[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:51

Corgis zijn toch juist super atletisch?

Haha ja ik vroeg me af wat mensen van zo'n kruising vinden :o

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:17

Cocker spaniels en cocker kruisingen zijn wel leuk. Alleen kruisen met een jack russel zou niet mijn eerste keus zijn. Maar misschien komt er wel wat leuks uit hihi. Ik vind kruisingen lang niet altijd verkeerd. :p

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:09

Kruisingen zijn vaak verrassender en leuker dan rashonden vind ik :j
Ik heb alleen geen idee wat er uit zo'n kruising zou komen.

Edit: stomme stomme typo :7
Laatst bijgewerkt door Kaus op 10-06-16 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:22

King Charles hondjes zijn ongeveer de meest ongezonde honden die er bestaan. Een directe kruising daarvan zou ik ook niet aandurven :n

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:12

Lisitano schreef:
King Charles hondjes zijn ongeveer de meest ongezonde honden die er bestaan. Een directe kruising daarvan zou ik ook niet aandurven :n

Als het gekruist is met totaal iets anders, dat maakt het wel beter :)

Een Cavalier als ras zou ik ook nooit kiezen. Hoe lief ze ook zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:10

Yipee schreef:
Lisitano schreef:

Als het gekruist is met totaal iets anders, dat maakt het wel beter :)

Een Cavalier als ras zou ik ook nooit kiezen. Hoe lief ze ook zijn.

Nee ;) Juist de kans op alle erfelijke gebreken uit beide rassen dan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:32

MyWishMax schreef:

Ik zou geen cavalier kruising willen hebben, Maar wat Lisitano zegt klopt wél, je vermindert de kans op genetische aandoeningen die vaak homozygoot recessief zijn. Uitkruisen met een ander ras heeft altijd een positieve invloed (minder kans dat recessieve gelijke genen elkaar ontmoeten dan in de kleine ingeteelde genenpool van het "zuivere" ras).

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:38

Wat kuggur zegt klopt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:32

Bedankt voor jullie meningen en informatie. Super!

Zouden jullie misschien ook willen vertellen waarom een Cavalier kruising je totaal niet trekt?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:45

Was je van plan een jack met een cavalier te kruisen dan? :)

Zou best wat leuks uit kunnen komen hoor. Ieder geval een hondje met een minder platte snoet en hopelijk ook niet zo'n achterlijk kleine schedel. Maar bij een kruising is het altijd afwachten wat eruit komt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:48

Ik denk dat de meeste een Cavlier(kruising) niet trekt omdat het een ras is waar heeeel veel genetische problemen bij voorkomen. Het ras is eigenlijk gewoon ongezond.
Met een kruising kan je dit misschien iets verbeteren, maar dit neemt de ongezonde basis niet weg :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:03

Dankjewel, dat wist ik niet. Ongelooflijk dat ze blijven fokken met zulke ongezonde dieren!!

Nee, ik ga zelf niet fokken of kruisen hahaha maar bekenden hebben een 'oeps' nestje ...

Ik ga het schedeltje in de gaten houden. Iemand tips? Vanaf hoeveel weken is zoiets zichtbaar denken jullie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:07

Kuggur schreef:
MyWishMax schreef:

Ik zou geen cavalier kruising willen hebben, Maar wat Lisitano zegt klopt wél, je vermindert de kans op genetische aandoeningen die vaak homozygoot recessief zijn. Uitkruisen met een ander ras heeft altijd een positieve invloed (minder kans dat recessieve gelijke genen elkaar ontmoeten dan in de kleine ingeteelde genenpool van het "zuivere" ras).

Tenzij die aandoeningen ook bij het andere ras voorkomen (of waarbij het maar van 1 ouder hoeft te komen, hoe heet het dan?). Ik had inderdaad de 'alle' weg moeten laten, maar een kruising tussen 2 rassen, waarvan er één zoveel erfelijke aandoeningen heeft is alsnog geen zekerheid op een gezondere hond. (Lisitano zei trouwens alleen dat ze een directe kruising niet aandurfde ;) ) En het betekent ook niet dat meteen de kop en snuit beter worden.

Zoals Simbaa zegt, je begint al met een ongezonde basis. Ik ben absoluut niet tegen kruisingen, maar dan wel beginnen met een gezonde hond en functionele kruisingen maken.

EDIT: Ik geloof niet dat je zelf kan zien of de schedel te klein is?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:17

Ik zei dat inderdaad niet :D Ik zou een hondje met een percentage Cavalier King Charles wel aandurven maar een directe kruising niet.
Straks krijt je een hondje met een hartafwijking dat altijd op 3 poten huppelt en chronisch koppijn heeft.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:31

Dat wil ik inderdaad echt niet :n Kei zielig..

Nogmaals super bedankt voor het meedenken!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:09

MyWishMax schreef:
Tenzij die aandoeningen ook bij het andere ras voorkomen (of waarbij het maar van 1 ouder hoeft te komen, hoe heet het dan?).

Eerste deel van je uitspraak;
onwaarschijnlijk dat dezelfde mutaties bij twee onverwante rassen veel voorkomend zijn (het is allemaal kansberekening, geen "onmogelijkheden").

Tweede deel;
Óf een simpelweg dominant gen, en dat dat het geval is, is héél onwaarschijnlijk; de reden dat ziekteveroorzakende genen recessief zijn is dat ze kapot, niet werkend zijn, niet het juiste eiwit kunnen coderen, in het heterozygote geval red dus het gezonde gen de zaak.
Een ander punt is dat dominante genen héél eenvoudig uit de genenpool te weren zijn (omdat ze nooit verborgen zijn, komen altijd tot expressie). Ik ken geen voorbeelden van genetische aandoeningen die dominant vererven (wat natuurlijk niet betekent dat ze niet bestaan ;) ).

Óf, en dit komt voor een bij x-gebonden gen, waarbij 50% van de mannelijke individuen het zieke gen van hun gezonde heterzygote moeder krijgen (voorbeeld bij mensen, morbus Duchenne). Dit komt dus voor, maar is relatief zeldzaam, de x is tenslotte maar één van vele chromosomen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:07

xMercury schreef:
Dankjewel, dat wist ik niet. Ongelooflijk dat ze blijven fokken met zulke ongezonde dieren!!

Nee, ik ga zelf niet fokken of kruisen hahaha maar bekenden hebben een 'oeps' nestje ...

Ik ga het schedeltje in de gaten houden. Iemand tips? Vanaf hoeveel weken is zoiets zichtbaar denken jullie?

Wil je daar een pup van? :)
Een te 'te kleine schedel' is niet van buiten af te zien. De aandoening waarover ik spreek is syringomyelie bij cavaliers. Daarnaast hebben of krijgen alle cavaliers een hartafwijking op latere leeftijd. Geen uitzondering. Daarom is de cavalier niet een gezond ras. Een kruising met een jack kan de gezondheid alleen maar verbeteren. Ik zou ook niet te bang zijn. Elke hond kan ziek worden.

Is die cavalier raszuiver waarmee gefokt is? Je zou nog eens kunnen kijken naar de gezondheid van die cavalier en zijn/haar ouders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:36

Kuggur schreef:
MyWishMax schreef:
Tenzij die aandoeningen ook bij het andere ras voorkomen (of waarbij het maar van 1 ouder hoeft te komen, hoe heet het dan?).

Eerste deel van je uitspraak;
onwaarschijnlijk dat dezelfde mutaties bij twee onverwante rassen veel voorkomend zijn (het is allemaal kansberekening, geen "onmogelijkheden").

Tweede deel;
Óf een simpelweg dominant gen, en dat dat het geval is, is héél onwaarschijnlijk; de reden dat ziekteveroorzakende genen recessief zijn is dat ze kapot, niet werkend zijn, niet het juiste eiwit kunnen coderen, in het heterozygote geval red dus het gezonde gen de zaak.
Een ander punt is dat dominante genen héél eenvoudig uit de genenpool te weren zijn (omdat ze nooit verborgen zijn, komen altijd tot expressie). Ik ken geen voorbeelden van genetische aandoeningen die dominant vererven (wat natuurlijk niet betekent dat ze niet bestaan ;) ).

Óf, en dit komt voor een bij x-gebonden gen, waarbij 50% van de mannelijke individuen het zieke gen van hun gezonde heterzygote moeder krijgen (voorbeeld bij mensen, morbus Duchenne). Dit komt dus voor, maar is relatief zeldzaam, de x is tenslotte maar één van vele chromosomen.

Hmm, interessant, dank je wel! Alleen ik vraag me dan weer of hoe het bij bepaalde ziektes/afwijkingen zit die bij kruisingen dan ook weer voorkomen. Maar dat is weer een compleet andere discussie, jammer genoeg.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:25

Ik breek hier even in hoor!
Mijn vriend en ik gaan samen wonen in een kleine eengezinswoning of grote flat en ik zou dan heel graag een niet al te grote hond willen. Ben labradors gewend, en dat karakter vond ik super . Iemand nog leuke tips voor een lieve gezellige hiishond? Hij moet wel lief zijn voor katten en kinderen ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:29

een chowchow misscien? een stuk kleiner dan ene lab. heel vriendelijke en vrolijke honden. of als je nog ene maatje kleiner wil misschien ene beagle?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:35

Het karakter van een chowchow is absoluut niet te vergelijken met dat van een labrador.. := Het zijn geen allemansvrienden zoals de labrador en zijn ook vaak wat dominanter tegenover andere honden. Wel maken ze meestal weinig lawaai en zijn het vrij zelfstandige honden (wat zijn voor en nadelen heeft). Ook heb ik vaak gelezen dat ze niet de meest geschikte honden zijn voor kinderen.

Beagles lijken me nog wel redelijk 'verwant' aan de labrador buiten dat de gehoorzaamheid wel wat moeilijker zal gaan, volgens mij kunnen ze ook moeilijk of niet loslopen, training is gewoon echt belangrijk hierbij dus (bij alle honden natuurlijk).

Heb je nog andere eisen buiten dat het een niet te grote hond moet zijn en geschikt voor een gezin/appartement? Hoeveel beweging kan je de hond bieden? Hoe vaak moet het dier alleen zijn? Als je het geen probleem vindt dat de hond niet los kan zou je ook eens kunnen kijken naar de Italiaanse windhond. Of anders andere 'simpele' gezelschapshonden zoals de shi tzu, vlinderhondje etc..? In hoevere deze overeenkomen met de labrador weet ik niet, maar het zijn gezelschapshonden dus sociaal zullen ze wel zijn met de nodige begeleiding.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:49

Een Chow Chow zou ik ook niet aanraden. Veel kleiner dan labradors vind ik ze ook niet.

Een Border Terrier zou bij je kunnen passen. Al weet ik niet hoe die is met katten ivm een jachtinstinct. Maar ik denk dat dat ook deels hond-afhankelijk is.
Mocht je een iets actievere hond zoeken waar je oa hondensport mee zou kunnen doen kun je kijken naar een Boston Terrier.
Ook iets drukker maar misschien geschikt is de Cocker Spaniel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:02

De rassen die Kaus opnoemt lijken me inderdaad ook heel gepast. :)
Met katten omgaan kan vaak gewoon aangeleerd worden, zolang ze er maar van jongs af aan bijzitten komt dat normaal gezien wel goed. Het lijkt me eerder moeilijker om de kat te laten wennen aan de hond, heb ik hier thuis ook al voorgehad en dat is geen pretje. x)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:14

Een shi tzu vind ik nou niet bepaald een makkelijk en sociaal ras. Beagles kunnen prima loslopen is mijn ervaring.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:21

Waarom zou een shi tzu geen sociaal ras zijn Nikass? Het zijn gezelschapshonden, natuurlijk moeten deze ook opgevoed worden maar ze horen gewoon sociaal te zijn (tegenover mensen). Hoe ze normaal gezien tegen honden zijn weet ik niet, daar heb ik alleen het 'straatbeeld' van en dat is inderdaad niet positief, maar dat komt doordat ze vaak aangeschaft worden door mensen die niet veel van honden kennen lijkt me.

Mijn ervaring is daar anders mee, maar ze zullen het inderdaad gewoon prima kunnen leren waarschijnlijk, ze zijn vaak gewoon iets eigenwijzer dan een labrador lijkt me. (: