[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:59

Ik vind echt dat jullie goed werk doen! Super!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:50

Hoorde net weer op HVNL (kijk dat echt nóóit Clown ) Dat het voor de volgens weer erg moeilijk is dit jaar?
Sterkte ermee!
Hier hang ik geen bollen op.. lopen veelste veel katten in de straat.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:26

Oef, ja, egels zouden inderdaad moeten slapen nu. Het komt wel voor dat jonge egels die hun hun eerste winter ingaan het niet redden om zich zo vet te eten dat ze de hele winter door kunnen slapen.. dan worden ze wakker, maar om nu te zeggen dat er met dit weer veel hapjes te vinden zijn, nee Ach gut
Of het was een oude egel of eentje die al ziek, zwak of misselijk de winter is ingegaan, arm beestje. Mocht je dat nog een keer zien, dan kan het geen kwaad om hem mee te nemen, maar let wel: dan moet je meteen even contact opnemen met de dichtsbijzijnde vogel-en/of egelopvang (adressen zijn via google makkelijk te vinden). Of je zet een bakje kattenblikvoer buiten, dat sporen ze gauw genoeg op met hun goede neus.
Liep 'ie overdag rond, of 's avonds/'s nachts?

Wat betreft dat roodborstje; niet alle vogels kunnen hangen aan hun pootjes Lachen en roodborstjes kunnen dat (zo even uit mijn hoofd, correct me if I'm wrong Nickeltje Knipoog ) niet. Wat lief dat je voor hem wat extra's op de grond hebt gezet!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:28

Mijn ouders kregen een uitnodiging om gisteren een hele dag te komen skieen in Snowworld Landgraaf. Ik heb een dag het asiel weer gedaan en dat was flink doorwerken met die vorst.
Waterbakken vriezen steeds dicht, dus we werken met dubbele sets die steeds binnen ontdooien en dan verse bakken weer naar buiten met schoon water en voer.
In de opvang zitten nu onder andere 3 zwanen, een Canadese Brandgans, een heleboel eenden, een meerkoet, 3 reigers, een wild konijn, een mantelmeeuw, een (één of ander) fluitertje en een tortelduif. De meesten zijn inmiddels weer redelijk aangesterkt en zouden op zich weer de natuur in kunnen, maar ja, met dit weer is het niet zo handig ze naar buiten te schoppen als ze juist door dit weer binnen gekomen zijn...

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken, want mn ouders hadden de camera mee naar Snowworld...

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:42

@Zwartwitje, ik neem aan dat je 'mijn' egel bedoelde Knipoog Die liep 's nachts rond. Het leek mij ook al niet normaal en heb dus ook geprobeerd hem te pakken, maar helaas zag ik hem van vrij veraf en voordat ik in zijn buurt kwam was hij al het struikgewas in gescharreld en was vervolgens spoorloos. Heb hem later ook niet meer gezien. Het was een vrij klein exemplaar dus waarschijnlijk zoals jij zei, een van die jongen die zich niet 'vet' genoeg hebben kunnen eten...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:01

Naar aanleiding van het overlijden van een goede vriendin van mijn moeder en nadenken over allerlei dingen naast alle eerder bestaande stress heeft mijn moeder besloten vanaf de zomer te stoppen met de opvang.
Ze gaat definitief dicht. Tot aan de zomer doorgaan geeft de ambulances enzo de mogelijkheid te zoeken naar een alternatief en daarna is het over.

Mijn moeder kampt al jaren met een tekort aan hulp. En dat terwijl de opvang elk jaar groter wordt.
Ze wordt steeds geconfronteerd met allerlei frustraties die voortkomen uit te weinig hulp en vaak eigenlijk niet optimale huisvesting.
Ze zelden de mogelijkheid een middag weg te gaan omdat er niemand is die de opvang waarneemt, behalve wanneer ik ik en mijn vriend onze vakantie inplannen en het overnemen.
Ze is het nu helemaal zat, zeker met de regels die de overheid gaat stellen aan kleine opvangen, die regels worden opgesteld door het VOND, prima te doen voor grote opvangen, maar veel kleineren kunnen daar gewoon niet aan voldoen.
Alles bij elkaar is het gewoon op nu.
Helaas.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:06

ooo

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:11

Wat jammer dat je moeder dit besluit heeft moeten nemen. Maar als ik hier lees hoeveel dieren jullie helpen dan begrijp ik ook wel dat je dat zonder hulp niet volhoudt.

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:28

O wat jammer om dat te lezen, maar ik neem aan dat het een weloverwogen beslissing is.
In ieder geval top dat jullie al die tijd de beesten hebben geholpen. Nu maar hopen dat er iemand anders in de buurt zo 'n initiatief op wil starten,...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:28

Nickeltje schreef:
Naar aanleiding van het overlijden van een goede vriendin van mijn moeder en nadenken over allerlei dingen naast alle eerder bestaande stress heeft mijn moeder besloten vanaf de zomer te stoppen met de opvang.
Ze gaat definitief dicht. Tot aan de zomer doorgaan geeft de ambulances enzo de mogelijkheid te zoeken naar een alternatief en daarna is het over.

Mijn moeder kampt al jaren met een tekort aan hulp. En dat terwijl de opvang elk jaar groter wordt.
Ze wordt steeds geconfronteerd met allerlei frustraties die voortkomen uit te weinig hulp en vaak eigenlijk niet optimale huisvesting.
Ze zelden de mogelijkheid een middag weg te gaan omdat er niemand is die de opvang waarneemt, behalve wanneer ik ik en mijn vriend onze vakantie inplannen en het overnemen.
Ze is het nu helemaal zat, zeker met de regels die de overheid gaat stellen aan kleine opvangen, die regels worden opgesteld door het VOND, prima te doen voor grote opvangen, maar veel kleineren kunnen daar gewoon niet aan voldoen.
Alles bij elkaar is het gewoon op nu.
Helaas.

:(:) jammer
las de laaste tijd hier graag mee trouwens
zonde dat er weinig hulp te vinden daar is

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:36

Ja, dat is gewoon het meest deprimerende, veel mensen zeggen wel hoe goed je bezig bent enzo, een enkeling geeft een paar euro, maar dat is eigenlijk alles...
En we hebben echt wel geprobeerd om aandacht te krijgen hoor, in verschillende kranten, in de blaadjes van de dierenbescherming, van de asielen, van de dierenambulance, op de lokale tv enzo. En na zo'n actie is er vaak wel wat respons van mensen die oude handdoeken komen brengen ofzo, maar helaas blijft het daar dan weer bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:32

wat jammer nickeltje.
als je nou net wat dichter hier woonde zou ik zo hlpen.
maarja is ook wleens fijn voor je moeder enzp

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:42

Erg jammer om te horen! Maar begrijp de beslissing ook wel.
Wist niet dat jullie zo weinig donateurs hadden, wou op men verjaardag iets storten maar als ik wist dat het te laat zou zijn.

Hopelijk kan je moeder het nu wat rustige aan doen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:50

Tot aan de zomer vakantie gaan we nog door.
Dat geeft de brengers van dieren hier in de regio wel wat tijd om een alternatief te zoeken.
Straks in het jonge vogel seizoen zullen we het dus nog wel heel erg druk krijgen en zal ik hier ook weer veel foto's posten...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:12

Even een kleine optelsom van de stand vandaag:
- 5 zwanen, morgen kunnen er 2 uitgezet worden
- 1 Canadese brandgans
- 17 eenden, meeste wild en worden uitgezet, enkelen te mak en zullen thuis moeten zoeken op kinderboerderij bv.
- 4 kleine sier-eendjes: kwakertjes
- 4 reigers
- 1 fuur, morgen vrij
- 1 jonge tortelduif
- 1 volwassen houtduif met ontsteking in vleugel
- 1 kapmeeuw

Dit is de afgelopen week gebracht en leeft nog, een heleboel was zo vermagerd bij binnenkomst dat ze kort daarna alsnog zijn overleden...
Morgen heb ik een camera, dus zal weer eens een rondje doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:00

Jammer Nickeltje, maar begrijpelijk... het dierenasiel hier in de buurt (waar mijn hond en kat vandaan komen) stopt er ook mee... Ook door jarenlange frustraties,...

Dat je zei dat mensen wel vinden dat je goed bezig bent, maar dan niet helpen, is heel herkenbaar. Wij hebben een (kleinschalige ;) ) opvang voor oude manegepaarden, maar de vrijwilligers zijn op één hand te tellen. We zijn ook al op de lokale tv geweest, kranten, website,... en dan heb je idd even enkele mensen die interesse hebben, maar dat ebt altijd snel weg.

Toch chapeau voor je moeder (en jij en de rest van de familie) dat ze zich zo lang voor de dieren hebben ingezet :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:49

Nickeltje, ik kan daar echt van balen, maar dat had ik al gezegd ;)
Ik hoop toch dat jullie nog stiekem een manier zullen vinden om open te blijven, en voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij het laatste zinnetje van Solleke_Noah :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:57

Dankjulliewel voor de lieve berichten hier.
Het is al een paar jaar modderen. We worden steeds groter in aantal dieren dat we binnenkrijgen. Daar hebben we meer en andere hokken voor nodig en daar is geld voor nodig.
Heel af en toe na heel erg veel bedelen komt er dan een bijdrage van de dierenbescherming of de dierenambulance. Dat is dan op zich genoeg voor de materialen van een nieuw hok. Porbleem is vervolgens dat iemand dat hok ook moet maken, mijn moeder kan dat niet en mijn vader werkt bijna 70 uur per week om ons huishouden te financieren dus die heeft ook niet heel veel tijd over.
Maar de bijdrage is niet groot genoeg om iemand te betalen dat hok te maken en dus komt het niet.
Zo is het inmiddels een opstapeling van jarenlang modderen, steeds een beetje geld van iemand, maar verder totaal geen hulp of ondersteuning.
Ik hoop dat er hier in de buurt een alternatief gevonden wordt voor alle dieren die normaal naar ons toe komen en dat mijn moeder wat rust vindt. Dat heeft ze inmiddels wel verdiend. Af en toe een dag voor zichzelf, zonder zich schuldig te voelen dat ik me dan hier een dag lang in het zweet loop te werken...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:09

En een krant of tv oproep doen, of naar een dierenzorg school stappen om hokken te maken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:12

2 weken geleden nog heeft er een artikel over de opvang in de Gelderlander gestaan. Had de link hier ook geplaatst. Naar aanleiding van dat artikel komen er wel wat mensen oude handdoeken brengen enzo, maar helaas weer geen hulp.
Lokale tv, Hart in Actie, 6 in het Land, jeugdjournaal, allemaal zijn we daar in beeld geweest.
Lokale krantjes, oproepen op het bord bij supermarkten etc. Echt we zijn best actief geweest, maar het levert al jaren niks op.

Wel hebben we sinds ongeveer 3 jaar regelmatig stagaires die dan 1 dag per week hier komen om te leren wat het is om voor vogels te zorgen. Zij maken dan ook veel hokken schoon etc, maar zij kosten ook de nodige tijd omdat ze hier toch ook wel komen om dingen te leren.

katiavl schreef:
En een krant of tv oproep doen, of naar een dierenzorg school stappen om hokken te maken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:49

Gisteren eind van de middag heb ik nog even een foto rondje gemaakt, het was al niet helemaal vol licht meer, dus sommige foto's zijn helaas net iets te donker. En sommige dieren weigeren, hoe gek ook, stil te staan voor de foto, dus daar heb ik helaas geen scherpe foto van.

Dit is de scherpste foto van de Canadese Brandgans, je ziet de witte band heel duidelijk maar het stuk zwarte kop daar voor en zijn zwarte snavel helaas niet zo goed, dit is het best wat ik er van kon maken, sorry:
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282071

Dit zwanenechtpaar is op het ijs aangevallen door een hond. De bejaarden die ze elke dag voerden hebben ons gebeld en we hebben ze opgepikt. Ze kunnen nu weer uitgezet worden en de bejaarden willen ze graag terug, helaas is dat in een klein singeltje in de bebouwde kom waar die hond ook gewoon elke dag loopt, dus dat durven we eigenlijk niet. Waarschijnlijk gaan ze ergens de uiterwaarden in.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282264
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282371

Dan zit er in een binnenverblijf een drietal zwanen. 2 volwassen en eentje van dit jaar. Eén is gehecht aan een poot en is herstellende, de andere 2 zijn gewoon mager en verzwakt van het ijs geplukt en weer op krachten aan het komen, maar nog te zwak om naar een buiten wei te kunnen.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282461

Groep eenden met een gansje in een ander verblijf:
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282548
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282569

In een ren op het gras hebben we 4 kwakertjes zitten. Heel tamme en gezellige eendjes, een kat van iemand heeft ze één voor één binnengebracht. Deze persoon is in de omgeving gaan vragen van wie ze kunnen zijn en heeft briefjes opgehangen, maar nog geen reacties. Dit zijn siereendjes, dus kunnen niet ergens losgelaten worden. Hopelijk ergens een kinderboerderij ofzo die interesse heeft.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282592
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282677

Dan hebben we meerdere reigers zitten. Die zijn soms heel moeilijk. Deze weigert eten in gevangenschap. Dat betekent dood hongeren of dwangvoeren. Wij zijn nu met dat laatste bezig en om te voorkomen dat hij zijn eten weer uitspuugt, plakken we zijn snavel dicht. Heel gemeen...
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282695
De andere reigers zijn ook verzwakt, maar eten gelukkig wel wat we ze voorschotelen, dus zijn gewoon nog op krachten aan het komen.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282778
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282815

Dan zitten er 2 magere meeuwtjes
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282828
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1232282858

Dat was het weer.
Natuurlijk hebben we meer zitten, maar dat zijn veel dieren die er al langer zitten en langere herstel tijd nodig hebben. Er zit nog een groep kraaien die minstens nog 1 rui door moeten maken voor ze vrij kunnen. Het zelfde geldt voor een ren met allerlei duiven.
Deze dieren zijn echter zo onrustig en fladderend, dat ik daar liever niet met een camara tussen ga lopen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:55

Ach die reiger met dat plakkertje :(:) tsja, soms moet je wat. En in hongerstaking blijven ze bijna nooit, de meeste dieren gaan vanzelf weer eten wanneer ze zich beter voelen. Reigers zijn idd beesten die vrij makkelijk hun eten weer uitspugen (meeuwen trouwens ook, en aalscholvers e.d.). Wij zorgden er dan altijd voor dat het beest vlak na het eten/dwangvoeren rustig en donker zat, en niet teveel ineens binnen kreeg, want vaak is het van schrik dat ze gaan braken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:48

Reigers en zwanen zijn toch prachtige beesten :) Ze hebben echt iets speciaal. Hopelijk knappen alle dieren goed op!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:12

beterschap voor alle dieren !

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:00