Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:36

Ja, je krijgt ervaring hierin. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 09:33

:D Ja, heel leuk om bepaalt gedrag te gaan herkennen. Gister met het verschonen van de Atlassen vond ik er 1 waarvan ik dacht die gaat niet goed maar toch weer die twijfel, paar uur later lag hij op de grond.

Net de Hickory's een groter verblijf gegeven, volgende keer wat langere takken regelen, en de laatste foto die ik nam van de grootste Hickory maandag is nu zeker een cm gegroeid.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij is dit al de 4e instar
Afbeelding

15 dagen geleden was het nog dit, ongeveer een halve cm lang, schat ik
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:35

Die groeit lekker. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:36

Wat een knapperds!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 10:12

:)

De andere 5 komeetjes zijn zich aan het voorbereiden voor de 2e instar. Die al vervelt is is weer druk aan het eten en zichtbaar aan het groeien, al groeit deze soort wat langzamer dan de Regal moth (Hickory).

3 dagen geleden zijn van de 20 eitjes van de Epiphora mythimnia maar 7 uitgekomen. Deze doen het vooralsnog wel goed gelukkig.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 08:26

Epiphora mythimnia rupsjes op Vuilboom.

Afbeelding

De Vuilboom staat hier vlakbij maar er wordt nogal eens fanatiek gesnoeid daar dus ik ben bang dat dat stukje net aan de beurt is dit jaar. Ik wilde biologisch Vuilboom bestellen maar helaas was die niet voorradig dus koos ik voor de Wegedoorn wat ook op de lijst staat als waardplant. Heb voor ongeveer 60 euro gekocht, eten ze het gewoon niet := dus ik weer gauw Vuilboom gehaald en ja hoor ze eten weer :))

Er valt vrij weinig te vinden over de verzorging verder van deze soort dus ik ga af op het klimaat waar ze vandaan komen.

De Wegedoorn is een goede waardplant voor de Citroenvlinder (en ook de Bessen worden graag gegeten door vogels) dus die ga ik daar maar blij mee maken, het is ook een inheemse plant dus ik ga ze ergens op gemeentegrond zetten, in de tuin geen ruimte voor helaas.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:30

Vind je nu eigenlijk al het groen wat ze nodig hebben in jouw buurt, of heb je er speciaal bomen/struiken voor aangekocht en geplant?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 08:50

Op zich kan ik het allemaal wel vinden in de buurt :j Altijd op zoek naar meer bomen en struiken want ik wil/ga niet 1 plant helemaal leeg "trekken".

Zat wel even te twijfelen om een boom de voortuin te vervangen voor een Amberboom, maar is toch wel een beetje zot :') en biologisch is kansloos vermoed ik.

Ik heb wel vorig jaar biologische Liguster gekocht.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:21

Jis_ schreef:
Epiphora mythimnia rupsjes op Vuilboom.

[ Afbeelding ]

De Vuilboom staat hier vlakbij maar er wordt nogal eens fanatiek gesnoeid daar dus ik ben bang dat dat stukje net aan de beurt is dit jaar. Ik wilde biologisch Vuilboom bestellen maar helaas was die niet voorradig dus koos ik voor de Wegedoorn wat ook op de lijst staat als waardplant. Heb voor ongeveer 60 euro gekocht, eten ze het gewoon niet := dus ik weer gauw Vuilboom gehaald en ja hoor ze eten weer :))

Er valt vrij weinig te vinden over de verzorging verder van deze soort dus ik ga af op het klimaat waar ze vandaan komen.

De Wegedoorn is een goede waardplant voor de Citroenvlinder (en ook de Bessen worden graag gegeten door vogels) dus die ga ik daar maar blij mee maken, het is ook een inheemse plant dus ik ga ze ergens op gemeentegrond zetten, in de tuin geen ruimte voor helaas.

Wegedoorn is ook relatief zeldzaam (hier in België toch) dus zeker een goede om uit te planten :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 09:31

In Nederland ook, las ik. Ook wel leuk zo in plaats van dat mijn rupsjes dit helemaal op zouden eten :D

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:33

Komeetje al een paar dagen in 2e instap <3

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:35

Die zuignapjes! <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:52

Ja cute! <3 In dit stadium lijkt ze een beetje een lego rups, met blokjes in elkaar gezet :D (zodra ze groter en voller wordt verdwijnt dat).

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:54

zooo tof ie rupsjes ook zo!! Echt mooie fotos!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 15:17

Ik doe bijna niks anders meer dan kijken naar rupsen :') :)) <3

Er zijn nu een paar meldingen bij mij binnen gekomen van rupsjes die uit aan het komen zijn en die van dezelfde legsel komen als die jullie hebben gekregen Wendy.
Kan altijd wat tijd tussen zitten door verschillende omstandigheden maar ik ga er vanuit dat het niet lang meer duurt. Van mijn eerste legsel dit jaar was dat in 1 geval (die gingen naar het buitenland) zelfs bijna een week verschil, dus niet schrikken als het nog ietsje langer duurt.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:19

Jis_ schreef:
Komeetje al een paar dagen in 2e instap <3

[ Afbeelding ]

Wat een leuke foto !!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:46

Oh wat een schattig rupsje !

Jis, waarmee fotografeer jij die beestjes ?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:23

Cute <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 16:58

<3

Dank je Fokker!

@Jokari, met mijn iphone met basis camera maar met macrolensje die ik erop zet. Met goed licht krijg ik het focuspunt ook best scherp.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:21

mag ik weten welk macrolensje ? Ik zou er graag eentje hebben voor op mijn iphone, maar ben altijd huiverachtig voor de kwaliteit (of eerder het gebrek eraan). Maar die van jou zijn echt nog wel best leuk wat dat betreft.
zo'n klein ding is net iets makkelijker mee te nemen op een wandeling zonder gelijk de dslr uit te halen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:30

Ik wil volgende week zaterdag foto's komen maken als dat mag, wil ze sowieso eens in het echt zien maar ik wil ook fotograferen. Nog geen macrolens gekocht maar ik wil het toch proberen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:51

Jis_ schreef:
Ik doe bijna niks anders meer dan kijken naar rupsen :') :)) <3

Er zijn nu een paar meldingen bij mij binnen gekomen van rupsjes die uit aan het komen zijn en die van dezelfde legsel komen als die jullie hebben gekregen Wendy.
Kan altijd wat tijd tussen zitten door verschillende omstandigheden maar ik ga er vanuit dat het niet lang meer duurt. Van mijn eerste legsel dit jaar was dat in 1 geval (die gingen naar het buitenland) zelfs bijna een week verschil, dus niet schrikken als het nog ietsje langer duurt.

Hier nog niets, maar houden ze goed in de gaten!!

Dochterlief heeft dus rupsen van de hemelboomvlinder. En ik heb tuin zat, waardoor ik dacht dat ik wel een hemelboom kon plannen. Dus ik opzoek naar een hemelboom, niets te vinden in tuincentra, maar op internet:
"Wet- en regelgeving
EU-verordening 1143/2014
Hemelboom staat sinds augustus 2019 op de Unielijst van invasieve exoten. Een soort
die op de EU-lijst staat, mag o.a. niet meer worden verhandeld. Verder geldt voor
lidstaten de plicht om in de natuur aanwezige populaties op te sporen, te verwijderen, of
als dat niet lukt, zodanig te beheren dat verspreiding en schade zoveel mogelijk wordt
voorkomen. Het houden van deze soorten in botanische collecties is alleen mogelijk voor
(wetenschappelijk) onderzoek of ex-situ bewaring. Hiervoor moet een vergunning worden
aangevraagd bij RVO.nl."
Dus toch geen hemelboom :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:11

En ja hoor *\o/* hier nu ook baby's van Jis!!:

Afbeelding

Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:21

Wat leuk, echt he, als ik toch nog een huis had met een kamer die beschikbaar zou zijn, had ik het wel geweten, het is echt zo gaaf om de ontwikkeliing te zien

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 12:18

*\o/* Yeah!! Leuk!! :D <3

Wat jammer van die Hemelboomvlinder.
Hetzelfde geval geworden als bijvoorbeeld de Amerikaanse vogelkers en de Japanse duizendknoop, het verspreid zich te makkelijk dus wel begrijpelijk.

Ga je snel zoeken op waardplanten voor de Hemelboomvlinder dan komt alleen de Hemelboom naar voren maar er zijn meer waardplanten die ze accepteren, zoals Liguster, kers, Sering. Het is ook een Mot die al op verschillende plekken buiten hun natuurlijke habitat voor komt heb ik begrepen.

Yavanna schreef:
Wat leuk, echt he, als ik toch nog een huis had met een kamer die beschikbaar zou zijn, had ik het wel geweten, het is echt zo gaaf om de ontwikkeliing te zien

Ik denk dat een paar rupsen wel kunnen maar goed, ik weet de ruimte niet natuurlijk.

jokari schreef:
mag ik weten welk macrolensje ? Ik zou er graag eentje hebben voor op mijn iphone, maar ben altijd huiverachtig voor de kwaliteit (of eerder het gebrek eraan). Maar die van jou zijn echt nog wel best leuk wat dat betreft.
zo'n klein ding is net iets makkelijker mee te nemen op een wandeling zonder gelijk de dslr uit te halen.

Zie er geen merk op staan, weet niet meer waar ik hem bestelt heb en de prijs ook niet meer, het was iig niet 1 van de duurdere euro. Dus ik denk dat de kwaliteit met een betere nog beter kan. En hij past niet helemaal lekker op mijn mobiel en moet hem schuin zetten maar dat maakt voor de foto's verder niet uit.

Afbeelding

Bellatrix schreef:
Ik wil volgende week zaterdag foto's komen maken als dat mag, wil ze sowieso eens in het echt zien maar ik wil ook fotograferen. Nog geen macrolens gekocht maar ik wil het toch proberen.

Leuk! De grotere zijn best makkelijk te fotograferen, de Hickory's zullen dan flink zijn. Eind volgende week de eerste poppen van de Atlas vermoed ik maar er zullen nog rupsen zijn. Een enkele Suraka's ook nog wel denk ik, daar heb ik er maar 5 van, 1 staat op "knappen"

De 2 grootste
Afbeelding

Vaak eten ze hun huidje op, als ze hem dan zo mooi achterlaten is dat wel heel tof :D
Afbeelding