Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:46

Gave foto's zeg! Heel mooi om te zien! Wat voor riem heb jij omhangen? Lijkt een jachtlijntje?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:48

Tja en inhoudelijk over de clinic: gedegen techniek geleerd bij het shedden, duidelijk te horen gekregen waar onze problemen zitten. Genoeg huiswerk meegekregen.
Fijne methode heeft Derek, hij zet geen druk op de hond, maar op de grond, dat geeft wat meer rust in het werken. Kreeg over Mika niks als complimenten, wij waren een goed team samen.
Goeie hond, sterk maar veel will to please, zo eentje had ie ook nog wel graag gehad :)

Helaas heb ik aan het huiswerk niet zo veel voor komend weekeinde, is doordeweeks te donker om nog te trainen s'avonds, we hebben dan de voorlopig laatste trial dit jaar, aan de kust, Noordzee trial in Belgie. Echt OP het strand, Ted voor klasse 1 en Mika voor klasse 2 gemeld, ik bibber al als ik eraan denk.
Heb vandaag de startlijsten gezien, die moeten in de klasse 3 een outrun van 600 meter!!
Ik voorspel dus niks goeds voor de 2, vermoed eens dat ze ons er niet af gaan laten komen met 200m...

We zullen zien, als het niet lukt maken we er een leuke dag aan het strand van.
Ben trouwens erg benieuwd of de hondjes de schapen gaan ophalen, of in de branding springen en in zee gaan spelen, dat is nog maar af te wachten :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:49

MyWishMax schreef:
Gave foto's zeg! Heel mooi om te zien! Wat voor riem heb jij omhangen? Lijkt een jachtlijntje?

Ik weet niet juist wat jij met jachtlijn bedoeld, is in elk geval een lange dubbele die je korter kunt maken of langer al naar behoefte...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:53

Sassy schreef:
MyWishMax schreef:

Ik weet niet juist wat jij met jachtlijn bedoeld, is in elk geval een lange dubbele die je korter kunt maken of langer al naar behoefte...

Ehm, een soort lasso die je om gooit ;) Ik heb zo'n lijn die je langer en korter kan maken, maar is meteen ook de halsband. Maar die van jou lijkt stukken langer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:14

politielijn noemen we die Sassy om heeft een jacht of vang lijn is inderdaad een lijn met ring en handvat waarmee je als ware de hond kan vangen en makkelijk los kan laten zonder halsband af te hoeven doen. Zo'n jachtlijn gebruik ik vaak als ik ga wandelen met de honden.

Heb jij dan een combi politielijn en vanglijn Merel?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:15

Mooie fotos van het schapendrijven heel leuk om weer eens te zien :j
En kwa kleding ik zeg altijd maar zo je bent met je hond bezig en niet op de rode loper :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:22

Seven schreef:
politielijn noemen we die Sassy om heeft een jacht of vang lijn is inderdaad een lijn met ring en handvat waarmee je als ware de hond kan vangen en makkelijk los kan laten zonder halsband af te hoeven doen. Zo'n jachtlijn gebruik ik vaak als ik ga wandelen met de honden.

Heb jij dan een combi politielijn en vanglijn Merel?

Ja :j Okee, ook nog 2 normale vanglijntjes.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:23

ok wel handig aan 1 kant :j
Ik gebruik gewoon een 120 riem en een 2 m riem voor de training en verder heb ik wat vang lijntjes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:43

Gave fotoos Sassy!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:05

Sassy schreef:
Tja en inhoudelijk over de clinic: gedegen techniek geleerd bij het shedden, duidelijk te horen gekregen waar onze problemen zitten. Genoeg huiswerk meegekregen.
Fijne methode heeft Derek, hij zet geen druk op de hond, maar op de grond, dat geeft wat meer rust in het werken. Kreeg over Mika niks als complimenten, wij waren een goed team samen.
Goeie hond, sterk maar veel will to please, zo eentje had ie ook nog wel graag gehad :)

Helaas heb ik aan het huiswerk niet zo veel voor komend weekeinde, is doordeweeks te donker om nog te trainen s'avonds, we hebben dan de voorlopig laatste trial dit jaar, aan de kust, Noordzee trial in Belgie. Echt OP het strand, Ted voor klasse 1 en Mika voor klasse 2 gemeld, ik bibber al als ik eraan denk.
Heb vandaag de startlijsten gezien, die moeten in de klasse 3 een outrun van 600 meter!!
Ik voorspel dus niks goeds voor de 2, vermoed eens dat ze ons er niet af gaan laten komen met 200m...

We zullen zien, als het niet lukt maken we er een leuke dag aan het strand van.
Ben trouwens erg benieuwd of de hondjes de schapen gaan ophalen, of in de branding springen en in zee gaan spelen, dat is nog maar af te wachten :)

leuke foto´s van de clinic.
Ik geloof dat ik wel eens wat over die methode van Derek te hebben gelezen (weet overigens niet hoe het werkt), noemt hij het niet "Dangerous Ground"?
Succes met je trial. Ik heb zelf de ijslandse nationale gemist (goede reden dat wel, schapen drijven op het hoogland, eerste keer voor Gláma).
Klein land, kleine club = weinig trials, betwijfel of er dit jaar nog één gehouden wordt, we zullen zien...
Onze trainingen liggen óók even stil; afgelopen weekend heftige (en dat wil wat zeggen hier) storm & veel sneeuw gehad, schapen staan voorlopig binnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:20

goh wat onwijs leuk zeg, hele leuke foto's ook Sassy! We want more, haha!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:03

Om er speciaal een topic voor te openen vind ik ook zo wat, dus maar even hier: wie hebben er allemaal een Dobermann in de sport lopen? Voor welke tak zijn ze het meest geschikt en hebben ze het werken echt nodig, of kunnen ze ook leven als huishonden zonder ongelukkig te worden? In hoeverre moet je een gevorderd hondenmens zijn, wil je aan een Dobermann kunnen beginnen?

Heb geen uitbreidplannen, maar ben wel nieuwsgierig :j

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:17

Seven heeft een doberman in de IPO :)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:25

De Dobermann kan ook prima als huishond, maar kijk dan wel uit welke lijn je hem/haar neemt. Als je ze echt uit werklijnen hebt, dan worden ze daar vaak niet gelukkig van. Ik hoor veel die de Dobermann niet geschikt vinden voor KNPV, maar meer voor IPO. Maar je hebt ze natuurlijk ook in de KNPV zitten. ;) Tsja, zelf vind ik dat je toch wel een "gevorderd hondenmens" moet zijn voor een Dobermann, omdat ze zo slim zijn en een sterk karakter hebben! :) Maar vraag Seven ook maar even, want zij heeft een Dobermann. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:17

vanavond eindelijk examen voor basis gehoorzaamheid , als die binnen is door naar VZH en begeleidingshond en zo snel mogelijk Appél en speuren :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:57

Sonja89 schreef:
Om er speciaal een topic voor te openen vind ik ook zo wat, dus maar even hier: wie hebben er allemaal een Dobermann in de sport lopen? Voor welke tak zijn ze het meest geschikt en hebben ze het werken echt nodig, of kunnen ze ook leven als huishonden zonder ongelukkig te worden? In hoeverre moet je een gevorderd hondenmens zijn, wil je aan een Dobermann kunnen beginnen?

Heb geen uitbreidplannen, maar ben wel nieuwsgierig :j

Ik vind een dober geen enkel huishond, je moet ze echt een taak geven welke lijn dan ook. Ik ken mensen met een show gefokte hond en die is volledig losgeslagen doordat de baasjes niet genoeg doen kwa uitdaging en werk. Dus dier werk nu uit zich zelf door overmatig te waken en overal spoken te zien heel jammer was een fijne hond geworden als de mensen hem niet als bank hanger hadden gezien.
Onze dober is een echte werkhond maar heeft wel de knop waarmee hij een verschil kan maken tussen huis en werk. Maar doe ik niet elke dag wat met hem is hijniet gelukkig.
Dobers zijn lastige honden ze slaan snel om als ze niet juist begeleid worden, ik heb al jaren werk honden en juist de meeste dober eigenaren hebben problemen honden die weg vluchten door te veel druk, honden die in het normale leven niet kunnen functioneren etc etc.

Kwa honden mens zou ik niet snel een dobermann aanraden als je niet al eerder een moeilijkere hond hebt afgericht.
Laatst bijgewerkt door Seven op 14-11-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:59

Gisteren met Assad weer getraind, de IPO1 zit er in dus begin volgend jaar examen. De onderdelen gaan steeds strakker en het pakwerk is zeer strak geworden hij doet zn werk snel en correct ben super tevreden naar gisteren :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:03

Bedankt allemaal!

Dat een Dobermann niet gelukkig wordt van echt 'niks' doen, dat snap ik. Misschien moet ik mijn vraag anders stellen. Moet je een Dobermann 7 dagen per week aan het werk zetten, of zit het meer in de richting van elke dag flink wandelen met oefeningen onderweg en 1-2 keer per week echt trainen?

Seven, hoe ziet een gemiddelde dag van Assad eruit? Qua wandeltijd, trainen/spelen enz.? In hoeverre toon je genegenheid naar Assad? Kan een Dobermann bijvoorbeeld wel rustig bij je op de bank liggen, of is dat uit den boze?

We hebben nu een Shar Pei en een Boxer uit het asiel, ook zeker niet de makkelijkste honden. Maar toch weer een heel ander kaliber dan een Dobermann denk ik zo ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:47

Ik sta sochtends op doe de paarden assad loopt mee, apporteerd steeds dingen en ligt vaak op iets te kauwen andere dagen blijft hij in de tuin en is daar dan aan het waken, stokken zoeken spelen met onze andere hond. Hij loop bijna de gehele dag buiten, smiddags train ik enkele min met hem (20 min) en ga ik later op de middag 1 a 2 uur met hem het bos in of een uur en daarvoor 15 min speuren.

De rest van de dag neemt hij zijn taak van bewaker zeer serieus, wij hebben een tuin van ruim 20 x 50 m en hij loopt vaak langs de rand om alles te checken. Ik train elke dag met hem en speur om de dag. Andere dagen gaan we min 40 min aan de fiets draven voor de conditie en spiertraining. We trainen 2 x per week op de club dit wil ik later als de andere clubhier in de buurt zn dingen wat meer voor elkaar heeft daar ook nog 1 x in de week gaan trainen.

Natuurlijk kan een dober net als elke hond naast je liggen maar Assad vind dat niets die ligt liever gewoon lekker naast je bank :D
Kwa genegenheid Assad is geen knuffel hond geen enkele van mn dobers, dus even knuffelen uit het niets vinden ze niet zo. Maar in het werk beloon ik Assad veel door een knuffel en een samen spel, hij heeft alles voor me over en werk graag nauw met me samen.

Persoonlijk vind ik een dobermann(maar ook de mechelaar. hollander etc) niet geschikt voor enkele keren per dag alleen een wandelingetje en een spelletje. Natuurlijk ben je niet verplicht als je voor een dober gaat er echt mee te werken maar ik zie wel heel veel verschil tussen een hond die echt mag werken en dus zijn rasgebonden eigenschappen kan gebruiken dan een hond die die uit daging niet heeft.

Heb je ook ervaring met waakhonden? Een boxer komt kwa speelsheid in de buurt maar zeker niet kwa drift. Ik werk op een boxer club en het verschil kwa drift en waakdrang is echt heel groot bij een boxer en dober.

Maar mocht je het leuk vinden kom gerust langs dan kan je Assad ontmoeten en zien of je zijn high energie en drift wel wat vind, want zelfs als meneer in de tuin loopt is hij continue met iets bezig. Ik heb hem vanaf pup geleerd dat huis slapen en rust betekend door binnen merk je hem niet maar zodra je iets gaat doen gaat hij er 100% voor al is het enkel wat takken in de tuin rapen meneer moet en zal helpen :D Ik waardeerd dat heel erg maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die dat niet gewent zijn en een hond hebben (gehad) die ook wat voorzich zelf kan doen er gek van worden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:08

Oke!

Onze Shar Pei is behoorlijk waaks, d.w.z. er komt hier niemand zomaar binnen, maar denk dat dat toch weer een ander type waakzaamheid is. Daar kan ik ook het onafhankelijke van. De Boxer houdt wel van knuffelen en dat vind ik prettig, ik zou niet snel meer voor een hond kiezen die zelden contact zoekt zeg maar...

We wandelen hier ca. 2,5 uur per dag met de honden en daarnaast nog elke dag een half uur zoeken/trainen/spelen en ik ga nu dan nog 1x per week met de Boxer naar gehoorzaamheid. Er past dan ook zeker niet nog een hond bij, maar ben wel nieuwsgierig geworden naar de Dobermann. In eerste instantie vanwege de werklust en de uitstraling, want heb er nog nooit 1 mogen ontmoeten. Dus als ik eens jouw richting op ga, dan kom ik graag een keer kijken :D

Zouden ze ook geschikt zijn voor reddingspeuren? Of gaat dat echt weer een andere kant op?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:06

Elke hond is geschikt om te speuren en dan met name het reddingswerk mits die buitdrift heeft. Je moet je natuurlijk wel afvragen of het voor een klein soort hond makkelijk is om door bospercelen te rennen op zoek naar een slachtoffer of dat het voor een grote hond te doen is om op puin te lopen bij slachtoffers die eronder liggen.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:30

Toen je het over een huishond had, ben ik er ook vanuit gegaan dat de hond natuurlijk wel aan zijn dagelijkse beweging toekomt. Volgens mij kan elke hond vervelend worden als hij/zij niet aan zijn portie beweging komt. De Dobermann is een erg slimme hond, dus hij heeft wel uitdaging nodig ja. Maar ik ken er ook een aantal die dus niet aan 'het werk' zijn en dienstdoende zijn als 'huishond'. Die hebben het prima naar hun zin. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:58

Begrijp me niet verkeerd, Assad is best in voor een kriebelbeurt en zoekt heel veel contact met me maar tis geen hond die je uitgebreid moet gaan omhelzen dat is niet zijn ding :D
Let er ook op een dobermann is geen onafhankelijk ras juist niet die moet je echt leren iets voor zich zelf te doen anders lopen ze elke sec in je achterkant :D
Kwa waaksheid kan je het ook niet vergelijken, een dober houd alles en iedereen in de gaten in zijn gebieden filter wie hj wel staande wil houden en wie niet is daarin ook echt met zn hoofd bezig en kan zonder een baas die begeleid hier veel te ver in gaan :j

Als reddingshond kan een dober wel geschikt zijn maar houd er rekening mee dat je je eigen hond ook moet kunnen tillen en dobers worden vanaf ruim 30 kg :j

Als ze zelf nog nooit echt een werkende dober hebt gezien zou ik dat eerst doen loopt er ook eens mee (en dat mag gerust met assad :j Hij is namelijk al getraind en dan weet je ook wat je kan krijgen als je je echt inzet om met de hond te werken)

Kwa dobermann en enkel huishond met 1 x in de week een GG traing zeg ik nee maar dat is ook omdat ik vind dat je daarmee niet aan de werkdrift kan voldoen. Maar dat betekend niet dat sommige zich wel fijn voelen als enkel huishond onze dober en de anderen die ik heb getraind hadden dat niet gekund :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:32

cinn87 schreef:
Elke hond is geschikt om te speuren en dan met name het reddingswerk mits die buitdrift heeft. Je moet je natuurlijk wel afvragen of het voor een klein soort hond makkelijk is om door bospercelen te rennen op zoek naar een slachtoffer of dat het voor een grote hond te doen is om op puin te lopen bij slachtoffers die eronder liggen.

Altijd van Bertien begrepen dat de border terrier het supergoed deed! Ik kende het beestje niet overigens ;)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:16

Jah dat was echt een super beestje! Heb hem wel eens zien werken. Denk ook wel dat die een uitzondering was hoor ;) haha. Doel meer op type chi,teckel etc.