Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fienntjen schreef:Hij vind dat normaal , duidelijk geen enkele zin om hem dat af te leren want hij heeft er toch geen nood aan...
fienntjen schreef:Hij vind dat normaal , duidelijk geen enkele zin om hem dat af te leren want hij heeft er toch geen nood aan...
Berdien schreef:Sorry hoor, maar wat maakt het nou uit of hij niet in de woonkamer mag?
Ze geeft zelf aan dat ze een ruime tuin hebben, waar hij z'n ei in kwijt kan, en een fijn plekje bij de kachel heeft. Hij krijgt aandacht en liefde. Wat wil een kat nog meer? En wie zegt dat hij overlast veroorzaakt?
Vind dit een beetje een probleem maken om niks.
Berdien schreef:In de situatie die Kimmie261 beschreef vind ik afmaken ook de enige optie. Katten die zover verwilderd zijn, doe je er echt geen plezier mee om in een huisje te komen, die zijn ook niet vertrouwd. Dan krijg je weer van die asieladvertenties:
Poekie, 10 jaar oud, kan niet met kinderen, honden, andere katten of huisdieren en wil het liefst met rust gelaten worden.
Maak dat toch af.. er zijn al katten teveel, en op zo'n kat zit bijna niemand te wachten. Want liever geen kat dan zo'n kat, je moet er wel plezier aan beleven. Dus nee, ik heb er geen problemen mee met dat afmaken.
Rosita schreef:Berdien schreef:In de situatie die Kimmie261 beschreef vind ik afmaken ook de enige optie. Katten die zover verwilderd zijn, doe je er echt geen plezier mee om in een huisje te komen, die zijn ook niet vertrouwd. Dan krijg je weer van die asieladvertenties:
Poekie, 10 jaar oud, kan niet met kinderen, honden, andere katten of huisdieren en wil het liefst met rust gelaten worden.
Maak dat toch af.. er zijn al katten teveel, en op zo'n kat zit bijna niemand te wachten. Want liever geen kat dan zo'n kat, je moet er wel plezier aan beleven. Dus nee, ik heb er geen problemen mee met dat afmaken.
Dit soort katten zijn vaak heel geschikt om te castreren en terug te plaatsen daar waar ze leven. Nederland heeft zoveel zwerfkatten (kijk maar op marktplaats... 6000 x 4 kittens weg te geven) dat wanneer je ergens een groep wegvangt er heel rap een nieuwe groep die plaats inneemt. Om dat soort verschuivingen tegen te gaan is het vaak beter om zo'n wilde groep te neutraliseren qua voortplanting maar ze het territorium te laten behouden. Veelal zijn er zogenaamde kattenvrouwtjes die de groepen katten verzorgen qua voeding en op die manier blijft iets redelijk beheersbaar. Na castratie worden veel van deze katten ook weer wat appetijtelijker om aan te zien omdat ze niet meer aan de lopende band jongen krijgen of elkaar moeten bevechten.
Dit is hier wel een aardig voorbeeld van http://www.vier-voeters.nl/pagina.php?i ... 07&vlag=nl
ellenlouise schreef:Faas schreef:[Ik fok katten, ik heb een grote ren van 4 x 11 meter, mijn katten hebben absoluut geen probleem met het hele huis + de ren. En zou het zo zijn dan wordt de ren stantepede uitgebreid naar 20 meter of meer. Desnoods plaats ik dusdanig een afscheiding dat de katten in de hele tuin inclusief vijver kunnen (= 20 x 30 meter, maar dat hoeft absoluut zo groot niet te zijn). Ik heb dat over voor mijn katten. EN! voor mijn buren. Mijn buuf heeft een moestuintje, ligt helemaal aan het uiteinde van mijn rijbak maar ik moet er niet aan denken dat mijn katten daar gaan zitten kakken. Dat is gewoon not done.
Als jij weet dat je katten geen overlast veroorzaken dan is dat prima. Dan heb je het evengoed goed geregeld. Maar ik vraag me wel af hoe je dat controleert. Want als jouw katten overal lopen weet je simpelweg niet wat ze doen.
[/quote]
Meeste mensen zullen niet zo'n grote tuin hebben dat ze een ren van 40m2 kunnen plaatsen. Moeten die dan maar geen kat nemen? De
rechten worden hier wel erg ver doorgedrukt. De meeste katten zijn na één keer boe roepen al verdwenen (of ik ben gewoon erg eng). Ik ben nog steeds voor onderling begrip maar om iemand een wiens tuin een keer een drolletje is gedeponeerd nu als 'gedupeerde' te zien, nee sorry, dat gaat me toch echt te ver.
Daarnaast zullen kattenfokkers ook anders met hun dieren omgaan, i.v.m. diefstal e.d., dus is dat alleen al reden om ze niet vrij te laten lopen.
fienntjen schreef:Mijn kat loopt winter en zomer buiten, wel vraagt hij soms om eens in de keuken te lopen voor zijn brokjes.Maar alleen de keuken! Dat weet hij overigens heel goedJe mag de deur van d eliving open zetten hij zal niet binnenkomen.Een jonge kat kan je toch alles leren hé
?
Goof schreef:fienntjen schreef:Normaal gezien mag mijn kat ook niet binnen vanwege de pels en de nagels (krabben in sofa en tegen onze muren), maar ik heb mijn ouders beloofd dat als ze in de keuken op het matje mag liggen ik hem zal leren dat ze niet verder mag gaan dan de keuken en dat heb ik dan gedaan![]()
En ik hou wel erreg veel van men kat!
Als je je van tevoren al druk maakt om je bankstel en muren waarom begin je dan uberhaupt aan een kat???
Berdien schreef:Sorry hoor, maar wat maakt het nou uit of hij niet in de woonkamer mag?
Ze geeft zelf aan dat ze een ruime tuin hebben, waar hij z'n ei in kwijt kan, en een fijn plekje bij de kachel heeft. Hij krijgt aandacht en liefde. Wat wil een kat nog meer? En wie zegt dat hij overlast veroorzaakt?
Vind dit een beetje een probleem maken om niks.
Faas schreef:
Doet me denken aan een stel kattenkopers een aantal jaar geleden.
vrouw tegen man 'ja maar schat die witte past wel beter bij ons interieur'
naief faasje 'uhm maar mevrouw, wat doet u dan wanneer u uw interieur verandert'?
mevrouw tegen faas 'tja, dan zullen we toch keuzes moeten maken'
faas tegen mevrouw 'mevrouw, ziet u dat gat daar? dat is de uitgang, gelieve die te nemen en nooit meer terug te komen, ik adviseer u ten stelligste een pluche nepkat te nemen in plaats van een echt dier. Zo niet dan hoop ik van harte dat uw man ook eens zijn interieur verandert en zijn vrouw daar helaas niet meer in past. Maar dat zult u vast begrijpen want ja, keuzes moeten gemaakt worden'.
mevrouw gooit neus in de lucht en verdwijnt. Man steekt 'thumbs up' naar faas en glimlacht.