[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:43

Hier om de hoek 3 beagles die alledrie wel luisteren(soms met enig aandringen ;) )
En die ook los vrij goed luisteren.

De meeste andere beagles die ik ken blijven veelal aangelijnd ivm niet goed luisteren.
Komt denk ik vooral omdat ze toch een vrij leuk/toegankelijk uiterlijk en formaat hebben waardoor ze nog wel eens te makkelijk in huis worden gehaald.
Beagles zijn prima te trainen en op te voeden, maar dat vergt wel enig doorzettingsvermogen en doortastendheid, duidelijkheid en consequent handelen.
Ze worden echt nog al eens onderschat door onwetende pupkopers.

Ik vind ze niet echt aan te raden als "makkelijke" gezinshond die simpel trainbaar is.

_Nelleke_

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:54

Hier in het Amsterdamse bos lopen best veel beagels los en het valt me op dat ik ze opvallend sociaal vind naar andere honden. Vind het zo op het eerste gezicht echt hele leuke honden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:36

Ja dat vind ik dus ook en de Beagles die "niet los kunnen" zijn vaak de honden waarbij dat nooit serieus is uitgeprobeerd maar die van jongs af aan krampachtig aan de lijn gehouden worden. Qua opvoeding: ze leren wat langzamer, dus ja enig geduld is op zijn plaats. Daarentegen zullen ze ook minder snel zelf verkeerde dingen aanleren zoals de slimme werkers gemakkelijk doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:20

Ja mijn ex asielhond die zich 2 jaar heeft weten te redden in een kennel formaat postzegel met een dozijn andere honden is altijd een goede graadmeter. Hij heeft het in het jaar dat ik hem nu heb nog nooit mis gehad qua hondengedrag en ik loop dagelijks op ongeveer het drukste hondenuitlaatgebied van Nederland.

Bijna alle beagles vind hij leuk, evenals witte herders, poedels en heel vaak andere ex asielhonden. Je pikt ze er zo uit, want vaak kennen zij de hondentaal net even wat beter dan de gemiddelde rashond en dat ziet hij al op tientallen meters afstand. Labradors worden vaak genegeerd of zelfs compleet ontweken. Duitse herders idem dito. Staffords worden bijna allemaal direct volledig ontweken (uitzonderingen daargelaten).

Dit is geen feitelijk onderzoek natuurlijk, maar wel wat ik zelf heb gemerkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:38

Is ook mijn ervaring dat de Beagles geliefd zijn bij andere honden.
(De witte herders niet...)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:40

Wat dacht je van een Corgi dan? :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:24

Corgi's associeer ik direct met blaffen >;)

Salsa, hoe strikt is voor jou het formaat? Is een Wheaten terrier of een Ierse terriër je te groot? De Wheaten verhaart niet :)

Edit: volgens de rasstandaard zijn beide honden niet groter dan een border collie ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:02

Blaffen doen ze wel veel, maar alles valt af te leren. Voor de rest passen ze namelijk perfect in het plaatje.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:38

Alles valt af te leren maar het zit niet helemaal voor niks in hun aard. Dit hebben ze nl nodig bij het werk. Dus niet blaffen is onderdrukken in hun behoeften...

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:30

Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op een toekomstige hond. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek namelijk een soulmate. Met de hond wil ik graag veel ondernemen: obedience, canitrail, evt agility oid, lekker mee naar stal naar de paarden. Ik heb meerdere vrienden met honden in mijn kenniskring. Het is dus voor mij belangrijk dat hondagressie niet in het ras zit. Wel zoek ik een dier met pit een een will to please. Het liefst een middelmaatje.
Het is de bedoeling dat ik 's ochtends zelf een grote ronde met het dier zal lopen, overdag gaat het dier mee met een service om z'n tussentijdse ei kwijt te kunnen en in de avonduren zal er aan de eerder genoemde activiteiten deelgenomen worden. De weekenden zullen helemaal om hem/haar draaien. Welke rassen lijken jullie geschikt?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:39

Van welke type honden houd je?
Is misschien een springer spaniel niet iets? :)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:49

Enorm zenuwpezen zijn niet aan mij besteed. Tevens word ik helemaal kriegel van fixerende types a la border collie :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:20

Dat is wel jammer, want dat soort honden voldoen verder wel. Ik dacht overigens aan een Australische herder, volgens mij houdt een spaniel meer van andere soorten hondensport dan die je noemt, maar ken ze niet goed genoeg om daar 100% zeker van te zijn.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:29

Aussies en border collie's zijn inderdaad uitermate geschikt voor de takken van de hondensport die ik ambieer, maar ze trekken mij niet helemaal jammer genoeg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:40

Ducktolling retriever en wat groter een flatcoated retriever

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:44

Ik dacht ook meteen aan een Aussie. Ze zijn een stuk minder gefixeerd dan borders, maar uitermate geschikt voor jouw sporten.
Welke hondentypes vind je zelf leuk? :)

Edit: een Toller is inderdaad ook een goede!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:29

Tinkermuts schreef:
Ducktolling retriever en wat groter een flatcoated retriever

Ik ken flatcoated retrievers ook als zenuwachtige honden. Dus daar zou ik dan wel goed naar kijken voordat je zo'n hond zou nemen.

Ik denk tolling retriever idd wel erg leuk kan zijn al vraag ik me af of ze zoveel sport en uitlaten wel aankunnen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:35

Ik deel die mening niet. Heb en had stuk of tien flatcoateds in m'n uitlaatservice en geen van hen zenuwachtige honden vind ze juist sportief, sociaal en vriendelijk. Vriendin van me loopt met haar toller btw nl kampioenschap doggydabce en daarnaast doet ze jacht GG1 en behendigheid met het hondje. Die kan dat makkelijk aan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:51

Macchiato schreef:
Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op een toekomstige hond. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek namelijk een soulmate. Met de hond wil ik graag veel ondernemen: obedience, canitrail, evt agility oid, lekker mee naar stal naar de paarden. Ik heb meerdere vrienden met honden in mijn kenniskring. Het is dus voor mij belangrijk dat hondagressie niet in het ras zit. Wel zoek ik een dier met pit een een will to please. Het liefst een middelmaatje.
Het is de bedoeling dat ik 's ochtends zelf een grote ronde met het dier zal lopen, overdag gaat het dier mee met een service om z'n tussentijdse ei kwijt te kunnen en in de avonduren zal er aan de eerder genoemde activiteiten deelgenomen worden. De weekenden zullen helemaal om hem/haar draaien. Welke rassen lijken jullie geschikt?

Heb je al aan een Kelpie gedacht?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:09

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Tot nu toe heb ik gekeken naar de volgende rassen:

Engelse stafford/staffordshire bull terriër: valt af ivm grotere aanleg tot hondagressief gedrag.

Australian Cattle Dog: Lijkt mij een super gave hond. Aandachtspunten zijn: omgang met andere honden, neiging om dingen zelf wel even te regelen.

Kelpie: Lijkt mij ook enorm leuk! Alleen vraag mij af of ik het dier met mijn leven ECHT door en door gelukkig kan maken.

Mechelaar: will to please is zeker aanwezig, maar toch heb ik twijfels bij dit ras gezien het om een erg sterk ras gaat.

Wel een belangrijk dingetje: het zou gaan om mijn eerste eigen hond. Ik heb wel ervaring met honden, maar niet als eigen dier.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:37

Als eerste hond zou ik dan zeker idd geen mechel of stafford nemen. Verdiep je eens in de toller en flatcoat. Ik vind dat zeker gern al te moeilijke rassen. Of een labrador uit werklijn, zijn stuk smaller en meestal kleiner dan de showlijn. En over het algemeen is een teef makkelijker dan een reu.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:38

Ps je hebt een hond veel te bieden, als ik dan toch hond was dan graag bij z.on actieve baas als jij. Top.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:51

Bedankt voor je reactie Tinkermuts :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:52

Ik vind de toller ook wel echt een goede die zou kunnen passen! Een ausstralian shepherd kan bij jou ook wel aarden als ik je plannen zo lees. :) Misschien ook wel een kelpie. Ik zou eens langs gaan bij een fokker of de energie van zo'n kelpie klikt met jou. :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:12

Machiato: Voor wat jij wil is een hele resem hondenrassen geschikt, je hoeft echt geen border of mechel (welke ook niet altijd hondvriendelijk zijn) te hebben om agility enzovoort te doen. Wat dacht je van een cocker spaniel? Lekker chill, maar wel actief genoeg om verschillende hondensporten te doen. Een Border terrier is ook een leuke optie. :)