[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:24

Dat is het verschil dat ik bedoelde inderdaad. Het gaat vooral om de werkdrive. Labradors en bijvoorbeeld Cockers kunnen ontzettend druk zijn maar toch op een andere manier dan Border Collies of andere werkhonden.

In het geval van de vraagsteller zou ik dus niet direct gaan voor een werkhond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:37

De opmerking dat kleine honden rustiger overkomen dan grote ben ik het ook helemaal niet mee eens.

Ook vind ik dat de retrievers gemakkelijk worden aangeraden als eerste hond. Ergens begrijp ik dat wel, maar helaas zijn met name de labradors voor veel mensen ergerlijke honden als gevolg van gebrek aan opvoeding. Deze honden worden zo stront vervelend bij gebrek aan duidelijke grenzen (en te weinig beweging), en het is toch vaak voor "beginners" best lastig om duidelijk en consequent op te voeden.
Ik zou dus willen zeggen: denk ook niet te makkelijk over de retrievers.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:10

FjordHorse schreef:
Bwa neen, springers zijn doorgaans erger. In de zin van, ze moeten ècht nog meer hun bezigheid hebben en duidelijke baas nodig. Cockers zijn dan net iets meer van het type "mooi, leven is mooi lalala" terwijl springers net iets harder willen werken en iets minder huishond zijn in mijn ogen. Heb al veel springers gezien met gedragsproblemen omdat die geen functie hadden. Eens honden in kwestie op jachttraining gingen vb, stopten gedragsproblemen bijna "vanzelf" en ware het fijne huishonden.
Heb 1 springer gehad omdat ik dacht dat die vacht beter zou zijn, maar ik vond ze veel energierijker en nerveuzer. Ook de andere honden uit dat nest (en de ouders) waren eigenlijk zo.

ohh op die manier. Ik snap wat je bedoelt, maar dat is dan meer dat ze werkhonden zijn die dus aan het werk moeten. Maar verder vind ik ze niet drukker in de zin van springerige, beweeglijke of onrustige honden.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:19

Als ze niet mogen werken, worden ze springeriger, beweeglijker en veel onrustiger ;) Net als elke werkhond

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:20

Nikass schreef:
De opmerking dat kleine honden rustiger overkomen dan grote ben ik het ook helemaal niet mee eens.

Ook vind ik dat de retrievers gemakkelijk worden aangeraden als eerste hond. Ergens begrijp ik dat wel, maar helaas zijn met name de labradors voor veel mensen ergerlijke honden als gevolg van gebrek aan opvoeding. Deze honden worden zo stront vervelend bij gebrek aan duidelijke grenzen (en te weinig beweging), en het is toch vaak voor "beginners" best lastig om duidelijk en consequent op te voeden.
Ik zou dus willen zeggen: denk ook niet te makkelijk over de retrievers.

dit is ook waar, heb me ingehouden met deze opmerking te maken maar ben blij dat jij dat doet.
Echter, elke eerste hond zal een uitdaging zijn, maar als je er meteen duidelijk mee bent en ze genoeg beweging geeft, dan is een labrador geen slechte optie. Hangt ook van de persoon zelf af. Er zijn mensen die 40 jaar honden hebben en nog niet weten hoe het eigenlijk wèl moet.
Retrievers zouden tegenwoordig nerveuzer zijn dan vroeger, dus ik vind ze niet meer zo perfect als eerste hond.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:48

Retrievers worden inderdaad vaak als eerste, 'makkelijke' honden aangeraden. Maar in de situatie van de vraagsteller vind ik ze daar ook wel bij passen. Wandelen, middelgrote hond, korte vacht. En ik heb niet het idee dat de vraagsteller niet weet wat ze gaat doen en maar 'gewoon' een hond neemt.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:33

Nee idd.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:33

Heel erg bedankt voor de informatie iedereen! :)
ik vind het overigens geen probleem om tijd te besteden aan de vacht ik vind het best leuk om zo af en toe eens een goede borstel of was beurt te geven, maar ik wil er niet dagelijks uren op willen borstelen.
Wat betreft beweging en over het consequent dat komt wel goed, wij hebben de grote bossen om de hoek en waar mijn verzorgpony staat zijn ook heel veel bossen waar hij mee naar toe zou kunnen, ook zou ik er graag verschillende trainingen mee willen gaan doen!

Verder ben ik wel erg blij dat iedereen de retrievers eigenlijk wel aanraad! Ik ben namelijk al erg verliefd op ze geworden (vooral de nova scottia duck tolling retriever <3 ), dan weet ik ook zeker dat ik ze niet uit hoef te sluiten als eerste echte hond!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:42

Aan een Nova Scotia aanraden heb ik ook gedacht. Lijkt me een goede keuze maar vergt wel wat inlezen en voorbereiden. Makkelijk zijn ze niet namelijk en ze hebben een vrij grote behoefte aan een taak. Maar zoals ik het lees komt het helemaal goed bij jou :D

Edit: mocht je eens andere rassen willen ontdekken is het kanaal 'Dogs 101' op Youtube aan te raden. Staan behoorlijk wat rassen op met een filmpje en wat informatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:32

Goed, nog maar een keer een lijntje uitwerpen :).

Inmiddels al bijna een jaar intens gelukkig met mijn Weimpie :+:. Toch kriebelt het wel om er een tweede hond bij te nemen, als ik zie hoe heerlijk hij speelt met zijn vriendjes van de hondenschool, dan gun ik hem dat. Ik ben heel actief met Boor, ik volg gehoorzaamheidstraining, die behendigheid en jachttraining. Verder fietsen en wandelen we dagelijks. Een eventuele tweede hond zal sowieso ook op gehoorzaamheidstraining gaan. Het is afhankelijk van de hond wat er dan nog bij komt.

Nu ben ik heel langzaam aan het kijken naar een tweede hond voor erbij. Wat zijn mijn 'wensen':

- Geen Weimaraner of gelijksoortige hond qua grootte, hond moet dus kleiner zijn, liefst een formaat dat leuk op de fiets mee te nemen is;
- Jachthond, waakhond, gezelschapshond, het maakt me niet uit, als het maar een sociaal ras is;
- Liefst kortharig, krullen mag ook;
- Liefst een ras dat lekker relaxed is, maar het ook leuk vindt te werken (bijv. Obedience of Agility);
- Géén Border collie of vergelijkbare honden, geen pinchers, Chihuahua's en andere keffers.

Zelf ben ik heel erg weg van ruwharige teckels. Ik heb er in mijn jeugd al een aantal gehad, en ik vind ze prachtig. Helaas zie ik tegenwoordig maar weinig teckels waar ik warm van word (te lange rug, te krom op de poten, geen mooie vacht), tevens ben ik bang dat Boor te intensief is voor zo'n kleinere hond (ervaringen daarmee zijn welkom!).

Ik ben heel benieuwd waar jullie mee komen. Mijn ideale tweede hond is stiekem toch wel tussen een formaat dwergteckel en Engelse springer in, denk ik. Maar alle suggesties, tevens ervaringen met tweede hond introduceren, zijn welkom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:33

Overigens zou ik liegen als ik zeg dat ik geen Weim of bijv. Vizsla als tweede hond zou willen. Dus de grootte van de hond is niet leidend :o.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:41

Ik denk direct aan een Jack Russel of bodeguero. Is een gedegen speelmaatje voor je weim maar kan ook in een fietsmand. Heeft kort haar en willen wel graag wat te doen hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:45

Een JR ga ik niet aan beginnen, daar heb ik helemaal niks mee. De Bodeguero ga ik bekijken, die ken ik niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:09

Een Boston Terriër zou misschien bij jou passen. Ze trekken misschien op het eerste gezicht niet je aandacht maar qua karakter zijn ze echt super leuk!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:12

Een border terrier San87? Bij ons op de KC kon er één aardig meekomen in de agility!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:35

Een Boston terrier is niet mijn ding. De Border terrier vind ik wel erg leuk en zou zeker een optie kunnen zijn :).

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:48

Ik zou ook zeggen een border terriër, een corgi, of een middenslag poedel. Eigenlijk past er zoveel bij wat je doet :).

Welke karaktereigenschappen zie je het liefst?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:54

Goede vraag. De karaktertrekken waar ik niks mee heb zijn neurotische trekjes, extreem fixeren (zoals bordercollies dat zo goed kunnen), extreem waken of beschermen en terughoudendheid op het angstige af.

Verder maakt het mij niet zo heel veel uit, met een Weim ben je wel wat gewend, laat ik het zo zeggen :').

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:06

Wij hebben naast een oude Franse briard een ruwharige dwergteckel genomen.
Bewust gekozen voor een klein ras met wel een 'groot' karakter.
Het is een geweldige combi <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:18

mirim schreef:
Wij hebben naast een oude Franse briard een ruwharige dwergteckel genomen.
Bewust gekozen voor een klein ras met wel een 'groot' karakter.
Het is een geweldige combi <3

Heb jij niet het idee dat de grote de kleine verplettert? Hoe gaat dat in het spelen?

Een ruwharige dwergteckel is wel mijn droomhondje, namelijk.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:27

Een Beagle misschien?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:28

Boris zijn beste vriend is een beagle, maar zelf zou ik niet snel een beagle nemen. Het is wel door m'n gedachten gegaan, maar toch maar niet.

Ik wil een hond die alleen kan blijven als het nodig is, en Beagles staan er niet bekend om daar goed in te zijn :P.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:17

Bovendien heb ik van beagle liefhebbers gehoord dat dit ras een pathologisch lage levensverwachting heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:23

Kuggur schreef:
Bovendien heb ik van beagle liefhebbers gehoord dat dit ras een pathologisch lage levensverwachting heeft.

Is het zo erg :oo ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:41

Ik heb horen beweren niet veel ouder dan zo´n acht jaar. Als dat klopt vind ik dat pathologisch laag. Een hond in die, vrij normale grootte en uiterlijk (geen kortsnuit etc) zou imo makkelijk gemiddeld twaalf moeten halen.

Edit, heb die bewering een gegoogled (moet je altijd eerst doen natuurlijk ;) ), en het schijnt niet waar te zijn, meeste sites geven veel hogere levensverwachting aan dan die acht.