Katten binnen of buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:07

Ceriadwen schreef:
MyWishMax schreef:

Precies. En ik ben toch wel bijgedraaid, eigenlijk vond ik dat iedereen zijn of haar kat maar in de eigen tuin moest houden. Maar de manier van een aantal bokkers vind ik wel een hele goede. Zorgen dat de buurt weet dat het jouw kat is en openstaan voor oplossingen als er wel overlast is.

Zoals het hoort!

Ja, jammer genoeg gebeurt dat hier niet.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:39

Ceriadwen schreef:
Willl65 schreef:
Ik vind ook dat mijn katten de vrijheid verdienen.

Ik zeg leven en laten leven.

Daar denken mijn terriërs toch echt heel anders over en als ik er niet bij ben, dan zal het wel eens niet leven kunnen worden

Mijn katten kunnen heel goed voor zichzelf zorgen. Dat hebben ze al jaren bewezen. Die honden moeten ze eerst nog te pakken krijgen.
Ik ben blij in een dorp / buurt te wonen waar er nog gewoon met elkaar gepraat wordt als mijn katten voor overlast zorgt.

Gelukkig maar.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:12

Willl65 schreef:
Ik ben blij in een dorp / buurt te wonen waar er nog gewoon met elkaar gepraat wordt als mijn katten voor overlast zorgt.

Gelukkig maar.

Ja maar... in sommige buurten wonen zo ontzettend veel mensen dat je niet eens weet van wie de katten zijn. Dan kán je dus niet met de eigenaar praten als je overlast hebt. Hier lopen veel katten rond, maar van wie ze zijn? Achter iedere voordeur wonen ongeveer 3-4 verschillende huishoudens. Het is echt midden in de stad. Je hebt al mazzel als je de buren en de mensen daarnaast persoonlijk kent, laat staan dat je weet van wie de kat is die op drie hoog door jouw dakgoot banjert. Bij mijn ouders wist ik ook precies welke kat bij wie hoorde, en daar waren ook amper problemen. Als die er waren stapte je gewoon even naar de eigenaar toe inderdaad, zoals jij zegt :j Maar hier kennen de mensen elkaar al amper, laat staan dat duidelijk is bij wie de katten horen. Dan neemt het 'kattenprobleem' ook heel andere vormen aan.

Zo had ik laatst het dakraam open. Ik woon op 3 hoog midden in de stad, dus geen probleem dacht ik. Tot mijn (binnen)kat helemaal flipt, en ik 2 poesjes via de dakgoot nog net door het dakraam heen naar binnen zie klauteren en door mijn huis zie rauzen. Ik had ze wel eens op straat gezien, dus heb ze ook maar weer op straat beneden neergezet. Nu was dit geen probleem (want dit kan een keer gebeuren :D ), maar geen idee van wie ze zijn, bij wie ze horen... Dus stel dat deze katten mij structureel zo lastig vallen: geen idee van wie of wat ze zijn. En om ze steeds drie trappen af te dragen naar beneden, nou, dan houdt het ook snel op. Dan is mijn lontje ook weg. Gelukkig is dat allemaal niet nodig, maar ik snap de frustratie van sommige mensen over kattenoverlast wel. De aard van het kattenprobleem zal ook wel per regio/buurt verschillen. Hier geen last van kattenpoep, want bijna niemand heeft een tuin. Wel last van gekrijs, gemiauw en veel dode katten. Bij mijn ouders (rustig, groen) juist heel veel stront en geeen lawaai en dode katten.

Willl65

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:16

Ow ik snap het ook wel hoor maar het is niet overal een probleem gelukkig.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:17

Mee eens :j Ik las ook een post hier van iemand die briefjes had uitgedeeld om te laten weten dat ze een kat had die buiten kwam. Dat soort dingen zijn echt attent.
Als je je dieren al buiten laat, vind ik dat echt heel netjes. Met communicatie voorkom je al heel veel ellende, alleen als 9 van de 10 keer communicatie niet mogelijk is (want van wie zíjn die beesten), dan is het lastig. Slimme oplossing.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:22

LuckyLuna schreef:
Net als paarden in dr wei horen.
Vogels moeten kunnen vliegen.
En katten buiten de boel op stelte te horen zetten.

Als iemand niet wil dat zijn kat de boel op stelte zet had ie geen kat moeten nemen.

Net als je voor een paard en een hond ruimte moet hebben, hebben katten dat ook nodig.

en dan je kat buiten laten lopen en laten beschieten met een luchtbuks??
t is dat mijn kat echt niet binnen wilde blijven en daar ook echt niet gelukkig van werd(vanaf kitten naar buiten gemogen, en op der 18e doodgegaan)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:33

Jeetje, wat is dit een lange discussie geworden zeg.. Sommige mensen hebben blijkbaar veel moeite om het netjes te houden, jammer.

Er is hier al vaker de vraag gesteld waarom een kat buiten mag en een hond niet? Wel omdat katten nu eenmaal zelfstandiger zijn en minder afhankelijk van mensen dan honden. Je kan honden en katten nu eenmaal niet vergelijken, dat is net alsof je een koe met een paard vergelijkt. Het zijn twee heel verschillende dieren.

Ik ken zelfs mensen wiens katten TOTAAL NIET binnen mogen. De katten dienen daar voornamelijk om ongedierte te bestrijden, maar dat wilt niet zeggen dat ze geen liefde krijgen. Ze hebben eten en drinken, een warm hokje in de stal en er wordt dagelijks met hun gespeeld, kortom die katten mankeren helemaal niets.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:52

Snollygoster schreef:
Er is hier al vaker de vraag gesteld waarom een kat buiten mag en een hond niet? Wel omdat katten nu eenmaal zelfstandiger zijn en minder afhankelijk van mensen dan honden. Je kan honden en katten nu eenmaal niet vergelijken, dat is net alsof je een koe met een paard vergelijkt. Het zijn twee heel verschillende dieren..

Katten kunnen inderdaad prima zelf buiten lopen, ze zijn zelfstandiger en minder afhankelijk van mensen. Maar dat doet niets af aan het feit dat ze voor overlast kunnen zorgen. En dan vind ik dat de eigenaar zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Overigens zijn de meeste katten niet slim genoeg om altijd verkeer te ontwijken en ik vind dat je als eigenaar je dier hier ook voor moet beschermen.

Waar het op neer komt: de kat zelf vindt buiten lopen prima en kan het aan, maar andere mensen vinden het niet altijd prima (poep in de tuin, dieren in eigen tuin die op stang worden gejaagd, kat onder de auto). Ik vind het gek dat de kat het enige huisdier is wat los mag lopen, alle andere dieren wordt je geacht aan de lijn te hebben of in een ren ofzo.

Ik ken trouwens iemand die heeft een losloop-konijn. Mensen kijken daar dan ineens gek van op maar waarom zou dat dan eigenlijk niet mogen? Een konijn kan ook prima leren om terug naar huis te gaan. Vreemd dat katten zo'n uitzondering vormen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:00

Waarom zit een tijger in de dierentuin achter tralies, waarom kan een vogel vrij vliegen en mijn autoraam onderpoepen.

Waarom begraaft een kat zijn behoefte en een hond niet?

Edit; stond een woord verkeerd
Ps veel plezier met dit topic verder. Heb hier zelf niets meer aan toe te voegen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:49

Willl65 schreef:
Waarom zit een tijger in de dierentuin achter tralies, waarom kan een vogel vrij vliegen en mijn autoraam onderpoepen.

Waarom begraaft een kat zijn behoefte en een hond niet?

Edit; stond een woord verkeerd
Ps veel plezier met dit topic verder. Heb hier zelf niets meer aan toe te voegen

Wat voegt deze reactie? Helemaal niks. Vogels zijn wilde dieren, en horen dus vrij te zijn. Katten vallen onder huisdieren en onder de verantwoording van mensen, die helaas vaak genoeg niet hun verantwoording nemen!

En wat een onzin dat je honden niet met katten mag vergelijken. Honden zijn ook zelfstandig en kunnen zelf ook prima overleven, dus waarom mag een hond niet bij een ander in de tuin poepen, dieren op stang jagen en spullen vernielen. Dus nogmaals, waarom een kat wel en een hond niet?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:14

Mijn kat komt niet buiten. We wonen in een appartement langs een vaart en een weg waar auto's altijd te hard rijden. Aan de andere kant ook nog het spoor. Heb mijn kat ook uit asiel gehaald met de opmerking hij komt bij mij niet buiten, welke is geschikt?

Er zijn afgelopen jaar 2 katten verzopen nadat ze letterlijk tussen wal en schip zijn geraakt en nog krijg ik opmerkingen van buren dat ze het zo zielig vinden dat de mijne niet buiten komt?

Als we ooit een huis met tuin krijgen, dan maken we m kat proof, dan kan ze wel naar buiten maar zonder dat de buren er last van hebben. Ik spray nu preventief mijn voordeur in met azijn omdat de katten van de buurt anders telkens tegen de deur en op de mat gaan zitten pissen... Maar natuurlijk geen idee van wie die kat is..

Mijn ouders heb 2 katten, die komen wel buiten. En buurman klaagde over kattenpoep. Op ons aanraden de tuinslang er op als hij t zag, na 2x nooit meer last van gehad. De katten van mn ouders zijn niet binnen te houden en de tuin is te groot om af te sluiten maar zo in overleg met je buren moet t geen probleem zijn.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:37

Ik heb niet alles gelezen, veel te veel, doe ik straks wel maar ik plant hier wel mijn visie neer.
Wij hebben 11 HTK katten (allemaal geholpen).
Eender welk dier dat je kiest neem je je verantwoordelijkheid voor. Je hond laat je niet sch**ten in de tuin van de buurman, je paard zet je niet op een wei 'die toch niet gebruikt wordt' en je katten beperk je ook in hun vrijheid!

Woon je erg afgelegen zodat je buren geen last kunnen hebben van je katten, kan je ze alle vrijheid geven als je er tenminste kan met leven dat ze aangereden, afgeschoten, gestolen of vergiftigd worden.
Heb je naaste buren, zowel vrijstaand huis als rijtjeshuis, moet je die mensen niet opzadelen met jouw kat(ten).

Het zou maar wat gek zijn als mijn buur kiest voor 11 honden en hij ze uitlaat in mijn tuin, daar zou ik eerlijk gezegd niet erg happy van worden. Of stel dat mij 11 monsters, de moestuin van de buurman als grote kattenbak gebruiken, zal hij héél leuk vinden!

Daarom, als je je kat niet binnen kan houden (met sommige katten lukt dat perfect) voorzie dan een stuk tuin (eventueel je tuin) die je katproof maakt. Jij blij, kat(ten) blij, buren blij!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:44

Ik heb 3 katers( allemaal geholpen) waarvan 1 htk kat en 2 ragdolls.
Alle 3 komen ze op dit moment niet buiten. Dit om verschillende redenen. Ik woon namelijk 2 hoog in een flat aan een drukke weg. En daarbij wil ik ook niet dat mensen last hebben van MIJN katten. En die 2 ragdolls zouden nog midden op de weg gaan zonnen gok ik :') die htk kat is wel een echte buitenkant als hij de kans krijgt.

Gelukkig ga ik in juni verhuizen naar een eensgezinswoning. En dan ga ik mijn tuin katproof maken zodat als ze willen ze naar buiten kunnen als ik thuis ben. Dan zijn de katten gelukkig en ik ook.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:47

quera schreef:
En dan ga ik mijn tuin katproof maken zodat als ze willen ze naar buiten kunnen als ik thuis ben. Dan zijn de katten gelukkig en ik ook.

Wat versta je onder katproof maken? Heb je dan echt netten of stroomdraad nodig of blijft een kat wel in een tuin met een schutting van 2 meter rondom? Als je erbij bent dus.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:53

Voor die ragdolls ben ik niet bang dat ze over de schutting gaan. Die zijn te groot en zwaar :D maar de htk gaat dat zeker wel doen. Dus dan komt er een stroomdraadje op. :j

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:53

Gewoon binnen, andere mensen horen geen last te hebben van JOUW dieren :j

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:27

quera schreef:
Voor die ragdolls ben ik niet bang dat ze over de schutting gaan. Die zijn te groot en zwaar :D maar de htk gaat dat zeker wel doen. Dus dan komt er een stroomdraadje op. :j

Zorg dan ook dat ze niet ONDER de schutting door kunnen. Dat is bij ons namelijk het geval. Het zijn allebei niet zulke klimmers maar wel kruipers :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:42

Amandavd schreef:
En wat een onzin dat je honden niet met katten mag vergelijken. Honden zijn ook zelfstandig en kunnen zelf ook prima overleven, dus waarom mag een hond niet bij een ander in de tuin poepen, dieren op stang jagen en spullen vernielen. Dus nogmaals, waarom een kat wel en een hond niet?

Katten lopen van oudsher al los om ongedierte te vangen. Honden zijn er meestal om opdrachten van hun baas op te volgen.
Daarom is het gebruikelijk dat katten loslopen en honden niet.

:)

Dat verantwoordelijkheid nemen is wel geliefd om te roepen hier. Maar het is ook gewoon een keuze en een ingesleten traditie om katten buiten te laten lopen. Het veranderd toch al, er komen steeds meer binnenkatten. Maar ik denk dat het drukke verkeer en de kans om je dier te verliezen aan een aanrijding vaak meer de doorslag geeft dan de eventueel mogelijke overlast voor buren.

Bij ons geen druk verkeer, geen klagende buren (en ja heel veel buren weten dat die zwart kat bij mij hoort) en veel gemeentelijk groen dus waarom poeslief die heel erg graag buiten is de hele dag binnen houden?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:42

Aria_zz schreef:
Jientis schreef:
Hoi,

Ik geraakte voor mezelf niet uit de discussie dus heb ik voor een gulden middenweg gekozen. Mijn katten zitten in een ren van 22 m op 2-36 meter en 4 meter hoog.
Ze kunnen dag en nacht buiten en binnen.
Ik heb niet het gevoel dat ze zich opgesloten voelen. Ze kunnen rondcrossen, in het zonnetje liggen, af en toe vliegt er een vogeltje binnen en komt er toch een muisje door dus jagen kunnen ze (jammer genoeg:)) ook.
En toch ben ik altijd gerust....
Ik ben er super blij mee en als ik ooit verhuis, wil ik het zeker terug...!

+:)+

Haha, tussen alle discussie door toch nog mensen die andere reacties lezen :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:51

Suuskipje schreef:
quera schreef:

Zorg dan ook dat ze niet ONDER de schutting door kunnen. Dat is bij ons namelijk het geval. Het zijn allebei niet zulke klimmers maar wel kruipers :+

Mijn ene ragdoll weegt bijna 7 kg :') die komt vast te zitten _/-\o_

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:22

fransje23 schreef:
Amandavd schreef:

Katten lopen van oudsher al los om ongedierte te vangen. Honden zijn er meestal om opdrachten van hun baas op te volgen.

Dat verantwoordelijkheid nemen is wel geliefd om te roepen hier. Maar het is ook gewoon een keuze en een ingesleten traditie om katten buiten te laten lopen. Het veranderd toch al, er komen steeds meer binnenkatten. Maar ik denk dat het drukke verkeer en de kans om je dier te verliezen aan een aanrijding vaak meer de doorslag geeft dan de eventueel mogelijke overlast voor buren.

Bij ons geen druk verkeer, geen klagende buren (en ja heel veel buren weten dat die zwart kat bij mij hoort) en veel gemeentelijk groen dus waarom poeslief die heel erg graag buiten is de hele dag binnen houden?

Vroeger liepen de honden ook los, doen we tegenwoordig niet meer omdat het niet door andere mensen op prijs gesteld wordt. Dus waarom wel katten? En de smoes vanwege ongedierte bestrijden gaat niet op, het gros is huiskat en krijgt thuis prima te vreten en zullen minder snel vangen.

Als jij het prima vindt dat je kat aangereden, beschoten, vergiftigd of door een of andere gek mishandelt wordt prima. Ben je ook bereid de kosten voor een operatie voor je aangereden kat te betalen als die tegen de 1000 euro oplopen? Of houdt dan de dierenliefde ineens op?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:27

Amandavd schreef:

Bij ons geen druk verkeer, geen klagende buren (en ja heel veel buren weten dat die zwart kat bij mij hoort) en veel gemeentelijk groen dus waarom poeslief die heel erg graag buiten is de hele dag binnen houden?[/quote]

Vroeger liepen de honden ook los, doen we tegenwoordig niet meer omdat het niet door andere mensen op prijs gesteld wordt. Dus waarom wel katten? En de smoes vanwege ongedierte bestrijden gaat niet op, het gros is huiskat en krijgt thuis prima te vreten en zullen minder snel vangen.

Als jij het prima vindt dat je kat aangereden, beschoten, vergiftigd of door een of andere gek mishandelt wordt prima. Ben je ook bereid de kosten voor een operatie voor je aangereden kat te betalen als die tegen de 1000 euro oplopen? Of houdt dan de dierenliefde ineens op?[/quote]

INderdaad, vaak houd dan de dierenliefde op ja _/-\o_

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:31

Om even op je laatste zin te reageren Amanavd: Ik heb dat er wel voor over :j
Mijn binnenkat had met een half jaar al zijn gebroken poot. Dat heeft me in totaal 1500 euro aan operaties e.d. gekost en helemaal goedgekomen is het niet meer. Dat betekend dat de poot nog weleens opspeelt door de artrose, waar hij dan weer pijnstilling en ontstekingsremmers voor krijgt. Daarnaast maandelijks erg duur voer, a 33 euro per 2 kilo.
Ik ben zelfs met hem naar een dierenorthopeet geweest omdat mijn eigen DA de poot wilde amputeren na een gips periode en 2 operaties.

Dus ja ik doe dat wel voor mijn dieren :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:32

SAKKIA schreef:
Om even op je laatste zin te reageren Amanavd: Ik heb dat er wel voor over :j
Mijn binnenkat had met een half jaar al zijn gebroken poot. Dat heeft me in totaal 1500 euro aan operaties e.d. gekost en helemaal goedgekomen is het niet meer. Dat betekend dat de poot nog weleens opspeelt door de artrose, waar hij dan weer pijnstilling en ontstekingsremmers voor krijgt. Daarnaast maandelijks erg duur voer, a 33 euro per 2 kilo.
Ik ben zelfs met hem naar een dierenorthopeet geweest omdat mijn eigen DA de poot wilde amputeren na een gips periode en 2 operaties.

Dus ja ik doe dat wel voor mijn dieren :j

_/-\o_ Dat vind ik erg fijn om te lezen!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:34

Je hebt geen idee hoeveel mensen aan hun katten betalen. ook aan de katten die naar buiten gaan. wat je niet snapt is dat mensen die hun kat buiten laten, net zoveel houdenals jij van je katten maar gewoon een andere visie hebben. buiten je boekje kijken is misschien handig ;)