Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
c_alsemgeest schreef:Hond van mijn ouders, (reusachtige bouvier) heeft altijd een slipketting om. Maar ze loopt altijd netjes naast je.
Ze kan best flink uitvallen naar andere honden, maar dan is een "aan de voet" genoeg en loopt ze meteen weer naast je (lees op je tenen)
Dus de ketting hangt eigenlijk altijd los... en als ik het zelf na zou gaan lijkt me dat lekkerder zitten dan een leren band
Tijdens het beleren hebben we wel heel veel met d'r te stellen gehad... bij het puberen kon ze echt gemeen worden en gaan borstelenMaar dat heeft ze in extreem korte tijd goed afgeleerd, niet altijd even vriendelijk, maar wel duidelijk.
Tegen vreemden kan ze nog wel raar doen, maar dat is meestal als ze haar onverwachts benaderen oid.
Ze heeft van nature een dominantie probleem
Yamcha schreef:c_alsemgeest schreef:Hond van mijn ouders, (reusachtige bouvier) heeft altijd een slipketting om. Maar ze loopt altijd netjes naast je.
Ze kan best flink uitvallen naar andere honden, maar dan is een "aan de voet" genoeg en loopt ze meteen weer naast je (lees op je tenen)
Dus de ketting hangt eigenlijk altijd los... en als ik het zelf na zou gaan lijkt me dat lekkerder zitten dan een leren band
Tijdens het beleren hebben we wel heel veel met d'r te stellen gehad... bij het puberen kon ze echt gemeen worden en gaan borstelenMaar dat heeft ze in extreem korte tijd goed afgeleerd, niet altijd even vriendelijk, maar wel duidelijk.
Tegen vreemden kan ze nog wel raar doen, maar dat is meestal als ze haar onverwachts benaderen oid.
Ze heeft van nature een dominantie probleem
Da's geen dominantieprobleem, da's gewoon onzekerheid.
Citaat:Een blaffende aanvallende hond zou ik ook nooit als dominant bestempelen... eerder als angstig en een die onderin de roedel zou eindigen.
Mika7 schreef:Citaat:Een blaffende aanvallende hond zou ik ook nooit als dominant bestempelen... eerder als angstig en een die onderin de roedel zou eindigen.
De schijtert die wel blaft maar niet durft aan te vallen kun je als lager geplaatst zien.
De blaffert die voorop loopt en aanvalt echter is toch echt een doerak hoor, niks bang
Mika7 schreef:Citaat:Een blaffende aanvallende hond zou ik ook nooit als dominant bestempelen... eerder als angstig en een die onderin de roedel zou eindigen.
De schijtert die wel blaft maar niet durft aan te vallen kun je als lager geplaatst zien.
De blaffert die voorop loopt en aanvalt echter is toch echt een doerak hoor, niks bang
Replay schreef:Ik wilde hier ook al op reageren, onze hond heeft wel degelijk een behoorlijke, aangeboren dominantie over zich. Gaan wij met hem wandelen en komen wij honden tegen die los lopen en niet naar hem kijken of toenadering zoeken, is er niets aan de hand. Vaak doen wij hem bij andere reuen wel aan de lijn, geen probleem! Loopt er een andere hond aan de riem en kijkt deze hem aan, dan is hij bijna niet meer te houden omdat hij dat aankijken niet accepteert.
Met teefjes kan hij redelijk spelen, behalve als ze dominant zijn, dan blijft hij bij dat teefje en volgt haar tot ze de fout in gaat en slaat dan toe. Heel vervelend maar dat is er niet uit te krijgen, ook al zeggen sommige 'experts' van wel.
Met andere woorden, de aanvallende hond staat toch echt niet onderaan in de roedel, eerder bovenaan en hij bepaalt wat er gebeurt binnen de roedel!
anneliesdj schreef:, dan blijft hij bij dat teefje en volgt haar tot ze de fout in gaat en slaat dan toe. Heel vervelend maar dat is er niet uit te krijgen, ook al zeggen sommige 'experts' van wel.
anneliesdj schreef:Replay schreef:Ik wilde hier ook al op reageren, onze hond heeft wel degelijk een behoorlijke, aangeboren dominantie over zich. Gaan wij met hem wandelen en komen wij honden tegen die los lopen en niet naar hem kijken of toenadering zoeken, is er niets aan de hand. Vaak doen wij hem bij andere reuen wel aan de lijn, geen probleem! Loopt er een andere hond aan de riem en kijkt deze hem aan, dan is hij bijna niet meer te houden omdat hij dat aankijken niet accepteert.
Met teefjes kan hij redelijk spelen, behalve als ze dominant zijn, dan blijft hij bij dat teefje en volgt haar tot ze de fout in gaat en slaat dan toe. Heel vervelend maar dat is er niet uit te krijgen, ook al zeggen sommige 'experts' van wel.
Met andere woorden, de aanvallende hond staat toch echt niet onderaan in de roedel, eerder bovenaan en hij bepaalt wat er gebeurt binnen de roedel!
Dit is ook te vaag, met de beschrijving die jij geeft kan het nog steeds een bange en/of onzekere hond zijn
Wildgirl schreef:...Knip...
Jullie meningen gevraagd:
Wat gebruik je zelf en vooral, waarom?
Wat voor hond je hebt is wellicht ook wel handig om te weten.
Groetjes Manon
sunny_l0ve schreef:@ Replay: Dan klopt het ook niet helemaal van jouw hond, want een teef is uiteindelijk de leider volgens mij. Dus dat is dan ook niet helemaal de goede dominantie van jouw hond, in ieder geval niet de natuurlijke.
Ook ben ik van mening dat een als een hond dominant is over de andere hond, en stuk stabieler is, omdat dat juist degene is die de 'roedel' moet begeleiden en veilighouden. Dus een hond die alle honden maar aanvalt en alles, is dus absoluut geen dominante hond.
BoGi schreef:sunny_l0ve schreef:@ Replay: Dan klopt het ook niet helemaal van jouw hond, want een teef is uiteindelijk de leider volgens mij. Dus dat is dan ook niet helemaal de goede dominantie van jouw hond, in ieder geval niet de natuurlijke.
Ook ben ik van mening dat een als een hond dominant is over de andere hond, en stuk stabieler is, omdat dat juist degene is die de 'roedel' moet begeleiden en veilighouden. Dus een hond die alle honden maar aanvalt en alles, is dus absoluut geen dominante hond.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiermee eens ben.
Ten eerste is de baas, nog altijd de teef en sluit de roedel met de reu.
Een reu hoort een teef niets te doen, tenzij trauma ervaringen aanwezig zijn.
Van nature gaat een reu en teef eigenlijk altijd goed.
Daarnaast is het zo dat als een hond dominant is naar alles en daarbij ook alles wil grijpen wat hij tegen komt, kan het meerdere dingen te maken hebben.
Kan zijn dat hij zich niet veilig voelt aan de lijn, daardoor "agressief" gedrag vertoont, waardoor de andere hond zich inhoudt, omdat die moet denken dat het een enge hond is.
Kan zijn dat hij niet de goede opvoeding heeft gehad --> Geen aanval.
Ik bedoel ermee, opvoeding die bij hem past.
Of een mega trauma ervaring.
Ik weet een hele goede ervaringsdeskundige wat trauma hondjes betreft...
Een van mijn andere honden is een teef die dit gedrag ook had...
en dit was trauma...
En het is eruit!!!!
Ben ik heel trots op!