Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:14

Avalanche schreef:
superpony schreef:
Ik geef juist aan dat je ondanks die gesprekken helemaal niet 100% kan weten of je honden goed terecht komen. Toen wij een hond zochten, kregen wij meerdere keren een hond aangeboden die terug was gekomen.
En elke keer weer; die mensen leken zo goed, zo enthousiast etc etc. 2 heb ik ook echt wel hoog zitten als liefdevolle foksters.

Zonder die gesprekken is de kans nog veel groter dat die hond niet goed terecht komt. Je kan nooit alles uitsluiten, maar je kunt er wel je best voor doen.
superpony schreef:
Toen ik trainde en die groep mechelaar liefhebbers bezig zag, werd ik gewoon misselijk en beroerd. De experts die serieus trainde en fokte en op andere mensen afzeikte, maar zelf hun hond als robot gebruikten.
Tja, dan zie ik mijn hond liever naar een onwetend, beginnend iemand gaan die met veel liefde en inzet zijn best zal doen.

Je noemt nu 2 extremen.

Dit is overigens een drogreden. Je creëert hier een valse tegenstelling. Maar er zit nog heel veel tussen zwart en wit. Dat is hetzelfde als: liever een ruiter met overgewicht die eerlijk rijdt dan een slanke den die het paard in de krul trekt.
Ik wil beide niet. Ik wil een slanke den die eerlijk rijdt. En anders is niet rijden ook een optie. Net als niet verkopen, wat ik ook niet doe als ik tussen die twee extremen moet kiezen, dan hou ik de pup wel zelf.

Ik loop achter, want heb blijkbaar niet zoveel tijd als anderen.

Maar dat is maar net hoe het mensen hier uitkomt.

Er worden continu honden aangeboden die terug zijn gekomen. En dat zijn dan nog de goede situaties, waar mensen echt netjes fokken, goed contact houden en de kopers zo netjes en eerlijk zijn om het de fokkers te melden.

Het voorbeeld met trainen is zeker niet extreem. Heb met meerdere honden getraind en ook op verschillende adressen en dat speelt gewoon op diverse hondenscholen.
Ik noemde 1 voorbeeld, omdat ik anders een boek moet schrijven over ALLE situaties die je tegenkomt en ervaart.

Ben daarom ook weleens gestopt of niet verder gegaan.

Maar het wereldje zoals ik schetste kom je echt overal tegen. Ook in de paardenwereld. Het is dat mensen vaak graag ergens bij willen horen, vooraan willen staan met wat ze hebben en als makke schapen achter de kudde aanlopen.

Met een kleiner of minder hondje gaan mensen vaak niet eens door met verder trainen, terwijl het prima kan gaan en ook zo leuk is.
Met paarden net zo; alleen komen dan paarden te koop, want daarmee bereik je het toch nooit, dus laat men zich gek maken om die topper te kopen.

En wat testen etc betreft; Alleen als je het weet, weet je waar je op moet letten. Maar ik heb vroeger een hondje uit een etalage in de dierenwinkel gekocht en tot zijn 10e nooit problemen. Waar anderen achteraf zeiden dat die pups altijd gelijk dood gingen en heel ziek waren.
Mijn vader kocht later daar ook nog een hondje en die werd 14.
En ik vermoed dat mijn moeder 1x in broodfok is getrapt, maar het werd erg goed ingepakt en dat beestje was ook gezond en lief.

Dat praat het zeker niet goed!! Waren ook andere tijden en we wisten het nog niet, maar het gaat niet altijd mis. Dat zal tevens een probleem zijn, want als het altijd mis gaat, heb je sneller dat het stopt, maar heel veel mensen hebben gewoon ene leuk, gezond, lief hondje uit een broodfok.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:23

superpony schreef:
Er worden continu honden aangeboden die terug zijn gekomen. En dat zijn dan nog de goede situaties, waar mensen echt netjes fokken, goed contact houden en de kopers zo netjes en eerlijk zijn om het de fokkers te melden.

Correct. En als je dat uitvragen dus niet doet, komen er nog veel meer honden terug. Ik snap de manier van redeneren niet, dat als het op de nette manier niet altijd goed gaat, je het net zo goed op een minder nette manier kunt doen.
superpony schreef:
Het voorbeeld met trainen is zeker niet extreem. Heb met meerdere honden getraind en ook op verschillende adressen en dat speelt gewoon op diverse hondenscholen.
Ik noemde 1 voorbeeld, omdat ik anders een boek moet schrijven over ALLE situaties die je tegenkomt en ervaart.

Het is niet omdat ik iets extreem vind, dat ik niet denk dat het voorkomt. Ik weet dat het voorkomt. Maar het zijn geen mensen waar ik een pup aan verkoop. Net zo min als ik een pup verkoop aan iemand die zich totaal niet geïnformeerd heeft, en met goede bedoelingen de hond verkloot.

Context is een ding. Ik zei dat het 2 extremen zijn van het spectrum van pupkopers, dat jij door alleen die mensen te noemen een false dichotomy creëert van wat in werkelijkheid een spectrum is. Er zit nog heel veel tussen zwart en wit.
superpony schreef:
En wat testen etc betreft; Alleen als je het weet, weet je waar je op moet letten. Maar ik heb vroeger een hondje uit een etalage in de dierenwinkel gekocht en tot zijn 10e nooit problemen. Waar anderen achteraf zeiden dat die pups altijd gelijk dood gingen en heel ziek waren.

Tuurlijk en mijn opa rookte 10 pakjes sigaretten per dag en is 90 geworden :')

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:25

Maar het gaat er toch niet alleen om of jij als koper een gezond hondje hebt, of die mazzel hebt
Het gaat erom dat je heel veel dierenleed in stand houd

Misschien moeten ze eens gaan filmen wat er met de reutje en teefjes gebeurd als ze niet meer nodig zijn...
En dat na zo'n leven

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:26

Is een dooddoener, ik weet , maar voor auto te rijden heb je een rijbewijs nodig. Dus je moet laten zien dat je bekwaam bent om aan het verkeer deel te nemen...
Kinderen kun je zo krijgen, dieren gewoon kopen.
Zolang dit zo is en naavraag en aanbod - zolang gaat niets veranderen.
Ik ben al blij dat binnenkort de chipplicht voor katten komt. Castratie plicht zou ook mooi zijn.

En wat honden betreft, in sommige Provincies in Duitsland moet je een test afleggen wil een Stafford,enz mogen houden...

Als men dit nu zou uitwijden op alle rassen en hier in Nederland, dan zouden de "ik-wil-nu-een-pup" kopers snel afhaken, want dat zou inspanning vergen... en dat is ja juist wat ze niet willen (naast minder geld uitgeven)... dan zou de navraag een heel stuk minder zijn en daarmee de basis voor broodfok ook weg...

Alleen ... dat zal zeker een droom blijven

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:31

higgins schreef:
Maar het gaat er toch niet alleen om of jij als koper een gezond hondje hebt, of die mazzel hebt

Misschien moeten ze eens gaan filmen wat er met de reutje en teefjes gebeurd als ze niet meer nodig zijn...
En dat na zo'n leven

Nou precies.
sasja0705 schreef:
En wat honden betreft, in sommige Provincies in Duitsland moet je een test afleggen wil een Stafford,enz mogen houden...

Als men dit nu zou uitwijden op alle rassen en hier in Nederland, dan zouden de "ik-wil-nu-een-pup" kopers snel afhaken, want dat zou inspanning vergen... en dat is ja juist wat ze niet willen (naast minder geld uitgeven)... dan zou de navraag een heel stuk minder zijn en daarmee de basis voor broodfok ook weg...

Ik zou er groot voorstander van zijn :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:40

higgins schreef:

En dat na zo'n leven

Dat idd.
Maar die beelden zijn al uitvoerig tentoongespreid maar dat helpt niks.

Wij hadden ook eens een broodfok hond omdat mijn moeder zich had laten verleiden. 13 jaar geworden en pas op het allerlaatste had hij iets. Daarvoor nooit iets gemankeerd. En hondje had ze ook bijna gratis (dat was toen in die tijd zo)

Mensen realiseren zich niet dat door geld in die business te stoppen ze dierenleed in stand houden. En mensen die het niet goed Voor hebben met dieren verdienen er geld aan. Want die verkopen hondjes bij de vleet.

Veel liever zie ik dat iemand die kosten nog moeite heeft bespaard en zorgt dat de pups de allerbeste start krijgen. Er wel iets aan overhoud en dat zal geen vetpot zijn. Al kost zo'n pup 1500 euro.

Ik denk dat het sowieso goed is om te bedenken dat dieren geld kosten. Voer maar ook medische kosten kunnen snel hoog oplopen. En als mensen snel en goedkoop een pup moeten dan vrees ik dat het als de hond eens ziek wordt ook gelijk voor problemen zorgt.

Avalanche

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:42

Dat denk ik ook. Plus als ik quitte wil spelen, zit je toch echt richting de 1250, 1500 euro per pup.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:21

€1250,- is een koopje voor een rashond, die prijs heb ik al een hele tijd niet meer gehoord voor een rashond. := Vraag me af of je dan nog uit de kosten komt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:22

Overgens zit er ook een hoop ellende bij de rashondenfok. Met papiertjes dus. Veelal is er een selecte groep die zich verheven voelt binnen een ras. Vaak fokken ze superieure showkwaliteit oftewel hondjes die aan extreme kenmerken moeten voldoen. Klein is al klein maar bij hun vind je de kleinste of de mooiste ;) Of juist de gerimpelste of speciale kleurtjes die rare afwijkingen kunnen geven. Ik noem maar wat.

Fokkers die andere prijzen vragen voor pups uit het zelfde nest dat is iets wat ik zelf ook nooit begrijp. Of voor teefjes meer geld dan voor reuen.

Dat zijn voor mij wel ook alarmbellen.

Ik heb die 1500 gewoon genoemd als random, ik wilde aangeven dat ik liever meer geld uitgeeft aan iemand die kosten nog moeite bespaard en die heel goed voor de eigen honden en de pups zorgen. Daar heb je als pupkoper ook enorm veel profijt van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:27

Ik vind het zelf niet fair om meer te vragen. Ik doe het immers omdat ik leuke honden wil, waar mensen blij van worden. Mijn eigen reu is een blij ei:

Afbeelding

en ik gun dat andere mensen ook.

Deze nam ik een keer 's ochtends vroeg;

Afbeelding

Hoe leuk is dat <3 en hoe leuk is het als je een gezonde, blije sociale hond hebt, die gewoon lekker overal mee heen kan <3

En goh, wie weet gaat de pupprijs wel omhoog. Maar ik bereken niet alles door, want veel is ook gewoon omdat ik het leuk vind.

BeFunny schreef:
Overgens zit er ook een hoop ellende bij de rashondenfok. Met papiertjes dus. Veelal is er een selecte groep die zich verheven voelt binnen een ras. Vaak fokken ze superieure showkwaliteit oftewel hondjes die aan extreme kenmerken moeten voldoen.

Ik ben zelf niet geïnteresseerd in show quality. Natuurlijk wil je mooie honden fokken, maar aan het eind van de dag is het een boerderijhond en gaat functie en karakter voor uiterlijk.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:18

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:
Fijn weer ontopic verder met ook nog nuttige input (. +:)+

Het is ingewikkeld te beweren dat het begint bij de aanpak van de grootste malafide hondenhandelaren zolang het systeem niet eerst verbeterd ter voorkoming van dat zij weer elders opnieuw gaan beginnen.

Daarom begint de aanpak bij het systeem, maar daarmee heb ik niet mijn eigen zojuist bedachte vraag beantwoord met wat WIJ bijv. kunnen doen de broodfok te stoppen.

Wat zou bijv. een clubje bokkers gezamenlijk in beweging kunnen krijgen?

Op elkaar fitten, dat lukt wel.
Maar echt de ballen hebben, de handen uit de mauwen te steken en actie te ondernemen?

Kan een klein clubje mensen uberhaupt voldoende invloed uitoefenen op de praktijken die er zijn of wordt het probleem daarmee gebagetaliseerd?

Is de andere optie, dan maar gewoon toekijken?

Het irriteerd mij niet te weten of die man uit Eersel nou eindelijk is opgepakt.

We hebben ook nog programna's als BOOS die aangeschreven kunnen worden maar in hoeverre hoor je bijv daarover dat het iets oplost wat nou juist dit onderwerp betreft?

Seksuele intimidatie/overschreiding wordt nu wel beter aangepakt gelukkig.

Ik wil best mijn handen uit mijn mouwen steken, maar hoe zou je dit willen doen?

En als je inzet om iets te melden word je aan alle kanten tegen gewerkt.

Ik weet dat er een hele grote broodfokker gemeld is die gemiddeld 50 tot 100 honden in een gastgezin heeft.
Op hun terrein lopen ook iets van 40/50 honden.

Hebben wekelijks meerdere nesten.
Gebruiken test resultaten van ander honden. Vaak van mensen waar ze ooit eens gedekt hebben of dergelijke.
Pups gaan weg met gardia wormen en weet ik niet wat allemaal.
Eigenaren bedreigen mensen.
Halen veel honden van MP met verhalen van een gezinnetje en komt goed terecht. Hond mag 3-4 nesten krijgen en word weer afgedankt.
Kopen ook honden via Mp om ze later er duurder er wee rop te zetten.

Dit is allemaal gemeld aan House of Animals die doen ook geen ene zak.
Je moet met een hele hoop bewijzen komen en het liefst al undercover beelden en alles voor ze maar enige interesse hebben.
Moesten gewone mensen gaan posten om te kijken wat ze per dag deden en wat de kentekens van de auto was.

NVWA doet helemaal niks komt gewoon op de grote stapel terecht en als ze eens tijd hebben kijken ze er heel misschien eens naar.
Gemeente precies het zelfde.

Dus al die instanties zijn in mijn ogen helemaal niks waard en gaan liever met hun kop op tv met makkelijke zaken.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 20-04-23 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:34

Precies dat, ze publiceren vooral om zelf weer even in beeld te zijn. Daar verdienen ze ook hun geld mee natuurlijk ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:35

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:28

higgins schreef:

En dat na zo'n leven

Uiteraard.

Maar het gaat om voorlichten. Ik geef slechts voorbeelden. Het is geen wedstrijdje wie er gelijk heeft.

Maar als mensen honden kopen bij de broodfokkers en er geen ellende mee hebben, gaan ze niet negatief praten of denken over die manier van honden kopen.

We hebben het hier negatief over de broodfok en de honden die er vandaan komen. Maar heeeeeeeeeel veel gaat goed, anders zouden ze niet zoveel verkopen, zo simpel is het.

Als ik bijv de woefkesranch neem, is die heel erg populair en wordt er door bekende ruiters ook reclame voor gemaakt. Hoe ze het doen is niet het aller slechtst, maar het blijft broodfok. De 1 vindt het afschuwelijk en de ander praat alles goed hoe ze het daar doen. En dan zijn het daar niet de meest ranzige schuren en toestanden, maar het is wel broodfok.

En zo zijn er meer, veel meer zelfs.

Net als wat ik eerder noemde, de nep organisaties in buitenland die zogenaamd straat hondjes opvangen en adverteren met zielige verhalen. Pure broodfok, maar men trapt er in.
Wie zijn schuld is dat?

Mensen zijn nou eenmaal mensen met gevoel en die kopen ook weleens uit gevoel.

Er is niet 1 aanpak die de hele wereld gaat veranderen en redden, want er zijn zoveel manieren om weer een weg te vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:38

Of het goed of fout gaat, er zit veel leed achter maar daar geven bepaalde mensen gewoon erg weinig om.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:39

sasja0705 schreef:
Is een dooddoener, ik weet , maar voor auto te rijden heb je een rijbewijs nodig. Dus je moet laten zien dat je bekwaam bent om aan het verkeer deel te nemen...
Ik ben al blij dat binnenkort de chipplicht voor katten komt. Castratie plicht zou ook mooi zijn.

Nou dat!

Toen onze zoon jong was zei ik dat een keer hardop en werd ik afgeschoten. Er was een kind met een verhaal op de creche en het was onwijs moeilijk om er iets tegen te doen, ook al waren officiele instanties ingeschakeld.

Er zijn wel een tijd maatregelen getroffen om bijv pit bulls aan te lijnen en de fok te minderen of stoppen, maar dan vonden mensen ook wel weer een manier.

Waar de liefhebbers weten dat het hele fijne honden (kunnen ) zijn. En dat geldt voor elk ras. Iedereen die zich echt verdiept weet de voor-en nadelen van een bepaald ras en kiest er dan bewust voor.

Maar heel veel mensen kiezen op uiterlijk of ze hebben een super lieve ( goed opgevoede!! ) hond meegemaakt en willen een zelfde.

Als ik dan alleen al om me heen kijk hoeveel mensen zich verkijken op de pup en pubertijd, dan schrik ik daar nog steeds van.
Mijn reu was 6 maanden en al meerdere keren verhuisd EN mishandeld, want was niet zindelijk EN maakte dingen kapot........
Hij is gelukkig, hij is mn schaduw en ben stapel op hem, maar heeft een kleine kronkel. Dat merken de andere honden trouwens ook en dat geeft weleens communicatie storing.

Ik zou het prima vinden als je ene soort test moet doen, maar ben ook heel bang dat die niet 100% eerlijk gaat zijn.
Toen wij een gesprek hadden op de creche over een jongetje en iets wat wij hadden meegemaakt, gaven ze ook aan dat dingen in alle soorten en maten gezinnen gebeuren. Toch denk ik dat mensen met wat meer geld en het vermogen om goed in te spelen op de vragen, overal tussendoor glippen en de mensen die heel lief zijn en veel tijd en energie in hun dieren/kinderen stoppen, naat de boot gaan vissen.

Mensen worden nog veel teveel in hokjes gestopt op uiterlijk, inkomen, verstandelijk vermogen, omgeving etc etc. Waar het echt niet altijd wat zegt wie ggoed zal zijn voor zijn kinderen en of dieren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:02

superpony schreef:
We hebben het hier negatief over de broodfok en de honden die er vandaan komen. Maar heeeeeeeeeel veel gaat goed, anders zouden ze niet zoveel verkopen, zo simpel is het.

Is dat wel zo?

Cavaliertjes zijn een tijd heel populair geweest. Ondanks dat die diertjes helse pijnen moeten hebben doorstaan riepen de eigenaren dat het prima ging.

Franse bulletjes en sowieso kortsnuitige honden konden op zeker moment geen 100 meter meer lopen. Dat werd allemaal genormaliseerd. Punt is dat mensen heel goed in staat zijn hun referentiekader aan te passen als dat zo uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:06

sasja0705 schreef:

Heel veel bijgelezen en deze aanvulling pak ik er even uit:

Daar heb je wel een heel goed punt. Ook wat het krijgen wat kinderen betreft. Een Rijbewijs, Dierenbewijs en Kinderbewijs. Ik ben oprecht voor! Wat zal dit een leed en maatschappelijke kosten kunnen besparen.

@superpony dat er veel verkocht wordt is niet altijd automatisch ook een teken dat er veel goed gaat. Dan kom je eerder uit op onze consumptiemaatschappij

@Urbanus de handen uit de mauwen steken, als ik wist hoe, dan had ik het gedaan. Nu maak ik tijd vrij voor dit topic.

Als iemand hier goede suggesties heeft, dan ben ik er zeker voor mee te werken de Malifide broodfok een halt toe te roepen.

Ergens hoop ik dat er iets is wat wij er tegen kunnen doen. Dat House of Animals niet alles direct aanpakt kan ik begrijpen omdat ze heel erg actief bezig zijn. Het probleem is enorm! Het moet praktisch ook haalbaar zijn en je kunt niet overal tegelijk aanwezig zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:08

(Het is mouwen) ja, ik denk dat je gewoon weinig kunt doen. Zolang er vraag is, zal er aanbod zijn.

Ik vraag me wel af hoe je een kinderbewijs zou kunnen bewerkstelligen. Het klinkt als iets heel moois, maar er zitten veel haken en ogen aan, denk ik. Wie gaat bepalen wat de absolute voorwaardes zijn?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:54

Urbanus schreef:
Of het goed of fout gaat, er zit veel leed achter maar daar geven bepaalde mensen gewoon erg weinig om.

:j

En dat punt lijkt niet door te dringen.
Het gaat er niet zozeer om dat de hondjes gezond zijn en of blijven en dat mensen er dus leuke pups vandaan kunnen halen. Al kunnen ze daar ook goed pech mee hebben.
Maar om het leed wat er achter schuilt. En zelfs nadat er wel degelijk walgelijke beelden in de loop der jaren zijn verspreid en men ook echt wel weet dat je bij een goede fokker niet kan bellen en gelijk even langs komen om de pup op te halen. En toch doen ze het. Omdat het in de eerste plaats makkelijk is en ze hoeven ook niks over zichzelf te vertellen. En omdat het een stuk goedkoper is. Terwijl ze dan ook voor een herplaatser zouden kunnen gaan. Maar nee het moet wel een fluffy pupje zijn van dat of dat ras. En het moet meteen ;) En dan hoor je er pas wat over als er wel een x eentje ziek is want dan voelen ze zich bedonderd en mag de fokker aan de hoogste boom. Van mij kan die dierenarts rekening voor zo'n pupkoper niet hoog genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:27

Urbanus schreef:
(Het is mouwen) ja, ik denk dat je gewoon weinig kunt doen. Zolang er vraag is, zal er aanbod zijn.

Ik vraag me wel af hoe je een kinderbewijs zou kunnen bewerkstelligen. Het klinkt als iets heel moois, maar er zitten veel haken en ogen aan, denk ik. Wie gaat bepalen wat de absolute voorwaardes zijn?

Ja, stom niet goed gekeken met typen.

Ik vind dat het wat het afgeven van een Rijbewijs best goed gaat in Nederland. Dat zullen dan de pedagogen moeten zijn en alle beroepsdeskundigen, scholing en opleiding zal op deze dan 'nieuwe beroepssector' aangepast moeten worden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:18

Ik ben ook geen fan van HOA, ik heb n.a.v. dit topic eens op die site zitten spitten (aangezien ik nog nooit van ze gehoord had), maar ik vind het vooral heel veel pochen en ik vind weinig substantiële of permanente oplossingen. Wat ze doen is imo een pleistertje plakken bij een slagaderlijke bloeding en dan pochen alsof ze zojuist een complexe chirurgische ingreep hebben uitgevoerd.

Ze doen vooral veel aangifte, tegen marktplaats, tegen verschillende fokkers, tegen de NVWA. Maar dat lost imo niets op.

Dus nee, ik ben geen fan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:20

Hoe zou jij de aanpak dan wel graag willen zien?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:30

Evamarie schreef:
Urbanus schreef:

Ja, stom niet goed gekeken met typen.

Ik vind dat het wat het afgeven van een Rijbewijs best goed gaat in Nederland. Dat zullen dan de pedagogen moeten zijn en alle beroepsdeskundigen, scholing en opleiding zal op deze dan 'nieuwe beroepssector' aangepast moeten worden.

Maar autorijden is niet hetzelfde als opvoeden. Met ouderschap spelen normen en waarden een rol. Want waar zou een ouder aan moeten voldoen?

En als iemand z'n ouderdiploma niet haalt, wordt diegene dan verplicht gesteriliseerd?

Voor dieren zou je dat al een stuk makkelijker kunnen afbakenen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:35

Evamarie schreef:
Hoe zou jij de aanpak dan wel graag willen zien?

Dat heb ik toch al echt eerder in het topic uitgebreid uitgelegd, meerdere malen.