[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:38

_San87_ schreef:
mirim schreef:
Wij hebben naast een oude Franse briard een ruwharige dwergteckel genomen.
Bewust gekozen voor een klein ras met wel een 'groot' karakter.
Het is een geweldige combi <3

Heb jij niet het idee dat de grote de kleine verplettert? Hoe gaat dat in het spelen?

Een ruwharige dwergteckel is wel mijn droomhondje, namelijk.

Nee, de kleine teckel is veel sneller, wendbaarder en ongelooflijk slim. Dus helemaal geen angst voor ' verpletteren'.
Nu is onze briard dan wel al elf en speelt niet meer wild.
Als spelkameraadje in de zin van stoeien zijn het natuurlijk ongelijke partijen.
Maar achter elkaar aanrennen e.d. kan natuurlijk altijd.
Dan is klein tegen groot alleen maar erg vermakelijk om te zien.

Sammyoo

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:36

Het asiel van Peter Koekebakker in Zuid Spanje is de laatste maanden overspoeld door pups. Er staan nu onder andere acht zwarte ruwharige hondjes voor herplaatsing op de site. Ik vind ze geweldig, of worden die te groot voor je San87? http://animalinneed.com/adoptie/zoek-ho ... lts?site=4

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:14

Ik ga geen pups uit Spanje halen :). Ik wil graag een 'volwassen' herplaatser uit NL.

@Mirim, dat klinkt goed. Boor is ook niet echt van t stoeien, meer het rondrennen en samen achter balletjes en stokjes aan en zo :).

Op 1 of andere manier vind ik de combi Weimaraner en ruwharige Teckel fantastisch.

Voor nu staan de Teckel en de Border terrier op mijn lijstje :).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:27

Als je een Nederlandse volwassen herplaatser zoekt, wordt het denk ik niet makkelijk om een borderterrier of teckel te vinden.

Ander leuk klein ras voor gehoorzaamheid en sport zijn de Schipperkes, maar ook die zal je niet makkelijk als herplaatser vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:33

We gaan het zien :). Mijn Weim is ook een herplaatser en de tweede hond hoeft er niet van de 1 op de andere dag te zijn. De kans dat t niet klikt bestaat ook.

Ik kijk gewoon rustig rond. Pups en Spaanse honden ga ik niet aan beginnen :).

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:21

Ik wil er misschien over een tijdje nog een hond bij en wil rustig gaan rondkijken naar een geschikt ras. Ik heb alleen helaas wel een aardig moeilijk lijstje met wensen, dus ik ben heel benieuwd welke rassen jullie hier het beste bij vinden passen. Het wordt mij tweede hond.

- Ik heb nu een Welsh springer spaniël van 4 jaar oud. Ik merk heel erg dat hij behoefte heeft aan een maatje (hij gaat daarom binnenkort ook mee met de uitlaatservice)en zou daarom graag willen dat de nieuwe hond leuk met hem kan spelen.
- Schofthoogte van max. 35 cm. Ik denk niet al te klein, want mijn welsh is best groot en lomp.
- (Beetje) baasgericht en will to please in de zin dat hij goed luistert. Ik wil geen nerveuze hond of een hond waar ik echt mee aan het werk moet.
- Hoeft niet al te lang uit. Ik ga 's ochtends een kwartiertje uit. rond 12 uur ga ik een half uur tot uur uit. Rond 18 uur ga ik een half uurtje uit en om 22 uur weer een kwartiertje. Dit is wat ik minimaal met de hond uit ga, maar daarnaast ga ik vaak nog met de hond fietsen, speel ik thuis veel met hem (laat hem brokjes zoeken of speel verstoppertje, enz.). Dit wil ik met de nieuwe hond dan ook gaan doen.
- Hij moet goed met andere honden en mensen om kunnen gaan/ niet (snel) agressief.
- Geen jachthond/moet makkelijk los kunnen lopen en dan blijven luisteren. Mijn welsh kan alleen op het strand los, daar luistert hij perfect. Zodra ik hem in een park loslaat gaat hij achter de eenden aan en krijg ik hem het water niet meer uit. Dat vind ik heel jammer en de volgende hond wil ik gewoon lekker loos kunnen laten lopen.
- Ik heb ook een kat en daar moet hij ook mee samen kunnen.
- En toch vind ik het karakter van mijn huidige hond ook erg leuk, omdat hij toch ook wel een echte clown is. Moet vaak om hem lachen. Ben bang dat ik door mijn eisen een heel 'saai' hondje krijg en dat wil ik dus eigenlijk ook weer niet :o

Heel lastig dus, want sommige wensen gaan volgensmij niet echt samen.
Ik houd de rassen waar ik op uit ben gekomen nog even voor me, omdat ik benieuwd ben naar wat jullie denken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:05

San87 een cocker spaniël?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:26

_San87_ schreef:
We gaan het zien :). Mijn Weim is ook een herplaatser en de tweede hond hoeft er niet van de 1 op de andere dag te zijn. De kans dat t niet klikt bestaat ook.

Toevallig hebben wij gisteren onze tweede Border Terrier uit het asiel gehaald (teefje uit de broodfok die in beslag genomen is). Als ik jouw wensen bekijk vind ik een Border Terrier perfect passen. Ze zijn klein, doen het zeer goed in verschillende hondensporten en zijn meestal sociaal. Ik zeg meestal omdat mijn reutje het niet altijd kan vinden met een Shiba reutje bij ons op de hondenschool. Maar over het algemeen gaat hij zeer goed met andere honden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:33

Snuffie123, wat dacht je van een poedeltje?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:30

Stoof schreef:
_San87_ schreef:

Toevallig hebben wij gisteren onze tweede Border Terrier uit het asiel gehaald (teefje uit de broodfok die in beslag genomen is). Als ik jouw wensen bekijk vind ik een Border Terrier perfect passen. Ze zijn klein, doen het zeer goed in verschillende hondensporten en zijn meestal sociaal. Ik zeg meestal omdat mijn reutje het niet altijd kan vinden met een Shiba reutje bij ons op de hondenschool. Maar over het algemeen gaat hij zeer goed met andere honden.
Klinkt goed, ja :). Heb de border ook op de lijst staan. Kijken wat t eerste op m'n pad komt. Zoals ik zei, ik heb er geen haast mee :).

Hond hoeft ook niet perfect met alle honden te klikken, dat is onmogelijk. Belangrijkste is dat hij/zij (voorkeur zij) met Boor klikt :).

@Nikass, dat vind ik geen leuke honden :). Bedankt voor t meedenken tho :D.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:08

Hoe vinden jullie de Engels Springer Spaniel bij mij passen?

Ik ben op zoek naar een hond waar ik het liefst dog frisbee mee kan doen. (En natuurlijk een maatje voor het leven.) Tot nu toe had ik om die reden (en omdat ik er al jaren lang groot fan van ben) vooral gekeken naar Border Collies, Australian Cattle Dogs en Australian Shepherds. Echter ben ik bang dat deze honden te veel van mij zullen eisen en ik wil het wel leuk blijven vinden om met mijn hond te spelen. Ook word ik wat zenuwachtig van het soms neurotische gedrag van deze veedrijvers en erg knuffeling zijn de meeste niet. Uiteraard zal ik een hond wel gewoon uitlaten en er mee spelen als deze er behoefte aan heeft, ook als ik er even wat minder zin in heb.

Ik woon naast een losloopgebied, de hond hoeft bijna nooit alleen thuis te zijn. En als ie eens alleen is, is ie samen met een soortgenoot.
Ik wil er dus graag mee frisbeeen maar mocht ie daar geen talent voor hebben of het niet leuk vinden, vind ik het ook prima om er mee te canicrossen, agility of iets anders mee te doen. Maar ik wil er wel echt iets mee doen. Ik wil niet alleen een wandel- en bankhang hond.De hond moet echt iets met mij willen doen.

Hoe past een Springer Spaniel hierbij? Of zijn er eventueel nog andere rassen die hier bij passen?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:44

Sammyoo schreef:
Snuffie123, wat dacht je van een poedeltje?

Daar heb ik inderdaad naar gekeken. Het uiterlijk spreekt me alleen niet zo aan, maar als het verder helemaal past moet ik daar maar doorheen leren kijken.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Kaus: ik denk dat dat wel past. Maar ze zijn wel erg eigenwijs! Dat is wel wat anders als een bordercollie enz. In agility en frisbee zullen ze ook nooit zo goed zijn als een bordercollie, maar zolang je geen prijzen wil winnen kan het prima.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:58

Nee ik heb zeker niet als doel om prijzen te winnen. Vooral wederzijds plezier, en dat vind ik vooral in frisbee :D
Eigenwijs, maar wel een will to please van wat ik heb gelezen. Ik wil namelijk wel een hond die wat voor mij wil doen. Anders heb ik weinig plezier in het trainen...
(Overigens heb ik momenteel al contact met een Springer Spaniel eigenaar die één van haar honden wil herplaatsen. Dus dit zijn meer stereotypes waar ik naar vraag.)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:47

Snuffie jij hebt een Welsh, en hoewel het karakter in grote lijnen wel overeenkomt met een ESS zijn het wel degelijk heel andere honden :) Beiden hartstikke leuk trouwens :) Ik ken (voor Kaus) overigens geen frisbeeënde Springers, ik weet niet of ze er nou de optimale bouw voor hebben eigenlijk. Ben je trouwens in de markt voor een show- of een jachtlijn ESS?

Even offtopic Snuffie: Wat jammer dat jouw WSS niet makkelijk los kan! Ik kan je verzekeren dat dat niet persé typisch des Welsh is hoor. Ik ken echt heul veul Welshjes en eigenlijk maar 1 daarvan kan écht niet los wegens jachtgedrag. Vaak is het naar mijn idee een kwestie van in goede banen leiden, heb je ooit gedacht om jachttraining te volgen samen?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:04

De hond die ik momenteel op het oog heb komt uit de jachtlijn maar leeft nu als 'gewone' huishond. Geen extreem jachtinstinct en kan overal los. Dat is voor mij ook wel een eis bij de keuze in een jachthond. Ik vind het prima om speurwerk te doen als een hond dat leuk vindt, maar hij moet wel zonder zorgen los kunnen.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:20

Ik ga hier ook maar eens de vraag stellen.
Aangezien vriend en ik niet verder komen dan de honden waarmee we ervaring hebben (acd en de rhodesian ridgeback.) En jullie misschien nog leuke rassen weten die bij ons passen.

Als het goed is gaan we over niet al te lange tijd verhuizen naar een grotere woning met 70 meter tuin en een bos erachter.
Als we eenmaal gesetteld zijn wil ik heel graag een hond. De verzorging en opvoeding zal het meeste op mij aankomen aangezien vriend heel vroeg weg is en heel laat thuis komt, vooral in de zomermaanden.
Wat we zoeken:
Een gezinshond aangezien we 2 jonge kinderen hebben.
Een groot ras.
En verder hebben we eigenlijk weinig andere wensen. :+
Ik vind het leuk om te wandelen, vroeger ging ik met onze rhodesian ridgeback vaak naar het water, wandelen in het bos enz.
En ik wil weer gaan hardlopen, dus naderhand samen met hond.
Vriend wil een puppy.
Ik zat ook te denken aan een jonge herplaatser of puppy. Daar zitten we dus nog niet mee op een lijn.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:37

Neej, ik heb over het engelse heen gelezen. Als laatst stond er of een springer spaniel bij haar paste vandaar mijn antwoord. Een engelse springer is nog een stuk atletischer en past denk ik wel goed bij de wensen van Kaus.

Offtopic: Dat vind ik ook echt heel jammer! Op 5 minuten lopen ligt een mooi groot park waar hij iedere dag dan los had gekund. Los met de hond lopen vind ik zelf ook veel leuker. Het ligt ook wel aan mezelf hoor dat hij niet los kan. Het is mijn eerste hond en ik heb het niet heel handig aamgepakt achteraf. Jachttraining wil ik wel doen, maar dan moet hij eigenlijk eerst los kunnen lopen. Ik kan helaas geen jachttraining doen, omdat ik geen rijbewijs heb en het niet in de buurt wordt gegeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:16

Voor jachttraining hoeft hij niet eerst los te kunnen lopen :). Bij mij op training zijn er genoeg die (nog) niet los kunnen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:28

Ik vind dit topic leuk om te lezen! Mijn vriend en ik denken al jaren over wat voor hond we later zouden willen (we studeren nu allebei fulltime dus het is echt nog geen optie, maar goed).
We zouden eigenlijk een hond willen van middelgroot of groot formaat, niet veel gedoe met trimmen. Een hond die niet heel veel moet bewegen, niet snel neurotisch of onzeker is, maar gewoon lekker sociaal te krijgen is. Op mijn twaalfde hebben mijn ouders een border terrier pup genomen en ik vind hem eigenlijk de perfecte hond, stelt zich redelijk onderdanig op richting andere honden, heeft nog nooit iets of iemand aangevallen of gebeten (zelfs niet gegromd), super sociaal en makkelijk dingen te leren. Kan ook netjes los zonder dat hij er vandoor gaat. Eigenlijk zoek ik hetzelfde maar dan in groter formaat. :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:54

verkijk niet op een border terrier, ik ken er ook genoeg die niet zo sociaal zijn.
en dat hoeft niet de opvoeding te zijn. de terriërs die ik ken zijn juist heel actief met behendigheid etc.

wat versta je onder niet veel bewegen?

ik lees wel vaker hier dat ze hond niet te veel moet bewegen, ik krijg er een beetje kriebels van moet ik eerlijk zeggen

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:57

Gewoon 3-4x per dag uit. Tussen de middag wat langer maar niet een hond die elke middag 2 uur moet wandelen omdat hij anders gek wordt. Ik bedoel niet een hond die van 8 tot 6 in de bench moet liggen en geluk heeft als hij een keer niet in de tuin hoeft te kakken. :P

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:01

is al een compleet andere omschrijving :')

was niet zozeer om jou hoor, lees het vaker :) maar ik snap dat niet iedereen 4 uur per dag wilt lopen. hoewel ook dat bij een actieve hond niet persé hoeft, zet ze 15 min goed aan het denkwerk (gehoorzaamheid, trucjes, speuren etc) en je hebt ze ook moe.
alleen maar veel wandelen lijkt me namelijk ook niet geestverruimend en uiteindelijk juist geestdodend worden. gewoon alleen maar wandelen is saai.
maar dat is een andere discussie.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:12

Haha ja, snap dat het beter is om specifiek aan te geven, omdat niet veel beweging voor iedereen natuurlijk een andere definitie heeft. Gehoorzaamheid vind ik heel leuk, agility/flyball/frisbee etc. heb ik niet echt ervaring mee, ook geen ambitie voor.
Maar ik ben dus ook niet op zoek naar een terrierachtige, meer naar iets met wat meer formaat. Vriend en ik vinden slank gebouwde pitbullachtigen ook heel tof maar dat past niet echt in het sociale plaatje.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:28

als je een sociale hond wilt, zou ik niet voor een stafford/pittbul achtige kiezen. ze zijn er wel hoor, maar over het algemeen....
tja... alle grote honden die ik kan bedenken zijn wel honden waar je íets mee moet doen.
weimaraners en viszla's kunnen erg leuk zijn.
de staande rassen kunnen ook leuk zijn. het zijn allemaal rassen die vaak sociaal zijn, maar het zijn wel jachthonden. dus je moet ze wel ergens mee bezig houden.
voor gehoorzaamheid zijn herderachtigen ook erg geschikt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:44

Hoe groot is groot? De grote zwitser voldoet voor mijn gevoel redelijk, maar die zijn ook redelijk aan de maat. Riesenschnauzer is ook leuk, maar heeft misschien nog iets teveel terriër in zich voor je wensen, en hebben vachtonderhoud nodig. Zelfde geldt wellicht voor de poedel.

Labradors en golden retrievers niets? Al ken ik die eerste wel als (over)actieve honden.