Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:16

Amen Estera.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:29

essiesilly schreef:
ik vind vlees niet vies om te zien hoor ;) maar die bakjes van smuldier vind ik er gewoon niet gezond/natuurlijk uit zien sorry :) waar is de zonnebloemolie, premix en schapenvet goed voor? geen groenten dus altijd zelf groenten toevoegen, doet iedereen dat? uiteindelijk is dus in mijn ogen smuldier niet heel veel natuurlijker als goede brok.. er word ook veel aan toegevoegd en heeft geen natuurlijke calciumbron geen natuurlijke verschillende diersoorten etc.

maar wat ik eigenlijk wil weten in dit topic, waarom zouden mensen brok moeten voeren ipv vlees, waarom zou dat beter zijn?

een kvv wordt compleet genoemd als er een premix doorheen zit ,dan kan je dus onbeperkt jaar in /jaar uit hetzelfde merk/bakje kvv voeren.

kvv waar geen premix aan toegevoegd zijn zijn NIET in dermate compleet dat je jaar in jaar uit 1 hetzelfde vleesbakje kan voeren.

van deze kvv's wordt verwacht dat je meerdere diersoorten voert om de voedingen wél compleet te maken.( oa bv lotgering,carnivoer,all animal,bibi,bandit...en zo nog wel een paar.)

dus de premix is geen probleem,de groente ook niet,kan geen kwaad om te geven aan een hond mag maar hoeft niet persee,en een beetje schapenvet/olie is prima voor een hond.

enige wat dus sommige mensen voor de borst stoot is dat er geen natuurlijk calcium inzit waardoor mensen voor een andere kvv zullen kiezen waar wel een natuurlijke bron calcium inzit.

verder is smuldier 100x beter als welke beste brok dan ook,is echt niets mis mee qwa samenstelling en ingredienten :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 26-05-12 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:32

Smuldier heb ik geprobeerd omdat het nog de enige is die erg gemakkelijk is, maar de kat blieft t niet.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:34

Goed gezegd Estere. Ik zal ook dan even mijn redenen noemen om brok te voeren
- Kat heeft LBD, dus moet op lichtverteerbaar voedsel staan
- Kat weigert vers vlees te eten, behalve als het gaat om biefstuk/rosbief/gehakt (maar is niet goed)

En zolang het op deze manier goed gaat, ga ik niet veranderen van voedsel. Bij een evt. volgende kat ga ik wel over op combi/volledig vers.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:48

Ik volg dit onderwerp ook,erg leuk om verschillende meningen te lezen :j Zelf voer ik vers en wat brokjes zonder graan erbij omdat ze dat super lekker vinden en ze zien er super uit..

Even wat anders,ik hoorde vanmiddag op de radio dat als je royal canin voert je kortig krijgt op de ziektekosten verzekering van je huisdier :wow: Gaat zeker iets minder met de verkoop :=

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:49

Ik voer 4 honden voor zo'n 100 euro per maand. De krijgen allemaal zo'n 400 gram per dag.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:57

Veel dierenartsen worden gestimuleerd rc goed te praten. Daarom raden veel artsen het ook aan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:00

jullie hoeven toch geen amen te zeggen :') omg wat een strijd haha
ik wilde alleen maar weten waarom sommige mensen brok BETER vinden dan vlees.
ikzelf heb ook brok gevoerd en zie heel duidelijk verschil hoe mijn honden er nu uit zien. uit onderzoek is gebleken dat honden geleidelijker groeien wat vooral voor grote honden dus veel beter is. bot en spier opbouw word sterker, makkelijk te verteren, veel natuurlijker en al die toegevoegde rotzooi zit er niet in.
uiteraard is brok een heel stuk makkelijker maar ja. naar de mac donalds gaan is ook makkelijker dan een uitgebalanceerde maaltijd maken.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 18:11

@essiesilly: het is niet dat ik brok beter vind dan vers vlees. Of althans, nu vind ik dat niet meer. Ik zit wel met honden die die bovenaan het lijstje staan voor HD/ED etc. dus ik ben daar heel alert op. Naast het voer zitten de honden het eerste jaar ook veel in de bench en wordt er niet ongelimiteerd gespeeld en uren gewandeld. Tot dusver gaat dat goed en dat wijt ik ook aan de brok die ik voer. Dat is dus mijn ervaring, anderen kunnen daar anders over denken.
Ik ben heel erg benieuwd naar dat onderzoek. Weet je waar ik dat kan vinden?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:16

Machie schreef:
Zijn er trouwens wetenschappelijke artiekelen waar in staat dat brokken beter zijn dan vers vlees?
En dan geen onderzoeken die door een brokkenfabrikant gesponsord zijn?
Ik voer vooral kvv omdat brokken met zoveel % granen tegen mijn gevoel in gaat. Je konijn voer je toch ook geen vlees? Waarom een hond dan wel granen? Als je alleen al kijkt naar het gebit van de hond dan zie je toch een gebit voor een vleeseter? Dat honen brokken eten is trouwens niet zo raar. Honden vreten vrijwel alles ;)

haha ja maar in de natuur zouden ze wel prooidieren eten die weer granen eten dus dan krijgen ze het toch ook binnen ;)
Mijn honden eten naast de brokken en af en toe vlees overigens alles wat ik ze voorzet :D En de kleine jack russel vangt hele dagen muisjes, vogeltjes etc dus verser dan dat kan niet toch, heel gevarieerd patroon lijkt me zo :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:22

ik zal eens zoeken waar dat staat maar algemeen bekend is dat honden die op vers vlees opgroeien een stuk langzamer groeien dus geen groeispurt krijgen dus geen groeipijnen dus beter voor de hele ontwikkeling :)

daarnaast ben je al een groooote stap vooruit door je honden het eerste jaar rustig te houden :j al ben ik er niet zo n voorstander voor om ze veel in de bench te doen maar ik snap je opzet

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:24

silverbrumby :een natuurlijk prooidier voor een hondachtige zijn konijnen,ratten,muizen ( kleine knaagdieren) vogels en evt reeën en schaapachtige.

( zie wat je JR doet,overigens zeer netjes voeren volgens NRV model zo :D )

denk je nu werkelijk dat daar zulke grote hoeveelheden granen inzitten als in brokken zit?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 18:30

essiesilly schreef:
ik zal eens zoeken waar dat staat maar algemeen bekend is dat honden die op vers vlees opgroeien een stuk langzamer groeien dus geen groeispurt krijgen dus geen groeipijnen dus beter voor de hele ontwikkeling :)

daarnaast ben je al een groooote stap vooruit door je honden het eerste jaar rustig te houden :j al ben ik er niet zo n voorstander voor om ze veel in de bench te doen maar ik snap je opzet

Die algemene bekendheid is een aanname van je :D . Ik ben niet de hele wereld, maar dit is voor het eerst dat ik het hoor.

Zo zie je maar weer, iedereen zijn eigen ding. Of het nu om voer gaat, bench, welke riem, welke manier van trainen, en zo meer.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:34

echt de eerste keer?? is echt zo, zo zie je maar.. best leuk om je te verdiepen ;) :D
uiteraard ieder z n eigen ding

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:50

essiesilly schreef:
echt de eerste keer?? is echt zo, zo zie je maar.. best leuk om je te verdiepen ;) :D
uiteraard ieder z n eigen ding

Nou idd!
Op barfplaats stan verhalen van fokkers die al jaren vers voeren en sindsdien helemaal geen problemen op het gebied van gewrichten hebben gehad. Daarnaast staan ook de verhalen van moeders die meer melk blijkt te geven op vers.

Toch vreemd dat er sinds de invoer van de brok de gewrichtsproblemen zijn ontstaan :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:50

Ik wist het eerst ook niet essiesilly, volgens mij heb jij het me verteld toen ik voer kwam halen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:04

Dat is het leuke van verdiepen in wat je voert *\o/*
Klopt van die teven romana, ook zien die er na het spenen veel beter uit, beter in de vacht en blijven op gewicht.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:15

kimmie261 schreef:
silverbrumby :een natuurlijk prooidier voor een hondachtige zijn konijnen,ratten,muizen ( kleine knaagdieren) vogels en evt reeën en schaapachtige.

( zie wat je JR doet,overigens zeer netjes voeren volgens NRV model zo :D )

denk je nu werkelijk dat daar zulke grote hoeveelheden granen inzitten als in brokken zit?

Wat bedoel je met JR en NRV? Afkortingen die ik zo niet ken haha :o
En ja die kleine hond eet gerust muizen, ratjes, konijnen als ze die te pakken krijgt. Gister was ze met een kikker aan het trekken... ;( En als ze niet meer hoeft of de lol ervan af ziet dan komt de grote bull en eet vervolgens verder, die al zelf nooit iets vangen want daar is ze te lui voor (en ook niet zo slim voor overigens hahaha)

Maarehh geef je je paarden wel brokken dan?? ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:17

JR = jack russel

NRV= natuurlijk rauw voeren

:D

ja mijn paarden krijgen een handje brokken,maar zover ik weet bestaan die helemaal uit granen,iets wat paarden horen te eten,honden horen geen bietenpulp en granen te eten..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:28

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:25

Axel_Clauw schreef:
Estera schreef:
Daarnaast signaleren dierenartsen een toename van het aantal maag- en darmperforaties sinds vers vlees is toegenomen.

Het is onzin als gezegt word dat het door vers voeren komt. Een hond die vers vlees eet heeft een andere zuurgraad in de maag en kan botten(behalve dragende botten) gewoon verteren, je moet een alleen-brok-etende hond niet ineens lamsribben geven .

Bot dat VERHIT is geweest kan splinteren, dan is er wel kans op maag-darmperforaties maar versvoeders geven het VERS en niet verhit. Maargoed, waarom zou je verhitte dingen geven :+ :Y) Mensen geven vaak van die gerookte botten uit de dierenwinkel, geven botjes van afgekloven kippenpoten om op te knabbelen etc. Dat is slecht en kan je hond van binnen beschadigen maar gewone rauwe voeding niet.

Een hond alleen kipfiletjes of alleen gehakt voeren bouwd een hond inderdaad tekorten op, maar dat heeft niets te maken met kvv,barf of nrv. Kvv is sowieso al compleet, en barf en nrv moet je zelf samenstellen en wanneer je de barfpersentages aanhoud en 4 diersoorten in de week afwisselt krijgt een hond geen tekorten

Ikzelf voer kvv omdat mijn hond een granenallergie heeft. De andere 2 krijgen kvv omdat ik zie hoe mijn andere hond ervan opknapte.
Ik heb niets tegen een goede brok zoals Acana,taste of the wild, orijen etc. maar voer het zelf niet. Op vakantie voer ik geen kvv, dan voer ik Rense gestoomd vlees omdat er niet overal een grote vriezer is.

Royal Canin draait mijn maag al van om als ik eraan denk, ik ga mijn hond niet bewust kankerverwekkende stoffen voeren.

Hier helaas ook gezien, hondje op vers vlees en ook een bijna darmperforatie. Niet door bot imo, maar gewoon erg harde ontlasting, het zag er in elk geval niet uit.

Ik ben geen voor of tegen, elk voert wat hij zelf wil. Mijn hond krijgt voornamelijk brok (Kjenn's, koud geperste hypoallergene en tarwenglutenvrije brok met zalm en rijst, af en toe (een of twee keer in de week) vers vlees (farmfood fresh) en dat gaat prima. hij stinkt niet, vacht goed, gebit goed, genoeg energie, maar ook niet te en goed op gewicht. Hij vindt beide erg lekker.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:33

xRomana schreef:
Toch vreemd dat er sinds de invoer van de brok de gewrichtsproblemen zijn ontstaan :)

Tjonge, jonge, wat klets jij toch uit je nek. Prima dat dit jouw overtuiging is, maar het berust jammer genoeg niet op waarheden. Een gewrichtsprobleem als HD is genetisch bepaald. Dus genen bepalen of een hond erfelijk belast is met HD. Wel spelen omgevingsfactoren als bewegen en voeding mee in de ontwikkeling van de HD. In de jaren 30 werd HD voor het eerst beschreven, maar het zal al vele jaren daarvoor bestaan hebben. Overigens komt HD ook voor bij mensen, katten, paarden en beren en wat ik nog gemist heb. Ik eet geen brokken, de beren ook niet, dus ja, daar zal het vast aan liggen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:34

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:39

Alle verhalen van fokkers die zulke goede ervaringen hebben met vers vlees mbt tot zogende teven en geen gewrichtsproblemen bij pups, zijn wat het zijn: ervaringen. Net zo goed als mijn ervaring is dat brok uitstekend werkt bij mijn honden. Het zijn dus geen steekhoudende argumenten waarom vlees beter zou zijn dan brok. Het enige wat tot noch toe steekhoudend is, is dat brok uit veel granen bestaat, terwijl de wolf in de natuur voornamelijk vlees eet. Maar daar kan ik dan tegenover zetten dat de hond zich blijkbaar goed heeft aangepast op zijn dieet van granen aangezien die van mij (en vele anderen) nog steeds in leven zijn.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:42

Cemlys schreef:
http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie Voor zij die geinteresseerd zijn in een kijk op het verband tussen rauwe/commerciele voeding en osteopathie kunnen dit eens lezen.

Deze was al door iemand in de groep gegooid en ik heb het gelezen en helaas het onderzoek ook al op heel wat punten weerlegd. Het is wetenschappelijk gezien gewoon geen goed onderzoek.