[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:39

Puppy's die bij een fokker vandaan komen geven over het algemeen hun honden een stuk minder makkelijk mee. Ik denk dat je je daar op verkijkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 06:43

Nou, daar ben ik het niet mee eens hoor Kaus. Wij werden bij heel wat asiels afgewezen, terwijl we in diezelfde situatie wel pup bij fokker vandaan konden halen. Asiels draven ook nog wel eens door in de eisen die ze stellen of ze laten zich teveel leiden door vooroordelen.

Ik vond de gesprekken met fokkers ook een stuk prettiger, daar werd ook serieus naar ons geluisterd.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:32

Hier de zelfde ervaring als MyWishMax. Ik heb een Australian Shepherd pup op vier hoog achter (letterlijk!). Heb ook een tijdje naar een herplaatster gezocht, maar we kwamen via officiele instanties echt niet aan een hond.
Bij fokkers was veel meer bespreekbaar!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:44

Mijn ervaring is heel anders. Hier in het asiel geven ze de meest hapgrage en omstuige hond mee als perfecte gezinshond. Was voor mij de reden om te stoppen met werken bij het asiel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:58

Mijn ervaring met fokkers is dan toch een heel stuk anders, en dat was een zeer verantwoorde fokker en zo zullen er wel meerdere zijn. Ik ken de twee asielen die hier in de buurt liggen en beide zijn ongelooflijk streng met soms inderdaad overdreven veel eisen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:52

Ik lees hier een aantal dingen waar ik toch even een kanttekening bij wil plaatsen; iemand schreef dat grotere honden meestal meer beweging nodig hebben dan kleinere. Daar ben ik het niet mee eens, zeker de kleine terriërs hebben zeer veel beweging nodig.
Dan het feit dat je een Jack Russel niet gauw in de hoge gehoorzaamheid ziet; nee, daar zie je veelal herderachtige, maar een JR kan dat niveau ook prima bereiken, ik ken er een aantal die het heel goed doen. Het vergt alleen een wat andere manier van trainen, maar deze honden zijn erg werklustig en barsten van de energie :)

Dan de situatie van TS: allereerst vraag ik me af, ts, wat voor jou op kamers wonen inhoudt? Ik denk aan een kamer bij een hospita of in een studentenwoning. Of heb jij iets wat helemaal voor jezelf is? (eigen voordeur, eigen keuken en badkamer enz). Dat lijkt me bepalend voor het feit of je überhaupt een hond neemt. (in het geval je alles zelfstandig hebt, lijkt het me geen probleem)
De beweging: met het paard mee is redelijk intensief. De andere dagen doe je wat minder, drie keer per dag er uit, maar zit daar ook een wat langere wandeling bij waarbij de hond ook los kan lopen?)

En dan de hond: mocht je voor een rashond willen gaan dan denk ik in eerste instantie aan een border terriër. Deze honden zijn oorspronkelijk bedoeld om met de paarden mee te gaan, hebben voldoende energie en werklust, zonder dat ze dit teveel moeten zoals een bc, en zijn lekker handzaam van formaat.
Wil je liever een grotere hond? Dan is een Dalmatische hond misschien een optie. Al is mijn ervaring wel dat die behoorlijk veel beweging nodig hebben. Daarom mijn vraag hoe lang de hond zal lopen op een minder intensieve dag?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:13

Nikass, en toch ben ik van mening dat je een Jack Russell sneller uitput door hem een rondje naast de fiets te laten lopen dan een Duitse Herder. Simpelweg omdat ze kleiner zijn, grotere sprongen moeten nemen en dat dus meer energie kost. Maar in verhouding zullen ze redelijk gelijk liggen.

En de JR zal zeker het niveau van de hogere behendigheid aankunnen maar toch zie je ze weinig. Het kost nou eenmaal zoals je zelf ook zegt een andere vorm van trainen en aanpak.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:13

Ik ben zelf ook een herder-mens, maar zie best wel voordelen bij die kleine druktemakers. Ze zijn wat minder geneigd om zich door alles in hun omgeving te laten afleiden en hebben minder de neiging om de boel te willen regelen.

Ik denk persoonlijk dat een Duitse herder (uitgaande van zelfde leeftijd en vergelijkbare conditie) eerder moe is dan een JR ;)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:00

Nikass; kamers/kot zal voor mij een eigen kamer zijn met een gedeelde keuken etc. Waar ik nu ben gaan kijken zal ik maar één kotgenootje hebben dus het zal er waarschijnlijk ook vanaf hangen hoe verdraagzaam hij/zij is.

Het is inderdaad wel de bedoeling dat de hond regelmatig los kan lopen, de locatie waar ik nu ga wonen is net buiten de stad achter een aantal andere gebouwen en tussen/achter garageplaatsen zeg maar, dus afgescheiden van de weg. Hier zou ik de hond ook wel gewoon even los kunnen laten aangezien er geen auto's komen en ik een goed overzicht heb of er geen andere mensen/honden afkomen.
's Avonds wou ik dus naar de hondenweide gaan en/of longboarden. Hoe lang het precies zal duren kan ik natuurlijk niet precies zeggen, maar ik denk dat ik al snel een uur kwijt zal zijn (al door naar daar te wandelen/fietsen/boarden) en door natuurlijk in het park wat te spelen en tussendoor wat commando's te oefenen.
Ik heb liever een iets grotere hond inderdaad, maar als ik een kleine(re) vind die in mijn situatie past kan ik er ook nog wel mee weg.
Op een mindere dag denk ik dat ik waarschijnlijk een wandeling minder zal doen, sowieso dus wel nog 's ochtends, 's middags maar ofwel valt er de wandeling direct na school misschien weg of dus de langere avondwandeling. Al is het natuurlijk maar een kleine moeite om 's avonds laat voor het slapen nog een kwartiertje of een halfuurtje buiten te gaan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:02

Ik denk dat het feit dat je een kamer met gedeelde keuken etc wil, nog wel een dingetje kan worden. Hoe zie je daar voor je? Mag de hond dan alleen in jouw kamer komen of ook in de gedeelte plaatsen zoals woonkamer en keuken?
Ik ken eigenlijk niet 1 studentenhuis waarin dit voorkomt. Wel huizen die met alle huisgenoten een hond hebben, maar echte succesverhalen zijn het nooit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:44

Dat lijkt mij dus ook een probleem. Wat doe je als de hond even alleen thuis moet zijn? En los van dat jouw huisgenoten misschien niet altijd zitten te wachten op jouw hond, je kunt ook huisgenoten treffen die van alles willen en doen met jouw hond waar jij niet op zit te wachten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:13

Hoogstwaarschijnlijk komt de hond enkel bij mij op kamer, de keuken en badkamer etc zijn nu niet zo extreem groot dus het heeft niet veel niet dat hij daar ook rond gaat lopen. De kamer is wel vrij groot en er zou eventueel nog plaats zijn voor een bench (herdermaat). En ik was ook niet direct van plan om een hond met iemand te delen.. Lijkt me geen goed plan idd.

Nikass; het is toch ook niet de bedoeling dat de hond gewoon vrij rondloopt in het huis? Als ik weg ben zit de hond gewoon in mijn kamer en waarschijnlijk gaat die op slot.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:57

een hond op een kamer lijkt me gewoon echt gene strak plan. zeker niet voor een actieve grote hond. een ouder rustig klein hondje zou misschien nog wel kunnen (dan denk ik richting shi tsu, malteser, cavelier kind charles spaniel)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:39

Waarom lijkt dat voor jou geen strak plan dan? In huis kan een hond sowieso ook niet veel doen, het enige verschil is dat ik beperkt ben tot één kamer, het is de bedoeling dat een hond zich buiten kan uitleven samen met de baas, de kans is groot dat ik vaker buiten ga zitten. De rassen die je opnoemt ga ik sowieso niet aan beginnen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:17

zo'n honden die jij noemt hebben gewon ruimte nodig om hun zinnen te kunnen verzetten. met een speelgoedje spelen kan ik een gewoon huis of een appartement makkelijk maar in een kamer wordt die mogelijkheid door de ruimte bijvoorbeeld al erg beperkt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:47

Er zijn genoeg mensen die het binnenshuis niet toestaan dat hun honden spelen. ;) En ik geloof ook niet dat je hond genoeg energie zal kwijt geraken door binnenshuis te spelen...
Zoals ik al zei woon ik niet langs de weg maar is er gewoon een 'koertje', het is dan misschien niet 'van mij' maar het lijkt me wel dat ik er gewoon met de hond kan bezig zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:03

Weet je zeker dat het toegestaan is om huisdieren te houden? Ik ben helaas geen enkele huisbaas tegen gekomen die het
toe stond :n

Juist als student heb je kei veel tijd voor een dier! Ik heb super veel vrije tijd ook :o

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:36

Ja hoor het is toegestaan. :) Stond toch in de advertentie... Het contract heb ik nog niet te zien gekregen omdat mijn ouders nog niet zijn gaan kijken, maar ik hoop dat er dus ook duidelijke regels staan in het contract.

Ik moet wel nog een jaar naar het gewone middelbaar trouwens, maar dat klopt wel inderdaad. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:06

Het klopt dat je binnenshuis niet perse heel veel ruimte nodig heb, maar ik denk dan aan huisgenoten die langs jouw kamerdeur lopen hetgeen veel onrust kan geven voor een hond. En zeker een herder zal daar waaks op reageren denk ik. En je deur op slot lijkt mij dan minimaal als je er niet bent.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:08

Ik ben regelmatig met mijn hond op mijn zus haar kamer in een studentenhuis. Thuis is mijn hond ontzettend waaks maar na een paar dagen in een studentenhuis kijkt ie nergens meer van op. Ze raken er wel aan gewend.
Dat is een kwestie van trainen en tijd. En een klein beetje geluk.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:35

De deur zal uiteraard wel op slot gaan inderdaad. ;)

Ik denk dat zoals Kaus zegt ze er vast wel aan zullen wennen. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld een teckel op appartement waar je de lift en de buren ook wel eens hoort en deze reageert hier eigenlijk ook niet meer op. Overdag zal mijn medestudente meestal ook wel op school zitten geloof ik en 's avonds ben ik zelf thuis dus dan is dat geen probleem.

Maar bedankt voor de informatie allemaal, ik ga sowieso zelf ook nog langs verschillende fokkers gaan als ik uiteindelijk besluit om er een aan te schaffen. :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:40

En hoe ga je het zindelijk maken doen als je op school zit? De eerste tijd moet je er toch heel erg veel uit natuurlijk. En dat is echt niet alleen de eerste week.
Het duurt natuurlijk sowieso anderhalf jaar gemiddeld voordat je een beetje een stabiele hond hebt ivm opvoeden en volwassen worden.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:37

Tijd heb je als student wel. ik zou me eerder de vraag stellen of een hond op kamers een goed idee is. Deze huisbaas wil dat misschien wel (hoewel ik dit betwijfel), maar de meesten willen dat niet. Wat als je niet op deze kamer kan blijven? Dan wordt het wel heel moeilijk om iets te vinden. Plus dat je steeds rekening moet houden met je kotgenoten. Wat als iemand allergisch is, de hond lawaai maakt als jij er niet bent,... . Ik weet uit ervaring dat de meeste koten heel gehorig zijn wat sowieso al niet fijn is tijdens de examens als je wil slapen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:40

Bij mij in het gebouw wonen zat honden, de honden veroorzaken ook niet het lawaai in een studentenhuis, dat doen de studenten zelf wel :+
Ik zou zelf alleen wel bang zijn dat ik een hond krijg die lastig alleen kan zijn. Als ze blijven gillen wordt het zelfs voor studenten teveel van het goede denk ik zo.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:26

Dan zoek ik iemand die de hond tussendoor kan buiten laten Marlien5.

Tja die kans zit er natuurlijk altijd in, maar ik zal ook altijd terug kunnen naar mijn ouders en dan kan ik de hond gewoon meenemen, dat is geen probleem.
Waarom zou de hond 's nachts lawaai gaan maken? Hij gaat toch sowieso letterlijk naast of in mijn bed liggen dus veel problemen zal dat niet geven...

Het is maar één medestudent Douce, maar dat kan wel een probleem zijn, maar volgens mij kan er genoeg aan gedaan worden om dat te voorkomen.