discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:43

ShannaY schreef:
Ik ben zelf geen honden eigenaar, ik wil later wel graag een hond, maar het is gewoon niet mogelijk, ik werk full time, en de hond zou dan de hele dag alleen thuis moeten zitten. Uitlaatservices wil ik niet aan beginnen, want het is mijn dier, ik wil er zelf voor zorgen. Alleen wanneer ik het met mijn vriend zou kunnen combineren zou ik een hond nemen.

Bij ons in het park (bij mijn paard!) mogen de honden nog wel los lopen, gelukkig!

Jouw uitgangspunt naar honden toe is in ieder geval goed.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:45

Cer schreef:
Oooh dat vind ik altijd een beetje een nare uitspraak... Dieren zijn geen mensen...

'Dat dieren geen mensen zijn, zal ze best weten. Maar als je dezelfde verantwoordelijkheid en zorg naar je dieren aanwendt die je ook voor je kinderen zou hebben gehad, kun je best zeggen dat het "je kindjes" zijn. Ik heb dat namelijk ook.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:46

ThePast03 schreef:
faye schreef:
beetje flauw.....

Er wordt toch altijd groepen dat dieren de kindjes zijn van veel kindervrijen. Misschien probeert ze een vergelijkbaar gevoel aan te geven

Is niets flauw aan. Dieren zijn dieren en geen mensen.
Op het moment dat je dieren met mensen gaat vergelijken, of nog erger gaat vermenselijken ben je voor het dier helemaal verkeerd bezig.

Je kunt een kat (of welk dier dan ook) absoluut niet gaan vergelijken met een klein kind.

Onzin. Dat staat los van elkaar. Mijn honden zijn mijn kindjes. En toch hebben ze een hondenleven in die zin, dat ik ze niet als mens behandel maar als hond. Ze mogen de dingen doen die honden leuk vinden en ze hoeven geen mensen te zijn van mij.

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:30

Cer schreef:
Oooh dat vind ik altijd een beetje een nare uitspraak... Dieren zijn geen mensen...

Helemaal anders. Dieren zijn geen mensen maar mensen zijn wel dieren

Ktje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:43

Ik heb een kat uit het asiel en die was gewend naar buiten te gaan, dus ik vind het zielig om haar dan helemaal binnen te houden, maar zou ik ooit een kitten krijgen of een binnenkat uit het asiel, dan zou ik hem denk ik niet naar buiten laten en dat met de reden dat er veel mensen zijn die last hebben van de katten van andere. Mijn kat komt gelukkig naar binnen als ze naar de bak moet, maar heel veel katten doen het het liefste in de tuin van de buren. De kat van mijn buurvrouw had zelfs laatst mijn nieuwe boompje zo bewerkt dat die het niet heeft overleefd.
En om het maar weer terug te koppelen op kinderen, je wil toch ook niet dat je kinderen overlast veroorzaken.

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:59

Ja maar zo zijn katten dat is hun gedrag niks aan te doen toch?!

Anoniem

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:18

S schreef:
Ik denk dat de mensen die hun kat binnen houden over het algemeen iets zuiniger op hun kat zijn of het nu een raskat is of niet.

Een paard een hele dag op een stal van 3x3 vind ik 10x erger.

Pfff, een beetje generaliserend, vindt je zelf niet?? Met de laatste zin ben ik het wel 100% eens.

[/quote]
het heeft niks met generaliserend te maken hoor.Maar ik erger me nogal aan het feit dat er hier toch nogal wat mensen reageren,met liever een kort leven buiten als een lang leven binnen.Eén iemand weet zelfs niet meer wie en heb geen zin het hele topic terug te lezen ,neemt dan gewoon weer een nieuwe ,want tenslotte zijn het geen mensen.Kijk na een aantal van zulke uitspraken gelezen te hebben denk ik dat ik wel kan zeggen dat de mensen die hun kat binnen hebben zitten meer om hun kat geven.En hoe je het went of keert aan een kat binnen heb je gewoon veel meer werk.

Ik heb voor deze drie ook nog 10 andere gehad die wel buiten kwamen er zijn er weinig van ouderdom gestorven,ik heb er geen zin meer in in kattenlijken vooral nadat mijn laatste en liefste kat een vreselijke doodstrijd heeft gehad.

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:57

Maar dan snap ik nog van Sommige mensen niet waarom ze denken dat die mensen die de katten buiten doen er minder om geven ik geef heel veel om mijn katten en dan ook veeel!!!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:10

Dat katten gewend zijn om buiten te komen, en iemand het dan zielig vind dat dat niet meer kan is volgens mij niet juist geredeneerd. Ik heb alleen maar zwerfkatten, mijn laatste "aanwinst" bv is een kater van 16 (zonder kiezen) is nu sinds 2.5 maand bij mij- net gecastreerd ! maar die heeft totaal geen behoefte om buiten te komen (erf is omheind met schrikdraad voor de katten)

dan, nog 1 als kitten uit het asiel- opgegroeid op boerderij van mijn ouders, 1 zwerver van de manege waar ik gewerkt heb, 1 die langs de kant van de snelweg gevonden is...ga zo maar door.

Maar ook heb ik Ludo zat al 1 jaar in het asiel- is daar zelfs 2x ontsnapt- en die hou ik dus ook niet "binnen" schrikdraad of niet, die vind altijd een gaatje.

Wat ik wil zeggen is dat het meer in het karakter ligt dan wat ze wel of niet gewend zijn.

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:10

Ik ben er sinds kort ook tegen. Iig als ze er toch niet aan gewend zijn. Als een kat zijn leven voor grotendeels buiten doorbracht en dan opeens niet meer naar buiten mag is het niet leuk. Maar nu even waarom ik er tegen ben:

1. Mijn kat is vermoord door een overschot aan eksters. Wanneer eksters met velen zijn durven ze een kitten aan te vallen. Zoiets is als echte kattenvriend echt verschrikkelijk om mee te maken. Ze was helemaal open geprikt.

2. Mijn andere kat is kort daarna 2 maanden weg geweest van huis. Toen we heb terug vonden was hij al zo ongeveer dood. Hij heeft 3 dagen bij de da aan de beademing moeten liggen. De da zei dat het zo ong 100 % zeker was dat hij dood zal gaan maar dat hij toch nog zijn best wou doen. Na die 3 dagen mocht hij van de beademing af en mee naar huis. Hij kon echt niks. Hij kon alleen maar een beetje liggen. Het ging wel met de dagen vooruit. Maar hij heeft nou nog steeds rare aanvallen met zijn hoofd, dan is hij even helemaal de weg kwitj en kan niks meer behalve met zijn hoofd rond draaien.

3. De kat van mijn vader is overreden. Dit is heeeeeeel lang geleden maar ik weet dat mijn vader het er nog steeds heel moeilijk mee heeft want die kat was echt heel speciaal voor hem.

4. Toen ik keek of mijn kat was gevonden in die 2 maanden ben ik zo veel wanhopige mensen tegen gekomen die na een jaar nog steeds trouw elke dag naar hun kat op inet zoeken. Dit zou ik ook doen als mij kat vermist is. En elke dag al die sites afzoeken kost veel tijd. Ik heb het die 2 maanden namelijk ook elke dag gedaan.

Voor sommige katten die eraan gewend zijn buiten te leven is het gewoon geen leven om de hele tijd binnen te zitten. Mijn 2 kittens zijn eraan gewend en als de deur open gaat hebben ze ook helemaal niet de behoefte om naar buiten tegaan, ze zouden niet durven. De kat die 2 maanden weg is geweest zit er ook niet zo mee dat hij niet naar buiten kan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:36

silvana schreef:
Kijk na een aantal van zulke uitspraken gelezen te hebben denk ik dat ik wel kan zeggen dat de mensen die hun kat binnen hebben zitten meer om hun kat geven.En hoe je het went of keert aan een kat binnen heb je gewoon veel meer werk.

Ik vind het echt onzin dat mensen die hun katten binnen houden meer om hun kat zouden geven!! Dat ze bij mij naar buiten mogen, is zeker geen gemakszucht, maar dat is juist omdat ik om mijn beesten geef, omdat ik weet dat ze het heerlijk vinden om buiten te zijn! (en dat niemand in de buurt last van ze heeft)
Net als mijn pony, die staat ook heeeel zielig in een uitloopstal (ja, ook in de wind/regen). Met haar loop ik ook het risico dat ze een keer een verkeerde klap krijgt van een ander paard, of in de sloot valt of weet ik wat.. maar daarvoor ga ik haar niet binnen houden. Liever een gelukkig leven met een beetje risico dan een lang leven alleen op stal.. zo heb ik het zelf ook!

Hoe bedoel je eigenlijk dat je aan een kat binnen zo veel meer werk hebt? Mijn katten zijn meestal binnen, en gaan naar buiten als ze daar zin in hebben (in de zomer soms de hele dag, in de winter soms een paar dagen niet). Ze komen binnen om op de bak te gaan, dus die moet ook gewoon dagelijks geschept worden. Wat is dan dat grote verschil?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:38

pinky, ik ben stil van jouw verhaal

en ben het ook helemaal met je eens, de dingen die jij opnoemt zijn een nachtmerrie voor een echte kattenliefhebber

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:43

Ireentjuh schreef:
silvana schreef:
Kijk na een aantal van zulke uitspraken gelezen te hebben denk ik dat ik wel kan zeggen dat de mensen die hun kat binnen hebben zitten meer om hun kat geven.En hoe je het went of keert aan een kat binnen heb je gewoon veel meer werk.

Ik vind het echt onzin dat mensen die hun katten binnen houden meer om hun kat zouden geven!! Dat ze bij mij naar buiten mogen, is zeker geen gemakszucht, maar dat is juist omdat ik om mijn beesten geef, omdat ik weet dat ze het heerlijk vinden om buiten te zijn! (en dat niemand in de buurt last van ze heeft)
Net als mijn pony, die staat ook heeeel zielig in een uitloopstal (ja, ook in de wind/regen). Met haar loop ik ook het risico dat ze een keer een verkeerde klap krijgt van een ander paard, of in de sloot valt of weet ik wat.. maar daarvoor ga ik haar niet binnen houden. Liever een gelukkig leven met een beetje risico dan een lang leven alleen op stal.. zo heb ik het zelf ook!

Hoe bedoel je eigenlijk dat je aan een kat binnen zo veel meer werk hebt? Mijn katten zijn meestal binnen, en gaan naar buiten als ze daar zin in hebben (in de zomer soms de hele dag, in de winter soms een paar dagen niet). Ze komen binnen om op de bak te gaan, dus die moet ook gewoon dagelijks geschept worden. Wat is dan dat grote verschil?

Ik denk dat het grotendeels wel zo is: Wie zijn kat binnen laat geeft veel om zijn kat. dat betekend natuurlijk niet dat mensen die hun kat wel naar buiten laten niet even veel om hun kat geven. De ene ziet een kat als muizenvanger, de andere ziet een kat gewoon als echt familielid. Ik ben ermee opgegroeid om een kat echt als familielid te zien, mijn hele gezin heeft er weken lang om gehuild toen onze kat dood ging.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:46

crossmonster schreef:
pinky, ik ben stil van jouw verhaal

en ben het ook helemaal met je eens, de dingen die jij opnoemt zijn een nachtmerrie voor een echte kattenliefhebber

Inderdaad, wij durven de katten gewoon echt niet meer naar buiten te doen. Misschien dat als de kat die er wel aan gewend is weer helemaal beter is en echt de drang krijgt om naar buiten te gaan het wel mag. Maar dan wel op een andere manier: Hij kan buiten met je meelopen, dus als hij weer zou willen kan ik hem gewoon net als een hoond uitlaten alleen dan zonder riempje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:47

Ik zie mijn katten ook als familieleden, maar wij gaan allemaal naar buiten dus de katten ook. Het is maar net wat je perceptie van een volwaardig familielid is. Voor en tegenstanders zullen het toch nooit eens worden!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:06

Ik vind redelijk kort door de bocht om te zeggen dat mensen die hun kat binnen houden, er meer om zouden geven. Ik zie mijn kat doodgraag en ik weet dat ze het buiten het leukst vind, daar is ze in haar element, wie ben ik om dat te verbieden? dus laat ik ze buiten spelen, ook al bestaat het risico dat ze plots de weg op zou rennen. (gelukkig is ze doodsbang van autos)
Ik denk dat vele binnenkatten meer ongelukkig zijn van binnen te zitten en zich te vervelen dan veel buitenkatten...

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:56

Nogal een gewaagde uitspraak hoor Sylvana en Pinkypower, mijn verdriet bij het overlijden van mijn 2 katten is net zo groot als dat van jullie, ondanks dat mijn katten naar buiten gaan!
En ik koester mijn katten net zoals jullie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:22

silvana schreef:
het heeft niks met generaliserend te maken hoor.Maar ik erger me nogal aan het feit dat er hier toch nogal wat mensen reageren,met liever een kort leven buiten als een lang leven binnen.Eén iemand weet zelfs niet meer wie en heb geen zin het hele topic terug te lezen ,neemt dan gewoon weer een nieuwe ,want tenslotte zijn het geen mensen.Kijk na een aantal van zulke uitspraken gelezen te hebben denk ik dat ik wel kan zeggen dat de mensen die hun kat binnen hebben zitten meer om hun kat geven.En hoe je het went of keert aan een kat binnen heb je gewoon veel meer werk.

fiets... denk dat ik jou ga nomineren voor de eerste darwin award van dit jaar

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:27

Wat een enorme bullshit zeg!!!

Net alsof ik niet door het vuur ga voor mijn kat!!!!!!!
JUIST WEL< en daarom gun ik haar haar vrijheid, omdat zij dat graag wil!!!!!!!

Het zou mn hart breken als ik haar kwijt zou raken, maar als ik dr binnen prop wordt ze ongelukkig, en dat breekt net zo goed mn hart!!!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:30

Nu dan toch echt een slotje. Ik denk dat iedereen z'n mening ruimschoots heeft toe kunnen lichten, en de normale toon is aardig verdwenen. Het spijt me voor de mensen die wel hun best hebben gedaan dit tot een goeie discussie te maken.