Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
magda_90 schreef:Dat is echt zo belachelijk wat ze willen met dat houd verbod. Want, wat dan? Alle in beslag genomen dieren laten inslapen? Welke dierenarts wil je zijn eed laten verbreken? Of alles herplaatsen? Want wat schieten we daar mee op dan behalve onwijs veel stress die de dieren dan hebben?
Ik heb dus een Sphynx, een herplaatser, op leeftijd ondertussen. Hoe zien ze dat precies voor zich als ze die wet er door heen krijgen…?![]()
In mei dit jaar hebben ze dus 8 weken oude kittens bij hun moeder weggehaald nadat een dierenarts dat getipt had. Wat het precieze verhaal ook was - dit is puur dierenleed wat ze hiermee veroorzaakt hebben.
https://112brabant.nl/2024/05/03/politi ... in-beslag/
https://www.facebook.com/groups/3718194995130828/
Desondanks sta ik er met de Sphynx dubbel in. Net als belachelijk veel andere rassen, heb je hier te maken met erfgelijke gebreken en broodfokkers. Maar waar naar mijn gevoel andere fokboeken nog de tijd krijgen om dit te herstellen, is de Sphynx in de ogen van de mensheid gedoemd. En als dat ook nog berust was op goed onderzochte feiten dan had ik achter een uitsterfbeleid kunnen staan. Maar helaas is dat ook niet het geval.
IMANDRA schreef:Ik gok dat het antwoord is "bedroevend weinig verschil", als ik dit artikel zie?
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54739 ... uit-verbod
@Beert je hebt idd gelijk. Maar het verbod wordt dus wel uitgebreid, dat bedoelde ik
https://nos.nl/artikel/2541725-tweede-k ... -woonkamer
magda_90 schreef:Dat is echt zo belachelijk wat ze willen met dat houd verbod. Want, wat dan? Alle in beslag genomen dieren laten inslapen? Welke dierenarts wil je zijn eed laten verbreken? Of alles herplaatsen? Want wat schieten we daar mee op dan behalve onwijs veel stress die de dieren dan hebben?
IMANDRA schreef:magda_90 schreef:Dat is echt zo belachelijk wat ze willen met dat houd verbod. Want, wat dan? Alle in beslag genomen dieren laten inslapen? Welke dierenarts wil je zijn eed laten verbreken? Of alles herplaatsen? Want wat schieten we daar mee op dan behalve onwijs veel stress die de dieren dan hebben?
Misschien moet je beter lezen. Het is een houdverbod voor nieuwe dieren, vanaf een te bepalen datum. Als je voor die nader te bepalen datum al bijv een naaktkat hebt mag je die gewoon houden tot die komt te overlijden. Je mag dan alleen géén nieuwe naaktkat meer aanschaffen na die datum.
magda_90 schreef:IMANDRA schreef:
Misschien moet je beter lezen. Het is een houdverbod voor nieuwe dieren, vanaf een te bepalen datum. Als je voor die nader te bepalen datum al bijv een naaktkat hebt mag je die gewoon houden tot die komt te overlijden. Je mag dan alleen géén nieuwe naaktkat meer aanschaffen na die datum.
Dat zeggen ze nu.Ik houd dit al een lange tijd in de gaten en de berichtgeving veranderd iedere keer een stukje negatiever, vandaar mijn reactie.
magda_90 schreef:De moeder is achter gebleven, daarom heb ik ook de Facebook link geplaatst waar je de rest van het verhaal hebt kunnen lezen. Een van de drie kittens is dus ook overleden op die locatie. Wellicht was hij al niet gezond, dat weten we niet, maar vroegtijdig gescheiden heeft er niet aan meegeholpen in elk geval.
Edit: welke problemen zijn er volgens jou dan allemaal met dit ras? Door de jaren heen heb ik heel wat liefhebbers leren kennen en ook via allerlei groepen dingen gezien en gelezen, maar een groot deel van wat zo heftig aanwezig zou moeten zijn - is er niet zoals het geschetst wordt. Het klopt dat het altijd beter kan maar dat is niet met een jaar opgelost.
Men is er mee bezig maar het volk wil dat niet zien.
Edit: daarbij heb je ook hier rasverbeteraars en broodfokkers…
Aanvulling: daarbij als ik kijk naar mijn herplaatser vraag ik mij nog steeds af wat erger is, wekelijks een washandje om de zweetvlekjes weg te wassen of die dikke klitgevoelige vacht van bijvoorbeeld de Main Coons. Maar daar hoor je dan weer niemand over.
Shadow0 schreef:Magda_90: ik ben toch wel benieuwd wat voor groep dat is - Facebook gooit me zo snel mogelijk van de site af, maar het leek erop als die groep ook tegen het fokverbod zelf is?
tamary schreef:Basis is wat voor zorg heeft een dier nodig boven de basiszorg van voer, water en als van toepassing vaccins en ontworming. Dier met normale vacht en correct op elkaar passende lichaamsdelen zijn daarmee voorzien van basiszorg. ras als naaktkat kan niet zonder stabiele kamertemperatuur bv. en is dus sec hulpeloos zonder menselijke zorg. Al dat schermen met verbeteren vs vermeerderen veranderd niks aan de basis van het ras, die herken je als ras zus of zo van beide types fokker. Probleem is de beperkingen die het gevolg zijn van de raskenmerken, dus uiterlijk van het dier. Eventuele genafwijkingen, epilepsie, hartklachten, enz. waar dus op getest kan worden en waarvoor je dus met papiertjes kan zwaaien doet daar niks aan af.
magda_90 schreef:Ik trek het niet in het extreme, maar rustig achter over hangen doe ik ook niet. Wellicht had ik mijn bericht beter moeten formuleren, maar met dit huidige kabinet heb ik er domweg geen vertrouwen in dat het een rustig uitsterfbeleid wordt.
Het is een groep binnen Facebook, als je niet lid bent of wilt worden dan heeft het plaatsen van een link ook geen zin want daarmee zul je niets zien.
Ik zal vragen of ik screenshots mag plaatsen gezien de zaak nog loopt. Kom ik op terug.
magda_90 schreef:tamary schreef:Basis is wat voor zorg heeft een dier nodig boven de basiszorg van voer, water en als van toepassing vaccins en ontworming. Dier met normale vacht en correct op elkaar passende lichaamsdelen zijn daarmee voorzien van basiszorg. ras als naaktkat kan niet zonder stabiele kamertemperatuur bv. en is dus sec hulpeloos zonder menselijke zorg. Al dat schermen met verbeteren vs vermeerderen veranderd niks aan de basis van het ras, die herken je als ras zus of zo van beide types fokker. Probleem is de beperkingen die het gevolg zijn van de raskenmerken, dus uiterlijk van het dier. Eventuele genafwijkingen, epilepsie, hartklachten, enz. waar dus op getest kan worden en waarvoor je dus met papiertjes kan zwaaien doet daar niks aan af.
Daar ga je dus al. Zowel die van mij, als vele anderen, functioneren gewoon prima in onstabiele kamertemperaturen. Natuurlijk vinden ze een deken of een slaapzak lekker, maar de main coon van mijn schoonouders ligt ook het liefste onder een deken.
Natuurlijk heb je altijd dieren die links of rechts van die balans zitten, maar hoe ik het verneem zijn dat de uitzonderingen en niet de basislijn.
IMANDRA schreef:Ik gok dat het antwoord is "bedroevend weinig verschil", als ik dit artikel zie?
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54739 ... uit-verbod
@Beert je hebt idd gelijk. Maar het verbod wordt dus wel uitgebreid, dat bedoelde ik
https://nos.nl/artikel/2541725-tweede-k ... -woonkamer