens naar kijken. :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:13

Vroeger hadden wij altijd een mini Schnauzer, dat was ook een super hondje. Binnen heel braaf en rustig en buiten liep ze ontzettend goed met je mee. Ze was graag mee met de baas :)

Mijn familie heeft op het moment een Whippet, echt een geweldig lief dier :o In huis ongelooflijk braaf en stil, heb nog nooit zo'n lieve en rustige hond gezien. Eenmaal buiten heeft ze een super conditie en is ze graag in beweging en luistert ook erg goed!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:23

DezeNaam schreef:
Vankje; in het begin zal ik inderdaad zeker vrij afhankelijk zijn van de hulp van anderen, iets wat ik zelf ook niet direct fijn vind want het liefst voed ik mijn hond natuurlijk zelf op. Maar ik heb er geen bezwaar tegen als mijn vader even met de hond gaat wandelen, ik weet dat die niet zo snel dingen zal doen die ik niet fijn vind.
Ik ben ook nog niet van plan om direct een hond aan te schaffen, ik ben nog steeds aan het zoeken naar een kamer. Heb er al verschillende gevonden waar wel huisdieren toegestaan zijn maar ze inderdaad niet staan te springen voor honden. Nu heb ik er wel een gevonden waar duidelijk in de advertentie staat dat ze geen bezwaar hebben tegen een hond, dit huis is natuurlijk wel weer iets duurder dus dat moet ik bespreken met mijn ouders.

Essiesilly; onder will to please versta ik dat ze graag voor je willen werken, niet snel van je weg zullen lopen etc.

Lisitano; beide kunnen inderdaad fijn zijn. Al heb ik het liefst een hond die je tijdens de wandeling wel wat bezig moet houden, anders vind ik het zelf maar saai. Als ik met mijn paard bezig ben betekend dat niet dat de hond er niet meer voor mij is, er zijn volgens mij prima momenten dat ik de hond aandacht zal geven. En tuurlijk snap ik dat een hond vooral beweging nodig heeft? Dat lijkt me vrij logisch persoonlijk..xd

Een Friese Stabij lijkt me wel een oké hond denk ik, misschien niet direct mijn eerste keuze maar ik kan er eens naar kijken. :)

ja maar een border collie of een duitse herder heeft een heel stuk meer "will to please" (uiteindelijk doen ze het allemaal voor zichzelf omdat ze er een beloning uit halen dus heel rare benaming) dan bijv een boston.. zelfs in de herder groep zit nog weer veel verschil. daarom zeg ik je moet eerst uit zoeken hoeveel jij fijn vind, hoe erg vind je het dat je een paar keer moet roepen, wil je een hond die je constant aan kijkt, strak naast je loopt, constant vraag wat kan ik doen wat kan ik doen .. of een hond die iets meer z n eigen gang gaat, en hoeveel is dan iets meer?..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:29

Offtopic, maar, volgende week donderdag ga ik met m'n instructie van de hondenschool kijken naar een teckelmannetje ruwhaar van 3 jaar oud :).

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:58

@deze naam:
Erg leuk dat je een hond wilt! Zou die van ons niet kunnen missen :)
Ik denk wel dat je echt nog eens goed moet nadenken welke hond je leuk vind EN bij je situatie past.
Een hoop rassen die je aangeeft zijn leuk en zouden bij je passen in een andere situatie.
Alle jachthonden zou ik je al afraden (maar meen dat je dat zelf ook inzag). Er gaat ontzettend veel tijd en aandacht zitten in de opvoeding en zijn niet het type honden om in verschillende handen te geven. Consequent zijn is enorm belangrijk en loslaten op een veldje ergens is met hun instinct niet handig (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen).
Alle andere werkhonden zou ik ook niet aan beginnen. Je hebt goed in gedachten hoe je het graag zou willen (meelopen met de paarden, los op het veldje...) maar bedenk dat het vaak sterke karakters zijn en dat hoe jij het perfecte plaatje ziet misschien anders is dan de realiteit straks. Hier valt een mechelaar ook onder (ze kunnen bvb niet altijd even goed met andere honden, dan valt het veldje en park vaak al snel af om los te lopen).
Elk ras kan een droom of een draak zijn en uitzonderingen zijn er altijd maar omdat je al weinig flexibel bent in je situatie (kamer, weinig tijd, afhankelijk van anderen... Zo is je situatie nou eenmaal) zou ik kiezen voor een ras waarvan de kans wat groter is dat hij zich schikt naar de situatie.
Dit is absoluut geen aanval :) en er zal zeker een hond zijn die goed bij je past!
Heb je al eens gekeken naar herplaatsers? Dan weet je het karakter en gedrag al een beetje en of het gaat passen... Met een puppy kan het alle kanten uitgaan.

Succes!

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:11

essiesilly schreef:
DezeNaam schreef:

ja maar een border collie of een duitse herder heeft een heel stuk meer "will to please" (uiteindelijk doen ze het allemaal voor zichzelf omdat ze er een beloning uit halen dus heel rare benaming) dan bijv een boston.. zelfs in de herder groep zit nog weer veel verschil. daarom zeg ik je moet eerst uit zoeken hoeveel jij fijn vind, hoe erg vind je het dat je een paar keer moet roepen, wil je een hond die je constant aan kijkt, strak naast je loopt, constant vraag wat kan ik doen wat kan ik doen .. of een hond die iets meer z n eigen gang gaat, en hoeveel is dan iets meer?..

Will to please... Lastig. Ik denk dat je meer bedoelt het vermogen om sociaal met een baas te kunnen samenwerken? Terriers zijn over het algemeen veel zelfstandiger en zijn gewoon minder hulp nodig. Het uiterste zijn de retrievers (labrador, golden), die hebben een heel groot sociaal vermogen. Een terrier "red zich alleen ook wel" om het zo te verwoorden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:44

Blondies; dat klopt inderdaad, waarschijnlijk ga ik nu nog geen hond nemen. Ik heb wel nog een goedkoop huis gevonden voor studenten waar ze niks op een hond tegen hadden, maar dit ligt te ver van school om 's middags naar huis te gaan. Dus ik ga waarschijnlijk wachten tot volgend jaar als ik afgestudeerd ben van het middelbaar, dan komt het misschien opnieuw vrij en ga ik een tussenjaar nemen.
Waarschijnlijk ga ik dan gewoon de hond nemen waar ik altijd wel al voor heb willen gaan en dat zal waarschijnlijk een herder zijn. (Al heeft de ridgeback ook wel nog steeds mijn interesse, misschien dat ik wel eens langs een fokker zal gaan.)
Ik vind herders ook niet 'fel', ze kunnen druk zijn en energiek maar daar kan ik mee leven, liever dat dan een hond die bijna met tegenzin achter een bal aangaat (of gewoon helemaal niet).xd

Herplaatsers vanuit het asiel hier in België zal moeilijk gaan, ze hebben vaak te strenge regels (vele eisen zijn dat er soms wel/geen andere hond moet/mag zijn, geen andere huisdieren mogen hebben, omheining van weet ik hoeveel hoog (tuurlijk kan dit belangrijk zijn, maar je kan je hond ook gewoon onder toezicht in de tuin laten lijkt me?), er mogen max x-aantal personen aanwezig zijn in het huis...)
Ik heb wel eens toevallig een mechelse herder van 5 maanden te koop gezien, maarja dat zie je niet vaak voorbijkomen. Op FB zijn er ook wel groepen voor mensen die hun hond herplaatsen, misschien kan ik me daar wel bij aansluiten.

xxxlottie; hoezo vind je een labrador het uiterste? Herder hebben toch een veel hogere will to please? Niet dat labradors en dergelijke het niet hebben natuurlijk. Het is misschien gewoon een discussiepunt.x)

En veel succes _San87_!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:01

Eloya schreef:
Ik vraag jullie hulp voor een vriendin. Zij en haar vriend willen een hond en hebben mij om advies gevraagd.

Beetje informatie
Jong stel rond de 24 jaar, wonen in een huisje met tuin, zij werkt niet ivm psychische problemen, hij werkt wel. Zij wil graag een hond zodat wanneer ze niet naar buiten durft wel moet voor de hond.

De rassen die ze interessant vonden waren
-Golden retriever
-Berner sennen
-Friese stabij

Zij is heel erg gefocusd op de berner terwijl haar vriend de golden wil omdat die kleiner zou zijn

Ze willen de hond vanaf pup af aan, moet een rustige makkelijke hond zijn
Cursus etc zou ze denk ik niet durven met de hond, en het liefst een fokker op max 30 min auto afstand van breda.

Ik vraag mij persoonlijk af of het wel slim is of ze een pup nemen of überhaupt een hondje, maar wil ze graag helpen :)

Vandaag gaat haar vriend een pup ophalen. Nog niet eerder bij dat nest geweest. Zij durfde absoluut niet mee was uurtje met de auto. Dus vanmiddag krijgt ze een pup. Geslacht maakt haar niet uit. Is plezier nestje bij mensen thuis. Geen idee of ouders getest zijn.

Hoop oprecht dat ze straks tevreden is en de opvoeding aan kan. Ik twijfel sterk.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:04

DezeNaam schreef:
Blondies; dat klopt inderdaad, waarschijnlijk ga ik nu nog geen hond nemen. Ik heb wel nog een goedkoop huis gevonden voor studenten waar ze niks op een hond tegen hadden, maar dit ligt te ver van school om 's middags naar huis te gaan. Dus ik ga waarschijnlijk wachten tot volgend jaar als ik afgestudeerd ben van het middelbaar, dan komt het misschien opnieuw vrij en ga ik een tussenjaar nemen.
Waarschijnlijk ga ik dan gewoon de hond nemen waar ik altijd wel al voor heb willen gaan en dat zal waarschijnlijk een herder zijn. (Al heeft de ridgeback ook wel nog steeds mijn interesse, misschien dat ik wel eens langs een fokker zal gaan.)
Ik vind herders ook niet 'fel', ze kunnen druk zijn en energiek maar daar kan ik mee leven, liever dat dan een hond die bijna met tegenzin achter een bal aangaat (of gewoon helemaal niet).xd

Herplaatsers vanuit het asiel hier in België zal moeilijk gaan, ze hebben vaak te strenge regels (vele eisen zijn dat er soms wel/geen andere hond moet/mag zijn, geen andere huisdieren mogen hebben, omheining van weet ik hoeveel hoog (tuurlijk kan dit belangrijk zijn, maar je kan je hond ook gewoon onder toezicht in de tuin laten lijkt me?), er mogen max x-aantal personen aanwezig zijn in het huis...)
Ik heb wel eens toevallig een mechelse herder van 5 maanden te koop gezien, maarja dat zie je niet vaak voorbijkomen. Op FB zijn er ook wel groepen voor mensen die hun hond herplaatsen, misschien kan ik me daar wel bij aansluiten.

xxxlottie; hoezo vind je een labrador het uiterste? Herder hebben toch een veel hogere will to please? Niet dat labradors en dergelijke het niet hebben natuurlijk. Het is misschien gewoon een discussiepunt.x)

En veel succes _San87_!

Will to please wil ik het niet noemen. Bij herders en border collies bijv. is het wel veel anders als bij bijv. labradors. Als je het in situaties bekijkt... Herders en border collies zijn gehoorzaam, werken graag samen maar zijn een stukje zelfstandiger. Labradors hebben dat zelfstandige niet en werken graag samen. Is alleen weer anders dan dat ze gehoorzaam zijn. Eigenlijk ook weer een woord dat ik niet wil gebruiken haha. Hoe leg ik dit uit... Labradors worden bijv. veel gebruikt als assistentiehonden, dit is omdat ze niet zo zelfstandig zijn en hun baasje sneller zullen navragen wat ze moeten doen i.p.v. het zelf te beslissen. Dat hebben bijv. herders meer, die denken dat ze het weten en doen het dan ook. Herders zijn ook een stuk sensibeler.
Het sociale roedel instinct is bij labradoren een stuk hoger. Dat gebruiken ze om samen te werken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:32

Herders zijn niet altijd gehoorzaam :n
Ze kunnen snel de basiscommando's ja, dat wel, maar onze herder pup heeft bijvoorbeeld heel veel moeite om langs een hek te lopen waarachter honden blaffen zonder volledig uit zijn stekker te gaan. Netjes aan de riem lopen kan hij ook meteen, maar als er een andere hond langs komt toch wat minder. En hij begeleidt zichzelf graag luidruchtig.
Herders hebben de neiging de boel te regelen. En luisteren dan ook niet altijd.

Ik heb meerdere herders (gehad) en ik vind ze fantastisch, maar het is een misvatting dat het gehoorzame honden zijn. Soms wel/soms niet. De opvoeding is niet altijd zo makkelijk als het lijkt en ik heb ook een herder die niet graag apporteert maar liever achter konijnen aanjaagt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:04

Dat is voor iedere hond vaak natuurlijk verschillend, en de opvoeding zal daar ook een belangrijke rol bijspelen. Volgens mij zijn verschillende dingen vaak gewoon prima af te leren, al kan je nooit van een hond verwachten dat die 100% gehoorzaamd. De Mechelaars die ik ken tonen ook wel hun interesse als ze wild voorbij zien lopen maar wees er maar zeker van dat ze terugkomen als ik ze roep. Ik vind de dingen die je opnoemt ook niet typisch iets dat enkel voor herders is, je ziet dat bij veel honden terugkomen.

Ik begrijp wel wat je wilt zeggen xxxlottie, herders zullen eerder liever voor de baas werken en andere honden met de baas.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:27

Ik waag ook maar eens een poging hier, wellicht hebben jullie een frisse blik hierop.

Volgend jaar als ik klaar ben met mijn studie en hopelijk nog werk bij Lidl wil ik een puppy gaan kopen. Wat heb ik te bieden?

Ik woon nog thuis in een twee onder 1 kap woning met een redelijk grote achtertuin met een grasveld en ga uiteindelijk (het liefst als de hond zindelijk en al wat ouder is) samen wonen met mijn vriend in zijn appartement met een groot dakterras.

Het huis bij mijn ouders is op loopafsrand van diverse uitlaat veldjes, en vanaf een kwartier lopen ben ik in het bos. Bij mijn vriend heb ik straks een natuurgebied waar je je hond uit mag laten in dr achtertuin voor de lange wandelingen, en voor de korte wandelingen een grasveld.

Daarnaast liggen diverse bossen, heide en meertjes op nog geen 10 minuten autorijden voor de afwisseling.

Qua uren werk ik van 12 tot 8 en mijn vriend of mijn ouders van half 8 tot 6, dus dat wisselt elkaar mooi af. Voor honden oppas heb ik mijn ouders en broer.

Wat wil ik met de hond gaan doen?
Ik zou het heel leuk vinden om een leergierig ras te hebben, waarmee ik lekker puppy cursus kan doen en evt ook Agility op recreatief niveau.

Eisen:
- Het moet een kleine tot middelgrote hond zijn ivm het wonen in een appartement. Ik denk niet dat een hond de trap bij mijn vriend op durft te lopen, dus ik zou hem moeten dragen.
- Het liefst kort harig, ik hou persoonlijk niet van langharige honden maar mijn vriend wel. Dus ik sluit dit niet uit.

Ik heb zelf alleen jackrussels gehad. Vind dit opzich een prima ras, maar vind het erg jammer dat ze zo eigenwijs zijn. Hierdoor is Agility niet altijd mogelijk (wou dit met mijn hond wel proberen maar die is er nu te oud voor). Daarnaast ook ervaring met een Franse bulldog. Vind ik opzich wel een leuk ras, maar vind de risico's van oververhitting en ademhalingsproblemen toch wel eng.

Wie heeft er een suggestie? Ik ben nog druk bezig met het zoeken naar opties, dus sta overal voor open :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:03

DezeNaam schreef:
Dat is voor iedere hond vaak natuurlijk verschillend, en de opvoeding zal daar ook een belangrijke rol bijspelen. Volgens mij zijn verschillende dingen vaak gewoon prima af te leren, al kan je nooit van een hond verwachten dat die 100% gehoorzaamd. De Mechelaars die ik ken tonen ook wel hun interesse als ze wild voorbij zien lopen maar wees er maar zeker van dat ze terugkomen als ik ze roep. Ik vind de dingen die je opnoemt ook niet typisch iets dat enkel voor herders is, je ziet dat bij veel honden terugkomen.

Ik begrijp wel wat je wilt zeggen xxxlottie, herders zullen eerder liever voor de baas werken en andere honden met de baas.

Je hoort me ook niet zeggen dat het typisch voor herders is. Ik reageer alleen op de opmerking dat herders gehoorzame honden zijn. Dat is iets wat ik wel vaker hoor. Tegelijkertijd hebben veel hondenbezitters die een ander ras hebben, een hekel aan- of angst voor herders. En dat komt niet omdat ze altijd zo goed luisteren ;)
Ik denk zelfs dat probleemgedrag van herders vaak komt omdat de opvoeding van deze honden wordt onderschat. Want op de Hondenschool zijn ze al vaak de beste van de klas (die van mij ook). Dat zegt echter niks over hun gedrag in de dagelijkse omgang.
Daarmee blijven ze nog steeds mijn favoriete honden, maar deze kanttekening wilde ik toch even plaatsen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:39

xMaxxie, poeh dat vind ik een lastige...
De Boston Terriër is vrij gehoorzaam, klein, geschikt voor agility en kortharig. Maar heeft net als de Franse Bulldog last met ademen.

De dwergpinscher is ook redelijk gehoorzaam, erg klein, geschikt voor agility (de meesten) en kortharig. Maar die is ook wel erg klein :D

Een dwergpoedel, niet kortharig, wel geschikt voor agility, relatief klein, verhaart nauwelijks door krullenvacht. Moet daardoor wel naar de trimmer.

Mocht je je er in willen verdiepen zou eventueel een Australian Cattle Dog kunnen passen, deze zijn wel een stukje heftiger dan bijvoorbeeld een poedel of Jack Russell. Ook niet klein genoeg om de trap op te tillen tenzij je erg sterk bent. Maar mocht je echt een actief maatje zoeken om hondensport mee te doen zou het misschien een optie zijn.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:50

Australian Cattle Dog gaat niet lukken, het is een vrij enge trap voor honden (voor mensen ook :') ) Dus de trap op kunnen tillen is wel echt een must.

Poedels vind ik wel erg leuk en het niet verharen is eigenlijk wel een voordeel aangezien mijn vriend nu al begint te miepen over de honden haren haha. De Boston en Pincher ga ik me even in verdiepen! Weet zo gauw niet wat voor een honden dat zijn, dus even googlen! :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:53

Dwergpinchers zijn honden in mini formaat met maximaal ego. Top hondjes. Slim, snel, leergierig en ook nog eens mooi om te zien.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:56

rien10 schreef:
Dwergpinchers zijn honden in mini formaat met maximaal ego. Top hondjes. Slim, snel, leergierig en ook nog eens mooi om te zien.

Mini formaat met maximaal ego _O- Nu ben ik wel heel benieuwd haha

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:59

Ze zijn erg leuk inderdaad! Ik was er eerst nooit zo'n fan van, maar mijn vriendin heeft er 1 en dat is echt een leukerd :j
Als eigen hond zou ik ze persoonlijk niet kiezen omdat ze toch wel errug klein zijn, maar het zijn heerlijke beestjes.