Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nimfee schreef:Ik zorg er altijd voor dat het reismandje naar de dieren zelf ruikt, handdoekje er in, altijd met soortgenootje mee zodat ze samen zijn. Hoe kan dat martelen zijn? Overigens ga ik zelf niet een dier dood maken, omdat ik gewoonweg niet wil hebben dat ik (of een ander) het verkeerd doe en het dier blijft lijden. (en ik kan het ook niet). Hoe doe je het dan als je naar de dierenarts moet?
love_western schreef:Nimfee schreef:Ik zorg er altijd voor dat het reismandje naar de dieren zelf ruikt, handdoekje er in, altijd met soortgenootje mee zodat ze samen zijn. Hoe kan dat martelen zijn? Overigens ga ik zelf niet een dier dood maken, omdat ik gewoonweg niet wil hebben dat ik (of een ander) het verkeerd doe en het dier blijft lijden. (en ik kan het ook niet). Hoe doe je het dan als je naar de dierenarts moet?
Ik vind dat martelen. En ga niet de rest van de dieren mee nemen omdat er 1 moet worden ingeslapen.
Als ze medische zorg nodig hebben, dan is het niet anders. Gaan ze in een kooitje. Gooi er een handdoek over heen. En hup in de auto. En overleg met de DA dat ik gelijk door kan lopen. En dat ik zo snel mogelijk weer weg ben.
Maar ik zie mezelf al staan met een zebravinkje. Denk dat de DA mij uitlegt en de nek als nog omdraait. Dus dan kunnen we dat beter thuis doen. Hebben in verleden vogels gehad, die zeer slecht tegen stress kunnen. Dus ja daar werd ook niet mee gesleept.
Daarnaast vind ik het flauwekul om een diertje in te laten moeten slapen, terwijl mijn vader het diertje net zo snel uit zijn lijden heeft verlost dan een spuitje. Gaat er niet om wat ik prettiger vind. Nee voor het diertje moet het gewoon snel afgelopen zijn. Luguber of niet. Want ik sta er echt niet bij op zo'n moment.
Heb al heel veel dieren verloren. Door middel van spuitje of zelf een handje geholpen. Maar in juni was het de eerste keer dat ik er zelf bij was. Ik heb nu nog steeds moeite mee dat ik het gezien heb, dan dat het hondje er niet meer is. Want voor hem was het beter. Maar zie nog steeds voor mij hoe zijn laatste paar minuten waren. Dus volgende keer laat ik mooi iemand anders weer mee heen gaan. Zodra ze dood zijn heb ik er weinig problemen mee. Alleen dat ik ze niet oppak.
idsie schreef:volgens mij weet de helft van jullie niet wat het woord humaan inhoud. schijnt humaan te zijn jezus wat is iedereen hier achterlijk kortzichtig zeg. en dan zeker wel gaan lopen jammeren als er een opa zomaar een klap krijgt en meteen dood is? geen geld geen dieren zo simpel is het. wil je dan toch dieren houden doe het dan op een normale dier, en met respect. Er zijn dierenartsen met een rede. paar maand geleden was mijn hoogbejaarde fret doodziek, die heb ik ook niet tegen de grond gemept, maar naar een kliniek gebracht waar ze onder narcose hebben gezocht was ze had en het was een keelontsteking, beestje loopt nu op haar hoogbejaarde leeftijd van 8 jaar nog steeds heerlijk door de woonkamer te racen, dat soort keuzes zijn wat mij betreft alleen aan de dierenarts om te maken.
Nimfee schreef:love_western schreef:
Ik vind dat martelen. En ga niet de rest van de dieren mee nemen omdat er 1 moet worden ingeslapen.
Als ze medische zorg nodig hebben, dan is het niet anders. Gaan ze in een kooitje. Gooi er een handdoek over heen. En hup in de auto. En overleg met de DA dat ik gelijk door kan lopen. En dat ik zo snel mogelijk weer weg ben.
Maar ik zie mezelf al staan met een zebravinkje. Denk dat de DA mij uitlegt en de nek als nog omdraait. Dus dan kunnen we dat beter thuis doen. Hebben in verleden vogels gehad, die zeer slecht tegen stress kunnen. Dus ja daar werd ook niet mee gesleept.
Daarnaast vind ik het flauwekul om een diertje in te laten moeten slapen, terwijl mijn vader het diertje net zo snel uit zijn lijden heeft verlost dan een spuitje. Gaat er niet om wat ik prettiger vind. Nee voor het diertje moet het gewoon snel afgelopen zijn. Luguber of niet. Want ik sta er echt niet bij op zo'n moment.
Heb al heel veel dieren verloren. Door middel van spuitje of zelf een handje geholpen. Maar in juni was het de eerste keer dat ik er zelf bij was. Ik heb nu nog steeds moeite mee dat ik het gezien heb, dan dat het hondje er niet meer is. Want voor hem was het beter. Maar zie nog steeds voor mij hoe zijn laatste paar minuten waren. Dus volgende keer laat ik mooi iemand anders weer mee heen gaan. Zodra ze dood zijn heb ik er weinig problemen mee. Alleen dat ik ze niet oppak.
Een huisdier in een mandje stoppen, de rit naar de dierenarts en de behandeling zelf staan volgens jou gelijk aan martelen. Dus ook wanneer je huisdier ziek is en een behandeling nodig heeft, is dit martelen?
Maflinger_S schreef:Als je die 44 euro uit wilt en kunt geven is het, gezien het feit dat die arts voor jou bezig is nadat hij een jarenlange opleiding heeft genoten en het beestje dus vakkundig uit zijn lijden verlost met de daartoe gebruikelijke middelen, niet een heel raar bedrag. 90 euro daarentegen klinkt als best veel voor zo´n relatief kleine handeling.
44 euro voor iemand die het niet heeft is gewoon veel. Dan wordt het aantrekkelijker om naar goedkopere alternatieven te zoeken die niet zo heel regulier zijn maar wel afdoende...
vuurneon schreef:Ik snap echt niet wat er mis met zelf een dier afmaken, als het maar goed gebeurt. Of de dierenarts nou de nek omdraait of boer Jansen
Met grotere dieren is het inderdaad niet mogelijk, maar denk maar niet dat iemand met een slang de muizen laat inslapen alvorens te voren. Doodslaan tegen de muur gebeurt ook niet, dan eet de slang het niet. Dier rustig en snel overtrekken is mooi. De dierenarts zal daar zelf ook achterstaan.
Ach, ben misschien wat landelijk erin en zelf ook gezien hoe snel het kan gaan. Nog sneller dan je bij de dierenarts bent en het spuitje gezet is.
De vis mep ik wel dood, niets vies aan. Vis blijft wel in tact hoormaar wel in 1 keer dood.
De dieren die geslacht zijn, zijn ook niet ingeslapen hoor door de dierenarts
Zoolgangster schreef:Maflinger_S schreef:Als je die 44 euro uit wilt en kunt geven is het, gezien het feit dat die arts voor jou bezig is nadat hij een jarenlange opleiding heeft genoten en het beestje dus vakkundig uit zijn lijden verlost met de daartoe gebruikelijke middelen, niet een heel raar bedrag. 90 euro daarentegen klinkt als best veel voor zo´n relatief kleine handeling.
44 euro voor iemand die het niet heeft is gewoon veel. Dan wordt het aantrekkelijker om naar goedkopere alternatieven te zoeken die niet zo heel regulier zijn maar wel afdoende...
Een paar jaar terug liet ik een hamster "inslapen" bij een peperdure hightech dierenarts, maar die deed het net zo grof als een goedkopere: hamster kreeg bij vol bewustzijn een naald tot in het hart leeggedrukt... als dat pijnloos is, ben ik een gegroefde lapsnuitkever...
Toegegeven het gaat wel snel... maar niemand zou dit een paard of hond aan willen doen.
Oh ja, het kostte me destijds al 48 euro...
Maar ja, het alternatief is dat ik mijn eigen hamster had moeten doodmeppen... zo wilde ik het ook niet...
Nimfee schreef:Ik zorg er altijd voor dat het reismandje naar de dieren zelf ruikt, handdoekje er in, altijd met soortgenootje mee zodat ze samen zijn. Hoe kan dat martelen zijn? Overigens ga ik zelf niet een dier dood maken, omdat ik gewoonweg niet wil hebben dat ik (of een ander) het verkeerd doe en het dier blijft lijden(en ik kan het ook niet). Hoe doe je het dan als je naar de dierenarts moet?
idsie schreef:volgens mij weet de helft van jullie niet wat het woord humaan inhoud. schijnt humaan te zijn jezus wat is iedereen hier achterlijk kortzichtig zeg. en dan zeker wel gaan lopen jammeren als er een opa zomaar een klap krijgt en meteen dood is? geen geld geen dieren zo simpel is het. wil je dan toch dieren houden doe het dan op een normale dier, en met respect. Er zijn dierenartsen met een rede. paar maand geleden was mijn hoogbejaarde fret doodziek, die heb ik ook niet tegen de grond gemept, maar naar een kliniek gebracht waar ze onder narcose hebben gezocht was ze had en het was een keelontsteking, beestje loopt nu op haar hoogbejaarde leeftijd van 8 jaar nog steeds heerlijk door de woonkamer te racen, dat soort keuzes zijn wat mij betreft alleen aan de dierenarts om te maken.
Zoolgangster schreef:Nimfee schreef:Ik zorg er altijd voor dat het reismandje naar de dieren zelf ruikt, handdoekje er in, altijd met soortgenootje mee zodat ze samen zijn. Hoe kan dat martelen zijn? Overigens ga ik zelf niet een dier dood maken, omdat ik gewoonweg niet wil hebben dat ik (of een ander) het verkeerd doe en het dier blijft lijden(en ik kan het ook niet). Hoe doe je het dan als je naar de dierenarts moet?
Inderdaad, als je het zelf doet en het lukt niet meteen, vererger je het lijden juist... en dat proberen mensen dus te voorkomen door naar de dierenarts te gaan.
Het zou handig zijn als mensen voor ze een dier aanschaffen, eerst eens kijken wat een dierenarts kost, maar ja, in dit geval komt die tip te laat...
love_western schreef:Ik vind het een gemartel om een diertje wat al dood ziek is en geen kans meer heeft op herstel. Om daar mee naar een da te moeten. Waarbij de kans groot is dat diertje van stress al dood gaat. Daarnaast had ik mijn hamsters om na te kijken. Dus ze kwamen al zeer weinig in handen. Omdat ik het geen troeteldieren vind. Dus hadden ze allemaal een eigen zeer ruime kooi.
Een dier wat medische zorg nodig heeft, heeft daar ook recht op. En zoals ik al uitlegde dan zet ik hem in een kooi. En probeer ook weer zo snel mogelijk thuis te zijn.
Nimfee schreef:love_western schreef:Ik vind het een gemartel om een diertje wat al dood ziek is en geen kans meer heeft op herstel. Om daar mee naar een da te moeten. Waarbij de kans groot is dat diertje van stress al dood gaat. Daarnaast had ik mijn hamsters om na te kijken. Dus ze kwamen al zeer weinig in handen. Omdat ik het geen troeteldieren vind. Dus hadden ze allemaal een eigen zeer ruime kooi.
Een dier wat medische zorg nodig heeft, heeft daar ook recht op. En zoals ik al uitlegde dan zet ik hem in een kooi. En probeer ook weer zo snel mogelijk thuis te zijn.
Maar volgens jou staat het martelen gelijk aan een huisdier naar de dierenarts brengen, ongeacht of het nu is om een huisdier in te laten slapen of om te behandelen.
Wat je zegt, een dier heeft medische zorg nodig en heeft daar recht op. Hoe kan je zelf dan voor diagnose stellen dat een dier 'dood ziek' is en geen kans heeft op herstel? Je bent zelf geen dierenarts, dus de diagnose kan je zelf niet stellen.
Ik vind het wel belangrijk dat een huisdier handtam is, dat je in elk geval medicijnen kan toedienen wanneer dat nodig is. Daar hoeven dieren geen troeteldieren voor te zijn, ook mijn hamsters kan ik gemakkelijk hanteren, evenals mijn gerbils. Ik vind het belangrijk dat ze aan mijn handen gewend zijn, zodat ze juist minder stress ervaren als ik ze medicijnen moet toedienen. Daarnaast vinden ze het geweldig om bijvoorbeeld los te lopen en op verkenning uit te gaan, en daarvoor hebben ze mijn vertrouwen nodig (ik moet ze op kunnen pakken en in de ren kunnen zetten als dat nodig is).
vuurneon schreef:Toch ben ik benieuwd; hoe zou de dierenarts mijn vis euthanaseren?
AnneXxX schreef:vuurneon schreef:Toch ben ik benieuwd; hoe zou de dierenarts mijn vis euthanaseren?
Ik gok op dezelfde manier als jij
Denk ook om eerlijk te zijn dat de DA raar staat te kijken als je met een vis daarvoor bij hem komt.
TS: misschien ken je iemand die er ervaring mee heeft, dan is het gratis. Wel moet je hierbij zeker weten dat diegene weet wat hij doet.
Het 'inslapen' wordt in mijn ogen nogal overschat, 9 van de 10 keer duurt dit langer dan een goede klap. En wat er gezegd wordt over eventueel mislukken. Hoeveel tijd kost een 2e klap? Minder dan het inslapen hoor.