Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:15

MyWishMax schreef:
Ik ben ook wel benieuwd? Ik wilde namelijk weer gaan bestellen bij Lotgering...

Ik stap over naar barf, dus zelf samen stellen.
Wij hebben gister onze laatste keer lotgering binnen gehad en zijn goed gaan opletten wat we krijgen en wat we bestellen.
We kregen altijd een stuk pens en runderkraakbeen, nu kwamen erachter dat het geen 'cadeautje' was maar dat er dan geen vleesrollen beschikbaar zijn.
Zo hebben wij nu ipv totaalvoer vis een kilo kraakbeen gehad.
Is er niet bij vermeld.
Ook is het totaalvoer 7 soorten in werkelijk heid maar 3 soorten.
Namelijk rund/pens, kip en lam/kip.
Er wordt niet vermeld als iets op is en dus dat je iets anders kijgt.

Wat ik zelf een slechte zaak vindt.

Hoe weten wij dat de soorten zo zijn, heel simpel, wij hebben de oude verpakking in de vriezer waar met dikke stift op geschreven is wat het is.

Ook vallen onze honden af, deden ze nooit, krijgen niet meer of minder.
Gewoon het normale zeg maar.
Nu geven we dus meer.
Mijn hondje van 4 kilo eet nu 250 gram vlees en dan blijft hij op gewicht, het is een druk hondje.
Normaal kreeg hij 150.
Wat dus best veel verschilt.
Ook hebben we de worsten gemeten, ontdooid, dat komt op geen enkele worst op 500gram.
Ook als je de pens hebt, en je knijpt het water eruit, hou je nog geen 300 gram over.
Zo kan ik wel even doorgeven.
Wij waren altijd heel tevreden, maar nu sinds 6 maanden niet meer.

Als je iets wilt weten of dergelijk vraag/meld het maar.

MyWishMax

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:54

Ik heb een tijd BARF gevoerd, maar wilde weer paar dagen lotgering gaan geven voor het budget. Maar ik snap na jouw verhaal waarom onze hond met de loopsheid altijd 2 keer zoveel moest en nog afviel en nu met BARF hetzelfde krijgt en maar heel weinig afgevallen is. Meer voedingsstoffen denk.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:01

wij wonen in een flat (-je, niet zo'n legbatterij)
en hebben dus alleen een 'kelder' (opslagruimte)
en daar zit geen stopcontact.

We hebben wel een inloopkast, waar de wasmachine
in staat.
Kan een kleine koelkast (tafelmodel) op een wasmachine
staan? :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:03

ja hoor dat kan je doen :j

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:10

@ Maaike, je hebt bij de Gamma e.d. ook een plaat kopen welke je tussen de wasmachine en droger (in dit geval dan je koelkast/vriezer) kan doen zodat ze niet op elkaar staan...

Deze:
Afbeelding

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:55

Ik zou toch geen koelkast op een wasmachine zetten hoor, als de was aan het zwieren is trilt de machine toch serieus, dus, jouw koelkast zou er met de tijd kunnen afdonderen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:59

hier is ook iemand die zijn vriezer op de wasmachine heeft gezet vanwege ruimte gebrek,en tot nog toe ( ruim een jaar later) geen problemen mee ondervonden....

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:08

Ik heb even een vraagje. Zoals eerder gezegd is mijn hond sinds zo'n 2 weken over gezet op KVV. Voor die tijd kreeg hij wel al KVV, maar dan slechts zo'n 2 dagen per week en de rest brok.
In principe zie ik alleen maar voordelen bij zijn nieuwe voeding, hij eet met plezier, komt iets aan (mag wel, hij is heel slank) en heeft 'mooie' ontlasting.

Het enige dat mij opvalt, is dat mijn hond véél minder drinkt, maar daarentegen ook veel meer plast. Komt dit omdat er zoveel meer vocht in het vlees zit? En waarom wordt er dan vaak vermeld dat je bij KVV op moet letten dat de hond niet teveel drinkt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:18

ja..in kvv zit meer vocht dus honden drinken minder,maar plassen wel door het vocht uit het vlees :j

en heb nog nooit gelezen dat en hond bij kvv niet teveel mag drinken,maar denk als ze veel drinken dat ze zich dan helemaal leeg pissen :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:27

Wat voor voer je ook geeft, een hond moet zoveel kunnen drinken als hij wil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:30

Ik dacht dat je met barf moest opletten met teveel drinken ivm het verteren en dat door veel water drinken het te snel door zou spoelen? Dus als een hond dan veel zou drinken, zou je kunnen kijken waarom hij zoveel drinkt. Omdat er meer vocht in kvv/barf zit, dan in brok, hebben ze minder vocht nodig, dus minder water drinken, als ze dat wel blijven doen kán er iets zijn.

Geen problemen hier daarmee, want zowel met barf als kvv drinkt ze een stuk minder. En plassen volgens mij ook normaal :) maar wat Kuggur zegt, ik zou nooit het water beperken, omdat de hond minder zou moeten/mogen drinken. :n

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:33

Krijgt hij ook, alleen drinkt hij gewoon heel weinig. Maar aangezien hij veel meer plast dan voorheen, krijgt hij kennelijk toch ruim voldoende vocht binnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:37

MyWishMax schreef:
Ik dacht dat je met barf moest opletten met teveel drinken ivm het verteren en dat door veel water drinken het te snel door zou spoelen?

Is dit weer zo´n vreemde hypothese uit het barfkamp?
Als je veel drinkt bij of direct na het eten heeft dit niet het effect dat je het eten "doorspoelt". Een maag is géén wc!
Het is een normale functie dat vocht doorstroomt naar de darmen zonder dat de vastere inhoud van de maag meegaat. Heet de "maagstraat" als ik me goed kan herinneren.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:42

Ik hoorde en las dit ook van bronnen zonder onderbouwing, daarom stelde ik mijn vraag hier :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:44

Kuggur schreef:
MyWishMax schreef:
Ik dacht dat je met barf moest opletten met teveel drinken ivm het verteren en dat door veel water drinken het te snel door zou spoelen?

Is dit weer zo´n vreemde hypothese uit het barfkamp?
Als je veel drinkt bij of direct na het eten heeft dit niet het effect dat je het eten "doorspoelt". Een maag is géén wc!
Het is een normale functie dat vocht doorstroomt naar de darmen zonder dat de vastere inhoud van de maag meegaat. Heet de "maagstraat" als ik me goed kan herinneren.

Ik heb geen idee, heb er ooit iemand iets over horen zeggen, maar wat het precies was weet ik niet. Maar daar doe ik niet aan mee. Water staat hier altijd, wordt elke dag ververst, want dat vind ik behoefte nummer 1.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:52

Eens, een hond kan wel teveel drinken maar in zo'n geval zou ik op zoek gaan naar de oorzaak ipv minder water geven ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:45

Heb er ook nog nooit van gehoord dat je met barf op moet letten :p die van mij hebb
24/7 water

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:53

MyWishMax schreef:
Ik dacht dat je met barf moest opletten met teveel drinken ivm het verteren en dat door veel water drinken het te snel door zou spoelen? Dus als een hond dan veel zou drinken, zou je kunnen kijken waarom hij zoveel drinkt. Omdat er meer vocht in kvv/barf zit, dan in brok, hebben ze minder vocht nodig, dus minder water drinken, als ze dat wel blijven doen kán er iets zijn.

Geen problemen hier daarmee, want zowel met barf als kvv drinkt ze een stuk minder. En plassen volgens mij ook normaal :) maar wat Kuggur zegt, ik zou nooit het water beperken, omdat de hond minder zou moeten/mogen drinken. :n

Klopt. Ik ga altijd een dierenarts die pro vers is den die waarschuwt voor water en het combineren van karkassen. In de tijd dat ik nog niet beter wist, en de honden op brokken stonden bleef ik het water aanslepen, 2 bakken per dag per hond. Nu ze op vers staan raken ze de waterbak niet meer aan, een sin de week gooi ik dr maar wat vers water in, ze kijken dr niet naar om of het moet heel warm weer zijn dan drinken ze uit de sloot.

Als tip werd mij gegeven wat water bij het vlees te doen, maar wel op te passen voor het doorspoelen van de botten!

UrbanLJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:25

Ik hou de hoeveelheid water drinken erg in de gaten. Dan kan ik namelijk het plassen ook goed in de gaten houden. Beide honden drinken veel minder sinds ze op vlees staan. Ze hebben altijd water staan.

Bij brokken gaan ze toch al snel meer drinken. Toen ik nog nat voer gaf was het drinken ook al vele malen minder. Vooral met een pup of nog erg jonge hond hou ik dat goed in de gaten.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:39

MyWishMax schreef:

Het geen water geven bij het eten, meen dat het pas 1-2 uur na het eten was, is een achterhaald maar erg hardnekkig verhaal.
Maar wel een feit is dat barfende dieren veel minder drinken, ik vermoed doordat er veel vocht in de voeding zelf zit, en er geen zout in de voeding zit.

Maar ik zou hier niet direct een " waardeoordeel" beter of slechter aan vast plakken, het is een verschil met dieren die geen barf/kvv eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:41

Op zich moet je altijd opletten of je hond niet teveel drinkt, dat kan namelijk duiden op iets met de nieren of andere narigheid :)* da's niet iets speciaals voor Barf

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:49

Alleen vind ik dat een vrij vage stelling: niet teveel water drinkt.
Wat is " niet teveel" ?

1 liter, 2 liter per kilo, per ras?
Per training, met speuren drinken ze alweer meer, bij waterwerken zie je het al niet meer.
Wat is je vergelijking?

De rede waarom veel barfers het weten is omdat ze weten hoe het ervoor was.

Kortom, het is handig om een gemiddelde te weten.
Of als je vermoed dat je hond veel drinkt, bijhoud hoeveel die op een dag drinkt en dit dan voorlegt aan dierenarts.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:52

Als je zoals Romana af en toe een keer het water ververst en de bak is ineens elke dag leeg, dan lijkt het me duidelijk dat je hond teveel drinkt. :Y)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:53

Mijn hond heeft gewoon 24/7 vers water staan, dat wanneer zij wilt drinken, dat dat gewoon kan.
de ene dag is dat wat meer als de ander, maar dat is ook weer afhankelijk van wat ze heeft gedaan die dag ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:05

ze moeten idd altijd water hebben staan, als ze elke keer in 1x heel de bak leeg slurpen dan lijkt het me dat ze te veel drinken.
met 2 grote honden heb ik 1 bak water en die vul ik uhm.. geen idee ongeveer om de dag maar meer omdat er dan vers water in gaat en niet omdat hij leeg is.
de honden lopen veel buiten en drinken ook nog wat (niet veel) uit plassen