Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:22

assie als ze echt haar in zee terug hadden willen zetten,waarom hebben ze er dan zo snel publiek bij gelaten,deze zou toch geweerd worden,zodat ze niet aan mensen zou gaan wennen..of....konden ze zo toch centjes verdienen aan.. :x

echt de wereld draait om geld,en zo ook bij deze (arme) orka...

dolfinarium is niet mer als een circus waar ze wilde zeezoogdieren houden,om er geld mee te verdienen :)

en dat is niet beledigend,dat is gewoon wat een dolfinarium is.

dat de mensen die er werken vast om die beesten geven geloof ik wel ( al moet ik zeggen,ik vind die dieren prachtig echt,maar zou voor geen goud willen werken in een park waar dieren zo gehouden worden,dan liever ze op zee bestuderen) en ik geloof ook dat deze zich met hart en ziel ingezet hebben,maar ik geloof geen enkele serieuze intentie die orka terug in zee te krijgen van dolfinarium toen bleek dat ze sterker werd ipv dood ging ,en toen andere zeezoogdierparken interesse toonden :n

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:00

assie schreef:
De meerwaarde van trainen?
Punt 1: stressvrij medische onderzoeken kunnen doen (bloed prikken, huid controleren, echo's maken).
Punt 2: de hersens prikkelen doordat ze moeten nadenken over nieuwe oefeningen (dat vinden wilde dieren ook interessant, kijk maar naar de test met kraaien en papegaaien die (vrijwillig!) een pinda aan een touwtje omhoog hijsen nadat ze er eerst over hebben nagedacht)
Punt 3: afwisseling in het leven. Ook dat is orka's niet vreemd, kijk maar naar de honderden filmpjes online over orka's die met boten/zeeleeuwen/honden etc spelen.

En als je die meerwaarde niet ziet, nouja, dan niet.

Als je ze terug zet in het wild heb je dit allemaal niet nodig en hebben ze afwisseling genoeg waardoor ze ook niet in verveling raken :j

Javayo

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:08

nou, ik dacht: ik kom even in dit topic kijken of er nieuws is hoe morgan het maakt in tenerife... maar jullie zijn nog steeds blijven hangen bij het feit dat ze beter uitgezet had kunnen worden? De keuze om dat niet te doen is nu toch al behoorlijk definitief gemaakt door de verhuizing, dus lijkt me een zinloze discussie.

Al ben ik het er gevoelsmatig mee eens, feit blijft wel dat ze haar familie nog niet hadden weten te traceren en dat ze niet zou overleven bij een andere familie of alleen, en dat ze niet langer in het dolfinarium kon blijven... dan blijft er toch weinig keuze over.

Had alleen fijn geweest als er doorgezocht zou worden naar haar familie en dat ze dan alsnog ooit eens terug had gekund, maar dat is een utopie :o

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:24

Morgan is veilig aangekomen in Tenerife en heeft daar haar eerste visjes alweer gehad. Haar Harderwijkse verzorgers zijn bij haar om de overgang zo soepel mogelijk te maken.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:45

fijn, hopelijk maakt ze gauw vrienden met de andere orka's.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:44

Kijk. (leest even terug) Die orka kunstjes laten doen - wie weet vindt dat dier het wel leuk? Wij laten onze paarden toch ook kunstjes doen? Heeft Morgan meteen bezigheidstherapie.
Hij KAN niet teruggezet worden! Dan gaat hij dood, omdat hij zijn familie kwijt is! Het is een sociaal dier, hij jaagt in zijn groep, dus alleen wordt dat niks.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:50

Sterker nog... je kunt een orka of dolfijn niet iets goed laten doen als ze dat niet willen. Omdat er uitsluitend met positief reinforcement wordt gewerkt, ben je afhankelijk van de vrijwillige meewerking van een dier. Zouden mensen ook eens wat meer met paarden en honden moeten proberen :)
Confronterend, dat wel.

Ik hoop dat het Morgan goed gaat.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:56

Ik sluit me bij jou aan liljebo. In zo'n dolfinarium hoeft Morgan zelf niet te jagen. Door kunstjes doen heeft ze nog een beetje intellectuele uitdaging ;)

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:22

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:28

Muppett schreef:
Kijk. (leest even terug) Die orka kunstjes laten doen - wie weet vindt dat dier het wel leuk? Wij laten onze paarden toch ook kunstjes doen? Heeft Morgan meteen bezigheidstherapie.
Hij KAN niet teruggezet worden! Dan gaat hij dood, omdat hij zijn familie kwijt is! Het is een sociaal dier, hij jaagt in zijn groep, dus alleen wordt dat niks.

Hij kan zeker niet terug gezet worden. ZIJ wel maar daar heeft men het lef niet voor. Opties genoeg maar nee ZIJ moet voor amusement gaan dienen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:50

Oh excuus that's me, 't is maar waar je over valt.
Hoeveel lef moet je hebben om een orka in HAAR eentje terug te zetten in een grote zee waar ze haar familie kwijt is? Veel lef ja, dat zou ik ook niet hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:52

Muppett schreef:
Oh excuus that's me, 't is maar waar je over valt.
Hoeveel lef moet je hebben om een orka in HAAR eentje terug te zetten in een grote zee waar ze haar familie kwijt is? Veel lef ja, dat zou ik ook niet hebben.

Naast vrij laten waren/zijn er nog véél meer opties waarin ze een beter leven zou krijgen dat dat postzegelbadje waar ze nu in ligt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:50

Tsja... De beste stuurlui staan helaas aan wal...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:39

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:17

Gelukkig dat het goed is gegaan! Ben benieuwd hoe het verder zal gaan met haar, dit is iig wel beter als het dolfinarium.
Meer ruimte om te zwemmen en soortgenoten.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:44

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:50

liljebo schreef:
Sterker nog... je kunt een orka of dolfijn niet iets goed laten doen als ze dat niet willen. Omdat er uitsluitend met positief reinforcement wordt gewerkt, ben je afhankelijk van de vrijwillige meewerking van een dier. Zouden mensen ook eens wat meer met paarden en honden moeten proberen :)
Confronterend, dat wel.

Ik hoop dat het Morgan goed gaat.

Vandaar dat er zoveel Orca's hun trainer aanvallen, vaak tot de dood erop volgt...
Heb gisteren wat op youtube zitten neuzen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:52

Muppett schreef:

Er gaan zoveel orca's dood in het wild, waarom zou dat voor Morgan erger zijn dan bij andere orca's...
Ze zijn in het wild geboren en moeten dat ook blijven. Ze zwemmen 128 KILOMETER per dag, het grootste bad daar is 120 METER lang... 8)7
En er zijn zeker wel orca's die alleen leven, mannetjes die uit de groep worden gezet bijvoorbeeld...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:09

@griebels: omdat dat altijd de trainer zijn schuld is. Die mist singalen van het dier dat het dier op dat moment afgeeft om wat voor reden dan ook. Dit kan frustratie zijn omdat de trainer niet duidelijk is, hormonen, honger, verveling etyc etc. Je moet als orca trainer zo goed kunnen trainen en kunnen denken als het dier.

Je begrijpt pas dat die dieren echt van hun trainers houden als je het zelf van dichtbij ervaren hebt of er zelf mee gewerkt hebt. Ik ben in ieder geval blij dat Morgan nu soortgenootjes heeft en meer ruimte.

@liljebo: je weet inmiddels hoe ik erover denk ;-) de trainingsmethode is gewoon zo goed en leuk dat dieren inderdaad met je zamen willen werken, en ik denk dat ik in dit topic al 3 keer genoemd hebt, dat er trainers zijn die wilde dolfijnen in de oceaan zo ver hebben gekregen om samen te werken met de mens, terwijl die dieren gewoon konden staan en gaan waar ze willen...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:10

@Griebels: dat is inderdaad een goed punt. Waarom zou je een wild dier redden als hij toch niet meer losgelaten kan worden in het wild? Bij sommige diersoorten gaat dat niet. Dat is een principieel punt. Net als de wildstand hier in Nederland (Oostvaarders plassen) maar da's een andere discussie...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:24

1 December:
Nadat je vanochtend kon lezen dat Morgan de babyorka Adan had ontmoet, kun je nu zien hoe Morgan kennis maakt met volwassen vrouwtjesorka Skyla. Vanochtend om tien uur ontmoetten Skyla en Morgan elkaar voor de tweede keer. Deze sessie verliep erg goed, de dames zwommen samen op en doken samen naar de diepte. Ze speelden zelfs al samen!
Morgan lijkt erg nieuwsgierig naar Skyla en de andere orka’s. De kennismaking van Morgan met de andere orka’s verloopt erg goed.
In twee dagen tijd heeft ze al twee orka’s leren kennen. Wij zijn enorm trots op Morgan.
Morgan doet natuurlijk nog niet mee in de shows van Loro Parque, maar ze is er toch een beetje bij. Tijdens de shows in Loro Parque staat er op het grote televisiescherm ‘Welkom Morgan, welkom in Loro Parque!’
Kijk snel naar de foto’s, dan kun je zien hoe leuk Skyla en Morgan al met elkaar aan het spelen zijn! Weet jij ook wie van de twee Skyla is en wie Morgan?

Bron: Kraamkamer
Foto's: http://www.kraamkamer.nl/weblog/En-ook- ... oor-Morgan

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:38

simone_1986 schreef:
[ Tijdens de shows in Loro Parque staat er op het grote televisiescherm ‘Welkom Morgan, welkom in Loro Parque!’

ze kunnen er beter van maken "Welkom Morgan,welkom in Hel"

stelletje walgelijke publiciteits trekkers met hun "morgan" :r

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:17

Het geen ik wel afvraag, de orca's zitten eigenlijk over het algemeen niet samen, dus ze hebben daar meer als 6 verschillende badjes? Of hoe moet ik dit zien, iemand een platte grondje voor me ofzo. En hoeveel ruimte heeft elke orca eigenlijk? Want zo groot is dat hele ding niet, en dan ook nog alle orca's apart?
En naar wat ik gelezen heb zijn er dus 2? orca's zwanger, hoe gaan ze dat dan doen? Met name tijdens shows enz?
Snap het hele gedoe niet hoe ze daar met die orca's kunnen omgaan terwijl deze zo agressief zijn.
Maar ik ben het eigenlijk met Kimmie261 eens. Liever dood in de natuur dan dr hele leven in een pierenbadje als fokkoe en showbeest dienen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe ze daar alles regelen.

Edit:
1 orca is dus zwanger in Tenerife, dezelfde die eerder haar kalf blijkbaar verstootte en ook nog eens agressief blijkt te zijn
weet niet of deze link er al gestaan heeft:http://timzimmermann.com/2011/11/21/more-seaworld-orca-pregnancies/
maar dat filmpje op het einde |( wat een vuil klein bad heeft hij zeg, bah bah bah

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:10

nieky ik zou ff youtuben...de doen daar gewoon shows met de drachtige orca's zo was er ook een orca bevallen tijdens een show...maja...
de vrouwtjes en het jonge dier zullen vast goed gaan...

maar dan moet ze nog gedag zeggen tegen de aggressieve mannetjes

uh dat filmpje van die link...zit die orca nou alleen in dat iniminie badje samen met 4 dolfijnen?? nee toch grapje zeker??
dat is echt zo klein := :n -O-

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:32

Weet niet welk filmpje het is maar ze zitten zoiezo niet samen met Dolfijnen, die zitten erachter. Het stuk van de orca's kan in 4 of 5 stukken worden verdeeld en voor de bevalling van adan zat deze apart.
Ben er toevallig vorig week geweest, moet zeggen het is een behoorlijk bad (nee niet te vergelijken met de Zee) maar voor 5 orca's wat krap maar denk ook niet dat Adan zal blijven.

De trainers gaan ook in ieder geval met shows niet bij de orca's in wat ze nu wel bij Adan doen maar verwacht straks ook niet meer omdat ze net als paarden vluchtdieren blijven, orca's het jachtinstinct houden.