Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:28

Ik heb een Jack russel en die heeft gewoon een halsbandje om. :D Mn schoonouders hebben een Sint Bernard en die heeft meestal een slipketting om met wandelen. gewoon voor de sier geloof ik, ja soms kan ze een beetje enthousiast zijn met andere honden (daarom heeft ze hem vooral om) en als ze dan trekt, hang je er achteraan haha. verder is ze een beetje oost-indisch doof maar luisterd verder wel redelijk. Maar ik heb ze beide eigenlijk bijna altijd loslopen...

anneliesdj

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:17

Hoe kan ze nu oost-indisch doof zijn en wel redelijk luisteren tegelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:22

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:42

jah, een Sint Bernhard met een gave ;)

Heeft vast dat flesje leeggedronken onder aan zijn halsbandje 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:24

c_alsemgeest schreef:
Hond van mijn ouders, (reusachtige bouvier) heeft altijd een slipketting om. Maar ze loopt altijd netjes naast je.
Ze kan best flink uitvallen naar andere honden, maar dan is een "aan de voet" genoeg en loopt ze meteen weer naast je (lees op je tenen :') )
Dus de ketting hangt eigenlijk altijd los... en als ik het zelf na zou gaan lijkt me dat lekkerder zitten dan een leren band :+

Tijdens het beleren hebben we wel heel veel met d'r te stellen gehad... bij het puberen kon ze echt gemeen worden en gaan borstelen :+ Maar dat heeft ze in extreem korte tijd goed afgeleerd, niet altijd even vriendelijk, maar wel duidelijk.
Tegen vreemden kan ze nog wel raar doen, maar dat is meestal als ze haar onverwachts benaderen oid.
Ze heeft van nature een dominantie probleem :')

Da's geen dominantieprobleem, da's gewoon onzekerheid.

Dat uitvallen is zelf belonend gedrag, iedereen reageert erop door een stap achteruit te doen, waardoor haar angst/onzekerheid minder wordt, en zo lost ze zelf haar probleem op. Fijn dat het al een heel stuk is verminderd, maar het is géén dominantie, heeft het niets mee te maken.

Mijn Tibeau is een Alpha-reu, en dominanter dan dat krijg je ze niet.
En die valt nooit uit, blaft hoogst zelden, is voor de duvel niet bang, en krijgt het voor elkaar andere honden te commanderen door een bewegingkje met zijn óór....... dát is dominantie. Die heeft al dat drama helemaal niet nodig, hij imponeert zo ook wel.

Een hond die het niet kan op de "nette" manier, en zich niet zeker voelt bij anderen, díe maakt een hoop herrie, om reacties af te dwingen......
de hond die uitvalt is degene die zijn paard alleen maar kan doen gehoorzamen door hem steeds te slaan en te dwingen en te trekken.
De hond die zijn oor beweegt, heeft van nature leiderskwaliteiten, zijn paard zal achter hem aan wandelen omdat het baasje zo geweldig is, en alles zo goed weet......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:33

Volledig met je eens Yamcha, een dominante hond hoeft niet gemeen te zijn, extreem te borstelen en al helemaal niet uit te vallen.
Je moet je hond juist zekerder van zichzelf maken, dan zal ze minder uitvallen en ook niet zo schrikken als mensen haar onverwacht benaderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:40

Ik zou echt willen dat dat fabeltje, dat een uitvallende, angstig-agressieve hond dominant is, de wereld uit werd geholpen. Het slaat werkelijk nergens op.

Het gros van de honden, waarvan wordt gezegd dat ze dominant zijn, zijn volkomen geschift. De honden die werkelijk dominant zijn, worden goedzakken en sullen genoemd :roll:

En die mensen, die er totaal niets van begrijpen, denken dan een hond op te kunnen voeden :roll:

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:08

Yamcha schreef:
c_alsemgeest schreef:
Hond van mijn ouders, (reusachtige bouvier) heeft altijd een slipketting om. Maar ze loopt altijd netjes naast je.
Ze kan best flink uitvallen naar andere honden, maar dan is een "aan de voet" genoeg en loopt ze meteen weer naast je (lees op je tenen :') )
Dus de ketting hangt eigenlijk altijd los... en als ik het zelf na zou gaan lijkt me dat lekkerder zitten dan een leren band :+

Tijdens het beleren hebben we wel heel veel met d'r te stellen gehad... bij het puberen kon ze echt gemeen worden en gaan borstelen :+ Maar dat heeft ze in extreem korte tijd goed afgeleerd, niet altijd even vriendelijk, maar wel duidelijk.
Tegen vreemden kan ze nog wel raar doen, maar dat is meestal als ze haar onverwachts benaderen oid.
Ze heeft van nature een dominantie probleem :')

Da's geen dominantieprobleem, da's gewoon onzekerheid.

Met raar doen doel ik ook niet op uitvallen... dat doet ze sowieso niet naar mensen.
Heeft ze ook nooit gedaan.
Ze probeerde bij vreemden altijd de kop in de nek te leggen om te overheersen of tegen ze aan te rijden.
Ook bij mensen deed ze dat. juist op een hele rustige manier waardoor de meesten niet eens doorhebben dat de hond iets 'verkeerd' doet. :')
uitvallen kan ze doen tegen sommige honden, dat is ws wel onzekerheid als ze aan de riem zit.
Maar zoals ik al zei, doet ze dit eigenlijk niet meer.
Alleen dus als er onbekenden binnenkomen die heel uitbundig begroeten oid, die wil ze meteen overheersen... eerst aanstaren, wordt er niets gezegd gaat ze proberen 'boven' hun te staan.
Wat dan natuurlijk meteen gecorrigeerd wordt door een van mijn ouders aangezien zij dat niet hoort te doen ;)
De mensen herkennen dit idd niet als verkeerd gedrag, juist omdat ze dat zo rustig blijft, maar wij herkennen dit wel.
Dus ervan uitgaan dat ik de definitie van een dominante hond niet ken is erg kort door de bocht :) :+
Ik ben opgegroeid met een IPO instructrice als tante die met haar bouviers meerdere malen wereld kampioen is geweest. Ik het voorrecht gehad vaak met haar mee te mogen gaan naar trainingen :D Waardoor ik veel heb gezien ;)
Een blaffende aanvallende hond zou ik ook nooit als dominant bestempelen... eerder als angstig en een die onderin de roedel zou eindigen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:07

anneliesdj schreef:
Hoe kan ze nu oost-indisch doof zijn en wel redelijk luisteren tegelijk :+

op de momenten dat ze dan iets interessants hoort, kan mevrouw wel luisteren ;)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:08

Mika7 schreef:
jah, een Sint Bernhard met een gave ;)

Heeft vast dat flesje leeggedronken onder aan zijn halsbandje 8-)

ken je die niet dan? Ken er wel meer met gave's ;) mn Jackie bijv. ziet altijd spoken :D

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:51

Citaat:
Een blaffende aanvallende hond zou ik ook nooit als dominant bestempelen... eerder als angstig en een die onderin de roedel zou eindigen.

De schijtert die wel blaft maar niet durft aan te vallen kun je als lager geplaatst zien.
De blaffert die voorop loopt en aanvalt echter is toch echt een doerak hoor, niks bang ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:59

ja idd... je moet het per situatie bekijken :)
Op het scherm uitleggen is toch altijd anders dan irl :D zo zonder intonatie :P

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:29

Mika7 schreef:
Citaat:

De schijtert die wel blaft maar niet durft aan te vallen kun je als lager geplaatst zien.
De blaffert die voorop loopt en aanvalt echter is toch echt een doerak hoor, niks bang ;)

Ik wilde hier ook al op reageren, onze hond heeft wel degelijk een behoorlijke, aangeboren dominantie over zich. Gaan wij met hem wandelen en komen wij honden tegen die los lopen en niet naar hem kijken of toenadering zoeken, is er niets aan de hand. Vaak doen wij hem bij andere reuen wel aan de lijn, geen probleem! Loopt er een andere hond aan de riem en kijkt deze hem aan, dan is hij bijna niet meer te houden omdat hij dat aankijken niet accepteert.

Met teefjes kan hij redelijk spelen, behalve als ze dominant zijn, dan blijft hij bij dat teefje en volgt haar tot ze de fout in gaat en slaat dan toe. Heel vervelend maar dat is er niet uit te krijgen, ook al zeggen sommige 'experts' van wel.

Met andere woorden, de aanvallende hond staat toch echt niet onderaan in de roedel, eerder bovenaan en hij bepaalt wat er gebeurt binnen de roedel!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:47

@ Replay: Dan klopt het ook niet helemaal van jouw hond, want een teef is uiteindelijk de leider volgens mij. Dus dat is dan ook niet helemaal de goede dominantie van jouw hond, in ieder geval niet de natuurlijke.

Ook ben ik van mening dat een als een hond dominant is over de andere hond, en stuk stabieler is, omdat dat juist degene is die de 'roedel' moet begeleiden en veilighouden. Dus een hond die alle honden maar aanvalt en alles, is dus absoluut geen dominante hond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:38

Mika7 schreef:
Citaat:

Er zijn genoeg schijterds die wel degelijk durven aan te vallen, je moet voornamelijk op de lichaamshouding letten, daaraan kun je snel genoeg zien of een hond al dan niet dominant of bang is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:41

Replay schreef:
Ik wilde hier ook al op reageren, onze hond heeft wel degelijk een behoorlijke, aangeboren dominantie over zich. Gaan wij met hem wandelen en komen wij honden tegen die los lopen en niet naar hem kijken of toenadering zoeken, is er niets aan de hand. Vaak doen wij hem bij andere reuen wel aan de lijn, geen probleem! Loopt er een andere hond aan de riem en kijkt deze hem aan, dan is hij bijna niet meer te houden omdat hij dat aankijken niet accepteert.

Met teefjes kan hij redelijk spelen, behalve als ze dominant zijn, dan blijft hij bij dat teefje en volgt haar tot ze de fout in gaat en slaat dan toe. Heel vervelend maar dat is er niet uit te krijgen, ook al zeggen sommige 'experts' van wel.

Met andere woorden, de aanvallende hond staat toch echt niet onderaan in de roedel, eerder bovenaan en hij bepaalt wat er gebeurt binnen de roedel!

Dit is ook te vaag, met de beschrijving die jij geeft kan het nog steeds een bange en/of onzekere hond zijn ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:18

Het aan de riem uitvallen heeft vaak te maken met terrotoriaal gedrag. Hond zoekt einde van de riem op (dus de grens van het terrotorium), gaat als een idioot tekeer, net als zijn baas, die geeft de hond ook volop aandacht door te mopperen en te schelden en de hond denkt "kijk, de baas steunt me ook" het gedrag wordt dus in stand gehouden sterker nog, het gedrag wordt verergerd.

Oplossing, gedragsdeskundige in schakelen en trainen met de gentle leader.
(ws. leren dat andere hond betekend naar de baas kijken en niet meer uitvallen, uiteraard dmv desensitisatie)
Je verandert dus de prikkel, de motivatie en daardoor heb je meeste kans op succes.
Laatst bijgewerkt door Mika7 op 15-05-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:20

anneliesdj schreef:
, dan blijft hij bij dat teefje en volgt haar tot ze de fout in gaat en slaat dan toe. Heel vervelend maar dat is er niet uit te krijgen, ook al zeggen sommige 'experts' van wel.

Waarom zou je het eruit moeten halen. Sociaal gezien is het welliswaar wenselijk, maar dit is wel typisch honden gedrag zoals het hoort ;)
Honden onderling weten heel goed hoe de kaarten geschud zijn. Mensen snappen er dikwijls geen jota van, maar dat is met zoveel dingen zo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:30

Mika7 schreef:
Citaat:

Heeft niks met dominant te maken.

Zo'n beest is totaal geschift. En nog suïcidaal ook :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:44

De slipketting is een hulpmiddel om je hond beter te corrigeren. Een opzich zelf staande oplossing is het zeker niet. Een hond went eraan als je hem niet corrigeert en in de ketting laat hangen. Gebruik je ketting dus alleen als je gaat trainen en anders gebruik je zijn halsband. Zeker met zoiets is het dat de aanhouder wint, blijven corrigeren en belonen. Misschien zijn cursusen een optie, ook om hem met andere honden om te leren gaan? Bovendien raakt ie zo lekker zijn energie kwijt. Succes ermee

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:32

anneliesdj schreef:
Replay schreef:

Dit is ook te vaag, met de beschrijving die jij geeft kan het nog steeds een bange en/of onzekere hond zijn ;)

Kijk, daar heb je er weer één, onze hond is een Tosa Inu! Als het goed is zegt dat je wat, anders eerst info opzoeken voor je gaat zeggen dat hij bang of onzeker kan zijn!

Van ons hoeft het er uiteraard ook niet uit, wij wisten wat we in huis haalden, maar op de hondentraining vinden ze dat hij onderdaniger mag, maar die hebben ook geen flauw idee wat voor hond het is en waarvoor ze gefokt zijn!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:10

Ook een Tosa Inu kan bang of onzeker zijn, als je denkt dat dat rasgebonden is kun je beter geen hond nemen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:14

Wildgirl schreef:
...Knip...

Jullie meningen gevraagd:
Wat gebruik je zelf en vooral, waarom?
Wat voor hond je hebt is wellicht ook wel handig om te weten.

Groetjes Manon

Hond: Maya Terreurmix kniehoogte.
Ben begonnen met een halsband, mevrouw vond het nodig om zo erg zichzelf op te hangen, dat ze bijna liep te kotsen.
Nadat ik haar 2 weken had, heb ik een tuigje gekocht, waarbij ze de druk op haar boeg kreeg. Dit hield haar wat in en ging verder super.
En ik ben na een half jaar haar te hebben op cursus gegaan, waardoor het nu nog beter gaat.
Ik hou het bij een tuigje, zij is het gewend en ik vind het zelf het vriendelijkst voor haar.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:24

sunny_l0ve schreef:
@ Replay: Dan klopt het ook niet helemaal van jouw hond, want een teef is uiteindelijk de leider volgens mij. Dus dat is dan ook niet helemaal de goede dominantie van jouw hond, in ieder geval niet de natuurlijke.

Ook ben ik van mening dat een als een hond dominant is over de andere hond, en stuk stabieler is, omdat dat juist degene is die de 'roedel' moet begeleiden en veilighouden. Dus een hond die alle honden maar aanvalt en alles, is dus absoluut geen dominante hond.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiermee eens ben.

Ten eerste is de baas, nog altijd de teef en sluit de roedel met de reu.
Een reu hoort een teef niets te doen, tenzij trauma ervaringen aanwezig zijn.
Van nature gaat een reu en teef eigenlijk altijd goed.
Daarnaast is het zo dat als een hond dominant is naar alles en daarbij ook alles wil grijpen wat hij tegen komt, kan het meerdere dingen te maken hebben.
Kan zijn dat hij zich niet veilig voelt aan de lijn, daardoor "agressief" gedrag vertoont, waardoor de andere hond zich inhoudt, omdat die moet denken dat het een enge hond is.
Kan zijn dat hij niet de goede opvoeding heeft gehad --> Geen aanval.
Ik bedoel ermee, opvoeding die bij hem past.
Of een mega trauma ervaring.

Ik weet een hele goede ervaringsdeskundige wat trauma hondjes betreft...
Een van mijn andere honden is een teef die dit gedrag ook had...
en dit was trauma...
En het is eruit!!!!
Ben ik heel trots op!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:55

BoGi schreef:
sunny_l0ve schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiermee eens ben.

Ten eerste is de baas, nog altijd de teef en sluit de roedel met de reu.
Een reu hoort een teef niets te doen, tenzij trauma ervaringen aanwezig zijn.
Van nature gaat een reu en teef eigenlijk altijd goed.
Daarnaast is het zo dat als een hond dominant is naar alles en daarbij ook alles wil grijpen wat hij tegen komt, kan het meerdere dingen te maken hebben.
Kan zijn dat hij zich niet veilig voelt aan de lijn, daardoor "agressief" gedrag vertoont, waardoor de andere hond zich inhoudt, omdat die moet denken dat het een enge hond is.
Kan zijn dat hij niet de goede opvoeding heeft gehad --> Geen aanval.
Ik bedoel ermee, opvoeding die bij hem past.
Of een mega trauma ervaring.

Ik weet een hele goede ervaringsdeskundige wat trauma hondjes betreft...
Een van mijn andere honden is een teef die dit gedrag ook had...
en dit was trauma...
En het is eruit!!!!
Ben ik heel trots op!

Welke ervaringsdeskundige is het? Want ik ben er naar 1 op zoek die mijn hond kan helpen (en mijn ouders). Want ik heb ook zo'n traumahond, alleen dan niet zozeer met uitvallen.