Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:26

Ik ben begonnen op 100 meter met alleen het geluid, niks te zien nog. :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:30

Probleem van de clicker is dat het niet zo goed werkt icm correcties. Lees maar eens wat een 'poisoned cue' is.

Overigens is mij positief getrainde hond ook wel eens gespannen natuurlijk. Laatst was hij nog bang voor een knuffel hond in een bench bij de dierenwinkel.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:31

MyWishMax schreef:

Snap even niet wat je bedoeld, welk geluid? :+
sallandval schreef:
Probleem van de clicker is dat het niet zo goed werkt icm correcties. Lees maar eens wat een 'posten cue' is.

Dus clicker werkt niet goed icm me correcties zoals 'nee' of stemverheffing? ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:36

briitje schreef:
MyWishMax schreef:

Snap even niet wat je bedoeld, welk geluid? :+

Blaffende honden. Dat was al genoeg om compleet door te draaien. Zag ze de hond ook nog en dacht ze dat ze geen kant op kon, beet ze het eerste waar ze bij kon. Dat zijn mijn vriend en ik dus ook een aantal keer geweest.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:40

briitje schreef:

Nee, vandaar ook dat zoveel mensen zeggen dat de clicker 'niet werkt'.

Neem nou een simpel truukje als naar links kijken en naar rechts kijken (kun je later dan van maken links aantikken, rechts poot etc).

Als je naar links kijken aanleert met de clicker, maar ook corrigeert als hij naar rechts kijkt, dan wordt het daarna veel moeilijker om naar rechts kijken op cue te zetten omdat de hond denkt dat dat fout is.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:00

MyWishMax schreef:
Blaffende honden. Dat was al genoeg om compleet door te draaien. Zag ze de hond ook nog en dacht ze dat ze geen kant op kon, beet ze het eerste waar ze bij kon. Dat zijn mijn vriend en ik dus ook een aantal keer geweest.

Oohhh ik snap hem! En wat was jouw aanpak op zo een moment dan precies?

sallandval schreef:
briitje schreef:

Nee, vandaar ook dat zoveel mensen zeggen dat de clicker 'niet werkt'.

Neem nou een simpel truukje als naar links kijken en naar rechts kijken (kun je later dan van maken links aantikken, rechts poot etc).

Als je naar links kijken aanleert met de clicker, maar ook corrigeert als hij naar rechts kijkt, dan wordt het daarna veel moeilijker om naar rechts kijken op cue te zetten omdat de hond denkt dat dat fout is.

Ik snap hem :). Of die wel of niet werkt, kan ik nog geen oordeel over veilen, aangezien ik nog moet beginnen :P (wil zo een beginnetje maken). Op deze manier snap ik dat corrigeren niet slim is. Je moet clickeren wanneer je gewenst gedrag ziet en ongewenst gedrag negeren. MAAARRR (dit kaart ik net toevallig ook aan in een pb) wat als mijn hond (om het zo te zeggen) in de red-zone is en niet voor rede vatbaar is (willen uitvallen naar andere hond). Ik vind dat ik dit moet corrigeren op zo een moment kan ik voor niks goeds clickeren..

Edit: rede dat ik enkel deze situatie aankaart is, omdat dit het punt is waar we voornamelijk tegen aan lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:11

Dat is nogal offtopic hier en niet helemaal vergelijkbaar. Mijn hond was angstagressief naar elke andere hond. Eerst alleen bij geluid en nu alleen nog als er één niet luistert naar haar lichaamstaal en doordendert. Zij wenst geen contact met vreemde honden, dus ik regel dat ze weggaan. Soms mislukt dat en heeft ze een lichte terugval, vooral als ze al was nerveus is van te voren. (met vuurwerk vooral, zij bouwt negatieve dingen op en dat merk je dan aan het uitvallen) Dan merk ik dat de eerste honden die we tegenkomen geen probleem zijn, maar de bijwijzevan 5e hond wat oud gedrag triggert.

En net zoals bij CM geadviseerd wordt, zulk gedrag zou ik liever niet aanpakken zonder een deskundige erbij als ze zo onbereikbaar worden. Ik corrigeer op zo'n onbereikbaar moment niet, dat hebben we wel onder begeleiding gedaan, maar juist doordat ze onbereikbaar werd moest de correctie ook flink zijn en zij associeerde dat met de honden, waardoor het steeds erger en gevaarlijker werd.

EDIT: Als ik namelijk stap voor stap uit moet leggen wat we gedaan hebben, ben ik 100 pagina's verder. Plus dat ik het in samenwerking met een GT deed en ik dus misschien dingen over het hoofd zie met typen, die wel heel belangrijk waren. ;)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:37

Bedankt voor je uitleg, ik ga idd heel erg offtopic. I'm sorry

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:19

Het is misschien wel een beetje offtopic, maar aan de andere kant is het juist wel weer heel interessant om dit vanuit beide kanten te belichten en te kijken naar de wijze van aanpak.

Kun je wat meer vertellen van wat je hond precies doet als ie een hond tegenkomt die hij echt niet moet? Echt stapsgewijs.

Als het echt teveel offtopic is dan mag het ook via PB hoor

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:33

Ik lees net dit:http://www.noticiasunam.com/2014/12/the-famous-dog-whisperer-cesar-millan.html?m=1#.VH7DQt0_Lh0.facebook

beetje offtopic maar goed zou het echt zijn?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:37

Hij was toch gescheiden? Er staat dat zijn vrouw het nieuws heeft verteld

Staan een zooitje spelfouten in de tekst en kan verder niks vinden op google, lijkt me sterk dus
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 03-12-14 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:38

Geen idee

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:12

Spelfouten hoeven in dit geval op zich niks te zeggen, aangezien de site oorspronkelijk spaans is, wel slordig dat wel. De naam die genoemd wordt die het bekend zou hebben gemaakt is van zijn nieuwe vriendin als ik wikipedia mag geloven. Nu.nl staat ook altijd vol spel en taalfouten.

Het zou wel heel sneu zijn, dat wens je niemand toe natuurlijk.

Ik denk dat het afwachten is of het echt zo is of niet. Het is wel apart als het al 7 uur geleden bekend is en zij zijn de enige die het beweren. Zou zomaar weer een hoax kunnen zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:55

Ik denk het eerlijk gezegd wel, het is een bekend persoon en er staat verder echt niets over gemeld op google, lijkt mij dat als het echt zo is dat google in ieder geval een paar hits moet opleveren. Ik hoop het in ieder geval niet, zou echt zonde zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:12

Ik denk dat een hond die compleet doorgeslagen is een beetje een onrealistisch scenario is. Bovendien zijn er te veel variabelen(wáárom doet de hond zo), dus als je het niet erg vindt dat ik niet 2 dagen wil typen sla ik deze even over :+

Maar aangezien het hier veel gaat over een hond die niet controleerbaar is bij andere honden, zal ik dat wel even kort toelichten. Vaak is dit een combi van: onzekere hond - baas die te weinig leiding geeft. Of een verleden hiervan wat een gewoonte is geworden(bij een herplaatser bijvoorbeeld). Het probleem bestaat vaak uit twee delen:
-De hond heeft een gebrek aan sociale vaardigheden
-De hond is in een gewoonte van agressie gevallen

En bij de baas:
-De baas moet de hond (bege)leiden in zijn onzekerheid

Het gebrek aan sociale vaardigheden veroorzaakt icm met een baas die te weinig leiding geeft vaak onzekerheid bij de hond. Híj heeft al niet de vaardigheden, de baas begeleid hem niet genoeg. Vaak zijn al enkele slechte ervaringen genoeg om een hond agressie te laten vertonen, al zijn er ook honden die dit uit zichzelf doen. Deze agressie is dan een vorm van 'Blijf nú bij me uit de buurt'. Een signaal om anderen op afstand te houden. Je ziet dan ook vaak dat bij een beginnende vorm hiervan, dat hond agressieve honden los niet agressief zijn. Dit is omdat zij de afstand dan zelf kunnen bepalen. Natuurlijk is er weinig nodig voor een escalatie, dus dit is geen goed idee. Maar hieruit kan je dus al afleiden: 1. Dat de hond (bege)leiding behoeft. 2. Dat afstand een factor is waarmee je kan spelen.(variabele factor)

Als de hond dus zelf met afstand kan spelen, dan zal er niks gebeuren. Maar de hond heeft tegelijk ook enorm veel behoefte aan (bege)leiding bij zo'n ontmoetingen. Daarom is het belangrijk om op een afstand te beginnen waarbij de hond niet reageert. Dit klinkt misschien raar, en veel mensen roepen al meteen "Maar Fifi hangt al meteen in de lijn als hij een hond ziet!". Probeer het maar eens, bijvoorbeeld op een lang veldweggetje.
De bedoeling is dus dat je een tijdje lang geen direct contact meer hebt met andere honden. Hoe lang dat is is echt afhankelijk van hond tot hond. Begin op een flink afstandje. Zorg dat je de aandacht van je hond al hebt, dmv bijvoorbeeld een recall spelletje. Dan wacht je tot het moment dat je hond de andere hond ziet in de verte(dit moet zo ver zijn dat je hond niet reageert). Je zal zijn houding zien veranderen, er zal meer spanning komen. Misschien al enigszins fixatie. Dat is niet erg. Probeer zijn aandacht weer te krijgen en loop weer weg van de hond. Beloon hem als hij weer ontspant en vooral zijn aandacht weer bij het spelletje en/of voertjes(en dus jou!) heeft. Ook een oor die in jouw richting draait ís aandacht, ook als je hond snel omkijkt. Dit blijf je uitbouwen, je moet je hond steeds die spanning laten voelen, maar die ook zo snel mogelijk weer laten wegvloeien dmv iets wat hij leuk vindt. Als dat goed lukt kan je bijvoorbeeld rondjes gaan lopen, dus een stuk richting de hond en wanneer je hond te gespannen of gefixeerd is, weer terug. Aandacht weer terug krijgen. Als de hond een keer tóch van spanning naar agressie overspringt, dan ben je gewoonweg te snel gegaan of had de hond zijn dag niet. Dat kan. Probeer je hond uit de situatie te krijgen, zo snel mogelijk. En ga dan op een verdere afstand dan normaal staan, doe een paar aandachtsoefeningen en sluit positief af.

Wanneer de hond flexibel is in afstand en niet meer fixeert op een hond, is het veel makkelijkere om de gewoonte in agressie te doorbreken. Vooral omdat je dan veel hebt geoefend in aandacht bij de baas. Het tweede probleem was het gebrek aan sociale vaardigheden en dus de onzekerheid.
De hond zal eerst weer op afstand werken. Dus wederom geen direct contact. Wanneer je hond een andere hond ziet en er niet op reageert met overmatige spanning(of zelfs agressie en fixatie), is het belangrijk om er een feestje van te maken. Dus wijzen naar de andere hond, met een hoge stem praten. Maak het speciaal, maak het leuk. De hónd moet er blij van worden. Iedere keer als je een hond in de verte ziet lopen even gek doen. Dit is iets wat veel honden helpt, omdat er wel spanning ontstaat(de hond moet hiermee leren omgaan), maar op een positieve manier.

Als dit allemaal goed gaat is het belangrijk dat het baasje de lichaamstaal van de hond goed kan lezen, de hond goed luistert en dat je vooral snel de aandacht van de hond te pakken kan krijgen. Dan kan je een ontmoeting met een stabiele hond organiseren. Dit moet rustig en beheerst gaan. Iedere ontmoeting vanaf nu moet positief zijn, tot de hond zelf stabiel genoeg is. Begin met dat je hond kalm is, aangezien de onderliggende spanning icm onzekerheid het probleem is. Doe alsof er niks aan de hand is en loop langs de hond, vraag aandacht en beloon. Herhaal dit tot je vlak langs de hond kan lopen en laat ze kort snuffelen. Beloon uitbundig en loop verder. Dit kan je weer verder uitbreiden.

Nu zijn er veel meer ogen en haken aan dit verhaal, maar dit is 'in het kort' hoe dit in zijn werk zou gaan.

Wanneer je een hond in dit geval zou corrigeren zou je alleen de gewoonte doorbreken van agressie door een teveel aan spanning icm onzekerheid. De onzekerheid en spanning gaan niet weg, waardoor vaak complexer probleemgedrag of een gefrustreerde hond ontstaan. Door positief met je hond te werken wordt je gedwongen om over de oorzaak na te denken, en hoe je dat het beste kan oplossen. Door negatief te werken corrigeer je alleen de symptomen, niet de 'ziekte' zelf. Een combinatie hiervan is zeer goed mogelijk, maar correcties wekken spanning op, wat in dit specifieke geval niet handig is.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:59

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:15

Druppie7711 schreef:
Ik lees net dit:http://www.noticiasunam.com/2014/12/the-famous-dog-whisperer-cesar-millan.html?m=1#.VH7DQt0_Lh0.facebook

beetje offtopic maar goed zou het echt zijn?

Ik quote even mezelf maar het is dus iid fake lees ik nu overal

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:43

rare acties zijn dat altijd ook hoor