Petitie tegen de RAD

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: Petitie tegen de RAD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 00:34

TS is er weer hoor haha
had te kampen met een gecrashte computer... Boos!

maar die is weer gemaakt Haha!

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 01:51

En toen ging bokt steeds stuk Haha!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 02:08

CherokeeChum schreef:
Met dit systeem pak je ook de broodfokker aan,die het liefst stamboomloze honden verkoopt omdat hij/zij daar geen belasting over betaalt.Iedereen moet vroeg of laat een keer met zijn dier naar de dierenarts,je kunt dan gelijk checken of het dier geindentificeerd is,en of hij/zij aan wettelijke normen voldoet.Bijvoorbeeld onvruchtbaar gemaakt zijn.

Je zou dit als voorwaarde van registratie kunnen stellen ingeval van willekeurige kruisingen, scheelt gelijk weer een hoop honden in het asiel.
en je legt geen opsporingsgedoe bij de dierenarts.
(die vaak ook niet te beroerd zijn een r.a.d hondje in te slapen)

I.M.O.alle honden reg. en daaraan gekoppeld de herkomst,zodat je weet als er bijvoorbeeld een Jack,over de schreef gaat,je kunt checken waar dit probleem ontstaan is.Om maar niet te spreken over erfelijke afwijkingen in het algemeen.Het zou gewoon verboden moeten worden,met niet medisch
goedgekeurde honden en niet gedragsgeteste honden te fokken.
Op nakomelingen van deze honden geen indentificatie= strafbaar om ze te verkopen of te houden.

Doen ze ook nog wat nuttigs i.p.v alleen stambomen verkopen.

Wat mij betreft mag de raad van beheer dit best doen, en ik denk ook dat het van belang is dat de eigenaar beseft wat een hond voor dier is.
In die zin denk ik dat bv een cursus GG nuttig kan zijn,en ik heb het idee dat zo'n eigenaar zijn hond i.i.g in de meeste gevallen beter onder controle
heeft.Als je dit nou verplicht stelt voor houders van weerbare rassen en types,

Hier kan je de nodige voorwaarden aanstellen,en bijvoorbeeld iemand van de a.i.d de examens laten afnemen, ge koppeld aan een gedragstest.

Dat geldt ook voor de opvoeding, die vindt plaats buiten die ene uur per week training en daar heb je geen vat op.

Dat zal dan toch zijn weerslag vinden,denk ik.

Dan zou een toelatingsexamen voordat je een hond aanschaft een beter idee zijn, maar het zal jaren en jaren kosten voordat daar de juiste vorm aan gegeven wordt.
Want wie gaat er hier in Nederland bepalen wie de juiste eigenaar is voor welke hond? Wat worden eisen etc. etc.

Dat is inderdaad een probleem,waar bijvoorbeeld rassenverenigingen zich over zouden moeten buigen,samen met het n.h.s.b.

Denk dat we dan veel meer petities gaan krijgen omdat een hoop mensen ineens dan helemaal geen hond meer mogen houden.

Ja dat zou een goede eyeopener zijn!! Sigaar

je verwoord wat ik wou zeggen, dus een quote

ik heb een bullterrier (met stamboom ja), ze is 13 weken, een haaibaai tot en met. maar je weet waaraan je begint (is mijn 2e bull), en DAT moet mensen duidelijk gemaakt worden!
imo pak je geen bulletje omdat ze er zo leuk uitzien.. maar neem je ook een karakter en spiermassa ed in huis
aan het baasje de taak deze zo op te voeden dat het leuk is en blijft.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:16

[quote="CherokeeChum]Ik spreek op eigen titel,van mij heb je geen verwijzing naar een site gehad,
of foto's, goed lezen dus, voor je verwijten maakt.Als je niet snapt wat je A.B ermee te maken heeft,ga ik het niet eens uitleggen,vraag dat maar eens aan het bestuur van je rasvereniging.
Die schele schouwers zijn niet zo zeldzaam als je denkt.
Het slotje lijkt me wel op zijn plaats omdat er allen nog maar, dit soort reacties van mensen die het overzicht kwijt zijn,gepost worden,en de topicstarter niet meer reageert.
[/quote]

Ik bedoelde het ook niet als verwijt, ik wil alleen beter bewijs tegen de AID hebben dan. Ik hoor alleen maar verhalen over schouwers, AID en honden, ik geloof dit niet zomaar, daarvoor wil ik eerst bewijs zien.

En ik weet echt wel waar ik mee bezig ben met mijn AB, daar hoef je je verder niet druk over te maken, of te bedenken dat ik dom ben ofzo, en dat ik het niet zou snappen. Maar kennelijk is dat jou manier van communicatie hier.
Verward

TS: Tot wanneer kan je tekenen trouwens, en dit kan alleen op papier he? niet online toch?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:20

@Toeties;ik heb nergens beweert dat je dom bent ,of het niet snapt maar je er op gewezen,dat je de antwoorden op je vragen aan mij gericht in dit topic kunt vinden Ach gut .Heb uit andere topics begrepen,dat je wel degelijk weet hoe je met je hond om moet gaan,waar je verantwoordelijkheid ligt en dergelijke Cool . Je impliceert dat ik op de man speel,oke sometimes, als mensen me het bloed onder de nagels vandaan halen,actie =reactie. Boos!
Je beweert dat ik zwets.....hoe noem je dat dan? Duivel Als iemand hier in N.L begrijpt hoe de rad werkt ben ik het wel.Waarom?Ook dat had je terug kunnen vinden in dit topic. Sigaar
Vraag aan jou,hoe sta jij tegenover de r.a.d? En wat denk je wat die nu en in de toekomst met name voor Standard A.B's in petto zou kunnen hebben?
Daar lopen zat honden tussen,die naadloos onder de omschrijving vallen,met dien verstande,ze hebben een papier waarop staat A.B MAAR DIT IS NIET ERKEND,omdat het geen FCI papier is. Verdrietig Hoe gaat jouw rasverening daar mee om?Zijn ze in gesprek met de instanties?Ik wel,al jaren.Tot dusver,in goede samenwerking met een aantal mensen,zijn we er in geslaagd om ze uit beeld te houden,van de r.a.d.
Maar hoe lang nog,helaas gaat niet iedereen er normaal mee om.
Als je nou de mensen die het wel goed met deze honden voor hebben,gaat
bekritiseren en in twijfel trekken,lijkt me dat niet erg constructief voor de goede zaak.Dus doe me een lol,als je me quote doe het dan volledig,zodat er ook staat,wat ik geponeerd heb.Vriendelijke groet CC Cool

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:48

Toeties schreef:
[

zit geen tijdslimiet aan maar we willen het liefst zo snel mogelijk die 40.000 handtekeningen halen Haha!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:22

@ CC : Ik quotte dat gedeelte omdat ik het daarmee eens ben, maar nog niet helemaal overtuigd ben dat dat de oplossing is. Ik bedoelde daar verder niks naar jou toe mee.

Hoe ik tegenover de RAD sta: Die wet is er niet voor niks gekomen, er waren honden die gebruikt werden voor gevechten en met die honden werd er gefokt, het overzicht was weg, dus er liepen potentieel gevaarlijke honden rond. (kort gezegd dan he??)
Ik vind het goed dat er paal en perk is gesteld aan het hebben van die honden. Geloof mij, heb een jaar in de ghetto van Alkmaar gewoond, met argentijnse doggen, ab's en (hopelijk) staffords met stamboom, en wat kruisingen. Die honden waren en zijn daar alleen om stoer met je hond rond te lopen, erg jammer.
De dobermann van de buren werd toen ook eens gegrepen door een hond die zeker onder de RAD valt, maar na aangifte werd daar geen werk van gemaakt. De hond had 8 hechtingen in zijn zij nodig... Nou was de dober ook geen lievertje, maar het schetst voor mij een beeld van de mensen daar met een hond. (wel of geen stamboom, maar dat laatste lijkt me stug als je niet werkt en liever bier drinkt op het speeltuinje.....)
de honden die daar rondliepen konden geen van allen netjes aan de riem meelopen of los rennen omdat dat gewoon te link was.
Daarom vind ik het goed dat de RAD er is.
Wat ik wel sneu vind is dat er onschuldige slachtoffers zouden vallen, maar dat trek ik in twijfel, mijns inziens word een hond niet zomaar van je afgepakt, uitzonderingen daargelaten, maar als je een hond hebt die papieren heeft moet dat dus geen probleem zijn.
Kan me voorstellen dat als je in de buurt in Rotterdam woont met een stamboomloze staff dat je meer risico loopt dan op het platteland.
Het is banketstaaf als je hond zonder boom wordt afgepakt, maar dan had je iets meer geld uit moeten geven en er een stamboom bij moeten nemen. Dan moet je niet piepen als hij wordt afgepakt.
Ze zouden eens spotjes op tv uit moeten zenden om dit probleem aan te pakken. Want als mensen blijven kopen en fokken dan blijft dit zo.
Daarom weet ik niet of een test en onvruchtbaar maken de oplossing is zoals eerder genoemd in dit topic.
Een hond die niets fout heeft gedaan zou een test moeten ondergaan, is die goed, dan gewoon terug met certificaat en verplichte sterelisatie, een hond die na een bijtincident is meegenomen vind ik toch een heel ander verhaal, maar dan zouden ze wel moeten kijken hoe dat is gebeurd, waarom de hond heeft gebeten, zomaar of omdat hij is aangevallen door een andere hond?

Wat ik ook een groot probleem vind is dat ze de hond meenemen en je hem een paar maanden kwijt bent, ik wil overal aan meewerken, maar ik zou mijn hond dus echt niet mee willen geven zodat ze een paar maanden in een kennel zit. Hoe goed ze ook verzorgd wordt. Waarom moet het zo lang duren? omdat het hier zo werkt, daarom zijn testen en dergelijke denk ik ook een probleem, kost tijd, mankracht en geld. En ik weet niet of dat erdoor komt.

Bij de AB moeten ze het eens eens worden over de rasstandaard en dan moeten ze gewoon erkend worden Haha! Knipoog Maar ik kan mijn vinger niet precies op het probleem hierin leggen, ben driftig zoekende, weet alleen dat de onderhandelingen vrij positief waren verlopen, verder kom ik er niet echt verder in helaas. Waar het precies spaak loopt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:45

Toeties, wat heb jij het allemaal goed verwoord. OK dan!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:23

Het probleem is dat de rasverenigingen in Amerika blijven emmeren over details in de rasstandaard,en niet doordrongen zijn van de problemen in
Europa.Inprincipe wil de n.h.s.b, het Zware type best registreren,er ligt echter een rasvereniging in N.L dwars omdat de standard hiermee buiten de boot zou vallen,en dus onder de r.a.d.
Plus het feit dat hier in Europa nog steeds,standard maal classic gefokt word wardoor je gemengde nesten krijgt,m,aakt het een en ander niet eenvoudiger,geloof me er zijn fokkers die nog steeds niet doordrongen zijn wat de r.a.d inhoud voor deze honden.Tevens worden deze honden vaak in het zwarte cicuit gefokt,en word er geen belasting over die nesten betaald.
Heel lucratief natuurlijk,en daarom is het ook moeilijk om een en ander in goede banen te leiden.
Wat betreft het afnemen van honden ben ik het in grote lijnen wel met je eens,echter er worden dagelijks honden in beslag genomen van mensen die nergens schuldig aan zijn,maar waarvan vermoed word dat ze onder het type vallen,soms worden ze ook wel terug gegeven,maar dat kan weken tot maanden duren. Soms laten ze mensen ook een afstandsverklaring tekenen,
onder misleidende voorwendselen,en besluit de officier van justitie om de hond in te laten slapen nog voor het tot een rechtszaak kan komen.
Dit is de dagelijkse realiteit helaas.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:26

Ja,dus? Dan moeten ze maar niet zo'n hond kopen! Dat is hun eigen stomme fout geweest. Zelfs als je je amper in de hondenwereld hebt verdiept weet je van het bestaan van de RAD. Die mensen waarvan de hond nu is afgenomen zullen die fout in ieder geval niet opnieuw maken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:32

Bij de AB moeten ze het eens eens worden over de rasstandaard en dan moeten ze gewoon erkend worden Haha! Knipoog Maar ik kan mijn vinger niet precies op het probleem hierin leggen, ben driftig zoekende, weet alleen dat de onderhandelingen vrij positief waren verlopen, verder kom ik er niet echt verder in helaas. Waar het precies spaak loopt.[/quote]

Dit hoop ik ook Haha! Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:18

CherokeeChum schreef:
Het probleem is dat de rasverenigingen in Amerika blijven emmeren over details in de rasstandaard,en niet doordrongen zijn van de problemen in
Europa.Inprincipe wil de n.h.s.b, het Zware type best registreren,er ligt echter een rasvereniging in N.L dwars omdat de standard hiermee buiten de boot zou vallen,en dus onder de r.a.d.
Plus het feit dat hier in Europa nog steeds,standard maal classic gefokt word wardoor je gemengde nesten krijgt,m,aakt het een en ander niet eenvoudiger,geloof me er zijn fokkers die nog steeds niet doordrongen zijn wat de r.a.d inhoud voor deze honden.Tevens worden deze honden vaak in het zwarte cicuit gefokt,en word er geen belasting over die nesten betaald.
Heel lucratief natuurlijk,en daarom is het ook moeilijk om een en ander in goede banen te leiden.

Hier loopt het dus mis....... In de VS dus al.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:32

Nado schreef:
Toeties, wat heb jij het allemaal goed verwoord. OK dan!

dank dank, 22 pagina's verder is het me toch gelukt...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:33

CherokeeChum schreef:
CherokeeChum schreef:

Hier loopt het dus mis....... In de VS dus al.

en het is zooooo zonde want het is een geweldig ras!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:56

Toeties schreef:
@ CC : Ik quotte dat gedeelte omdat ik het daarmee eens ben, maar nog niet helemaal overtuigd ben dat dat de oplossing is. Ik bedoelde daar verder niks naar jou toe mee.

Hoe ik tegenover de RAD sta: Die wet is er niet voor niks gekomen, er waren honden die gebruikt werden voor gevechten en met die honden werd er gefokt, het overzicht was weg, dus er liepen potentieel gevaarlijke honden rond. (kort gezegd dan he??)
Ik vind het goed dat er paal en perk is gesteld aan het hebben van die honden. Geloof mij, heb een jaar in de ghetto van Alkmaar gewoond, met argentijnse doggen, ab's en (hopelijk) staffords met stamboom, en wat kruisingen. Die honden waren en zijn daar alleen om stoer met je hond rond te lopen, erg jammer.
De dobermann van de buren werd toen ook eens gegrepen door een hond die zeker onder de RAD valt, maar na aangifte werd daar geen werk van gemaakt. De hond had 8 hechtingen in zijn zij nodig... Nou was de dober ook geen lievertje, maar het schetst voor mij een beeld van de mensen daar met een hond. (wel of geen stamboom, maar dat laatste lijkt me stug als je niet werkt en liever bier drinkt op het speeltuinje.....)
de honden die daar rondliepen konden geen van allen netjes aan de riem meelopen of los rennen omdat dat gewoon te link was.
Daarom vind ik het goed dat de RAD er is.
Wat ik wel sneu vind is dat er onschuldige slachtoffers zouden vallen, maar dat trek ik in twijfel, mijns inziens word een hond niet zomaar van je afgepakt, uitzonderingen daargelaten, maar als je een hond hebt die papieren heeft moet dat dus geen probleem zijn.
Kan me voorstellen dat als je in de buurt in Rotterdam woont met een stamboomloze staff dat je meer risico loopt dan op het platteland.
Het is banketstaaf als je hond zonder boom wordt afgepakt, maar dan had je iets meer geld uit moeten geven en er een stamboom bij moeten nemen. Dan moet je niet piepen als hij wordt afgepakt.
Ze zouden eens spotjes op tv uit moeten zenden om dit probleem aan te pakken. Want als mensen blijven kopen en fokken dan blijft dit zo.
Daarom weet ik niet of een test en onvruchtbaar maken de oplossing is zoals eerder genoemd in dit topic.
Een hond die niets fout heeft gedaan zou een test moeten ondergaan, is die goed, dan gewoon terug met certificaat en verplichte sterelisatie, een hond die na een bijtincident is meegenomen vind ik toch een heel ander verhaal, maar dan zouden ze wel moeten kijken hoe dat is gebeurd, waarom de hond heeft gebeten, zomaar of omdat hij is aangevallen door een andere hond?

Wat ik ook een groot probleem vind is dat ze de hond meenemen en je hem een paar maanden kwijt bent, ik wil overal aan meewerken, maar ik zou mijn hond dus echt niet mee willen geven zodat ze een paar maanden in een kennel zit. Hoe goed ze ook verzorgd wordt. Waarom moet het zo lang duren? omdat het hier zo werkt, daarom zijn testen en dergelijke denk ik ook een probleem, kost tijd, mankracht en geld. En ik weet niet of dat erdoor komt.

Bij de AB moeten ze het eens eens worden over de rasstandaard en dan moeten ze gewoon erkend worden Haha! Knipoog Maar ik kan mijn vinger niet precies op het probleem hierin leggen, ben driftig zoekende, weet alleen dat de onderhandelingen vrij positief waren verlopen, verder kom ik er niet echt verder in helaas. Waar het precies spaak loopt.

Ik sluit me hier ook maar bij aan...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:59

JustNanno schreef:
Ja,dus? Dan moeten ze maar niet zo'n hond kopen! Dat is hun eigen stomme fout geweest. Zelfs als je je amper in de hondenwereld hebt verdiept weet je van het bestaan van de RAD. Die mensen waarvan de hond nu is afgenomen zullen die fout in ieder geval niet opnieuw maken.

Dit is best wel een korte reactie, misschien had die eventueel wat genuanceerder gekunt?
In sommige (de meeste ws) gevallen is het waar wat je hierboven zegt, maar niet altijd...
Sommige kopen niet, sommigen vangen zo'n hond op. Knipoog

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:04

Als je een geinteresseerde en verantwoordelijke puppykoper bent, dan lees je je in, praat je met mensen, internet erbij, en voila: de rad komt boven water. Is gewoon niet te missen. Dus alleen de naieve mensen, mensen die perse NU een hond willen, mensen die een stoere hond willen, ja, hebben die al een goede basis? Dat zijn precies de mensen die zulke honden kopen.
Ook als je zo;n hond wilt opvangen, prima, mar zorg dat de hond naar Belgie verkast.
Hier geld het motto: eigen schuld, dikke bult.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 14:05

Myfairytale schreef:
JustNanno schreef:

Dit is best wel een korte reactie, misschien had die eventueel wat genuanceerder gekunt?
In sommige (de meeste ws) gevallen is het waar wat je hierboven zegt, maar niet altijd...
Sommige kopen niet, sommigen vangen zo'n hond op. Knipoog

inderdaad... de meesten hier gaan er van uit dat de mensen willens en wetens een hond zonder stamboom hebben... maar vergeten even voor het gemak dat de dierenasiels doodleuk die hondjes mee geven ook al zit er geen stamboom bij... en dat veel dierenasiels er niet van op de hoogte zijn (van die wet) zegt al genoeg
dat merk ik al bij het ophalen van de handtekeningen... een paar weken geleden was er een open dag bij een dierenspeciaalzaak hier bij mij in de buurt en ik ben daar ook handtekeingen gaan ophalen
ben ook bij de stand geweest van een dierenasiel en vroeg of ze wouden tekenen... 1 van die vrouwen zei dat haar hond was aangevallen door een pitbull... dus ik vroeg of de hond een stamboom had... dat wist ze niet!!! dus ik zei: hoe kan je dan weten of dat een pibull is?? toen wees ze naar een vriend van mij die met zijn stafford (met stamboom) bij ons stond en zegt: het was zo'n hond!!!

er zat nota bene een stafford in hun asiel op dat moment!!!
dus ik vraag me echt af of de asiels in NL er wel van op de hoogte zijn

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:10

JustNanno schreef:
Als je een geinteresseerde en verantwoordelijke puppykoper bent, dan lees je je in, praat je met mensen, internet erbij, en voila: de rad komt boven water. Is gewoon niet te missen. Dus alleen de naieve mensen, mensen die perse NU een hond willen, mensen die een stoere hond willen, ja, hebben die al een goede basis? Dat zijn precies de mensen die zulke honden kopen.
Ook als je zo;n hond wilt opvangen, prima, mar zorg dat de hond naar Belgie verkast.
Hier geld het motto: eigen schuld, dikke bult.

Ja, hier ben ik het wel mee eens.
Het onderste niet, want je vangt zo'n hond niet echt voor je lol op.
Ja, natuurlijk wel omdat je het graag wil, maar toch wil je veel liever dat de eigenaar er nog goed voor kon zorgen.
Even een soort van vergelijking; jij doet je kat/poes/paard/etc toch ook niet naar Belgie, weer vreemden als het dier al opgevangen is?
In dit geval is die van ons geen RAD hond, maar heeft 1 klein uiterlijk kenmerk...
Nee, valt niet onder de RAD, ook niet met dat kleine kenmerk, hebben we al na laten checken. Haha!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:11

Liever vreemden dan een dode hond lijkt me zo?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:28

JustNanno schreef:
Liever vreemden dan een dode hond lijkt me zo?

Ja, natuurlijk, maar het is niet makkelijk om je dier af te staan nadat hij/zij al zoveel meegemaakt heeft..., maar wat ik er eigenlijk mee zeggen wilde is dat niet iedereen bewust een RAD hond zonder stamboom koopt, om er bijv. alleen stoer mee te doen.
Als de hond in beslag wordt genomen van zijn opvangadres bijvoorbeeld vind ik dat wel erg.
Snap je dat ik probeer te zeggen?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:27

Ja, dat snap ik, maar ieder opvanggezin weet dat die honden niet gehouden mogen worden. Snap werkelijk waar niet dat ze die honden niet direct naar Belgie sturen. Dan is het niet jammer, maar gewoon dom helaas.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:43

Ik denk niet dat ze in Belgie op opvang honden uit N.L zitten te wachten.
De asielen zitten daar ook gewoon vol net als in de rest van de wereld.
Die honden bestaan,selecteer ze uit op goed gedrag,maak ze onvruchtbaar,
geef ze een indentificatiechip.Stel de nieuwe eigenaar verplicht bij een erkende hondenschool een cursus G&G te volgen,middels een contract, waarin hij/zij ondertekent een verantwoordelijk eigenaar te zullen zijn en probleem opgelost.
De r.a.d is een raamwet,en kan dus gemakkelijk aangepast worden.
Zo kan het ook...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:00

Inderdaad, als we gewoon netjes ontopic blijven kan het wel open blijven Lachen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:17

CherokeeChum schreef:
Ik denk niet dat ze in Belgie op opvang honden uit N.L zitten te wachten.
De asielen zitten daar ook gewoon vol net als in de rest van de wereld.
Die honden bestaan,selecteer ze uit op goed gedrag,maak ze onvruchtbaar,
geef ze een indentificatiechip.Stel de nieuwe eigenaar verplicht bij een erkende hondenschool een cursus G&G te volgen,middels een contract, waarin hij/zij ondertekent een verantwoordelijk eigenaar te zullen zijn en probleem opgelost.
De r.a.d is een raamwet,en kan dus gemakkelijk aangepast worden.
Zo kan het ook...

nee hoor, want dan nemen ze zo weer een nieuwe als deze dood is. of misschien nog wel eentje erbij. ze worden immers toch niet meer afgemaakt. dus de handel gaat vrolijk door.