[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:30

Macchiato schreef:
Enorm zenuwpezen zijn niet aan mij besteed. Tevens word ik helemaal kriegel van fixerende types a la border collie :')

Als je geen schapen hebt heb je ook geen bordercollie nodig .
Als je wél schapen hebt is de fixatie daarop en niet op jou, en dus niet om kriegel van te worden ;) .

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:42

Tinkermuts schreef:
Ik deel die mening niet. Heb en had stuk of tien flatcoateds in m'n uitlaatservice en geen van hen zenuwachtige honden vind ze juist sportief, sociaal en vriendelijk. Vriendin van me loopt met haar toller btw nl kampioenschap doggydabce en daarnaast doet ze jacht GG1 en behendigheid met het hondje. Die kan dat makkelijk aan.

Ik heb het wel bij veel flatcoateds gezien. Ik vond ze wat nerveus en ook (zeer)druk ogen. Maar daarom gaf ik ook alleen aan wat mijn ervaring is. Bij anderen, zoals bij jou, is de ervaring anders. Daarom gaf ik ook aan er gewoon naar te kijken/informeren.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:52

Stoof schreef:
Machiato: Voor wat jij wil is een hele resem hondenrassen geschikt, je hoeft echt geen border of mechel (welke ook niet altijd hondvriendelijk zijn) te hebben om agility enzovoort te doen. Wat dacht je van een cocker spaniel? Lekker chill, maar wel actief genoeg om verschillende hondensporten te doen. Een Border terrier is ook een leuke optie. :)

Er zijn inderdaad veel rassen geschikt, maar zoals ik al zei: zie door de bomen het bos niet meer :')

Tot nu toe vind ik de australian cattle dog en de Kelpie nog wel het interessantste. Maar de ACD zal nog even wat verder onderzoek behoeven. Wil sowieso van beide rassen bij een fokker op bezoek.

FjordHorse

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:07

Uhm "enorme zenuwpezen zijn niet aan me besteed" zeg je... schrap Kelpie dan maar van je lijst. Ze zijn reuzeleuk maar heul actief... onderschat ze niet. Ze kunnen eveneens dat "staren" zoals een BC hebben. Let dus goed op uit welke ouders je je pup haalt en kies een pup die qua karakter bij je past en niet qua schattigheid.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:01

Wij hadden twee cattle teven, waarvan we er helaas één hebben moeten herplaatsen vanwege extreme rangordegevechten. Het herplaatste teefje was de meest stabiele, daar heb ik nooit problemen met andere honden mee gehad ondanks dat het een dominante tante was. De teef die we nog hebben is een beetje angstig, en valt daardoor wel eens uit naar vreemde honden. Maar ze is wel heel goed te trainen. Verder allebei superhonden, en retesnel en behendig voor de agility. Dat is niet te vergelijken met een retriever of een spaniel.
Als je serieus aan behendigheid wil gaan doen, dan is het zeker de moeite om te onderzoeken of dit ras bij je past. Ze zijn ook heel trouw, zonder echt eenkennig te zijn, en erg lief. We hebben hier met een bloedend hart van Luca afscheid genomen. Gelukkig heeft ze echt een superhuisje gekregen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:02

@sammyoo: hoe zijn cattles verder qua gedrag? Is er een ras waar ze mee te vergelijken zijn?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:14

Pfoeh, niet vergelijkbaar met andere honden die ik heb gehad, maar ik denk dat ze een beetje herder-achtig zijn. Ze zijn erg gehoorzaam, goed te trainen, aanhankelijk, rustig in huis, maar erg fanatiek als ze aan het werk gaan. Luca was best waaks, Foxy niet. Als je ze naar je paarden meeneemt, moet je er veel aandacht aan geven dat ze je paarden niet gaan 'heelen'. Als je ze hun gang laat gaan, dan gaan ze happen in snuiten en kogels van de paarden. Dat zit er echt in maar ze zijn gehoorzaam genoeg om te leren dat het niet mag.
Ik zal eens wat foto's van ze plaatsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:18

Voor de soulmate die je zoekt en waar je actief mee wil sporten heb je imo een herdershond nodig :) Ik bedoel, je wil toch wel eens een wedstrijdje winnen ook... ;)
Ik denk daarbij aan de Hrvatski, kroatische herdershond.
Cattles zijn imo niet altijd zo makkelijk met andere honden

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:21

Want als je naar de geschiedenis van de ACD gaat kijken zijn dingo's en bull terriërs gebruikt om het ras te creëren. Wat kan je daar nu nog van merken?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:28

Luca
Afbeelding

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:28

De flatcoats die ik ken die nerveuzig zijn, zijn de honden waar gewoon te weinig mee word gedaan.
De flatcoats die ik ken die wel voldoende mogen doen zijn vrij relaxed

En ik ga het weer doen..... kijk eens naar de poedel.
Weet niet hoe ze zijn voor canicross enzo maar behendigheid en lekker wandelen, jachttraining, fietsen, vul maar aan daar zijn ze echt wel voor in.
Daarnaast zijn het over het algemeen hele vrije vriendelijke goed opvoedbare en trainbare honden
Vriendelijk naar soortgenoten andere huisdieren en mensen

En tuttig kwa vacht heb je zelf in de hand... gewoon kort recreatietoilet en gaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:34

Foxy
Afbeelding

Afbeelding

Hoewel Foxy een volle ACD is, is ze qua uiterlijk niet erg rastypisch. Qua karakter is ze echter een cattle volgens het boekje. Ze is ook sneller dan Luca.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:35

Ook een poedel zal niet zo snel in de behendigheid zijn.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:59

Poedels kunnen aardig goed in behendigheid zijn hoor, je moet ze gewoon weten hoe te motiveren en trainen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:04

Maar moet je als eerste hond dan gelijk een sporttopper willen?
Vaak zijn de uitblinkers ook wel de honden waar je hard aan/mee moet werken omdat ze zich anders vervelen, zelf gaan invullen, creatief worden etc etc.

Een poedel zal in behendigheid echt wel leuk mee kunnen komen. Het zijn gewoon hele fijne actieve honden als je ze niet spekkig voert.
En idd een kwestie van de juiste ingang weten te vinden...

Als je zeker weten fanatiek wedstrijden wil gaan draaien en daar absoluut continu eerste plaatsen wil draaien is het een ander verhaal.
Maar als de hoofdzaak soulmate/huishond waar je flink actief mee kunt zijn en veelzijdig aan de slag wil. Dan moet je dat soulmate en huishond stukje prioriteit geven
En dan raad ik een hele fanatieke sport/werkhond af,

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:41

Macchiato schreef:
Want als je naar de geschiedenis van de ACD gaat kijken zijn dingo's en bull terriërs gebruikt om het ras te creëren. Wat kan je daar nu nog van merken?

Dingo's? Weetje zeker dat dát geen bakerpraatjes zijn? Dit ras is niet eens in Australië ontstaan...

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:16

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:45

Sammyoo schreef:
Ook een poedel zal niet zo snel in de behendigheid zijn.

Daar zijn mijn trainers het echt niet mee eens ;) ik train als een van de weinige met een poedel (grote dwerg, schofthoogte rond de 34.5 cm) en ze is toch echt wel een hele snelle. Ze is toch echt wel een stuk sneller dan een heel aantal borders op de club ;)

Afbeelding

Verkijk je wel niet in het kamwerk. Ik trim haar zelf en scheer haar toch wel 1 keer per maand of 1.5 maanden. En dan elke 2 weken de snoet en voetjes scheren (vind ik fijner). En het liefst tussendoor nog kammen.
Ik heb aan haar een stuk meer werk dan dat mijn ouders met de bearded collie hebben. En die is een stuk groter en heeft meer haar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:57

Jij hebt het nog vrij lang, ik ken er aantal die krojgen gewoon 6 a 9 mm scheerbeurt en dan de kop en oren wel langer en pluimpje op de staart en dan heb je er bijna geen werk aam verder :)
Maar dat moet je maar net mooi vinden natuurlijk.
Iets meer haar zoals de jouwe ziet er ook wel heel geinig uit

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:08

Macchiato, Ik heb een ACD waar ik agility, flyball en gehoorzaamheid mee doe (voor mijn dame is 1 sport niet voldoende :+ ). Bovendien trainen we om een trektocht van +-30 km per dag te doen. Dit om even aan te geven hoeveel beweging en uitdaging deze honden nodig hebben. Je geeft aan geen hond te willen die zich op jou fixeert. Laat dat nou net zijn wat de ACD het liefste doet. ;) Het grootste probleem dat ik heb bij de agility met mijn ACD is dat ze niet kijkt waar ze loopt omdat ze te druk bezig is naar mij te kijken. Verder zou ik ze ook niet aanraden als eerste hond. Ze reageren nog erg instinctief en kunnen heel fel uit de hoek komen. Ze hebben veel nood aan persoonlijke ruimte en zullen andere honden die te druk in hun cirkel komen genadeloos corrigeren. Dut zorgt ervoor dat je steeds moet uitkijken bij andere honden. Deze is misschien ook wel interessant te lezen: http://www.dogplay.com/LaughingDogPress/ACD_1.html

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:07

Kuggur schreef:
Macchiato schreef:

Dingo's? Weetje zeker dat dát geen bakerpraatjes zijn? Dit ras is niet eens in Australië ontstaan...

De cattle is in Australie ontstaan omdat men daar behoefte had aan een hond die kon helpen om de grote kuddes koeien te helpen drijven. Je kan aan het uiterlijk van de cattle nog steeds goed zien dat er destijds dingo doorheen is gekruist.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:10

Dit vind ik zo'n leuk filmpje! https://www.youtube.com/watch?v=Ec2SqqkOJVs

Ik lees vaak dat mensen de cattle zo'n moeilijke hond vinden. Misschien zitten er best lastige exemplaren tussen, maar persoonlijk herken ik het niet. Behalve dan het knokken tussen mijn twee teven, maar dat is iets wat helaas vaker voorkomt bij honden en ligt niet specifiek aan het ras. Wel zal dit vooral bij de wat pittiger honden voorkomen. Mijn tante heeft om die reden twee terriers uit elkaar moeten plaatsen.

Ga eens kijken op een hondenshow en praat daar eens met eigenaren. Best leuk volk, die praten graag over hun ras. Maar schrik niet, die showhondjes zijn niet de atleten die jij voor ogen hebt. Sterker nog, in mijn ogen zijn die soms ronduit vet :)
En of het je eerste hond of je zoveelste is maakt in mijn ogen niet uit. Ik ken mensen die al meerdere honden hebben gehad en nog steeds een potje maken van de opvoeding. Anderzijds zijn er mensen die vanuit zichzelf overwicht en kalmte hebben waardoor zij heel gemakkelijk met honden omgaan, met of zonder ervaring.

Laat je niet afschrikken door de verhalen die rondgaan over het ras. Daar komt volgens mij vaak een flinke dosis 'kijk mij nou eens goed zijn met zo'n moeilijk ras' bij. Het zijn fantastische honden voor mensen die actief met de hond bezig willen zijn. En het is heus niet zo dat ze van 's-ochtends vroeg tot 's-avonds laat maar moeten werken. En dat reactieve... Foxy kan dreigen naar vreemde honden buiten, dat heeft nooit tot vechten geleid. Luca voelde zich over het algemeen te goed voor vreemde honden, echt nooit problemen mee gehad. Wellicht zal je voor een teefje moeten kiezen, maar het is ook een kwestie van goed begeleiden van pup af aan. Als je ooit in de buurt bent, ben je van harte uitgenodigd om hier kenneis met onze ACD te maken.
Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 14-05-16 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:23

Holy Mozes wat gaat dat dier snel!!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:38

Macchiato schreef:
Holy Mozes wat gaat dat dier snel!!!

Gaaf he? Ik zal je later vandaag een linkje pb'en van een Kelpie die nog sneller is, moet nu opschieten, moet om 9 uur met paard bij de zadelmaker zijn.

Ik heb mijn post hierboven aangepast, voor het geval je het anders over het hoofd ziet..

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:51

Heel erg bedankt sammyoo! Ik ga dat zeker onthouden! Waar heb jij je ACD vandaan gehaald?