Avalanche schreef:superpony schreef:Ik geef juist aan dat je ondanks die gesprekken helemaal niet 100% kan weten of je honden goed terecht komen. Toen wij een hond zochten, kregen wij meerdere keren een hond aangeboden die terug was gekomen.
En elke keer weer; die mensen leken zo goed, zo enthousiast etc etc. 2 heb ik ook echt wel hoog zitten als liefdevolle foksters.
Zonder die gesprekken is de kans nog veel groter dat die hond niet goed terecht komt. Je kan nooit alles uitsluiten, maar je kunt er wel je best voor doen.superpony schreef:Toen ik trainde en die groep mechelaar liefhebbers bezig zag, werd ik gewoon misselijk en beroerd. De experts die serieus trainde en fokte en op andere mensen afzeikte, maar zelf hun hond als robot gebruikten.
Tja, dan zie ik mijn hond liever naar een onwetend, beginnend iemand gaan die met veel liefde en inzet zijn best zal doen.
Je noemt nu 2 extremen.
Dit is overigens een drogreden. Je creëert hier een valse tegenstelling. Maar er zit nog heel veel tussen zwart en wit. Dat is hetzelfde als: liever een ruiter met overgewicht die eerlijk rijdt dan een slanke den die het paard in de krul trekt.
Ik wil beide niet. Ik wil een slanke den die eerlijk rijdt. En anders is niet rijden ook een optie. Net als niet verkopen, wat ik ook niet doe als ik tussen die twee extremen moet kiezen, dan hou ik de pup wel zelf.
Ik loop achter, want heb blijkbaar niet zoveel tijd als anderen.
Maar dat is maar net hoe het mensen hier uitkomt.
Er worden continu honden aangeboden die terug zijn gekomen. En dat zijn dan nog de goede situaties, waar mensen echt netjes fokken, goed contact houden en de kopers zo netjes en eerlijk zijn om het de fokkers te melden.
Het voorbeeld met trainen is zeker niet extreem. Heb met meerdere honden getraind en ook op verschillende adressen en dat speelt gewoon op diverse hondenscholen.
Ik noemde 1 voorbeeld, omdat ik anders een boek moet schrijven over ALLE situaties die je tegenkomt en ervaart.
Ben daarom ook weleens gestopt of niet verder gegaan.
Maar het wereldje zoals ik schetste kom je echt overal tegen. Ook in de paardenwereld. Het is dat mensen vaak graag ergens bij willen horen, vooraan willen staan met wat ze hebben en als makke schapen achter de kudde aanlopen.
Met een kleiner of minder hondje gaan mensen vaak niet eens door met verder trainen, terwijl het prima kan gaan en ook zo leuk is.
Met paarden net zo; alleen komen dan paarden te koop, want daarmee bereik je het toch nooit, dus laat men zich gek maken om die topper te kopen.
En wat testen etc betreft; Alleen als je het weet, weet je waar je op moet letten. Maar ik heb vroeger een hondje uit een etalage in de dierenwinkel gekocht en tot zijn 10e nooit problemen. Waar anderen achteraf zeiden dat die pups altijd gelijk dood gingen en heel ziek waren.
Mijn vader kocht later daar ook nog een hondje en die werd 14.
En ik vermoed dat mijn moeder 1x in broodfok is getrapt, maar het werd erg goed ingepakt en dat beestje was ook gezond en lief.
Dat praat het zeker niet goed!! Waren ook andere tijden en we wisten het nog niet, maar het gaat niet altijd mis. Dat zal tevens een probleem zijn, want als het altijd mis gaat, heb je sneller dat het stopt, maar heel veel mensen hebben gewoon ene leuk, gezond, lief hondje uit een broodfok.