[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:39

Trouwens even over ontmoetingen met andere honden.
Ik heb Lola nooit af laten bekken! Niet 1 keer!!!
Andere hond in zicht, was en is Lola aan de riem.
Ze is te groot en te sterk om zomaar op alles af te laten denderen.
Pas al de andere baasjes en ik overeen zijn gekomen dat alle honden het leuk vinden om te spelen mag ze weer los.
Ze kan daarop ook prima zitten wachten, no problem at all.
Dat is wel iets wat ik haar vanaf dag 1 geleerd heb.

Anoniem

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:21

Zo heb ik het met Dimo ook gedaan, ook om voor hem negatieve ervaringen te voorkomen :j

En om zijn imago te beschermen, het blijft een herder, en die hebben nu eenmaal een bepaalde naam. Net als de BM, trouwens. Niet leuk, kan hij zelf niet helpen, maar we kunnen iig zorgen dat hij zelf erg leuk is :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:42

Precies Yamcha, er is al negatieve reclame genoeg wat onze honden betreft. Laten wij maar zorgen dat de mensen die we tegen komen denken "heeey deze was wel lief en leuk"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:56

HBVisser schreef:
Trouwens even over ontmoetingen met andere honden.
Ik heb Lola nooit af laten bekken! Niet 1 keer!!!
Andere hond in zicht, was en is Lola aan de riem.
Ze is te groot en te sterk om zomaar op alles af te laten denderen.
Pas al de andere baasjes en ik overeen zijn gekomen dat alle honden het leuk vinden om te spelen mag ze weer los.
Ze kan daarop ook prima zitten wachten, no problem at all.
Dat is wel iets wat ik haar vanaf dag 1 geleerd heb.

Toen Baruch pup was was hij sneller dan mij :+
Nu blijft hij staan zodat ik hem kan aanlijnen, tenminste, meestal :P

Maar niet alle honden waren bang van hem hoor, sommigen blijven gewoon staan maar hebben dan zo'n baas die hysterisch wordt en hond beetgrijpt/optild enz.
Tot nu toe nog de normaalste reactie gehad van iemand uit de buurt met 2 Maltheser leeuwtjes waarvan één deels blind en slechthorend!!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:30

Loiz schreef:
Lysette schreef:
Ik heb wel eens een dog aan een GL gehad, die was nog steeds beresterk. Wel te houden in tegenstelling tot met een gewone halsband, maar nog wel sterk.
Ik zou zelf niet graag afhankelijk zijn van zo'n ding. Stel dat je hond nekklachten krijgt, dan kun je dus je hond niet meer uitlaten.

Nou die van mij die trekt niet hoor..
Zo'n ding is een fijn hulpmiddel en met het juiste gebruik kan je hond geen nekklachten krijgen.
En daarnaast, een hond is zoals je 'm opvoed, Jua trekt niet hoor met een GL om, ken genoeg flinke reuen van 80 kilo die met een
GL met 1 vinger te houden zijn, die zijn gewoon zo opgevoed dat ze weten hoe en wat en zich daar ook aan houden.
Kwestie van consequent zijn en vroeg beginnen, zeker met een Dog.

Jua loopt tegenwoordig ook netjes zonder lijn naast als je haar bij je roept ;)

Je hond kan ook om andere redenen nek/rugklachten krijgen. Ik zou gewoon niet afhankelijk willen zijn van zo'n ding. Ik vind het een prima hulpmiddel hoor, maar ik wil mijn hond ook graag kunnen houden zonder zo'n ding.
En kwestie van opvoeden, uhm tja, als dat alles is zou je hem ook niet nodig hebben lijkt mij. Dan kun je ook gewoon een halsband omdoen. Een puber probeert wel eens wat uit en voordat het altijd goed gaat ben je wel wat verder en is je hond allang groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:12

HBVisser schreef:
Precies Yamcha, er is al negatieve reclame genoeg wat onze honden betreft. Laten wij maar zorgen dat de mensen die we tegen komen denken "heeey deze was wel lief en leuk"

Exact :j

Die negatieve reclame kan ik (helaas) niets aan veranderen. Ik kan wel zorgen dat mijn eigen hond leuk is :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:50

Wij hebben nu al te maken met vooroordelen over onze toekomstige hond en we hebben haar nog niet eens in huis (sterker nog, is nog niet eens gemaakt, haha)! Bij ons gaat het om een Dobermann...

Maar ga met jullie commentaar mee, als we maar een paar mensen kunnen overtuigen dat het leuke honden (kunnen) zijn, zijn we alweer een stapje verder!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:01

Lysette schreef:
Je hond kan ook om andere redenen nek/rugklachten krijgen. Ik zou gewoon niet afhankelijk willen zijn van zo'n ding. Ik vind het een prima hulpmiddel hoor, maar ik wil mijn hond ook graag kunnen houden zonder zo'n ding.
En kwestie van opvoeden, uhm tja, als dat alles is zou je hem ook niet nodig hebben lijkt mij. Dan kun je ook gewoon een halsband omdoen. Een puber probeert wel eens wat uit en voordat het altijd goed gaat ben je wel wat verder en is je hond allang groot.

Ben er ook niet afhankelijk van, maar zeker tijdens de opvoeding (waar we nu mee bezig zijn overigens, mevrouw is bijna 10 maanden)
is het gewoon een fijn hulpmiddel waardoor je m zeker wel houd, teminste die van mij. En heb m zeker niet altijd nodig, gelukkig niet,
maar zodra ze de puberteit gehad heeft is ze net ff wat makkelijker he. Tot die tijd liever een GL en controle dan een riem & geen controle.
Plus dat je onder de Doggen bepaalde bloedlijnen/fokkers hebt die heel precies fokken op karakter.

Hier lopen mensen al snel naar de andere kant van de straat, trekken hun keffer aan hun riempje omhoog of beginnen meteen tegen je te schreeuwen dat je dat monster bij je moet houden. Ach, op plaatsen waar ze los mag ga ik dr niet vastdoen daarom, mensen moeten ook beseffen dat er ook 'echte' honden zijn, zwaarder dan 2 kilo en groter dan 20cm :Y)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:14

Jade schreef:
zitake: ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met duitse staande, ik heb altijd te horen gekregen dat ze stronteigenwijs kunnen zijn en er ook niet voor terugdeinzen om in hun eentje achter een hert aan te gaan en het eerste kwartier niet meer terug te komen. vind het ontzettend leuke honden om te zien, maar heb mede om die reden gekozen voor een ander typje, dus ben wel benieuwd of de geruchten bevestigd danwel ontkend kunnen worden ;)

Tot nu toe zijn mijn ervaringen super! Ik heb zelf altijd een dobermann gehad en die ook zelf getraind enzo, dusja had zelf iets van, als ik die kan kan ik de rest ;). De DS draadhaar is wat betreft aanleren, veel makkelijker. Hij luistert ook goed, dob was soms idd oostindisch doof. Wat betreft jacht instinct, hij is nu 7 maand, en af en toe gaat de lijn er even af (op rechte stukken, waar verder niks loopt). Hij heeft zelf het meeste interesse in vogels, vliegend wild, meer kent hij ook nog niet ;). Ik heb hem nu zodanig op appel dat hij er niet eindeloos vandoor gaat, heb hem ook geleerd er niet in een ruk vandoor te gaan, maar te gaan zitten als hij wat ziet. En dat lukt tot nu toe aardig, ik laat ze niet zo gauw los iig. Dus nu maar opbouwen. hij is op wandeling actief, heel actief, maar nog steeds stukken rustiger dan de dober. de dober had 1 doel, vooruit, de DS heeft meer iets van links rechts en wil alles ruiken. Verder is hij heel sociaal naar andere honden, katten (ook vreemde katten), huiskonijnen, kippen, paarden,... ik kwam met die vraag en twijfel bij de fokker, hij verzekerde dat ze heel goed leerden, heel goed luisteren en dat het een kwestie is van kordaat en streng zijn. En idd pup van 8 weken blafte stoer terug als ik nee zei toen iets niet mocht :), grommetje mocht er ook bij, en eigenwijs zijn ze, als je snel opgeeft, doe maar niet dan ;) geduld is een schone deugd bij dit ras. maar ze zijn geweldig, ik heb hem dan ook overal mee, ook op het werk en hij gaat ook echt volledig voor je. binnekort gaat hij op GG cursus en daarna gaan we naar de jachttraining.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:19

Lysette schreef:
Loiz schreef:
[
Nou die van mij die trekt niet hoor..
Zo'n ding is een fijn hulpmiddel en met het juiste gebruik kan je hond geen nekklachten krijgen.
En daarnaast, een hond is zoals je 'm opvoed, Jua trekt niet hoor met een GL om, ken genoeg flinke reuen van 80 kilo die met een
GL met 1 vinger te houden zijn, die zijn gewoon zo opgevoed dat ze weten hoe en wat en zich daar ook aan houden.
Kwestie van consequent zijn en vroeg beginnen, zeker met een Dog.

Jua loopt tegenwoordig ook netjes zonder lijn naast als je haar bij je roept ;)

En dan is er nog het tuigje ;). Ik heb voor mijn pup een tuigje van hunter, beetje speciale structuur heeft het. Ideaal ding, hij kon nogal eens in het rond springen of gaan trekken en had geen zin aan nekgetrek of ophangerij. Hiermee doet hij het prima, hij is zelfs netjes rustig geworden hiermee tijdens de wandel. Ketting doe ik enkel nog om als ik kleine stukjes doe, bv van binnen tot in de auto. Ik moet langs een drukke weg een stukje, zit zo aan een oprit, dus los wil ik hem niet altijd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:26

zitake schreef:
Tot nu toe zijn mijn ervaringen super! Ik heb zelf altijd een dobermann gehad en die ook zelf getraind enzo, dusja had zelf iets van, als ik die kan kan ik de rest ;). De DS draadhaar is wat betreft aanleren, veel makkelijker. Hij luistert ook goed, dob was soms idd oostindisch doof. Wat betreft jacht instinct, hij is nu 7 maand, en af en toe gaat de lijn er even af (op rechte stukken, waar verder niks loopt). Hij heeft zelf het meeste interesse in vogels, vliegend wild, meer kent hij ook nog niet ;). Ik heb hem nu zodanig op appel dat hij er niet eindeloos vandoor gaat, heb hem ook geleerd er niet in een ruk vandoor te gaan, maar te gaan zitten als hij wat ziet. En dat lukt tot nu toe aardig, ik laat ze niet zo gauw los iig. Dus nu maar opbouwen. hij is op wandeling actief, heel actief, maar nog steeds stukken rustiger dan de dober. de dober had 1 doel, vooruit, de DS heeft meer iets van links rechts en wil alles ruiken. Verder is hij heel sociaal naar andere honden, katten (ook vreemde katten), huiskonijnen, kippen, paarden,... ik kwam met die vraag en twijfel bij de fokker, hij verzekerde dat ze heel goed leerden, heel goed luisteren en dat het een kwestie is van kordaat en streng zijn. En idd pup van 8 weken blafte stoer terug als ik nee zei toen iets niet mocht :), grommetje mocht er ook bij, en eigenwijs zijn ze, als je snel opgeeft, doe maar niet dan ;) geduld is een schone deugd bij dit ras. maar ze zijn geweldig, ik heb hem dan ook overal mee, ook op het werk en hij gaat ook echt volledig voor je. binnekort gaat hij op GG cursus en daarna gaan we naar de jachttraining.

ah dat is lastig vergelijken dan, ik heb die van mij vanaf pup los laten lopen en kreeg op een gegeven moment zelfs problemen aan de lijn, gewoon omdat ik te weinig oefende :o in ieder geval leuk om je ervaringen te horen :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:16

Lysette schreef:
Ik heb wel eens een dog aan een GL gehad, die was nog steeds beresterk. Wel te houden in tegenstelling tot met een gewone halsband, maar nog wel sterk.
Ik zou zelf niet graag afhankelijk zijn van zo'n ding. Stel dat je hond nekklachten krijgt, dan kun je dus je hond niet meer uitlaten.

Opvoeding.
Baruch heeft als pup al geleerd dat hij absoluut niet mag trekken, in welke situatie dan ook.
En dat doet hij dus ook niet, je kunt hem aan je pinkie uitlaten, als hij voelt/hoort dat de slip oploopt stopt ie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:05

Ik wil ook niet afhankelijk zijn van zo'n ding.
Idd ook opvoeding hoor, en zeker met zulke grote honden moet je het van pups aan goed aanleren :)
Heb eens een tijdje voor een Pyreneese Berghond gezorgd, enorm beest was dat. Netjes opgevoed joh..... trok nooit, heel goed gemanierd, lief en sociaal..... gewoon een genot om dat dier om me heen te heben, echt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:30

Ik snap jullie kritiek wel tegen de Gentle Leader, maar Loiz gaf hem ook alleen maar aan als tip omdat ik voor 80% verlamd ben aan mijn armen. Liefst zou ik ook niet afhankelijk zijn van hulpmiddelen, maar soms ben ik wel blij dat ze er zijn. Ander zou ik zomaar stoffig kunnen worden achter de geraniums.
Overigens heb ik nu een hond waarbij ik helemaal geen riem nodig heb, ze staat absoluut onder appel. Maar met weer een jonge hond ga je toch weer een leerproces in waar je goed doorheen moet. Dus ik vond de tip toch wel waardevol.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:51

Heb dan ook nooit gezegt dat je er afhankelijk van bent, aangezien ze met een juiste opvoeding na de puberteit
prima luisteren en naastlopen ;) Ik haalde de GL in principe aan omdat ikzelf Reuma heb maar nooit een andere hond
zou willen dan een Dog. Eens een Dog altijd een Dog :D En ben je dan tijdelijk afhankelijk van een GL, vooruit.
Ken trouwens genoeg mensen die 'm blijven gebruiken, denken we ook over na, met GL trekt ze gewoon niet, met lijn
probeert ze het toch steeds weer even. GL gebruiken we hier dus eigenlijk niet, hij is alleen om en dat zegt dr genoeg.
Lijn eraan hangt dan ook altijd in een grote boog en we hoeven enkel 'naast' of 'terug' te zeggen en ze doet het, zonder druk.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:01

anneliesdj schreef:
Lysette schreef:

Opvoeding.
Baruch heeft als pup al geleerd dat hij absoluut niet mag trekken, in welke situatie dan ook.
En dat doet hij dus ook niet, je kunt hem aan je pinkie uitlaten, als hij voelt/hoort dat de slip oploopt stopt ie ;)

Ik zeg nergens dat het niet te leren is, ik zeg alleen dat het even kan duren voor ze het altijd doen. Zeker als ze puberen kunnen ze nog wel eens wat uitproberen. En dan zijn het geen hondjes van 5 kilo meer.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:06

Loiz schreef:
Lysette schreef:

Ben er ook niet afhankelijk van, maar zeker tijdens de opvoeding (waar we nu mee bezig zijn overigens, mevrouw is bijna 10 maanden)
is het gewoon een fijn hulpmiddel waardoor je m zeker wel houd, teminste die van mij. En heb m zeker niet altijd nodig, gelukkig niet,
maar zodra ze de puberteit gehad heeft is ze net ff wat makkelijker he. Tot die tijd liever een GL en controle dan een riem & geen controle.
Plus dat je onder de Doggen bepaalde bloedlijnen/fokkers hebt die heel precies fokken op karakter.

Hier lopen mensen al snel naar de andere kant van de straat, trekken hun keffer aan hun riempje omhoog of beginnen meteen tegen je te schreeuwen dat je dat monster bij je moet houden. Ach, op plaatsen waar ze los mag ga ik dr niet vastdoen daarom, mensen moeten ook beseffen dat er ook 'echte' honden zijn, zwaarder dan 2 kilo en groter dan 20cm :Y)

Dat is wat ik bedoel, het duurt gewoon even. Je hond wordt nou eenmaal niet opgevoed geboren. Ik ben zeker niet tegen een gentle leader maar ik wil mijn hond gewoon kunnen houden aan een halsband, ook als ze nog niet helemaal opgevoed zijn.

Overigens kunnen mensen ook vragen of je je hond bijhoudt omdat de combi 2 kilo- 70 kilo niet altijd handig is. Maar das een andere discussie ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:08

Ach die van mij houd ik met 100% armkracht nieteens als ze écht wil :+

Een hond is een hond, Jua speelt geweldig met een Jackrussel hier in de buurt, dat is gewoon een hond.
Maar als die kleintjes behandeld worden alsof t babys zijn, dan krijg je idd problemen, maargoed, dat is niet onze schuld..
Kregen laatst meteen, maar dan ook dírect toen Jua in de buurt kwam, geschreeuw "Houd dat monster bij je! Hij bij!!"
Ohja tuurlijk, Jua die bijt.. enige wat gebeurde, was dat dat kleine keffertje nog nooit zn grote hond had gezien en t op
een luid blaffen zetten, Jua liep er omheen te huppelen met zn kop van "wat moet ie nou?" :+

En vragen of we dr bij ons houden prima, maar direct boos schreeuwen dat 'dat monster' gevaarlijk is.. nee sorry, dan neem
ik je nie serieus, aangezien Jua nog geen vlieg of mier wat aan durft te doen :Y) .

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:38

Wij willen over een paar maanden ook een hond(je), even wachten tot onze dochter wat ouder is.

- Niet te groot
- Kindvriendelijk
- Rustig
- Geen keffertje

Wij zaten zelf te denken aan een Maltezer, Shih Tzu of Cavalier King Charles Spaniel. Iemand ideeen of tips?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:47

Wat vind je geen keffer? en niet te groot? want Shih Tzu of Cavalier vind ik toch wel een keffer eerlijk gezegt..
Kindvriendelijk, rustig, geen keffer = Duitse Dog, maar is wel enorm :D

Heidewachtel, Beagle, Kooiker, Springer Spaniel?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:00

Ik dacht dat Shih Tzu's en Cavaliertjes wel mee vielen met blaffen? Mijn ouders hebben een Keeshond, dat vind ik echt een keffer. Zodra hij iets hoort blaft hij heel hysterisch alles bij elkaar, vreselijk! ;)

En niet te groot.. uhm schoft maximaal tot kniehoogte van een volwassene.

Ik vind een Kooiker ook erg leuk, maar die hebben (volgens mij) nogal wat beweging nodig. Denk niet dat die genoegen nemen met een wandelingetje van half uurtje.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:02

Grote honden zoals een Duitse Dog zijn idd erg leuk, maar niet praktisch met kleinere kinderen. Dan kan ik waarschijnlijk 100x per dag een huilend omver gelopen kind troosten }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:06

_June schreef:
Wij willen over een paar maanden ook een hond(je), even wachten tot onze dochter wat ouder is.

- Niet te groot
- Kindvriendelijk
- Rustig
- Geen keffertje

Wij zaten zelf te denken aan een Maltezer, Shih Tzu of Cavalier King Charles Spaniel. Iemand ideeen of tips?

Rustig hangt echt van de hond op zich af, daar kan ik geen ras aan plakken. Kindvriendelijk hetzelfde verhaal. Dat verschilt per hond. Of een hond een keffer wordt, hangt af van je eigen opvoeding. Ik ken heel leuke, vriendelijke, relaxte Jack Russels, echt leuke honden, maar die zijn zonder uitzondering uitstekend opgevoed, en hun baasje tolereert geen uitvallen. Ik ken ontzettend leuke Teckels, maar ook Teckels die vreselijk agressief zijn en de hele boel bij elkaar blaffen, en er zit best een behoorlijke blaf op.....

Ik heb leuke herders die lief zijn met mens en dier, en heus overal normaal langs kunnen lopen, zonder dat ik in een boom hang, maar ken er ook die uitvallen naar alles en iedereen. Dat is niet rasspecifiek, dat is opvoeding.

Een Beagle is een uitermate vriendelijke hond, geen keffer, niet groot. Dat zou je kunnen overwegen.
Maar nogmaals, het zijn niet bepaald rasspecifieke dingen die je noemt. Waar je wel aan moet denken is, dat je niet een te breekbaar hondje neemt, kinderen (en vooral kleine kinderen) kunnen erg ruw zijn met honden, en een hernia is zo opgelopen..... of een gekneusd pootje, of noem maar op. Dan kun je je kids heel goed opvoeden, maar een kind kan ontzettend lief willen zijn, maar ze hebben vaak nog heel weinig controle over hun bewegingen, en er zijn hondjes die dat echt niet kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:11

_June schreef:
Grote honden zoals een Duitse Dog zijn idd erg leuk, maar niet praktisch met kleinere kinderen. Dan kan ik waarschijnlijk 100x per dag een huilend omver gelopen kind troosten }:0

Ik troost een kind niet honderd keer per dag.

Ik pak ze op als ze gevallen zijn, leid ze af en laat ze verder spelen. Met 100x troosten creëer je juist van die miepers. Ze zullen ook moeten leren dat ze soms omvallen, moeten ze ook gewoon mee om leren gaan, hoor. Als je er zelf nuchter mee omgaat, interesseert het ze op een gegeven moment erg weinig. En je hond moet leren kijken waar-ie loopt, maar dat moest ie toch al.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:13

_June, misschien een Basset Artésien Normand? Die voldoet in ieder geval aan je vier eisen.

Overigens ben ik groot gebracht tussen Duitse doggen, maar die waren wel voorzichtig met me hoor en niet alleen met mij.
We hadden bijvoorbeeld ook een nest kittens, onze teef vond dat de poes er niet goed voor zorgde dus legde ze de kittens met die grote bek bij haar in de mand. Die moeder poes vond dat wel makkelijk zo'n super-nanny, die ging er gewoon bij liggen.