wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:54

Needje schreef:
Er zijn meer dieren buiten katten die jouw rucola kunnen bevuilen. :D Kwestie van je groenten uit de tuin goed wassen. Ik hoef ook geen zand, vogelpoep of naaktslakken in m'n groenten.

Tijm ,basilicum, oregano moet je niet willen afspoelen. Daar ben ik verzot op en eet mn plant met een paar dagen kaal. Dat kost me steeds € 2 maarja uit de tuin begin ik dus niet aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:57

Dus omdat jij het gehad hebt met de eigenaren ga je dat botvieren op hun kat? Chapeau!

F_Orumster, deze kruiden kan je ook heel goed binnen houden voor zover ik weet. Dan weet je zeker dat ze schoon blijven iig.
Ik heb het in de keuken staan. Ik hoef er geen regen, modder, vogelpoep, slakken of desnoods katten op.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:46

Thirty schreef:
Je weet inmiddels dat katten buiten zonder toezicht laten illegaal is? Dus in beginsel zou iemand al helemaal geen last moeten hebben van andermans kat.

Dit is niet helemaal juist, volgens mij.
Dat katten zonder toezicht buiten lopen, wordt gedoogd.
Dus het is niet illegaal om dat te doen.
Zolang het wordt gedoogd is er niets aan de hand.
Enige wat je kan doen is overleggen met de eigenaar van de katten als je er last van hebt.

Suuskipje

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:03

Er is in NL nog steeds geen wet dat je je kat binnen moet houden hoor of in een afgesloten tuin.

Alle hondeneigenaren (want dat zijn de felste hier heb ik door..) kruipen lekker in een hoekje weg van oh wat zielig wij maar hondenbelasting betalen en die katten maar schijten.. Beetje jammer dat in mijn stad blijkbaar niemand van de hondenpoepopruimregel gehoord heeft. De hele stoep wordt ondergescheten.

Nog een voorbeeld: paar jaar geleden ligt onze buurkat heerlijk in het zonnetje in zijn eigen voortuin, vervolgens rent de niet aangelijnde hond van verderop de tuin en in bijt de kat dood op zijn eigen terrein en toen werd gezegd, ja had je de kat maar binnen moeten houden. Bullshit, die kat is op eigen terrein.

Als iedereen in NL nou een stuk toleranter zou worden dan komen we een stuk verder en dan zij er denk ik een stuk minder mensen met een te hoge bloeddruk ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:14

Suuskipje schreef:
Er is in NL nog steeds geen wet dat je je kat binnen moet houden hoor of in een afgesloten tuin.

Alle hondeneigenaren (want dat zijn de felste hier heb ik door..) kruipen lekker in een hoekje weg van oh wat zielig wij maar hondenbelasting betalen en die katten maar schijten.. Beetje jammer dat in mijn stad blijkbaar niemand van de hondenpoepopruimregel gehoord heeft. De hele stoep wordt ondergescheten.

Nog een voorbeeld: paar jaar geleden ligt onze buurkat heerlijk in het zonnetje in zijn eigen voortuin, vervolgens rent de niet aangelijnde hond van verderop de tuin en in bijt de kat dood op zijn eigen terrein en toen werd gezegd, ja had je de kat maar binnen moeten houden. Bullshit, die kat is op eigen terrein.

Als iedereen in NL nou een stuk toleranter zou worden dan komen we een stuk verder en dan zij er denk ik een stuk minder mensen met een te hoge bloeddruk ;)

Oef, deze post gaat echt mijn bloeddruk vernietigen denk ik.
1. het is niet toegestaan om je dier overlast te laten veroorzaken of om deze te laten jagen in het veld. aangezien jij geen toezicht hebt op je kat overtreed je beide regels en al helemaal als anderen over je kat geklaagd hebben
2. Heb je nu echt het lef om over de stront van mijn hond te saniken die op de straat ligt waar IEDEREEN die kan zien liggen, terwijl ik tijdens het tuinieren met mijn handen in de stront grijp die verborgen ligt tussen mijn bosjes? Ik ben het met je eens dat men hondenpoep op moet ruimen, maar dit is natuurlijk wel heel bizar. Je kat ieders tuin onder laten schijten, maar wel zeuren over hondenstront. Hoezo hypocriet.
Die laatste ben ik met je eens, maar als mijn hond in MIJN tuin een kat doodbijt krijg ik het ook te horen van a. de katteneigenaar en b. de politie terwijl dat MIJN tuin is.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 12-10-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige opmaak verwijderd

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:14

Suuskipje schreef:

pardon, misschien even wat minder generaliseren, gaan we nu over van katteneigenaren bashen naar hondeneigenaren bashen, dit heeft nog weinig met wat TS vroeg te maken

mika11

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:25

Het is verboden om honden onaangelijnd te laten lopen waar het niet mag.

Maar het is niet verboden om katten vrij buiten te laten lopen, dat wordt gedoogd.
Een heel verschil dus.

Daarbij zijn er in Nederland duizenden zwerfkatten, je weet dus nooit wat voor kat er in je tuin komt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:28

secricible schreef:
Suuskipje schreef:

Oef, deze post gaat echt mijn bloeddruk vernietigen denk ik.
1. het is niet toegestaan om je dier overlast te laten veroorzaken of om deze te laten jagen in het veld. aangezien jij geen toezicht hebt op je kat overtreed je beide regels en al helemaal als anderen over je kat geklaagd hebben
2. Heb je nu echt het lef om over de stront van mijn hond te saniken die op de straat ligt waar IEDEREEN die kan zien liggen, terwijl ik tijdens het tuinieren met mijn handen in de stront grijp die verborgen ligt tussen mijn bosjes? Ik ben het met je eens dat men hondenpoep op moet ruimen, maar dit is natuurlijk wel heel bizar. Je kat ieders tuin onder laten schijten, maar wel zeuren over hondenstront. Hoezo hypocriet.
Die laatste ben ik met je eens, maar als mijn hond in MIJN tuin een kat doodbijt krijg ik het ook te horen van a. de katteneigenaar en b. de politie terwijl dat MIJN tuin is.

Ook jij moet dat vetgedrukte stukje duidelijk nog een keer lezen :roll:

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:29

Ik heb me al even geleden uit deze discussie terug getrokken, omdat het helemaal nergens meer over gaat. Aso kattenbezitters blijven vinden dat ze een ander overlast mogen bezorgen en vinden het de normaalste zaak van de wereld dat degenen die er last van hebben maar gewoon geld uit moeten geven om de overlast leverende kat uit hun eigen tuin te houden.

Verschrikkelijk, dat er mensen zijn die zó krom denken, en het ergste: er nog hard tegenin gaan, denken dat ze gelijk hebben en netjes bezig zijn!! Ik ga er niet meer op in. Ik als kattenbezitter (die er overigens voor zorgt dat andere mensen géén last heeft van haar katten) schaam me werkelijk dood voor deze mensen en begrijp heel goed dat mensen die overlast hebben van andersmans katten er geen begrip meer voor op kunnen brengen.

Deze mensen moeten zichzelf niet zo aangevallen voelen en eens normaal nadenken over de situatie. Draai het eens om. Wat zou jij voelen als je overlast (nee, niet een keertje een bezoekje van andermans dier, maar OVERLAST) had van een dier van iemand anders? Ik begrijp deze mensen echt niet, en ik ben echt niet de sociaalste persoon die er rondloopt. Maar ik scháám me voor deze mensen. En hoe harder ze schreeuwen hier in het topic, hoe meer ik zelf als kattenbezitter anders naar andere kattenbezitters ga kijken. Vreselijk, dat er zulke mensen bestaan. Hoe meer je ze met de neus op de feiten drukt, hoe harder ze schreeuwen met onzin.

Zo, ik zwaai af, het heeft geen zin hier. Maak me alleen maar erg boos om dit soort aso lui.

:evaw:

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:30

Holy schmoly wat een opgefokte mensen hier zeg :+
Ik heb net alleen gezien dat je dier niet mag jagen op andere beesten. Ik heb 2 bejaarde katten die niet verder komen dan de voortuin van de buren aan weerszijden :+ ik heb enrgens zien staan dan een kat geen overlast mag veroorzaken, bovendien als jullie mijn eerdere posts gelezen zouden hebben dan hadden jullie gezien dat ik de verantwoording neem over beide katten en de spullen bekostig die nodig zijn om de katten uit de tuin van desbetreffende buurman te houden.

De vergelijking met de honden trof ik zodat er gezien wrodt dat er zoveel ergernissen zijn in Nederland, het is maar net hoe je ermee omgaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:32

GamblersCup schreef:
Ik heb me al even geleden uit deze discussie terug getrokken, omdat het helemaal nergens meer over gaat. Aso kattenbezitters blijven vinden dat ze een ander overlast mogen bezorgen en vinden het de normaalste zaak van de wereld dat degenen die er last van hebben maar gewoon geld uit moeten geven om de overlast leverende kat uit hun eigen tuin te houden.

Maar de kat-onvriendelijke oplossingen komen ook als paddestoelen uit de grond... dat stuit mij ook tegen de borst.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:32

Ik zie hier meerdere personen schrijven dat de kat wat aandoen ook niet mag. Maar denk dat niemand hier in het topic daadwerkelijk een kat wat aandoet ondanks dat de kat een ander lastig valt.

Vangen en naar het asiel brengen bv, is imo niet de kat wat aandoen maar eerder goed voor die kat. Misschien dat een ander hem wel wat aandoet want ik ben vast niet de enige die zich er dood aan erger. En misschien komt er wel een baasje die meer zijn verantwoordelijkheid neemt.

Als katteneigenaar hoor jij je verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat de kat geen hinder veroorzaakt.

Als ik hier kijk blijft mijn kat altijd op eigen grondstuk tenzij hij weer eens achterna gezeten wordt en verjaagd door de buurkatten, nou dan wordt ik echt wel boos hoor en ga ik die kat na. In de hoop dat hij het wel wil laten bij ons langs te gaan. In dat geval kies ik dus echt voor mijn kat. Ipv het onopgevoede mormel van de buren..

Overigens katten die verder van huis zijn en een jager tegenkomen worden hier gewoon afgeschoten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:33

Magrathea schreef:
@San: hier dus niet hoor. Ik weet niet bij wat voor asiels jij komt, maar ik werk er, dus ik denk dat ik iets beter op de hoogte ben dan jij als ik het zo hoor.

Om even ontopic te blijven trouwens:

TS, ik weet niet wat voor tuin je hebt, maar ik zou onderaan, tot ongeveer 50 cm gaas maken zodat ze niet onder de heg door kunnen. Verder kan je je buren verzoeken om je katten meer binnen te houden zodat ze de bak wat meer gebruiken (en jouw tuin dus minder). Ook kunnen ze de nagels van de katten knippen, zodat ze inderdaad niet meer over de schutting kunnen klimmen (of toch moeilijker). Dat is zeer diervriendelijk mits het goed gebeurt (en regelmatig anders heeft het geen nut).
Verder: koop een set tuinhandschoenen en een schepje, dat scheelt in de goorheid. Succes!

Ik werk zelf ook in het asiel. En dat jullie asiel het niet doet, betekent niet dat een ander asiel het niet doet. Dus je faalt nu even flink.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:35

Needje schreef:
Ook jij moet dat vetgedrukte stukje duidelijk nog een keer lezen :roll:

leg uit, waarom moet ik dat nog een keer lezen dan?
En verder denk ik dat ik er verstandig aan doe om GamblersCup te volgen, voor ik me echt op ga lopen fokker.
Rest mij nog te zeggen: als je ziet hoe halstarrig katteneigenaren vasthouden aan het laten zwerven van de katten, waarom denk je dan dat praten geen zin heeft? Omdat ze wellicht net zo reageren als jullie. En dan ben ik niet meer van woorden, maar van daden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:37

secricible schreef:
En dan ben ik niet meer van woorden, maar van daden.

Maar dan hoop ik wel dat je begrijpt dat de fout niet bij de kat ligt, maar bij de eigenaar.
Overigens is Toxoplasmose tijdens de zwangerschap een dreiging tot max. 16 weken.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:42

Miepie77 schreef:
Suuskipje schreef:

pardon, misschien even wat minder generaliseren, gaan we nu over van katteneigenaren bashen naar hondeneigenaren bashen, dit heeft nog weinig met wat TS vroeg te maken

Er zijn genoeg oplossingen aangedragen, hetvervelende is alleen dat alle opgefokte mensen de enige oplossing hebben en die is de kat naar een asiel brengen. Alle andere oplossingen zijn niet goed genoeg ;)

@TS, ik zou proberen nog een keer met de bewuste buur te praten om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:42

Overigens is het voor kattenhouders wel handig om iig dit artikel uit de wet op de dierenbescherming in gedachte te houden
Citaat:
Artikel 4

1.De bezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, alsmede de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen onbezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, zijn bevoegd:

a. honden en katten op te vangen, die tussen zonsondergang en zonsopgang elders dan op het erf van de eigenaar of houder zonder toezicht worden aangetroffen;

b. honden en katten, die zich zonder toezicht bevinden op erven of in het veld als bedoeld in artikel 1 van de Jachtwet, en welke een onmiddellijk gevaar vormen voor zich op het erf of in het veld bevindende dieren, waarvan de instandhouding gewenst is, te vangen en, als geen ander middel tot afwering van het gevaar ten dienste staat, te doden.

Let wel, b is dus niet de tuin van de buren :+ ( en a zijn niet de buren zelf :D )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:44

sorry, dat had ik misschien anders uit moeten drukken, want ik zou de kat nooit of te nimmer wat aan doen. Maar wel inderdaad die tip van die buizen met zooi uitvoeren of ze in het asiel afdroppen. Dus inderdaad er nooit de kat de dupe van maken.
En toxoplasmose kan tijdens de gehele zwangerschap schade aanbrengen. Zelfs als je vlak voor de zwangerschap geïnfecteerd word kan het schade geven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:45

Wat maken jullie je druk zeg... Mijn katten lopen los buiten en poepen heerlijk in eigen tuin. :j Ze verjagen juist de andere katten uit de tuin. Fijn toch! :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:46

Suuskipje schreef:
[
Er zijn genoeg oplossingen aangedragen, hetvervelende is alleen dat alle opgefokte mensen de enige oplossing hebben en die is de kat naar een asiel brengen. Alle andere oplossingen zijn niet goed genoeg ;)

@TS, ik zou proberen nog een keer met de bewuste buur te praten om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden.

maar al die oplossingen blijven bestaan uit het feit dat een ander zijn tuin moet ommuren zodat zij geen last hebben van andermans plaag..
ik heb toendertijd alles geprobeerd om ze uit mijn tuin te houden, gaas eromheen, gaas over mijn perkjes en noem maar op
die beesten weten overal doorheen te komen, als ze de kop erdoor hebben volgt vanzelf de rest van het lijf..
En nogmaals ze kwamen zelfs binnen en jatten alles van mijn aanrecht....tja dan ben je echt geneigd tot hardere maatregelen en laat ik je vertellen dan heb je de baas boos op de stoep staan en nog luisteren ze niet want twee dagen later lopen ze weer los...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:47

zolang ze in jou tuin poepen geen probleem, volgens mij zegt iedereen dat ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:48

secricible schreef:
En toxoplasmose kan tijdens de gehele zwangerschap schade aanbrengen. Zelfs als je vlak voor de zwangerschap geïnfecteerd word kan het schade geven.

Je kunt je ertegen laten enten (wat enkel van toepassing zou zijn op het moment dat je zelf katten zou hebben), maar volgens mijn verloskundige kun je na week 16 gewoon weer kattenbakken verschonen, kaas eten van rauwe melk en medium rood vlees. Toxoplasmose is een dreiging tijdens de ontwikkeling van het embryo (o.a. doofheid, blindheid, andere afwijkingen bij het kindje), als het embryo eenmaal goed is ontwikkeld dan wordt dat niet meer verstoord door Toxoplasmose. Dit werd mij overigens in week 37 van mijn zwangerschap verteld, vriendlief heeft overigens heel mijn zwangerschap de kattenbak gedaan, ook omdat ik geen enkel risico wilde lopen (dacht nl. ook dat het de hele zwangerschap een dreiging was).

Needje, dat houdt dus in dat elke huiskat tijdens de donkere uurtjes afgeschoten mag worden als hij bv voor op het veld loopt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:48

Dit was niet tegen mij toch Secricible

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:50

nee, tegen mambobeach.
Quellian, hoe verklaar je dan dat het zelfs een klein kind kan beschadigen? Een jong kind dat in aanraking komt met toxoplasmose kan ook nog steeds ernstige gevolgen hebben, zoals epilepsie en achterstand in de ontwikkeling. Hetzelfde geld ook voor een embryo na die 16 weken.
Vrienden van osn hebben katten en hebben navraagd of ze inderdaad na een bepaalde periode weer zelf de kattenbak mocht doen, dit werd ten zeerste afgeraden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-10-11 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:50

Suuskipje schreef:
Holy schmoly wat een opgefokte mensen hier zeg :+
Ik heb net alleen gezien dat je dier niet mag jagen op andere beesten. Ik heb 2 bejaarde katten die niet verder komen dan de voortuin van de buren aan weerszijden :+ ik heb enrgens zien staan dan een kat geen overlast mag veroorzaken, bovendien als jullie mijn eerdere posts gelezen zouden hebben dan hadden jullie gezien dat ik de verantwoording neem over beide katten en de spullen bekostig die nodig zijn om de katten uit de tuin van desbetreffende buurman te houden.

De vergelijking met de honden trof ik zodat er gezien wrodt dat er zoveel ergernissen zijn in Nederland, het is maar net hoe je ermee omgaat.

Het siert je dat je wilt betalen voor de overlast die jouw katten bezorgen, maar heel veel mensen doen dat niet. Toen wij nog in Nederland woonden, in een woonwijk, sproeide steevast dezelfde dikke zwarte kater iedere dag tegen onze voor- én achterdeur aan. De eigenaar? Die was uiteraard nergens te bekennen. Weet je hoe dat stinkt, een kater die dag in, dag uit, tegen je deuren aanzeikt? Ik vind het echt niet normaal dat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Ik heb zelf meerdere katten, woon op het platteland en mijn katten komen buiten. Meest op onze eigen grond (dat is redelijk veel) en waarschijnlijk ook wel bij de buren, maar hun katten lopen ook bij ons, daar heb ik geen probleem mee en zij ook niet. Zodra iemand last heeft van mijn katten, neem ik maatregelen, het kan niet zo zijn dat een ander last heeft van míjn dieren.