Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:41

Don_Zhivago schreef:
een hond hoort een kind niet te bijten, dat doen ze alleen als ze dominant zijn naar kinderen.. en dat was de jouwe, omdat die vroeger gepest is..
zelfde als volwassen honden met puppies... die horen elkaar ook niet te bijten.

Natuurlijk is het niet wenselijk dat een hond een kind bijt, maar dat hij dominant is naar kinderen, is vrij normaal. Daar kan de hond niets aan doen, hij ís zo en handelt daar dus naar. Het is aan de eigenaar om ervoor te zorgen dat hond en kind niet in een situatie komen dat de hond de leiding kan nemen.

Verder bijten/snauwen volwassen honden wel degelijk pups (af), dat is ook normaal en hoort bij de opvoeding.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:18

sevke schreef:
MISTRAL94 schreef:
Waarom is dit per definitie slecht? Beter een oppas adres (gebeurd tenslotte met kinderen ook) Dan dat ze hele dagen alleen thuis zitten.

Ik blijf bij mijn stelling : als je er niet zelf kunt op passen, moet je geen hond nemen. Ook als een hond de hele dag gedoemd is tot alleen thuis zitten, moet je geen hond nemen. Je kunt een hond niet met een kind vergelijken. Bij een kind is dit trouwens maar zeer tijdelijk. Kinderen gaan op een gegeven moment naar school. Een hond moet dan ZIJN HELE LEVEN van hier naar daar gesleurd worden. Een hond nemen is een keuze. Soms moet je eerlijk zijn tegenover jezelf en het dier en ervoor KIEZEN om géén hond te nemen.

Waarom kun je dat niet vergelijken? Voor beide moet je zorgen, voor beide ben jij verantwoordelijk.
Zo lang kinderen jong zijn blijf je gebonden aan oppas (danwel voor of na schooltijd)
Zou wat zijn als je nergens meer heen kunt omdat er een hond thuis is. Met jou insteek zal geen enkele hond meer een fijne thuis vinden. Er is geen mens die 24 uur per dag thuis kan zijn, bij honden Vork

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:08

Nee, ik stel niet dat je 24/u per dag bij je hond moet zijn, waar lees jij dat ? Dat concluderen uit mijn stelling is wel wat kort door de bocht. Je stelt zelf dat je zelf verantwoordelijk bent voor je hond. Dat klopt en daarom vind ik ook dat je een ander niet met de verantwoordelijkheid voor jouw hond mag opzadelen. Een hond is voor mij nog altijd een dier, en geen kind, en daarom kun je beide niet vergelijken ! Ik stel ook dat als je ELKE DAG je hond naar een oppas moet brengen, je dan geen hond moet nemen. Ik vind dat je een ander niet met de zorg voor JOUW hond moet opzadelen. Ik heb zelf 3 honden. Werk ook fulltime. Mijn honden zitten nooit opgesloten in een bench of ren overdag, gaan ook niet naar een oppasadres. Eén hond gaat mee naar kantoor. De andere twee blijven samen thuis. Ik ben twee halve dagen in de week met ze thuis, het weekend niet meegerekend. Ze beschikken over een veilig omheinde tuin van 1.5 ha en kunnen binnen in een verwarmde stal (zadelkamer) via een XL kattenluik. Wanneer we op reis gaan, nemen we de honden mee. Moest ik niet meer in staat zijn om op deze manier voor mijn honden te zorgen, ik zou ze herplaatsen.
Wat ik afleid uit het verhaal van TS, is dat de hond een dominante hond is. Thuis kun je dan perfect een roedelleider zijn, maar misschien is de oppasser dat niet ? In elk geval zijn kinderen niet in staat een roedelleider te zijn. Dat is allemaal heel verwarrend voor een hond, die dan bijt OMDAT DAT IN ZIJN NATUUR LIGT.
Heb net gisteren weer zo'n horrorverhaal met een oppashond gehoord. Mijn tante heeft een shi-tzu. Een dominant reutje. Toen ze op reis waren heeft hun zoon de hond opgepast. Hij heeft zelf ook een shi-tzu reutje. Op een onbewaakt moment heeft de oppashond hun eigen hond aangevallen. Hun eigen hond is heel erg toegetakeld. Na een operatie van ettelijke uren, waarbij verschillende DA trachtten zijn leven te redden, is het enige wat hij nog kan lichtjes met zijn staartje kwispelen. Zijn achterlijfje is verlamd. Hij krijgt nu een karretje met wieletjes om zich nog te kunnen verplaatsen.
Is dat de schuld van de opgepaste hond ? Neen. Dieren kennen niet zoiets als schuld. Hij heeft gehandeld volgens zijn instinct en om zijn dominantie positie te handhaven.

Ik blijf dus bij mijn stelling : "als je niet in staat bent zelf voor je hond te zorgen, neem dan geen hond "

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:22

Diablo schreef:
Don_Zhivago schreef:
een hond hoort een kind niet te bijten, dat doen ze alleen als ze dominant zijn naar kinderen.. en dat was de jouwe, omdat die vroeger gepest is..
zelfde als volwassen honden met puppies... die horen elkaar ook niet te bijten.

Natuurlijk is het niet wenselijk dat een hond een kind bijt, maar dat hij dominant is naar kinderen, is vrij normaal. Daar kan de hond niets aan doen, hij ís zo en handelt daar dus naar. Het is aan de eigenaar om ervoor te zorgen dat hond en kind niet in een situatie komen dat de hond de leiding kan nemen.

Verder bijten/snauwen volwassen honden wel degelijk pups (af), dat is ook normaal en hoort bij de opvoeding.

Een volwassen hond kan indd naar een pup grommen om ze te waarschuwen.. maar een volwassen hond hoort een pup niet meteen echt te bijten zonder waarschuwing.. dat hoort niet bij het gedrag..zowel.. dan hebben ze vaak een gedragsprobleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:24

Chiqa schreef:
Presies, helemaal mee eens, waarom neem je dan een huisdier?
En dan nog iets, als jou hond steeds wordt uitbesteed, hoe moet het arme dier dan ooit begrijpen
wat zijn roedelleider is, zo belangrijk in dit verhaal????

Creool kan je daar antwoord op geven hoe jij dit ervaart? Lachen

Ik quote mijzelf nog maar eens, kan je hier antwoord op geven Creool?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:25

en nog iets... niet elke hond is dominant naar kinderen.. dus het is niet normaal gedrag..

Als honden vanaf pups af aan goed getraind worden, staan kinderen boven de hond.. dit moet aangeleerd worden en is niet natuurlijk gedrag.. maar het kan dus wel..

dus dit is in dit geval, niet goed genoeg getraind bij deze hond.. dus is het in dit geval wel logisch dat de hond dominant naar kinderen is..

blijft het feit.. dat ik het heel naief vind dat je een hond waarvan je al weet dat hij niet echt gesteld is op kinderen.. wel alleen met kinderen laat..
wij zijn niet snel genoeg om het voor te zijn...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:36

Don_Zhivago schreef:
en nog iets... niet elke hond is dominant naar kinderen.. dus het is niet normaal gedrag..

Als honden vanaf pups af aan goed getraind worden, staan kinderen boven de hond.. dit moet aangeleerd worden en is niet natuurlijk gedrag.. maar het kan dus wel..

Dit is niet waar. Natuurlijk is niet iedere hond dominant naar kinderen, niet iedere hond is ook een alpha hond, iedere hond heeft andere ambities. Maar een dominante hond kan wel degelijk denken dat hij boven een kind staat en dat is volkomen normaal gedrag voor een hond. Dat jíj dat niet normaal vindt, ligt aan jouw denkwijze. Jij vermenselijkt een hond teveel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:38

sevke schreef:
Ik stel ook dat als je ELKE DAG je hond naar een oppas moet brengen, je dan geen hond moet nemen. Ik vind dat je een ander niet met de zorg voor JOUW hond moet opzadelen.

Wat een onzin. Als het geen problemen geeft, waarom dan niet? Er zijn zat mensen die ELKE DAG hun kind naar een oppas brengen. Dan zeg je toch ook niet dat die mensen maar geen kinderen hadden moeten nemen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:40

Don_Zhivago schreef:
Een volwassen hond kan indd naar een pup grommen om ze te waarschuwen.. maar een volwassen hond hoort een pup niet meteen echt te bijten zonder waarschuwing.. dat hoort niet bij het gedrag..zowel.. dan hebben ze vaak een gedragsprobleem

Nu zeg je dat een volwassen hond niet zonder waarschuwing een pup mag bijten, dat zei je eerder niet. Je zei eerder dat een volwassen hond geen pups bijt en dat is dus niet waar.
Toen ik een pup bij mijn honden had, is ze best wel eens gebeten door mijn volwassen honden hoor. En die zijn echt niet gedragsgestoord. Wel is de pup opgegroeid tot een hond die haar plek kent.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:43

Diablo schreef:
sevke schreef:
Ik stel ook dat als je ELKE DAG je hond naar een oppas moet brengen, je dan geen hond moet nemen. Ik vind dat je een ander niet met de zorg voor JOUW hond moet opzadelen.

Wat een onzin. Als het geen problemen geeft, waarom dan niet? Er zijn zat mensen die ELKE DAG hun kind naar een oppas brengen. Dan zeg je toch ook niet dat die mensen maar geen kinderen hadden moeten nemen?

zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind inderdaad ook dat als je geen tijd kunt vrijmaken voor je kinderen, dat je dan ook geen kinderen moet "nemen". Lachen
Het is trouwens niet erg terecht om hier te stellen "als het geen problemen geeft". In het geval van TS geeft het wel een probleem. Haar hond heeft een kind gebeten. Als jij dat geen probleem vindt, mij goed, maar ik vind dat wél een probleem.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:56

Sevke, daarom zei ik ook: áls het geen problemen geeft. Daarmee doelde ik dus overduidelijk níet op de TS, die hond geeft problemen met kinderen, dus die moet niet bij kinderen geplaatst worden.

maar inderdaad, zoveel mensen, zoveel meningen. Ik blijf daarom ook thuis en ben fulltime moeder (van mijn kinderen én mijn honden Knipoog ).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:02

petje af, dan ! Haha! Ik werk wél fulltime, maar het is met man en moeder zo geregeld dat er altijd iemand is voor de kinderen én de honden, zonder dat ze "op verplaatsing" moeten Knipoog

Maar dat wilde ik dus ook zeggen : ik ga niet beweren dat een oppasadres voor je hond(en) niet kàn werken, voorbeelden genoeg waar het wél werkt, maar in de meerderheid van deze gevallen nemen de mensen een hond zonder er over na te denken, dan blaft het beest de ganse dag in de tuin terwijl ze uit werken zijn, of graaft de planten uit, of bijt alles stuk, en moet het maar naar de oppas en ja, dan gebeuren er dus ongelukken.

Mensen zouden zich veel meer moeten bezinnen vooraleer ze een hond (of een kind, of een paard) nemen...dat wou ik vooral bedoelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:05

Vaak is het dier er al wat jaren en dan ga je oppeens werken dat kan natuurlijk ook, maar er zijn wel mensen die inderdaad makkelijk een dier nemen en denken als ik ooit ga werken dan zie ik het wel weer.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:12

Een driejarig kind kan oorzaak en gevolg nog niet overzien. ik vind het nogal onverantwoord om een hond waarvan bekend is dat het een slechte ervaring heeft met kinderen en daardoor kans op agressie, bij kinderen te laten. Je kunt van die kinderen nog niet verwachten dat ze echt van de hond afblijven (is ook gebleken) en ook beetje raar, zo'n leuk aaibaar dier in je buurt maar mag je niet aankomen...

Dit had voorkomen moeten worden, de hond is niet geschikt om met kinderen te vertoeven.
Mijn advies zou dan ook zijn, voortaan niet met de loslopende hond bij loslopende kinderen.

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:27

misschien een optie om toch de hond in een bench te doen als de oppas kinderen er zijn.
ter bescherming voor beiden.

een 3 jarige ziet het gevaar nog niet, die denkt, ahh hondje lief, hondje aaien en ondertussen hangt die over de hond heen om te knuffelen.
voor een hond komt dat dominant over. deze hond heeft al een nadelig verleden met kinderen en heeft op dat gebied dus al een kort lontje.
in deze situatie vind ik het onverantwoordt dat de hond en kind los rondlopen, die zullen ten alle tijde of onder begeleiding of apart van elkaar moeten zijn.

ik zou toch eens denken aan heropvoeding voor deze hond, ga eens met een goed gedragsterapeut praten .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:33

sevke schreef:
Mensen zouden zich veel meer moeten bezinnen vooraleer ze een hond (of een kind, of een paard) nemen...dat wou ik vooral bedoelen.

Hier ben ik het uiteraard helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:49

Bedankt voor de PB Creool alleen jammer van de toon, je onderschrift had me al genoeg moeten zeggen eigenlijk.....Met jou valt iig niet te discussieren en dat vind ik best opmerkelijk want jij opent toch immers een topic met de vraag "wat nu mijn hond heeft een kind gebeten?"

Mijn hond heeft niet gebeten hoor, anders zou ik wel open staan voor commentaar. Ik wil je nog een ding meegeven en hoop dat ej dit wel voor jezelf in wil zien; neem alsjeblieft het advies aan van bv je trainer of hondenschool als je bereid bent hier naar toe te gaan.
Zou je het leven van jou hond kunnen besparen en het leed wat je een ander mens,dier of kind aan zou kunnen doen.
Nogmaals dit is geen kleinigheidje.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:39

Diablo schreef:
Don_Zhivago schreef:

Dit is niet waar. Natuurlijk is niet iedere hond dominant naar kinderen, niet iedere hond is ook een alpha hond, iedere hond heeft andere ambities. Maar een dominante hond kan wel degelijk denken dat hij boven een kind staat en dat is volkomen normaal gedrag voor een hond. Dat jíj dat niet normaal vindt, ligt aan jouw denkwijze. Jij vermenselijkt een hond teveel.

Je moet een alpha mens zijn.
In geen één gezin moet de hond alpha zijn.. dmv training kan je de hond minder dominant maken..
de hond staat in een gezin onder de mens.. zo simpel is het..
Helaas is het niet altijd zo. omdat sommige mensen hun hond niet kunnen opvoeden..

en ik vermenselijk een hond helemaal niet te veel... je moet niet zo snel klaar staan met je conclusies... ik ben dierenarts-assistent en honden trimster.. daarbij heb ik heel veel geleerd over honden.. dus ik klets echt niet uit mn nek..

Ik ben de baas, en niet mijn hond

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:41

Chiqa, je stelde de vraag dan wel niet aan mij, maar ik wil er wel graag op reageren. Je wil nl. weten hoe het arme dier moet weten wie zijn roedelleider is als hij steeds bij een ander is.
Ik denk dat dat geen problemen hoeft te geven. Ik heb ook een (behoorlijk dominant) hondje wat geregeld door mijn ouders verzorgd wordt (als wij op vakantie zijn bijv.), maar hij weet drommels goed wie de baas is als wij weg zijn en dat is hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:46

Diablo schreef:
Chiqa, je stelde de vraag dan wel niet aan mij, maar ik wil er wel graag op reageren. Je wil nl. weten hoe het arme dier moet weten wie zijn roedelleider is als hij steeds bij een ander is.

Bedankt voor jou antwoord op mijn vraag, jij heb hem iig goed begrepen zonder je aangevallen te voelen. Het is namelijk zo ik ben hier gewoon nieuwsgierig naar.
Zie dat een hond vaak in een gezin naar één persoon trekt, en dat hij daar ook naar wil luisteren.
Daarom ben ik nieuwsgierig wat dit doet met een hond die met regelmaat in een ander gezin terecht komt. Wie hij dan als uiteindelijke baas zal zien.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:47

ik vind een oppas ook niet echt een probleem hoor... mits deze maar op de zelfde manier om gaat als de eigenaar zelf..

consequent, en dominanter dan de hond... dan is er niks aan de hand.. dingen die hij thuis niet mag, goed bespreken met degene die oppast...

ik heb liever dat mensen een oppas zoeken, dan hun hond in pension gooien..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:48

Don_Zhivago schreef:
Je moet een alpha mens zijn.
In geen één gezin moet de hond alpha zijn.. dmv training kan je de hond minder dominant maken..
de hond staat in een gezin onder de mens.. zo simpel is het..
Helaas is het niet altijd zo. omdat sommige mensen hun hond niet kunnen opvoeden..

en ik vermenselijk een hond helemaal niet te veel... je moet niet zo snel klaar staan met je conclusies... ik ben dierenarts-assistent en honden trimster.. daarbij heb ik heel veel geleerd over honden.. dus ik klets echt niet uit mn nek..

Ik ben de baas, en niet mijn hond

Ik stel ook niet dat een hond in een gezin een alpha hond moet zijn. Ik zeg dat niet iedere hond het in zich heeft een een alpha hond te zijn, dat iedere hond andere ambities heeft. Dus niet iedere hond zal zich in het gezin boven kinderen voelen staan.
Maar er zijn even zoveel honden die dat wél doen en dat is niet abnormaal gedrag en wil ook niet zegggen dat je je hond niet op kunt voeden. Dat is het je kunnen verplaatsen in hoe een hond denkt en dát kunnen heel veel mensen niet, waardoor je dus vaak problemen krijgt.

Dat jij dierenartsassistent en hondentrimster bent, wil natuurlijk niet zeggen dat je de wijsheid in pacht hebt. Die heb ik uiteraard ook niet, maar ik heb al tientallen jaren honden, waarvan zeker de laatste tien jaar een roedel van meerdere honden bij elkaar en dan ook nog niet de makkelijkste rassen en ik zie gewoon dat het anders gaat.

En ik ben bij mij thuis ook de baas hoor (hoewel mijn man er wel eens anders over denkt Haha! ).
Laatst bijgewerkt door Diablo op 02-01-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:52

haha je man wilt de baas zijn Lachen..

nee ik snap je punt wel.. maar karakter van honden is altijd lastig.. de laatste 2 jaar verdiep ik me heel erg in honden gedrag, wil dat ook gaan studeren..
ik zeg ook niet dat ik echt de wijsheid in pacht heb.. maar de hond als individueel begrijp ik wel aardig vind ik zelf..
Een roedel is altijd anders.. dan komt de echte aard van de hond pas naar boven, want het is een roedeldier, nog steeds...

Maar bij mij in de kliniek komen geen hele roedels binnen helaas.. dus daar kan ik niet zo veel over zeggen Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:54

Chiqa, mijn honden (ik heb er 4, helaas, kortgeleden is één van onze Dobers overleden) worden dus allemaal verzorgd door mijn ouders, omdat zij onder hetzelfde dak (niet in dezelfde woning) wonen. Als wij weg zijn, komen mijn ouders dus vaak naar ons huis en leven met de honden.
Bij mijn ouders mogen ze sommige dingen wel (zoals schooien aan tafel, wat dus ook beloond wordt) en als we dan weer terug komen, staan alle honden om de tafel heen, te wachten tot wij ze wat geven. Wij geven ze dus niets en een dag of wat later is dat weer duidelijk. We lachen er altijd om als we zien wat voor gewoonte ze in die korte tijd hebben aangeleerd. Maar met duidelijkheid van onze kant is dat zo weer afgeleerd hoor, geen enkel probleem.
De honden zijn idolaat van mijn ouders, maar als wij er weer zijn, is het meteen weer duidelijk. Wíj nemen de leiding en de honden accepteren dat zonder morren, ik heb er echt nog nooit problemen mee gehad.

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:56

Don_Zhivago schreef:
haha je man wilt de baas zijn Lachen..

nee ik snap je punt wel.. maar karakter van honden is altijd lastig.. de laatste 2 jaar verdiep ik me heel erg in honden gedrag, wil dat ook gaan studeren..
ik zeg ook niet dat ik echt de wijsheid in pacht heb.. maar de hond als individueel begrijp ik wel aardig vind ik zelf..
Een roedel is altijd anders.. dan komt de echte aard van de hond pas naar boven, want het is een roedeldier, nog steeds...

Maar bij mij in de kliniek komen geen hele roedels binnen helaas.. dus daar kan ik niet zo veel over zeggen Lachen

gedrag is ook wel ras afhankelijk, een terrier staat over het algemeen bekend als dominanter dan bv een spaniel.
ieder ras heeft zijn eigen specifieke eigenschappen, wat ook geen 1 hond hetzelfde maakt, de richtlijnen zijn hetzelfde in de opvoeding, maar ieder individu zal apart bekeken moeten worden.
dat merk je op je trimtafel ook. aan die ene individu kan je wel merken hoe hij in de roedel /rangorde staat. bij binnekomst met de baas weet ik al hoe een hond zal zijn op de tafel.
ik heb een trimsalon en ik fok zelf cocker spaniels, bezit een roedel van 12 honden waar een duidelijke rangorde heerst. en waar de honden ook duidelijk weten wie de alpha is, en dat ben ik en dat weten ze donders goed.

als de oppas hier is, en die behandeld ze op dezelfde manier als ik doe, werkt dat toch net effe anders. ze zullen wel gehoorzamen hoor maar niet op die manier zoals ze dat bij hun echte alpha doen.

gedrag is een complex gegeven wat je niet 1 2 3 even kan lezen.
ik heb nu 15 jaar geleden de gedragscursus gedaan, stage gelopen bij gedragstherapeuten, zelf les gegeven op een KC en leer nog steeds iedere dag bij uit de praktijk.

ik kan voor de hond en eigenaar in kwestie maar 1 ding adviseren en dat is om naar een goede gedragtherapeut te gaan en er samen aan te werken dat de hond weer vertrouwen krijgt. het meeste bijtgedrag komt overigens voort uit onzekerheid/angst en niet uit agressie.