Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:03

slachten kan ook aan huis gedaan worden.. dit wil ik als het zo ver is.. (duurd hopelijk nog een jaar of 30)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:03

Wij eten braaf eieren van onze eigen kip, dat wel weer Nagelbijten / Gniffelen
De vis hebben wij bij voorkeur van de buurman,die de zalm eigenhandig in noorwegen vangt. ja inderdaad met een gewone hengel in een gewoon meer Tong uitsteken Puur natuur! En dat smaakt ook het lekkerst. (maar ja: buurman vist niet altijd, maar wij letten wel op de viswijzer)
Maar biologisch vlees is zo duur, dat het bij ons thuis geen optie is. De richtlijnen voor het houden van vee worden steeds beter, dus heb ik steeds minder moeite met het eten van vlees. (al vind ik het niet echt lekker, ben een groentemens Tong uitsteken). Heb gelukkig tal van bedrijven gezien waar de dieren een mooi leven hebben/hadden. De meeste boeren hebben hart voor hun dieren, want hoe gezonder een dier des te beter het vlees. Je hebt altijd slechte mensen, maar die heb je overal. Gelukkig worden de regels steeds strenger, maar je hebt overal mensen die er sch*t aan hebben. Dat is voor mij geen reden om te zeggen: ik stop met vleeseten (vleesvervangers vond ik totaal niet lekker Nagelbijten / Gniffelen) of ga voor duur biologisch.
Met slachten heb ik totaal geen moeite overigens, gaat snel en is zeer efficient.

De prijs voor biologische producten moet 'gewoon' naar beneden, heb je al een groot euvel verholpen.

Paardenvlees eet ik ook niet, niet uit principe maar ik vind het niet lekker Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:04

Sieppus schreef:
dees_daan schreef:

precies. ik denk dat de kans groter is dat het dier vecht tegen een spuitje, dan tegen een kogel..
gezonde dieren? niet altijd.. paarden die blijvend kreupel zijn bijv. ze zijn niet gezond, maar kunnen wel voor consumptie geslacht worden..

Ze geven de dieren geen spuitje, omdat het hart nog moet kloppen om het bloed uit het lijf van het dier te pompen. Anders wordt het vlees er niet lekkerder op. Koe

weet ik Lachen , dat is overigens ook omdat de kleur dan veranderd.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:04

Voor mij zou het dan worden het afmaken zoals op het slachthuis en daarna laten cremeren, sorry ben nou eenmaal een muts maar kan het niet verkroppen als iemand mijn lieveling op zou eten.
Maar jullie hebben gelijk die spuiten is ook niets daar zou iets anders voor moeten komen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:07

[quote="Sieppus"
Ze geven de dieren geen spuitje, omdat het hart nog moet kloppen om het bloed uit het lijf van het dier te pompen. Anders wordt het vlees er niet lekkerder op. Koe[/quote]

Hoe kan het hart van een dood dier nou het bloed nog uit zijn lichaam pompen???!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:08

barbara1970 schreef:
Voor mij zou het dan worden het afmaken zoals op het slachthuis en daarna laten cremeren, sorry ben nou eenmaal een muts maar kan het niet verkroppen als iemand mijn lieveling op zou eten.Maar jullie hebben gelijk die spuiten is ook niets daar zou iets anders voor moeten komen.

je bent geen muts hoor, ik wil namelijk precies hetzelfde Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:09

Ons hart klopt ook nog door hoor na onze dood, duurt even voordat het hart stopt. De ademhaling stopt als eerste namelijk Lachen
Dus dat is gewoon een natuurlijk proces.

Als je daar bij een slachthuis op moet wachten tot ook het hart stilstaat is het niet efficient werken, afgezien dus van de vleeskleur Knipoog
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-08-08 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:10

minkie schreef:
[quote="Sieppus"
Ze geven de dieren geen spuitje, omdat het hart nog moet kloppen om het bloed uit het lijf van het dier te pompen. Anders wordt het vlees er niet lekkerder op. Koe

Hoe kan het hart van een dood dier nou het bloed nog uit zijn lichaam pompen???!!![/quote]
Op het moment dat de spies door de hersenen gaan, blijft het hart nog even kloppen aangezien het een spier is....

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:13

Sieppus schreef:
minkie schreef:
[quote="Sieppus"

Hoe kan het hart van een dood dier nou het bloed nog uit zijn lichaam pompen???!!!

Op het moment dat de spies door de hersenen gaan, blijft het hart nog even kloppen aangezien het een spier is....[/quote]

oja stom, ik reageerde even sneller dan dat ik nadacht...
achteraf wist ik dit ook wel. Blond

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:17

Bij mijn paard Robin was het geen spies maar voor mijn idee een soot kogel kan dat, ik hoorde een harde klap en het was een soort alarmpistool leek wel, heb het niet gevraagd was zelf ook even de weg kwijt.
Daarna ben ik vaak met paardjes van klanten mee geweest en paar keer handelspaarden moeten laten slachten, ik ben er altijd bijgebleven maar heb eigenlijk nooit een spies gezien.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:24

barbara1970 schreef:
Bij mijn paard Robin was het geen spies maar voor mijn idee een soot kogel kan dat, ik hoorde een harde klap en het was een soort alarmpistool leek wel, heb het niet gevraagd was zelf ook even de weg kwijt.
Daarna ben ik vaak met paardjes van klanten mee geweest en paar keer handelspaarden moeten laten slachten, ik ben er altijd bijgebleven maar heb eigenlijk nooit een spies gezien.

Een vriend van mij heeft een slachthuis, je moet het zien als een soort masker wat ze op het hoofd van je paard zetten en daar komt met een hele harde klap een spies uit die bij je paard de hersenen in schiet en zo is je paard in een klap dood. Beetje cru, maar zo gaat het wel. Vork

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:29

Nee was echt geen masker, of meschien gaat het nu anders.
Ik heb nog nooit een echt pistool gezien maar ik had vroeger een zeilboot en daar hadden we een alarmpistool in de noodkit zitten, daar lijkt het op.

Tjee is ook wat als je vriend een slachthuis heeft, sorry maar ik zou wel even 2 keer moeten slikken en weet het slaat nergens op.
Ik denk dat we wat dat betreft ons koppie in het zand steken he, we willen wel vlees eten maar niet weten waar het vandaan komt en schuiven het maar op de slager in dit geval, stom idee van mezelf of niet
Laatst bijgewerkt door berpie op 08-08-08 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:30

Misschien een verschil tussen nederland en belgie?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:32

ze noemen zo'n pistool een schietmasker... maar ik vind het ook meer weg hebben van een alarmpistool. uit dat pistool schiet idd een pin die zo door de hersens heen gaan...
ik stond al op hele jonge leeftijd in het slachthuis naast mijn lievelingskoe die een pin door zen kop heen kreeg... toen vond ik het ook niet leuk, maar het was wel realiteit en nu heb ik er geen moeite mee. Bloos
wel heb ik bij mijn leerpony die bejaard is dat ze hier dood mag gaan tenzij ze echt wat gaat mankeren, want dan breng ik haar naar de slager... liever naar de slager als inslapen, want dan gebeurt er tenminste nog wat goeds met het vlees. de rendac is ook niet alles en ik denk dat mijn pony wel zou vechten tegen een spuitje Ach gut